Trotinetele electrice par sa fie din ce in ce mai multe, mai ales in traficul din Capitala. Asadar, am considerat oportun sa analizam regimul legal de circulatie al trotinetelor electrice.
De ceva vreme, pe strazile si bulevardele din mai multe orase ale tarii, inclusiv pe cele din Bucuresti, se pot vedea adulti care circula cu trotinete, multe dintre aceste vehicule fiind electrice. Legislatia rutiera in vigoare nu reglementeaza in mod expres circulatia trotinetelor electrice pe drumurile publice, dar incercam astazi sa vedem daca putem incadra trotinetele intr-o categorie de vehicule prezenta in Codul rutier si care ar fi obligatiile conducatorilor acestora.
Potrivit art. 6 din Codul rutier, poate fi considerat moped un "autovehicul, cu doua sau trei roti, a carui viteza maxima prin constructie este mai mare de 25 km/h, dar nu depaseste 45 km/h si care este echipat cu un motor cu ardere interna, cu aprindere prin scanteie, cu o capacitate cilindrica ce nu depaseste 50 cmc sau cu un alt motor cu ardere interna ori, dupa caz, electric, a carui putere nominala continua maxima nu depaseste 4 kW, iar masa proprie a vehiculului nu depaseste 350 kg, neincluzand masa bateriilor in cazul vehiculului electric".
Asadar, cele mai multe trotinete electrice pot fi considerate mopede. Totusi, pentru a circula cu un moped, conducatorii acestora trebuie sa indeplineasca o serie de conditii. Spre exemplu, acestia trebuie sa aiba o varsta minima. In conditiile in care varsta minima pentru a conduce o bicicleta pe drumurile publice este de 14 ani, varsta necesara pentru a conduce un moped pe aceleasi drumuri este, in mod evident, mai mare, si anume ea este de 16 ani.
Apoi, tot din Codul rutier aflam si ca bicicletele si mopedele "care circula pe drumurile publice trebuie sa fie echipate cu mijloace de iluminare si dispozitive reflectorizant-fluorescente. Este interzisa circulatia acestora pe timp de noapte fara aceste mijloace si dispozitive in stare de functionare". Asadar, inca o conditie pe care trebuie s-o indeplineasca cei ce conduc trotinete electrice pe sosele.
Agenda Cadrului Didactic 2024-2025
Teste distractive pentru clasa pregatitoare
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Legislatia rutiera stabileste ca "pe timpul deplasarii pe drumurile publice, conducatorii motocicletelor, mopedelor si persoanele transportate pe acestea au obligatia sa poarte casca de protectie omologata" si, pentru ca am stabilit deja ca o trotineta electrica poate fi considerata moped, conducatorul unei astfel de trotinete este si el obligat sa poarte echipament de protectie.
E necesara inmatricularea trotinetelor electrice? Ne lamureste, din nou, Codul rutier: pentru a circula pe drumurile publice,"vehiculele, cu exceptia celor trase sau impinse cu mana si a bicicletelor, trebuie sa fie inmatriculate ori inregistrate, dupa caz, si sa poarte placute cu numarul de inmatriculare sau de inregistrare, cu forme, dimensiuni si continut prevazute de standardele in vigoare". Conform aceluiasi act normativ, mopedele trebuie inregistrate (nu inmatriculate) la nivelul primarilor comunelor, ai oraselor, ai municipiilor si ai sectoarelor municipiului Bucuresti. Asadar, a cincea conditie este: trotineta electrica trebuie sa aiba o placuta de inregistrare.
Teoretic, acestea sunt regulile pe care ar trebui sa le respecte un conducator de trotineta electrica atunci cand circula pe drumurile publice, dar, in lipsa unor reglementari clare, acest set de reguli este doar orientativ.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri