Curtea Constitutionala a Romaniei a respins joi sesizarea Avocatului Poporului (AP) privind promovarea si transferarea procurorilor in functiile de judecator dupa vechea procedura care nu prevedea decret prezidential.
AP a sesizat CCR cu exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art.69 alin.(2) teza finala din Legea nr.92/1992 pentru organizarea judecatoreasca, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare.
Articolul criticat prevedea ca "promovarea si transferarea procurorilor in functiile din Ministerul Public se fac de catre ministrul justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu respectarea conditiilor prevazute de lege, iar transferarea procurorilor in functiile de judecatori se face potrivit prevederilor alin. 1.
Alineatul 1 al aceluiasi articol prevede ca promovarea si transferarea judecatorilor in functiile din magistratura se dispun de catre Consiliul Superior al Magistraturii, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
Avocatul Poporului a sesizat Consiliul Superior al Magistraturii cu privire la constitutionalitatea unor masuri si prevederi legale in legatura cu numirea, transferarea si promovarea judecatorilor.
In 7 iunie, Consiliul Superior al Magistraturii preciza, intr-un comunicat de presa, ca transferul unui procuror in functia de judecator, in perioada 1992-2004, nu era conditionat de emiterea unui decret prezidential.
Precizarea vine dupa ce avocatii fostul premier Adrian Nastase au contestat miercuri, in cadrul procesului "Trofeul calitatii", calitatea de judecator a Ioanei Bogdan, magistrat care a facut parte din completul de judecata la fond, pe motiv ca aceasta a fost numita de CSM din functia de procuror in cea de judecator fara un decret prezidential.
Plenul CSM a tinut sa faca precizari in acest caz "urmare a lansarii in spatiul public a unor teme de dezbatere ce genereaza controverse, induc si propaga, in mod fals si periculos, ideea existentei unor neregularitati in actele de numire si promovare in functie a magistratilor".
Astfel, Consiliul arata ca, in perioada 1992 - 2004, cadrul legal incident in materia numirii, transferarii si promovarii magistratilor a fost reglementat prin Legea nr. 92 /1992 pentru organizarea judecatoreasca, modificata prin Legea nr. 89/1996 si republicata, in temeiul art.IV din Legea nr. 142/1997.
Conform art. 69 din Legea nr. 92/1992, promovarea si transferarea judecatorilor in functiile din magistratura se dispun de Consiliul Superior al Magistraturii, cu respectarea conditiilor prevazute de lege.
"Promovarea si transferarea procurorilor in functie din Ministerul Public se fac de catre ministrul Justitiei, la propunerea procurorului general al Parchetului de pe langa Curtea Suprema de Justitie, cu respectarea conditiilor prevazute de lege, iar transferarea procurorilor in functiile de judecatori se face potrivit prevederilor alin 1. In conditiile legii mentionate, in perioada 1992 - 2004, trecerea din functia de judecator in cea de procuror si invers era asimilata transferului si nu era conditionata de emiterea unui decret de numire de catre Presedintele Romaniei", se arata in comunicatul CSM.
Consiliul mai precizeaza ca, odata cu abrogarea Legii nr. 92/1992 si intrarea in vigoare a Legii nr. 303/2004 privind statutul procurorilor si judecatorilor, conditiile si institutiile implicate in actele de numire corespunzatoare etapelor de traseu profesional/cariera a magistratilor sunt reglementate in Cap. V - Promovarea judecatorilor si procurorilor si numirea in functiile de conducere.
"Acesta fiind cadrul juridic legal, astfel de teme de dezbatere au potential de a genera atitudini si comportamente improprii la nivel mediatic si social, cu consecinta afectarii legitimitatii si independentei justitiei", sustine CSM. AGERPRES