Din ce in ce mai multe firme solicita referinte pentru completarea dosarului de candidatura. Si, totusi, aceasta practica nu va este intotdeauna de mare folos: multe referinte sunt „aranjate“.
Apoi, furnizarea de referinte despre un candidat de la actualul sau loc de munca este de cele mai multe ori imposibila, atunci cand acesta nu doreste sa-si dezvaluie intentiile de a parasi firma.
Referintele din partea institutiilor de invatamant absolvite de catre candidati nu ofera nici ele o valabilitate ridicata: studentii excelenti nu sunt in mod necesar la fel de buni angajati.
Explicatii extrase din lucrarea Procedura completa la angajare. Caiet de lucru pentru angajatori si manageri HR ...click AICI pentru detalii si comenzi<<<
Cand aveti totusi posibilitatea de a primi informatii suplimentare despre angajat (aveti permisiunea acestuia de a contacta persoane cu care a lucrat in trecut), incercati sa obtineti detalii prin telefon.
Evitati solicitarile scrise: oamenii sunt de obicei mai sinceri atunci cand vorbesc! Prin telefon, aveti ocazia sa puneti intrebari mai directe, pornind de la informatii deja detinute despre candidat.
Referintele sunt un important mijloc de verificare a informatiilor si de strangere a datelor despre candidati, dar ele nu trebuie sa constituie singurul criteriu de selectie.
Fostii superiori ai candidatului pot fi consultati direct. Intrebarile trebuie sa fie specifice: cat de des absenta, care ii erau responsabilitatile, datele angajarii, care erau punctele slabe si cele forte.
Potrivit art. 29 alin. (4) din Codul muncii:
„angajatorul poate cere informatii in legatura cu persoana care solicita angajarea de la fostii sai angajatori, dar numai cu privire la functiile indeplinite si la durata angajarii si numai cu incunostintarea prealabila a celui in cauza”.
Important! Dosarul de candidatura aduna toate informatiile relevante despre candidati. Pentru a putea fi comparate mai usor, solicitati completarea formularului de candidatura, care are meritul de a sistematiza aceste informatii. Evaluarea dosarelor de candidatura va permite determinarea calificarilor fiecarui candidat in raport cu cerintele postului vacant si constituie prima modalitate de triere a candidatilor.
De regula, dosarul de candidatura include:
– formularul de candidatura oferit spre completare de catre firma;
– un CV;
– referinte;
– o fotografie recenta a candidatului;
– o scrisoare de intentie redactata de mana (pentru un eventual examen grafologic);
– alte date relevante despre candidatura respectiva.