Articol unic. — Legea nr. 38 din 20 ianuarie 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr.45, din 28 iannarie 2003, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica dupa cum urmeaza:
1.) La Articolul 1.1, lit. x) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
x) tarif de pornire - tarif exprimat in lei, inregistrat automat de aparatul de taxat la inceputul cursei, care apare pe afisajul client odata cu activarea dispozitivului de control din pozitia de operare <>> in pozitia de operare <> si care poate fi mai mare decat tariful de distanta (lei/km), dar nu mai mare decit dublul acestui tarif.
2.) La Articolul 3, alin.(2) se modifica si va avea avea urmatorul cuprins:
(2) In cazul in care in localitatea respectiva nu exista transportatori autorizati care executa servicii de transport in regim de taxi, consiliul local poate aproba, numai in aceasta situatie, ca executarea acestor servicii sa se poata realiza in gestiune directa, la cerere, de catre compartimentul sau serviciul de specialitate al primariei, numai in baza licentei eliberate in acest scop de A.N.R.S.C., cu autovehiculele detinute de acesta in proprietate ori in temeiul unui contract de comodat, inchiriere sau leasing.
3.) La Articolul 4, alin.(1) si alin.(3) se modifica si vor avea avea urmatorul cuprins:
(1) Transportul in regim de taxi este serviciul de transport public de persoane, bunuri sau marfuri asigurat contra cost, pe baza de bon client sau comanda efectuata prin aplicatie specializata, si realizat in conditiile prezentei legi. Plata serviciului se efectueaza in numerar si prin instrumente de plata electronica de tip card bancar sau prin aplicatii specializate de plata care permit informarea clientului asupra costului final pentru traseul stabilit.”
(3) Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se realizeaza numai cu autovehicule detinute de catre transportatorii autorizati cu titlu de proprietate, ori in temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de inchiriere.
4.) La Articolul 7, alin.(4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Un manager de transport in regim de taxi si inchiriere poate conduce activitatea a cel mult patru operatori de transport autorizati pentru tipul de transport respectiv.
5.) La Articolul 9, pct.2 al alin.(1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
2. declaratie pe propria raspundere a transportatorului ca acesta detine sau are capacitatea financiara de a detine un numar de autovehicule, pe tipuri, in proprietate ori in temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de inchiriere, pe care le va utiliza in realizarea serviciului de transport, precizand care sunt criteriile de departajare stabilite la art. 14"2 alin. (6) pe care le poate indeplini, pe fiecare autovehicul si pe numere de circulatie, daca este posibil.
6.) La Articolul 11, lit b) a alin. (1), alin.(2), alin.(4) si lit.a) a alineatului (5) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(1) b) certificatul de inmatriculare si cartea de identitate a autovehiculului din care sa rezulte ca acesta este detinut de catre transportatorul autorizat respectiv in proprietate, ori in temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de inchiriere.
(2) Pentru autovehiculele detinute in proprietate ori in temeiul unui contract de comodat sau a unui contract de inchiriere de catre transportatorul autorizat, copia conforma se atribuie numai pentru acelea care sunt inmatriculate in judetul respectiv sau, dupa caz, in municipiul Bucuresti.
(4) In cazul transportului de persoane in regim de taxi, copia conforma, numita autorizatie taxi, se va atribui pentru prima data pentru o perioada de 5 ani, numai pentru autoturismele care nu depasesc vechimea de 10 ani de la data fabricatiei, alocandu-se cu aceasta ocazie si numarul de ordine.
(3) O autorizatie taxi sau o copie conforma definuta pentru un autovehicul se va prelungi, la cerere, pentru 5 ani, cu mentinerea obligatorie a aceluiasi numar de ordine, numai daca la data cererii sunt indeplinite, dupa caz, cumulativ urmatoarele conditii:
a) autoturismul pentru care s-a solicitat prelungirea autorizatiei taxi sau a copiei conforme nu depaseste vechimea de 15 ani de la data fabricatiei si este detinut in conditiile art. 4 alin. (3);
7.) La Articolul 12, lit. g) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
g) copia contractului cu dispeceratul taxi, in cazul in care taxiul trebuie sa fie dotat, conform prevederilor prezentei legi, cu statie radio emisie-receptie, aplicatie tip dispecerat si este arondat unui dispecerat taxi sau copia contractelor cu dispeceratele taxi daca este arondat mai multor dispecerate taxi. Operatorii de transport utilizeaza doar aplicatii aflate in proprietatea dispeceratelor sau avand un drept de utilizare asupra acestora.
8.) La Articolul 121, alin.(2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(2) Viza anuala a certificatului de agregare se acorda la statiile de inspectie tehnica, cu ocazia efectuarii inspectiei tehnice periodice a autovehiculului pe baza reglementarilor existente, la care se adauga normele privind verificarea indeplinirii conditiilor tehnice impuse la obtinerea certificatului de agreare.
9.) La Articolul 141, alin.(3) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Se interzice titularilor contractelor de atribuire a gestiunii delegate a serviciilor de transport in regim de taxi sa incheie cu terti contracte de subdelegare a serviciului de transport respectiv. Se permite subcontractarea doar daca tertii suncontractanti sunt persoane fizice autorizate care detin certificat de atestare a pregatirii profesionale, in cazul subcontractarii, aparatul de taxat este detinut si fiscalizat de catre subcontractant.
10.) La Articolul 142, alin.(5) si lit.f) a alineatului (6) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
(3) Procedura de atribuire a autorizatiilor taxi consta in acordarea unor punctaje realizate din indeplinirea criteriilor de departajare prevazute la alin. (6), pentru fiecare autovehicul precizat in declaratia pe propria raspundere ca este detinut sau va fi detinut ca autovehicul nou, utilizat in conditiile prezentei legi, pentru executarea serviciului de transport respectiv, declarandu-se castigatoare autovehiculele care au obtinut punctajele cele mai mari, in ordinea descrescatoare, stabilite pe grupe de autovehicule diferentiate in ordinea descrescatoare a capacitatii cilindrice a motoarelor. In conditiile in care numarul de autorizatii taxi stabilit a se atribui nu se epuizeaza, procedura va fi reluata cu transportatorii autorizati inscrisi pentru o noua procedura. In cazul in care un transportator autorizat participa la procedura de atribuire cu autovehicule care urmeaza sa fie dobandite, conform declaratiei pe propria raspundere, acesta va depune la autoritatea de autorizare o scrisoare de garantie in cuantum de 5% din valoare, pentru fiecare autovehicul astfel declarat. Garantia se restituie corespunzator pentru fiecare autovehicul dobandit, in momentul eliberarii autorizatiei taxi conform prevederilor prezentei legi. Daca in termen de 6 luni de la data desfasurarii procedurii de atribuire in conditiile prezentei legi transportatorul autorizat nu solicita eliberarea autorizatiilor taxi pentru autovehiculele declarate detinute sau ca vor fi detinute in proprietate ori in temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de inchiriere, aceste autorizatii taxi se retrag si se va retine corespunzator garantia depusa.
(6) Criteriile de departajare vor fi:
f) efortul investitional al transportatorului autorizat, definit de modul de detinere, in proprietate, ori in temeiul unui contract de leasing, de comodat sau a unui contract de inchiriere, a autovehiculelor pe tipuri;
11.) La Articolul 20, alin.(5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(3) Taxiurile pot circula in localitati pe pistele special amenajate pentru mijloacele de transport auto in comun, fara a perturba circulatia acestora. Exercitarea acestui drept nu poate fi restrinsa de autoritdtile locale decat daca este grav perturbata circulatia mijloacelor de transport in comun.
12.) La Articolul 49, literele b) si g) ale alin. (1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
b) tariful de distanta, lei/km, aplicat in interiorul localitatii de autorizare, precum si tariful de distanta aplicat in exteriorul localitatii de autorizare se stabilesc obligatoriu pentru timp de zi si pentru timp de noapte, corespunzator prevederilor art. 41 lit. e).
Tariful de distanta pentru timp de noapte este mai mare cu cel mult 50% decat tariful de distanta pentru timp de zi.
Tariful de distanta aplicat in exteriorul localitatii de autorizare este mai mare cu cel mult 50% decat tariful de distanta aplicat in interiorul localitatii de autorizare pentru timp de zi sau de noapte, dupa caz.
g) Tariful de pornire va fi egal cu cel mult dublul tarifului de distanta (lei/km).
13.) La Articolul 67, alin.(4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
(4) Inspectiile tehnice periodice si acordarea vizei periodice anuale pentru certificatele de agreare se pot efectua si acorda, in conditiile prevazute la alin. (3), si la statiile de inspectie tehnica periodica autorizate in acest sens de R.A.R..
Acesta este un proiect de lege. Pentru a intra in vigoare, el trebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la Presedintele Romaniei. Ulterior, sa fie publicat in Monitorul Oficial.