In vederea optimizarii activitatilor si resurselor si pentru reducerea costurilor, angajatorul are la indemna mai multe solutii, printre care se numara si intreruperea temporara a activitatii fara incetarea raportului de munca.
In acest caz se ajunge la suspendarea contractelor individuale de munca la initiativa angajatorului si doar pentru motive economice, tehnologice, structurale sau similare.
Pe durata intreruperii temporare a activitatii angajatorului salariatii beneficiaza de o indemnizatie, platita din fondul de salarii, ce nu poate fi mai mica de 75% din salariul de baza corespunzator locului de munca ocupat.
Pe durata intreruperii temporare salariatii se vor afla la dispozitia angajatorului, acesta avand oricand posibilitatea sa dispuna reinceperea activitatii.
Atentie! Reducerea temporara a activitatii nu poate fi imputabila salariatilor si nu se poate identifica cu situatiile in care unitatea isi inceteaza activitatea din cauza falimentului ori isi reduce personalul ca urmare a reorganizarii.
Intreruperea activitatii trebuie sa fie determinata de factori obiectivi, si nu exclusiv de vointa angajatorului.
Angajatorul trebuie sa stie ca „somajul tehnic” sau intreruperea temporara a activitatii demotiveaza puternic angajatii, cu potentiale efecte negative asupra atitudinii si comportamentului acestora fata de companie.
Alte solutii pentru reducerea costurilor, la indemana angajatorului, pot fi: externalizarea anumitor activitati ale companiei, suspendarea angajarilor, acordarea de concedii de odihna in perioadele cu activitate redusa, eliminarea orelor suplimentare, incurajarea plecarilor voluntare din firma sau concedierea colectiva.
Atentie! In cazuri grave, determinate de ratiuni economice extreme, angajatorii pot decide sa apeleze la masura concedierii colective. Avand in vedere impactul acestui proces asupra angajatilor ce raman in companie, asupra motivatiei si atitudinilor acestora, precum si asupra culturii organizationale, o astfel de masura ar trebui sa fie ultima solutie pentru reducerea costurilor.
In general, este util ca orice actiune, program sau proiect care vizeaza resursele umane ale companiei sa fie discutat si convenit cu angajatii si cu reprezentantii acestora. Indiferent de problemele cu care se confrunta o companie, angajatorii nu trebuie sa se grabeasca sa recurga la asa numitele „solutii ultime”, adica concedierea angajatilor.
Recomandarea este sa treceti in revista toate posibilitatile alternative si sa alegeti in primul rand solutiile de tip „castig-castig”, atat pentru firma, cat si pentru angajati. In acest fel veti obtine o crestere a motivatiei angajatilor si veti putea face fata situatiei de criza mult mai bine decat daca in firma se instaureaza un climat preponderent de teama si nesiguranta.
Explicatii extrase din lucrarea Ghidul HR-istului - care contine cele mai noi tehnici de management HR, aplicate cu succes in marile corporatii din Romania!