Directorul general al Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), Paul Anghel, recomanda cumparatorilor sa se informeze cu mare atentie asupra produselor pe care vor sa le achizitioneze, in special in perioada marilor reduceri de preturi.
"Este recomandat sa verificati preturile prin consultarea site-urilor care afiseaza preturi comparative pentru acelasi produs, practica ce a dus la imbunatatirea constanta a modalitatilor de prezentare a preturilor si reducerilor de catre magazinele online. Pentru cumparaturi avantajoase in perioada ofertelor, cititi cu atentie caracteristicile produsului si verificati daca acesta corespunde cu adevarat dorintelor si nevoilor dvs", a scris Paul Anghel, intr-o
postare publicata pe pagina sa de Facebook.
Cumparaturile din aceasta perioada pot fi facute in deplina siguranta daca:
• intocmiti o lista cu produsele pe care doriti sa le cumparati si cu preturile actuale ale acestora, astfel veti fi informat cu privire la reducerile de preturi,
• verificati stocul existent si pretul afisat si daca acesta este integral (contine sau nu TVA) sau daca pretul include si costul de livrare, recomanda directorul general al ANPC.
"In cazul in care comandati online, verificati, inainte de a trimite comanda, daca pretul fiecarui produs din cosul de cumparaturi este acelasi cu pretul redus indicat atunci cand ati ales produsul. Daca aveti nelamuriri, contactati comerciantul prin telefon pentru a cere informatii suplimentare asupra produsului, serviciilor post-vanzare sau a conditiilor de livrare. Modul in care comerciantul raspunde la aceste intrebari va poate oferi indicii asupra seriozitatii vanzatorului", arata Anghel, in postarea sa.
Comerciantul este obligat sa informeze corect si complet consumatorii, oferind, printre altele, informatii precum datele de identificare, caracteristicile esentiale ale produsului, pretul cu toate taxele incluse, cheltuielile de livrare, daca este cazul, modalitatile de plata si de livrare, perioada de valabilitate a ofertei sau a pretului, durata minima a contractului, in cazul contractelor care prevad furnizarea curenta sau periodica a unui produs, functionalitatea, compatibilitatea si interoperabilitatea bunurilor cu elemente digitale, a continutului digital si a serviciilor digitale, existenta si modul de exercitare a dreptului de denuntare unilaterala a contractului.
Pretul redus trebuie sa fie inferior pretului de referinta / pretului anterior. Pretul de referinta / pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat in acelasi spatiu de vanzare in perioada ultimelor 30 de zile, inainte de data aplicarii pretului redus.
In cazul produselor susceptibile de a se deteriora sau a se perima rapid, pretul anterior reprezinta cel mai scazut pret practicat de vanzator in aceeasi suprafata de vanzare in perioada ultimelor 10 zile inainte de data aplicarii reducerii de pret.
In cazul produselor prezente la comercializare intr-o perioada mai mica de 30 de zile, pretul anterior reprezinta cel mai scazut preţ practicat de vanzator in aceasta perioada inainte de data aplicarii reducerii de pret. Vanzatorul trebuie sa indice intr-un mod clar, lizibil si usor de identificat perioada in care pretul anterior a fost aplicat.
Orice anunt de reducere de pret exprimata in valoare absoluta sau in procent trebuie efectuat vizibil, lizibil si fara echivoc pentru fiecare produs sau grupa de produse identice:
• fie prin mentionarea noului pret langa pretul anterior, barat;
• fie prin mentiunile "pret nou", "pret vechi" langa sumele corespunzatoare;
• fie prin mentionarea procentului de reducere si a pretului nou care apare langa pretul anterior, barat.
Cand se considera contractul incheiat?
Pentru magazinele clasice, contractul este considerat a fi incheiat in momentul in care platiti si primiti bunul. In cazul magazinelor online, contractul este considerat a fi incheiat in momentul confirmarii, pe suport durabil, de catre comerciant, a acceptarii comenzii dvs.
Cum poti renunta la produse dupa momentul achizitiei?
A. In cazul magazinelor clasice, legea NU va da dreptul de a renunta la contract. Odata achizitionat un bun, acesta nu mai poate fi inlocuit sau contravaloarea acestuia sa va fie rambursata decat daca este defect, aplicandu-se aici regulile privind garantiile.
B. Pentru magazinele online, legea stabileste un termen de 14 zile calendaristice de la momentul primirii bunului in care puteti renunta la achizitie, fara a oferi vreun motiv si fara costuri suplimentare. Unele magazine online, ca parte a politicii lor comerciale, au extins acest termen la 30 sau chiar 60 de zile, insa trebuie sa verificati acest lucru cu fiecare comerciant in parte. Termenul de 14 zile se poate prelungi cu inca 12 luni in cazul in care comerciantul nu a mentionat expres despre existenta dreptului de returnare a produselor.
Daca vanzatorul nu trimite un curier pentru ridicarea bunului, va trebui sa platiti returul. Comerciantul este obligat sa va ramburseze pretul platit (inclusiv costurile de livrare a bunului la dvs.) in termen de maxim 14 zile de la momentul in care ati renuntat la contract.
Rambursarea se face folosind aceleasi modalitati de plata ca si cele folosite de consumator pentru tranzactia initiala (ex: banii achitati initial de pe un card bancar vor fi returnati de vanzator pe acelasi card), cu exceptia cazului in care consumatorul a fost de acord cu o alta modalitate de plata si cu conditia de a nu cadea in sarcina consumatorului plata de comisioane in urma rambursarii.
Exista anumite cazuri in care nu va puteti retrage din contract, cum ar fi, de exemplu, pentru bunurile care sunt realizate dupa specificatiile dvs. sau inregistrarile audio, video ori programele informatice care sunt livrate sigilate si pe care le desigilati.
Comerciantul poate retine, in anumite cazuri, din pretul platit de dvs. valoarea diminuata a bunurilor in cazul in care le-ati folosit mai mult decat pentru a le testa functionalitatea.
In cat timp trebuie sa primiti bunurile comandate online?
Comerciantul trebuie sa-si indeplineasca obligatiile contractuale in termen de cel mult 30 de zile de la data la care ati transmis comanda sau intr-un termen mai scurt care v-a fost comunicat. Daca vanzatorul nu a livrat bunurile in termenul stabilit, trebuie sa ii solicitati sa livreze cat mai repede posibil. In cazul in care livrarea nu se face nici in termenul suplimentar, aveti dreptul sa renuntati la contract, iar comerciantul trebuie sa va dea banii inapoi in termen de 7 zile.
Daca bunul ajunge la dvs. deteriorat sau distrus, vanzatorul este cel care suporta pierderea. Puteti solicita in acest caz un nou bun sau puteti renunta la contract. Prin urmare, aveti dreptul de a verifica, la momentul primirii coletului, daca bunul din interior este in cea mai buna stare, astfel incat ulterior sa nu existe probleme, chiar daca exista unii comercianti care nu permit acest lucru.
Care sunt regulile privind garantia?
OUG 140/2021 este cea care reglementeaza garantiile bunurilor. De fapt, stabileste ca exista doua tipuri: garantia legala de conformitate si garantia comerciala, care pot coexista pentru un singur bun.
Garantia legala se aplica pentru orice bun comercializat (cu anumite exceptii, clar stabilite). In momentul in care un bun va este vandut, beneficiati de garantia legala, fara ca garantia sa fi fost oferita de cineva anume, ci numai in temeiul legii. Garantia legala este responsabilitatea vanzatorului, la fel, in temeiul legii.
In principiu, garantia legala este de doi ani, dar exista si exceptii:
• in cazul bunurilor cu elemente digitale (televizoare, aspiratoare smart, telefoane mobile, etc.) garantia legala poate fi de cinci ani, daca bunurile au o durata medie de utilizare mai mare de cinci ani, iar contractul prevede furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale (de exemplu, actualizari de sistem periodice sal software inclus in contractul de vanzare). Daca furnizarea continua de continut digital sau de servicii digitale se face pentru o perioada mai mare de cinic ani, atunci garantia va fi valabila pentru acea perioada.
• In cazul produselor de ocazie, consumatorul si vanzatorul pot conveni asupra unei perioade de garantie mai de cel putin un an.
Garantia comerciala este cea care, in anumite situatii, este oferita suplimentar. De exemplu garantie de 5 ani pentru anumite electrocasnice sau de 10 ani pentru anumite componente ale obiectelor electrocasnice. Este ceva in plus fata de garantia legala si nu aduce atingere acesteia. O poate oferi atat producatorul, cat si vanzatorul. Garantia comerciala poate imbraca orice forma: o durata de timp mai mare, rambursarea direct a sumei platite in cazul aparitiei unui defect etc. Dar nu poate inlocui si nu anuleaza garantia legala.
Ce se intampla daca bunul se defecteaza sau nu respecta specificatiile?
Aveti dreptul la repararea, inlocuirea, restituirea contravalorii sau reducerea corespunzatoare a pretului in cazul in care produsul este defect sau nu respecta specificatiile. Ca regula, initial, puteti alege intre reparare si inlocuire, dar vanzatorul se poate opune masurii alese daca are costuri mai mari pentru punerea in practica a acesteia in comparatie cu cealalta. De aceea, in practica, repararea este de regula prima masura care se ia pentru a asigura functionalitatea produsului.
Repararea produsului sau inlocuirea acestuia se face in termen de 15 zile calendaristice din momentul in care ati informat vanzatorul asupra problemei. Vanzatorul trebuie sa preia bunul inlocuit pe cheltuiala proprie.
Incetarea contractului sau reducerea corespunzatoare a pretului poate interveni in trei cazuri:
• vanzatorul nu a finalizat reparatia sau inlocuirea sau vanzatorul a refuzat sa aduca în conformitate bunurile
• se constată o neconformitate, in pofida eforturilor vanzatorului de a o remedia;
• neconformitatea este de o asemenea gravitate incat justifica o reducere de pret sau dreptul la incetarea imediata a contractului de vanzare;
• vanzatorul a declarat ca nu va aduce bunurile in conformitate intr-un termen rezonabil sau fara inconveniente semnificative pentru consumator ori acest lucru reiese clar din circumstanţele cazului.
Incetarea contractului are ca efect punerea partilor in situatia anterioara contractului. Prin urmare, veti primi suma platita pentru bun, iar comerciantul bunul inapoi. Returnarea bunului in aceasta situatie se face pe cheltuiala vanzatorului. Contactati vanzatorul daca aveti o problema!
Foarte important! Chiar daca in practica vi se spune sa luati legatura direct cu service-ul in cazul unui defect, responsabilitatea va apartine intotdeauna vanzatorului, potrivit legii. Nu aveti niciun fel de contract incheiat cu service-ul, iar acesta nu poate fi tras la raspundere pentru nerespectarea regulilor privind garantia. Prin urmare, chiar daca mergeti la service cu produsul, informati intotdeauna vanzatorul despre problemele aparute.