UPDATE 3.2.2022 - Senatul Romaniei a adoptat proiectul de modificare a Codului fiscal prin care se impun impozite mai mici pentru investitorii persoane fizice. Acestea vor fi de 1%, respectiv 3%.
Proiectul de lege prevede retinerea la sursa a impozitelor generate de castigurile de capital pentru investitorii individuali, prin impozitarea diferentiata a profiturilor realizate, si anume cu 1% pentru detinerile de peste un an si 3% pe cele mai mici de un an, fara ca pierderile sa mai fie compensate. Obligatia calcularii, retinerii la sursa, declararii si platii impozitului va reveni intermediarilor si administratorilor de fonduri. Propunerea legislativa privind modificarea si completarea legii nr.227/2015 privind Codul fiscal, care include simplificarea impozitarii investitorilor din piata de capital, a fost inregistrata in Senat pentru dezbatere in 13 octombrie 2021.
"Salutam decizia Senatului Romaniei de a adopta cu o majoritate covarsitoare acest proiect legislativ care vine in sprijinul pietei de capital si al investitorilor. Votul de astazi este o confirmare a utilitatii acestui demers si relevantei sale pentru toti jucatorii din piata. Credem cu tarie ca prin adoptarea finala si aplicarea prevederilor acestei propuneri legislative vom reusi sa incurajam populatia sa fie mult mai prezenta in piata de capital, astfel facilitand accesul companiilor romanesti la finantare. Aceasta lege aduce avantaje tuturor si, in final, economiei din Romania. Asteptam cu interes dezbaterile din Camera Deputatilor si sustinem in continuare aceasta propunere legislativa", a declarat Adrian Tanase, Directorul General al Bursei de Valori Bucuresti.
Camera Deputatilor este acum for decizional.
Informatii initiale,
publicate in 19.10.2021
Codul fiscal se modifica in asa fel incat investitorii sa fie impozitati cu 1% sau 3%, in functie de cand realizeaza obtinerea castigurilor.
Proiectul de lege vizeaza crearea unui mediu fiscal care sa incurajeze atragerea si implicarea investitorilor individuali pe piata bursiera romaneasca. Scopul actului vizeaza simplificarea regimului fiscal pentru investitori, ceea ce va duce la cresterea numarului de persoane fizice care investesc pe piata de capital din Romania, atat in mod direct cat si prin fondurile de investitii. Totodata, se are in vedere si cresterea eficientei si a gradului de colectare la bugetul statului a taxelor din castigurile de capital.
Proiectul de lege propune implementarea unui sistem de impozitare la sursa pentru investitorii individuali, prin aplicarea unui impozit de 1% pe castigul din transferul titlurilor de valoare detinute mai mult de 1 an si 3% pe castigul din transferul titlurilor de valoare detinute mai putin de un an, fara ca pierderile sa mai fie compensate sau declarate. Se incurajeaza astfel detinerile pe termen mediu si lung, ceea ce asigura companiilor listate investitii mai predictibile si mai durabile. Suplimentar, implementarea acestui sistem de impozitare implica si anularea creditelor fiscale acumulate pe baza pierderilor inregistrate in anii precedent.
In plus, stimularea cererii prin reducerea poverii fiscale si a birocratiei pentru investitorii in piata de capital vine in complementaritatea masurilor de stimulare a ofertei pe bursa, asumate de Romania prin Programul National de Redresare si Rezilienta (PNRR).
Mecanismul actual de calcul, declarare si piata a taxelor din castigurile de capital este greoi si descurajeaza investitorii persoane fizice. Desi suntem a doua cea mai mare tara din regiune dupa Polonia, ca populatie, Romania are intre 15.000 si 20.000 de investitori activi in mod direct pe bursa, fata de 250.000 cati are Polonia.
De asemenea, facilitarea si simplificarea accesului la piata de capital pentru investitorii individuali prin masuri fiscale ar avea un elect pozitiv semnificativ in operatiunile de finantare ale statului roman prin bursa, marind baza existenta de investitori si crescand potentialul atragerii unor sume mai mari, la costuri mai mici pentru statul roman.
Peste 300.000 de romani detin investitii in fonduri de obligatiuni (in principal obligatiuni guvernamentale). Profitul anual mediu al acestor investitori este in jurul valorii de 300-400 RON, iar in cazul vanzarilor acesti investitori sunt obligati sa depuna declaratii pentru valori de 30-40 RON, in conditiile in care investitiile directe in obligatiuni guvernamentale sunt neimpozabile.
Proiectul mai vizeaza si incurajarea populatiei de a tranzactiona si de a investi prin brokeri si societati de administrare inregistrate fiscal in Romania pentru simplificarea procedurilor fiscale, in contrast cu intermediarii inregistrati in alte jurisdictii, in cazul carora impunerea obligatiilor fiscale este mai dificil de realizat de catre statul roman.
Initiativa legislativa a fost semnata de deputati PNL, USR, UDMR si PSD, asadar are sanse uriase sa treaca de Parlament si sa devina realitate.