Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

CCR discuta sesizarea pe legea prin care parlamentarii pot avea calitatea de comerciant persoana fizica

Curtea Constitutionala a Romaniei discuta miercuri obiectia de neconstitutionalitate formulata de presedintele Klaus Iohannis cu privire la modificarile aduse legii prin care parlamentarii pot avea calitatea de comerciant persoana fizica.

Conform informatiilor publicate pe site-ul oficial CCR, pe ordinea de zi a sedintei de plen se afla obiectia de neconstitutionalitate a Legii pentru modificarea Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei, obiectie formulata de presedintele Romaniei.

Pe data de 18 ianuarie, presedintele Klaus Iohannis a trimis CCR o sesizare de neconstitutionalitate asupra Legii pentru modificarea Legii nr. 161/2003.

Legea transmisa la promulgare pe 30 decembrie are ca obiect de reglementare modificarea Legii nr. 161/2003 in sensul eliminarii incompatibilitatii functiilor de deputat, senator, membru al Guvernului, prefect, subprefect, primar, viceprimar, primar general si viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte si vicepresedinte al consiliului judetean cu calitatea de comerciant persoana fizica.

"Prin modul in care a fost adoptata, dar si prin continutul normativ, Legea pentru modificarea Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei este neconstitutionala intrucat incalca prevederile art. 1 alin. (3), ale art. 11 alin. (1), ale art. 65 alin. (2) lit. j), ale art. 75 alin. (1) si alin. (5) raportat la art. 105 alin. (2) si ale art. 148 alin. (4) din Constitutie", mentiona Iohannis in sesizarea adresata CCR.

Seful statului invoca motive de neconstitutionalitate extrinseca. Acesta afirma ca prin articolul unic pct. 1 din legea dedusa controlului de constitutionalitate se abroga dispozitiile art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003, ce instituie incompatibilitatea intre calitatea de deputat si senator si calitatea de comerciant persoana fizica.

De asemenea, seful statului sublinia ca, avand in vedere ca se reglementeaza intr-o materie ce tine de statutul deputatilor si al senatorilor, aceasta prevedere ar fi trebuit adoptata in sedinta comuna a celor doua Camere ale Parlamentului. El indica faptul ca legea a fost respinsa de Senat, iar apoi a fost adoptata de Camera Deputatilor, precizand ca astfel a fost incalcata Legea fundamentala.

El arata si ca prin articolul unic punctul 2 din aceasta lege se abroga dispozitiile ce instituie incompatibilitatea dintre functia de membru al Guvernului si calitatea de comerciant persoana fizica. Seful statului sustine ca pentru aceasta prevedere Senatul ar fi trebuit sa fie Camera decizionala.

"In conformitate cu prevederile art. 75 alin. (5) din Constitutie, pentru prevederile art. unic pct. 2 din legea supusa controlului constitutional Camera Deputatilor ar fi trebuit sa retrimita legea Senatului, care ar fi urmat sa decida definitiv", spune Iohannis.

Totodata, seful statului invoca motive de neconstitutionalitate intrinseca.

"Prin eliminarea incompatibilitatii unor functii sau demnitati publice cu calitatea de comerciant persoana fizica, legea dedusa controlului de constitutionalitate - diminueaza standardele de integritate, aducand atingere statului de drept consacrat de art. 1 alin. (3) din Constitutie", sustine presedintele tarii

Conform agerpres.ro, Klaus Iohannis arata ca, in ceea ce priveste incompatibilitatile stabilite prin Legea nr. 161/2003, CCR a statuat ca acestea au rolul de a asigura indeplinirea cu neutralitate a mandatului de catre persoane care exercita o functie publica de autoritate, in deplina concordanta cu principiile impartialitatii, integritatii si transparentei, precizand ca incompatibilitatile nu constituie o restrangere a exercitiului unor drepturi si libertati, ci o garantie de natura sa confere o autoritate morala de necontestat persoanelor care exercita anumite mandate.

El mai indica faptul ca in privinta incompatibilitatii dintre parlamentari si calitatea de comerciant persoana fizica, CCR a retinut ca art. 82 alin. (1) lit. e) din Legea nr. 161/2003 si art. 16 alin. (2) lit. e) din Legea nr. 96/2006 sunt norme clare, previzibile, stabilind precis conduita senatorilor/ deputatilor, astfel incat starea de incompatibilitate sa poata fi evitata, iar scopul legii de asigurare a impartialitatii in exercitarea functiilor si demnitatilor publice si de protejare a interesului social sa fie atins si ca incadrarea unei persoane fizice ce desfasoara o activitate economica autorizata ca fiind "comerciant" constituie un aspect referitor la interpretarea si aplicarea legii de catre autoritatile publice cu atributii in acest domeniu, respectiv Agentia Nationala de Integritate si instanta judecatoreasca investita cu solutionarea contestatiei impotriva raportului de evaluare intocmit de ANI.

In ceea ce priveste incompatibilitatea functiei de primar, viceprimar, primar general, viceprimar al municipiului Bucuresti, presedinte sau vicepresedinte al consiliului judetean cu anumite functii private, Iohannis arata ca in jurisprudenta constitutionala s-a stabilit ca aceasta nu este o conditie de eligibilitate, iar inlaturarea ei depinde de vointa celui ales, care poate opta pentru una dintre cele doua calitati incompatibile. Astfel, el afirma ca nu se poate indeplini o functie publica care obliga la transparenta modului de utilizare si administrare a fondurilor publice, daca in acelasi timp o persoana este angrenata si in mediul de afaceri, intrucat cumularea celor doua functii ar putea duce la afectarea intereselor generale ale comunitatii si a principiilor care stau la baza statului de drept.

De asemenea, seful statului considera ca pretinsa neclaritate a notiunii de "comerciant" - ca ratiune a interventiei legislative - nu poate fi primita si vine in contradictie chiar cu cele statuate de Curtea Constitutionala.

El indica faptul ca, potrivit CCR, a determina in concret daca o persoana fizica desfasurand o anumita activitate cu caracter lucrativ se incadreaza sau nu in categoria \"comerciantilor\", in vederea stabilirii existentei starii de incompatibilitate dintre aceasta calitate si functia de viceprimar, constituie aspecte referitoare la interpretarea si aplicarea legii de catre autoritatile publice cu atributii in acest domeniu, respectiv Agentia Nationala de Integritate si instanta judecatoreasca investita cu solutionarea contestatiei impotriva raportului de evaluare intocmit de Agentie. \"Prin eliminarea incompatibilitatii unor functii sau demnitati publice cu calitatea de comerciant persoana fizica, legea dedusa controlului de constitutionalitate aduce atingere angajamentelor internationale in materie de integritate asumate de Romania, incalcandu-se astfel dispozitiile art. 11 alin. (1) si ale art. 148 alin. (4) din Constitutie\", mai arata seful statului.

Potrivit aceleasi surse, Iohannis afirma ca legea dedusa controlului aduce atingere obligatiilor ce revin statului roman potrivit Constitutiei, precum si celor ce ii revin in calitate de membru al Uniunii Europene, ceea ce contravine si dispozitiilor Legii fundamentale.

"Va solicit sa admiteti sesizarea de neconstitutionalitate si sa constatati ca Legea pentru modificarea Legii nr. 161/2003 privind unele masuri pentru asigurarea transparentei in exercitarea demnitatilor publice, a functiilor publice si in mediul de afaceri, prevenirea si sanctionarea coruptiei este neconstitutionala intrucat incalca prevederile art. 1 alin. (3), art. 11 alin. (1), art. 65 alin. (2) lit. j), art. 75 alin. (1) si alin. (5) raportat la art. 105 alin. (2), art. 147 alin. (4) si art. 148 alin. (4) din Constitutie", conchidea Iohannis. 


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 07 Februarie 2018
Votati articolul "CCR discuta sesizarea pe legea prin care parlamentarii pot avea calitatea de comerciant persoana fizica":
Rating:

Nota: 2.5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016