Efectele admiterii exceptiei de nelegalitate
Madalin Irinel Niculeasa
Avocat, Baroul Bucuresti
Precizam ca in fata judecatorului a quem se formeaza un dosar separat, iar instanta judecatoreasca se va pronunta printr-o hotarare judecatoreasca.
Potrivit art. 4 alin. (3) din Legea contenciosului administrativ nr.554 din 2004, „in cazul in care instanta de contencios administrativ a constatat nelegalitatea actului, instanta in fata careia s-a ridicat exceptia va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost constatata“.
Din acest text de lege, rezulta urmatoarele consecinte juridice:
– „exceptia de nelegalitate“, din punctul de vedere al scopului material urmarit de reclamant (partea interesata care invoca exceptia de nelegalitate), este o actiune in constatare, in sensul ca instanta judecatoreasca „nu condamna la executarea unei prestatii“;
– hotararea judecatoreasca pronuntata de instanta de contencios administrativ nu constituie titlu executoriu si nu poate fi pusa in executare;
– actul administrativ unilateral nelegal nu va produce efecte juridice (nu va fi opozabil) fata de partile din dosarul aflat pe rolul instantei judecatoresti in fata careia a fost ridicata exceptia;
– actul administrativ unilateral nelegal nu va produce efecte juridice fata de instanta judecatoreasca in fata careia a fost ridicata exceptia de nelegalitate, in sensul ca judecatorul a quo „va solutiona cauza, fara a tine seama de actul a carui nelegalitate a fost constatata“.
Nelegalitatea actului administrativ unilateral, constatata de catre instanta judecatoreasca de contencios administrativ este o „nelegalitate subiectiva“ in sensul ca produce efecte juridice doar fata de partile din dosar si fata de instanta judecatoreasca in fata careia a fost invocata exceptia de nelegalitate.
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Nelegalitatea actului administrativ unilateral, constatata de catre judecatorul a quo (instanta judecatoreasca de contencios administrativ) nu este o „nelegalitate obiectiva“, in sensul ca fata de terti (alte persoane decat partile din dosar) actul administrativ este legal si va produce efecte juridice.
Precizam ca, in acceptiunea noastra, exceptia de nelegalitate poate fi invocata inclusiv de catre partea care produce actul administrativ unilateral, deoarece aceasta exceptie este de ordine publica si:
a) poate fi invocata de oricine are interes;
b) principiul nemo auditur propriam turpitudinem allegans nu isi gaseste aplicabilitate in situatia exceptiilor de ordine publica;
c) principiul nemo auditur propriam turpitudinem allegans nu este aplicabil in speta deoarece turpitudinea (nelegalitatea) este imputabila emitentului actului administrativ unilateral, iar nu persoanei care produce actul administrativ.
Avand in vedere prevederile legale ale art. 4 alin. (1) din Legea contenciosului administrativ si natura juridica a acestei exceptii, ca fiind de ordine publica (exceptie absoluta), consideram ca aceasta exceptie poate fi invocata de catre instanta judecatoreasca si pusa in discutia partilor si din oficiu.
Exceptia de nelegalitate „poate fi cercetata oricand in cadrul unui proces“. Astfel cum am aratat mai sus, procesul are ca punct de inceput inregistrarea cererii de chemare in judecata, iar ca sfarsit pronuntarea hotararii judecatoresti.
In consecinta, in raport de particularitatile procesului, intre momentul inregistrarii cererii de chemare in judecata si momentul pronuntarii hotararii judecatoresti, partile interesate pot (au dreptul) invoca oricand exceptia de nelegalitate.
Pentru mai multe informatii la fel de utile despre dreptul administrativ clic AICI
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri