Normele de aplicare a Codului Fiscal aduc cateva schimbari pe care trebuie sa le stim.
HG 1/2016 a aprobat Normele metodologice de aplicare a Codului Fiscal care urmeaza sa fie puse in acord cu modificarile recente.
Conform notei de fundamentare trebuie sa avem in vedere:
- OUG nr. 79/2017, prin care au fost adoptate masuri de combatere a planificarii fiscale agresive, spre a fi asigurate conditii echitabile si eficiente de concurenta pentru toti contribuabilii platitori de impozit pe profit, au fost introduse modificari si reglementarilor din domeniul impozitului pe veniturile microintreprinderilor, al impozitului pe veniturile persoanelor fizice si al contributiilor sociale obligatorii;
- OUG nr. 3/2018 privind unele masuri fiscal-bugetare, prin care au fost adoptate masuri care sa elimine unele disfunctionalitati aparute in aplicarea prevederilor unor acte normative;
- Legea nr. 72/2018 privind aprobarea Ordonantei Guvernului nr. 25/2017 pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul fiscal;
- OUG nr. 25/2018 privind modificarea si completarea unor acte normative, precum si pentru aprobarea unor masuri fiscal-bugetare.
In continuare este important sa stim modificarile privind conditiile de incadrare a persoanelor juridice romane in categoria microintreprinderilor:
- majorarea nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro;
- eliminarea conditiei privind realizarea veniturilor din consultanta si management in proportie de 20% din veniturile totale;
- eliminarea activitatilor pentru care contribuabilii nu aplicau acest sistem de impunere (activitati in domeniul bancar, al asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale).
Totodata, este reglementata posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II - Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care o microintreprindere a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si are cel putin 2 salariati.
In continuare, aflam ca Normele metodologice vin cu urmatoarele noutati/clarificari:
- Prin proiectul actului normativ, se elimina referinta privind veniturile realizate din consultanta si management pentru incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor, ca urmare a abrogarii acestei conditii.
- Ca urmare a majorarii nivelului veniturilor realizate la data de 31 decembrie a anului fiscal precedent de la 500.000 euro la 1.000.000 euro, s-a actualizat referinta la acest plafon pentru contribuabilii care intra sub incidenta Legii nr. 170/2016 privind impozitul specific unor activitati.
- Sunt reformulate prevederile referitoare la incadrarea in sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 ianuarie 2018, avand in vedere majorarea nivelului veniturilor realizate.
- Se elimina precizarile legate de neaplicarea sistemului de impunere pe veniturile microintreprinderilor de catre persoanele juridice romane care desfasoara activitati in domeniul bancar, in domeniile asigurarilor si reasigurarilor, al pietei de capital, al jocurilor de noroc, activitati de explorare, dezvoltare, exploatare a zacamintelor petroliere si gazelor naturale, ca urmare a abrogarii acestor prevederi.5. Precizari in ceea ce priveste posibilitatea de a opta pentru aplicarea prevederilor Titlului II - Impozitul pe profit din Codul fiscal, in cazul in care o microintreprindere a subscris un capital social de cel putin 45.000 lei si are cel putin 2 salariati, in sensul ca optiunea poate fi exercitata in cursul oricarui trimestru ulterior datei de 1 aprilie 2018, care reprezinta data intrarii in vigoare a acestei prevederi.
- Normele introduc unele clarificari care sa vizeze luarea in considerare a contractelor suspendate, potrivit legii, in stabilirea numarului de salariati, in contextul aplicarii prevederilor art. 48 alin.(31) si art. 51 din Codul fiscal.
- Se abroga precizarile legate de aplicarea cotelor de impozitare in cazul modificarii numarului de salariati, deoarece aceste prevederi au fost preluate in Codul fiscal.
- In sfarsit, sunt introduse precizari legate de verificarea conditiilor prevazute la art. 52 din Codul fiscal, in anul fiscal 2017, de catre contribuabilii care au aplicat sistemul de impunere pe veniturile microintreprinderilor incepand cu 1 august 2017. Se face, astfel, trimitere la prevederile introduse in Codul fiscal prin O.U.G. nr. 79/2017, potrivit carora, daca in cursul unui an fiscal o microintreprindere realizeaza venituri mai mari de 1.000.000 euro, aceasta datoreaza impozit pe profit, incepand cu trimestrul in care s-a depasit aceasta limita. Limita fiscala se verifica pe baza veniturilor inregistrate cumulat de la inceputul anului fiscal. Calculul si plata impozitului pe profit de catre microintreprinderile care se incadreaza in in aceste conditii se efectueaza luand in considerare veniturile si cheltuielile realizate incepand cu trimestrul respectiv.
S-ar putea sa te intereseze si: Ministrul de Finante: Inspectorii Antifrauda care pierd procesele impotriva contribuabilor vor fi dati afara
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Sub sanctiunea nulitatii absolute, nicio masura, cu exceptia celei prevazute la art. 248 alin. 1 lit. a, respectiv avertismentul scris, nu poate fi dispusa mai inainte de efectuarea unei cercetari disciplinare prealabile. Se sanctoneaza un salariat cu avertisment scris. Precizati daca este suficienta comunicarea deciziei de sanctionare, cu avertisment in acest caz, pe e-mail-ul de serviciu al salariatului. Mentionez ca e-mail-ul de serviciu este utilizat oficial pentru comunicari importante,...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul pensiei la limita de varsta in cei 40 de ani cu reducere de 5 ani, sunt inclusi anii pentru concediu crestere copii? Daca salariata are 40 de ani de munca 36 de ani munca 4 ani crestere copil = total 40 ani, poate iesi la pensie cu 5 ani mai devreme, 63-5 = 58 ani?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Daca un angajator acorda tichete de masa, acestea trebuie trecute in regulamentul intern astfel incat sa beneficieze toti salariatii ? sau se fac acte aditionale si se acorda preferential?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<