Incepand cu data de 30 noiembrie 2023 sistemul de garantie – returnare pentru ambalaje este obligatoriu. Cu toate acestea, administratorul Sistemului Garantie-Returnare (SGR), RetuRO, le recomanda romanilor sa NU isi faca provizii de ambalaje inainte de lansarea oficiala a sistemului.
Recuperarea garantiei va fi valabila, dupa data de 30 noiembrie, doar pentru ambalajele cu sigla Ambalaj cu garantie, precizeaza, joi, administratorul Sistemului Garantie-Returnare (SGR), RetuRO, intr-un comunicat de presa transmis
Agerpres.
"Printr-o analogie foarte simpla, Sistemul de Garantie-Returnare este similar cu utilizarea carucioarelor de cumparaturi in supermarketuri - clientul imprumuta caruciorul in baza unei garantii de 50 de bani si, ulterior, dupa finalizarea cumparaturilor, pentru a recupera garantia, trebuie sa returneze caruciorul. Explicat pe larg, Sistemul de Garantie-Returnare reprezinta un program prin care romanii vor plati o garantie de 0,50 Ron atunci cand vor cumpara o bautura (apa, bauturi racoritoare, bere, cidru, vin, bauturi spirtoase etc) de la un comerciant.
Sistemul se aplica pentru ambalaje primare nereutilizabile din sticla, plastic sau metal, cu volume cuprinse intre 0,1 litri si 3 litri, inclusiv. Pentru a fi identificate usor, produsele care vor face parte din sistem vor fi marcate cu un logo specific - Ambalaj cu garantie", mentioneaza reprezentantii RetuRO.
Potrivit sursei citate, produsele parte din SGR vor ajunge treptat pe rafturile magazinelor, intr-o perioada de cateva luni dupa lansarea Sistemului, pe 30 noiembrie 2023, in functie de stocurile de produse in ambalaje non-SGR existente in piata.
"Asadar, RetuRO recomanda tuturor romanilor sa nu isi faca provizii de ambalaje inainte de lansarea SGR. Acestea nu vor fi acceptate in punctele de returnare, nefiind marcate cu logo-ul ce atesta ca sunt purtatoare de garantie. Ambalajele non-SGR vor putea fi returnate, in continuare, prin metoda de colectare selectiva clasica, utilizata si pana acum pentru recuperarea ambalajelor de toate tipurile, in punctele de colectare traditionale", noteaza compania.
Ambalajele trebuie sa fie intacte, nedeformate si golite de continut
Un alt detaliu important este ca, pentru a fi returnate, ambalajele sa fie intacte, nedegradate si nedeformate, respectiv sa nu fie sparte, turtite sau presate, pentru ca acestea sa poata fi scanate dupa forma si dimensiuni de automatele de colectare sau de echipamentele de numarare si sortare.
In plus, recipientele trebuie sa fie golite de continut, deoarece orice cantitate de lichid care ramane in acestea le afecteaza greutatea si exista posibilitatea sa fie refuzate de echipamentele automate, atunci cand sunt scanate si cantarite.
"Ambalajele pot fi returnate la orice punct de colectare pus la dispozitie de comercianti, unde clientii vor primi inapoi garantia, fara a fi necesara prezentarea bonului fiscal, chiar daca respectivul produs nu a fost cumparat din acea locatie. In magazinele unde se preiau recipientele manual, clientul va primi garantia inapoi in numerar. In supermarketuri, unde se folosesc, de cele mai multe ori, echipamente automate pentru colectarea recipientelor, clientul va returna ambalajul la aparat (RVM) si va primi un voucher, care poate fi utilizat in magazin, la efectuarea cumparaturilor sau se poate schimba la casa (sau la un punct special amenajat) pentru obtinerea de numerar, in cazul in care consumatorul nu doreste sa utilizeze voucherul de garantie doar in acel magazin", se arata in comunicat.
De la 1 iulie 2024, toate ambalajele vor fi inscriptionate cu logoul specific - Ambalaj cu garantie
RetuRO subliniaza faptul ca produsele in ambalaje non-SGR, care se afla, deja, in stocul producatorilor sau al comerciantilor, mai pot fi comercializate pana la data de 30 iunie 2024. Incepand din 1 iulie 2024, nu se vor mai putea introduce pe piata produse care intra sub incidenta SGR, fara sa fie inscriptionate cu logoul si codul de bare specific.
Administratorul SGR a lansat campania "Hora Reciclarii", cu scopul de a incuraja toti romanii sa invete trei pasi simpli catre o Romanie mai curata si mai verde: cautam in magazine etichete cu simbolul "Ambalaj cu garantie" si platim garantia de 50 de bani; returnam ambalajele in stare intacta la un punct de returnare; recuperam garantia de 50 de bani pentru fiecare ambalaj.
RetuRO Sistem Garantie Returnare SA este o companie ce functioneaza pe principiul "not for profit", ceea ce inseamna ca eventualul profit realizat in urma colectarii de ambalaje de bauturi va fi reinvestit, exclusiv, in dezvoltarea SGR.
Compania a fost creata de un consortiu de trei actionari privati: Asociatia Berarii Romaniei pentru Mediu (30%), Asociatia Producatorilor de Bauturi Racoritoare pentru Sustenabilitate (30%) si Asociatia Retailerilor pentru Mediu (20%) si un actionar public, statul roman, prin autoritatea centrala de mediu, Ministerul Mediului, Apelor si Padurilor (20%).
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<