Scrisoarea de garantie este angajamentul irevocabil si neconditionat prin care o persoana, denumita emitent, se obliga, la solicitarea unei persoane denumite ordonator, in considerarea unui raport obligational preexistent, dar independent de acesta, sa plateasca o suma de bani unei terte persoane, denumita beneficiar, in conformitate cu termenii angajamentului asumat.
In Noul Cod civil beneficiaza de o reglementare distincta in art. 2321.
Deci beneficiarul poate solicita plata si apoi sa clarifice aspectele cu ordonatorul.
Emitentul preia obligatia de plata pentru situatia in care cel garantat nu si-a indeplinit obligatia contractuala, fara a se face referire la fapte.
Emitentul nu are tangenta cu raportul dintre beneficiar si ordonator, doar trebuie sa se asigure ca sunt indeplinite cerintele pentru executare din scrisoare sau din cererea simpla, iar apoi are un drept de regres impotriva ordonatorului pentru a-i fi returnata suma platita.
Beneficiarul poate fi inlocuit, insa nu si emitentul.
Emitentul este de obicei o banca sau o societate de asigurari si are rolul de garant, de fidejusor, indeplinind obligatia in cazul in care debitorul-ordonator nu o indeplineste.
Din momentul in care a fost emisa garantia, emitentul este responsabil de a plati la prima cerere beneficiarului garantiei, daca si conditiile stipulate in garantie sunt corecte.
Durata de valabilitate a scrisorii de garantie este perioada de timp in care beneficiarul garantiei poate cere excutarea garantiei si care se stabileste de comun acord cu clientul in functie de contractul la care se refera garantia.
Se poate incheia la orice unitate bancara sau financiara, de asemenea si la unele societati de asigurari.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cadrul aceleasi firmei ne dorim sa mutam o persoana pe un alt loc de munca de lucru practic intr-o alta echipa, nu este necasar schimbarea functiei COR si nici a fisei de post, va avea in continuare aceleasi atributii ca si pana acum. Conform unei proceduri interne a companiei am intocmit un formular de transfer si am instiiintat persoana in cauza, dar a refuzat semnarea transferului si a mutarii in alta echipa. Informarea despre transfer a fost facuta in prezenta martorilor care au si semnat...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<