ANPC a aplicat primele amenzi mai multor furnizori de energie electrica. Iata neregulile descoperite, dupa ce mai multi romani au primit facturi uriase.
ANPC a inceput verificarile si le va continua pana la sfarsit de martie 2022. Primele companii deja controlate sunt: CEZ VANZARE SA, DISTRIGAZ SUD RETELE, ENGIE ROMANIA, RCS & RDS SA, ENEL ENERGIE MUNTENIA, ELECTRICA FURNIZARE SA, DIGI ENERGY, PADO GROUP INFRASTRUCTURES SRL, E.ON ENERGIE ROMANIA SA, EURO SEVEN INDUSTRY SRL, RESTART ENERGY ONE SRL, GAZ VEST, MEGACONSTRUCT SA, GAZMIR IASI SRL, GRENERG SRL, RES ENERGY SOLUTIONS SA, DISTRIGAZ VEST SA, CPL CONCORDIA ROMANIA SRL, CIS GAZ SA, SPEAKOVER ROMANCE SRL, PREMIER ENERGY SRL, GAZ NORD EST HARLAU, PRISMA SERV COMPANY SRL, GAZ EST SA, PRISMA GAZ SRL, MVM TRADE ENERGY PLUS SRL, NOVA POWER, ELECTRIC & GAZ POWER TRADE SRL, SST GROUP TRANSILVANIA SRL, NORD GAZ SRL.
"Primele rezultate ale Comandamentului pentru Energie - structura special creata de Autoritatea Nationala pentru Protectia Consumatorilor (ANPC), aflata sub directa coordonare a presedintelui institutiei, Mihai Culeafa, si a directorului general Paul Anghel contureaza modul in care unele companii furnizoare de energie electrica si gaze naturale, pentru consumatori persoane fizice, le respecta acestora drepturile, dar si legislatia in vigoare. Astfel, pana in acest moment, adica in perioada 6-13 ianuarie 2022, comisarii ANPC au controlat 72 de operatori economici, din intreaga tara, cu unul sau mai multe puncte de lucru, la 27 dintre acestia, constatandu-se abateri", anunta ANPC.
Au fost aplicate sanctiuni contraventionale in valoare de 450.000 lei, la care s-au adaugat 4 propuneri de incetare a practicilor comerciale incorecte in raport cu consumatorii si masura recalcularii tuturor facturilor care nu respecta prevederile legii.
Printre cele mai importante abateri constatate de ANPC se numara faptul ca:
- nu a fost aplicata plafonarea si compensarea preturilor conform OUG 118/2021 incepand cu 01.11.2021;
- tabelul privind consumul energie electrica, de pe site-ul companiei nu cuprinde consumul zilnic de referinta, inclusiv marja de 10%;
- informarile privind compensarea facturilor de energie electrica si gaze naturale, transmise clientilor, nu contin elementele din care este compus pretul la care se aplica compensarea;
- nerestituirea la termen a avansului achitat la trecerea la alt furnizor;
- nerespectarea termenului de raspuns la solicitarile petentilor de incheiere a contractelor de furnizare pentru energie electrica si gaze naturale, punand consumatorii in situatia de a nu cunoaste statusul contractului o perioada de pana la 60 de zile;
- contractele emise nu contin pretul serviciilor din pretul gazului, doar pretul total, astfel incat consumatorul nu poate verifica modalitatea de calcul al compensarii acordate;
- diferente de pret intre 2 notificari privind pretul emis de operatorul economic unui consummator;
- impiedicarea, sub orice forma a comisarilor ANPC de a exercita atributiile de serviciu: nerespectarea termenului de raspuns;
- procedura nesigura: operatorul economic nu s-a asigurat ca notificarile privind majorarile de pret au fost primite de consumatori;
- practica comerciala incorecta: majorarile succesive ale tarifelor nu au fost determinate de modificari legislative.
Consumatorii pot continua sa depuna reclamatii online sau in scris, daca descopera nereguli pentru facturile la gaz sau curent. Mai mult, exista si un numar dedicat pentru sesizari: 021.307.67.89, de luni-vineri, între orele 8.00-16.00.
Monica Avasiloaie s-a alaturat redactiei E-Juridic la inceputul anului 2019. Cei peste 8 ani petrecuti in domeniul acordarii de asistenta juridica au ajutat-o sa inteleaga mai bine noutatile despre care scrie in prezent la E-Juridic.ro.