Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC) prezinta rezultatele obtinute in urma controlului de iarna. Acesta a fost anuntat, insa tot au fost aplicate sanctiuni.
In perioada 25.11.2019-20.12.2019, comisarii ANPC au desfasurat actiuni de control la nivel national, care au vizat calitatea, modul de etichetare si comercializare a produselor alimentare specifice sarbatorilor de iarna.
Au fost controlati 1442 operatori economici, constatandu-se abateri la 945 (~ 65,5%) dintre acestia.
A fost verificata o cantitate de cca. 93751 kg produse alimentare specifice sarbatorilor de iarna, constatandu-se ca cca. 17936 kg (19,13%) nu se incadrau in prevederile legale privind protectia consumatorilor.
Ca urmare a deficientelor constatate, comisarii ANPC au dispus urmatoarele masuri:
In cursul actiunilor de control s-au constatat o serie de abateri dintre ANPC mentioneaza:
Calitatea produselor
Comercializarea produselor cu caracteristici organoleptice necorespunzatoare:
Registrul de Evidenta Fiscala PFA
Teste rezolvate la limba si literatura romana clasa a VIII-a
Consilier Ghid complet de Salarizare ReviSal si Contributii sociale
Incadrarea in cantitatea neta declarata de producator
In 80,95 % din judete se comercializau produse alimentare in afara datei durabilitatii minimale stabilite de producatori
De asemenea s-a gasit telemeaua de vaca expusa la comercializare cu data limita de consum depasita de 10 zile, produse lactate cu data limita de consum expirata de 20 zile, carnea de vita pentru tocat, pulpele inferioare pui si pieptul de pui, expuse la comercializare erau expirate de 5 zile.
In judetul Galati, la 42 operatori economici au fost gasite la comercializare produse la care nu se putea stabili incadrarea in valabilitate, neexistand informatii care sa dovedeasca data durabilitatii minimale/data limita de consum: carne si produse din carne, produse zaharoase vrac, bomboane vrac, produse de patiserie si prajituri.
Starea ambalajelor
Se comercializau prajituri cu miere si biscuiti de secara ambalati in cutii cu folia superioara rupta, ficat de pasare modificat organoleptic, respectiv aspect, consistenta, arsuri de congelare din cauza ambajului deteriorat si lipsit de etanseitate, produse pe baza de ciocolata care aveau ambalajele depreciate, fiind astfel afectata integritatea produsului, carne de pui si porc, preparate din carne de pui si porc congelata care aveau ambalajul deteriorat, iar produsele prezentau arsuri de congelare, peste macrou congelat, al carui ambalaj era deteriorat astfel incat pestele se afla in vitrina frigorifica, fara protectie, existand pericolul contaminarii.
Produsele alimentare comercializate nu ofereau consumatorilor informatiile obligatorii, care sa permita alegerea sortimentului dorit, respectiv: lipsa totala, partiala sau incorecta a elementelor de identificare – caracterizare, informatii incomplete, ingredientele produselor nu erau inscrise in ordinea descrescatoare a ponderii lor in produs, lipsa datelor de identificare ale producatorului/importatorului/ distribuitorului (denumire si adresa sediului social), inscrierea incompleta a aditivilor prin neindicarea denumirii categoriei aditivului, numelui specific si/sau a codului numeric CE, comercializarea produselor cu elementele de identificare - caracterizare netraduse in limba romana, lipsa sau inscrierea incompleta a etichetarii nutritionale, neinscrierea cantitatii ingredientelor care apar in denumirea sub care se vinde produsul, lipsa mentiunii ,,produs/din produs decongelat” si lipsa inscrierii pe etichete a atentionarii „poate afecta negativ activitatea copiilor si atentia acestora” in cazul mentionarii in lista ingredientelor a colorantilor, inscrisi in Anexa V la Reg.(CE) nr.1333/2008 privind aditivii alimentari.
La 10% din operatorii economici controlati s-a constatat lipsa informarii consumatorilor cu privire la ingredientele cu posibil efect alergen.
Informatii care puteau induce in eroare consumatorii
Erau expusi la comercializare melci cu nuca, utilizandu-se ca umplutura inlocuitor de nuca, biscuiti fara adaos de zahar, cu indulcitori si prajitura umpluta cu ciocolata fara zahar adaugat, pe ambalajul carora exista aplicat un fluturas colant inscriptionat cu mentiunea incorecta „fara zahar”, informatia corecta fiind „fara zahar adaugat”. De precizat ca mentiunea „fara zahar” este incorecta avand in vedere ca produsele au specificat in declaratia nutritionala continutul zaharuri provenite din ingredientele utilizate in procesul de preparare.
Se comercializau diferite sortimente de bomboane vrac (bomboane cu jeleu si aroma de zmeura, bomboane cherry jelly cu aroma de cirese, bomboane apricot jelly cu aroma de caise, bomboane lemon jelly cu aroma de lamaie), produse cu ingrediente diferite conform informatiilor de pe eticheta acestora, care erau comercializate sub denumirea de bomboane pom vrac, iar ingredientele mentionate pe eticheta de cantar erau in neconcordanta cu ingredientele declarate de catre producatori pe ambalajele de transport.
La un alt operator produsele denumite la raft gogosi cu ciocolata, respectiv corn cu ciocolata contineau, conform materiilor prime din unitate, crema tartinabila cu cacao, lapte si alune, respectiv crema de cacao. Cele doua materii prime identificate nu pot fi asimilate cu ciocolata, in conformitate cu prevederile Normelor cu privire la natura, continutul, originea, fabricarea, etichetarea si marcarea unor produse din cacao si ciocolata destinate consumului uman, aprobate prin Ordinul 335/2003. In Romania ciocolata este definita clar in functie de continutul de cacao: „Ciocolata - produsul obtinut din produse de cacao si zaharuri care, contine minimum 35% substanta uscata totala de cacao”.
La raionul de branzeturi dintr-un supermarket din judetul Brasov erau expuse la comercializare sortimente de preparate alimentare pe baza de grasimi vegetale, inducand in eroare consumatorii asupra denumirii produselor.
Se comercializau sortimentele de placinta cu diferite umpluturi (ciocolata, fructe de padure, caise, afine), conform mentiunilor de pe lista cu produse. In urma verificarilor s-a constatat ca umpluturile utilizate erau: cremesa crema de cacao cu arahide, cremesa caise, cremesa fructe de padure, inducand astfel in eroare consumatorii.
De asemenea se comercializau diferite sortimente de produse: covrigi cu ciocolata, melc cu nuca. La verificarea umpluturilor utilizate s-a constatat ca acestea sunt: crema tartinabila cu pudra de cacao, respectiv umplutura de nuca, ceea ce induce in eroare consumatorii.
La o pescarie din judetul Brasov se comercializa hamsie, conform etichetei de la raft, iar pe ambalajul colectiv se specifica sprot, consumatorii fiind indusi in eroare.
Modul de desfasurare a promotiilor
Se derulau promotii fara produsul individual la raft, dar si produse marcate cu o promotie a carei perioada a expirat, nu existau informatii corecte privind tara de origine a produselor, s-au identificat la comercializare produse cu pret promotional, dar acestea nu erau inregistrate si la casa de marcat.
Erau expuse la comercializare produse alimentare: batoane de ciocolata si crema de ciocolata, avand data durabilitatii minimale in mai putin de 3 zile, aflate in reducere de preturi, fara ca si consumatorii sa fie informati corect si precis.
Un supermarket din Giurgiu, utiliza practici comerciale incorecte, la comercializarea unor produse cu vanzare promotionala (reducere sau oferte de pret), nerespectand toate diligentele profesionale privind informarea consumatorilor, inducand in eroare consumatorul, determinandu-l pe acesta sa ia o decizie de tranzactionare pe care in alte conditii nu ar fi luat-o, pentru produsele:
Pentru anumite produse erau afisate sintagmele "Pret competitiv", si "Din promotia noastra" fara o alta explicatie sau informatii care sa poata demonstra aceste afirmatii, fapt ce denota o practica incorecta a operatorului economic, in sensul ca prin folosirea acestei practici comerciale se afecteaza in mod considerabil capacitatea consumatorilor de a lua o decizie in cunostinta de cauza, determinandu-i astfel sa ia o decizie pe care altfel nu ar fi luat-o.
Practici comerciale incorecte/vanzare inselatoare, definite prin Legea 363/2007
Alte abateri constatate in timpul actiunilor de control: nerespectarea conditiilor de pastrare si depozitare, abateri privind afisarea preturilor, lipsa afisarii denumirii societatii, a Codului Unic de Identificare la Registrul Comertului, a orarului de functionare, a codului CAEN, utilizarea de mijloace de masura si control, neomologate, neverificate metrologic sau cu verificarea expirata, lipsa registrului unic de control.
Eduardt Cozminschi, Presedintele ANPC: "Nu voi tolera astfel de comportamente care pot pune sanatatea consumatorilor in pericol si ii asigur pe cetateni de faptul ca operatorii economici sanctionati se vor afla in continuare sub supravegherea comisarilor ANPC, care vor monitoriza si in continuare piata, iar orice abatere de la prevederile legale va fi sanctionata, astfel incat sa nu le fie incalcate consumatorilor drepturile".
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE