Uitati tot ce stiati despre organizarea si functionarea asociatiilor de proprietari! Legea nr. 196/2018 modifica substantial reglementarile in domeniu.
Acest act normativ abroga vechea legislatie privind asociatiile de proprietari (Legea nr. 230/2007 si HG nr. 1.588/2007), aduce obligatii noi si instituie amenzi consistente, de pana la 10.000 de lei, pentru nerespectarea respectivelor obligatii!
Iata cinci lucruri esentiale despre noul cadru legislativ pentru asociatiile de proprietari
1. Nu oricine poate fi administrator al unei asociatii de proprietari
Pentru a putea presta aceasta activitate, aveti nevoie de un certificat de calificare profesionala si de un atestat eliberat de primar, plus cazierul judiciar care sa dovedeasca faptul ca nu ati suferit nicio condamnare pentru o infractiune economico-financiara. Atentie, incalcarea acestor prevederi mentionate la art. 64 din Legea nr. 196/2018 se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 de lei!
2. Ca administrator, vi se poate solicita sa incheiati o polita de asigurare de raspundere civila profesionala
Inainte de Legea nr. 196 incheierea unei astfel de polite era facultativa. Acum insa, daca asociatia de proprietari va cere acest lucru, sunteti obligat sa o incheiati, in caz contrar riscati o amenda intre 500 si 3.000 de lei! Retineti, o astfel de polita nu este o conditie pentru a va putea desfasura activitatea de administrator, ci doar o posibila cerinta din partea asociatiei.
3. Sunteti obligat sa intocmiti un regulament special
Este vorba despre “regulamentul condominiului”, un document care va stabili normele de comportament si buna vecinatate intre proprietari, precum si conditiile de folosire a partilor comune ale cladirii. Regulamentul trebuie afisat la avizier sau inmanat in copie fiecarui proprietar, in cel mult o saptamana de la adoptare. Detalii in lucrarea “Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018”.
4. Trebuie sa folositi pentru incasari si plati un singur cont
Asociatia de proprietari va avea un singur cont si toate sumele de bani gestionate trebuie sa treaca prin acest cont unic. Dvs., administratorul, nu mai puteti plati furnizorii de servicii sau produse pentru diferite lucrari, fie ele de intretinere sau de reparatii, decat prin intermediul acestui cont. Iar orice suma incasata in numerar trebuie transferata in acest cont in termen de 24 de ore. In caz contrar, amenda este intre 5.000 si 10.000 de lei.
5. Nu schimbati destinatia fondului de reparatii si a fondului de rulment!
Fondul de reparatii este destinat repararii si imbunatatirii proprietatii comune, cel de rulment este destinat asigurarii sumelor necesare pentru platile curente. Utilizarea in alte scopuri a banilor colectati in aceste fonduri se sanctioneaza cu amenda intre 4.000 si 9.000 de lei.
Lista integrala a obligatiilor dvs. aduse de Legea nr. 196/2018, insotite de comentarii si explicatii foarte relevante, o gasiti in lucrarea
Asociatiile de proprietari conform Legii nr. 196/2018. Schimbarile sunt radicale, iar amenzile foarte dure!
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem un salariat care s-a pensionat anul trecut, pe legea veche, cand a implinit 65 de ani. Salariatul nostru a dorit sa isi continue activitatea si iar conducerea noastra a fost de acord. Intrebarea este: Tinand cont de noua lege de la 01.09.2024, pana la ce varsta are dreptul sa lucreze?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Printr-o decizie interna, conducatorul unitatii a suspendat unilateral o serie de clauze din contractul colectiv de munca la nivel de unitate pe motiv ca acestea nu sunt economicoase. Este vorba de clauzele care prevad ca liderii de sindicat care sunt scosi din productie, acestia avand avantaje foarte mari si produc prejudicii societatii. Este posibila o anulare in instanta a deciziei respective?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rugam sa ne ajutati cu un raspuns la urmatoarea situatie: Suntem un SRL cu activitati in domeniul constructiilor si urmeaza sa executam un proiect in Germania. Ce trebuie sa facem daca dorim sa angajam o persoana cu dubla cetatenie romana/germana, cu domiciliul si in Germania si in Romania, pentru a participa la proiect pe postul de translator. Cum platim salariatul daca acesta doreste plata contributiilor in Germania, avand in vedere faptul ca are o vechime in munca de peste 20 de ani in...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<