Despagubirile pot fi achitate pentru reparatia vehiculului avariat, la solicitarea persoanei prejudiciate, prin decontare directa, cu conditia ca valoarea totala sa nu depaseasca echivalentul in lei a 400 de euro, iar incalcarea acestor prevederi constituie contraventie si se sanctioneaza cu amenda de 1% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior.
Asta prevede un amendament admis la proiectul pentru modificarea si completarea Legii nr.132/2017 privind asigurarea obligatorie de raspundere civila auto pentru prejudicii produse tertilor prin accidente de vehicule si tramvaie, adoptat luni de Senat. Proiectul legislativ a fost adoptat cu 56 de voturi "pentru" si 32 de abtineri.
"Am intentionat sa reducem mult acest mecanism de decontare, intrucat am constatat ca majoritatea sumelor care erau platite prin acest mod, decontare directa, afectau doua lucruri extrem de importante, siguranta in trafic si activitatea economica. Or, aceste doua aspecte sunt in momentul asta clarificate, ne intereseaza foarte tare ca atunci cand exista o dauna aceasta sa fie reparata intr-un service autorizat, nu in spate (...). Al doilea aspect, deosebit de important, este ca aceste sume care sunt platite de asiguratori pentru repararea daunelor sa fie fiscalizate, sa intre intr-un circuit fiscal corect, nu in spatele blocului, pentru ca in spatele blocului se lucreaza la negru. Noi vrem sa se lucreze corect, banii la vedere si sa se plateasca taxe si impozite pentru aceste sume. (...) Daca vrei si ai o dauna mica, ti s-a spart o oglinda, ti s-a zgariat o aripa, o poti face in regie proprie, daca valoarea reparatiei este in cuantumul acestei sume. Pentru avarii mai mari de 400 de euro - 2.000 de lei, te duci la o unitate service autorizata, iti face constatarea si iti faci reparatia ca sa garanteze service-ul autorizat ca acea reparatie a fost facuta conform normelor in vigoare", a argumentat presedintele Comisiei economice, senatorul PSD Daniel Zamfir, citat de
Agerpres.
O alta modificare propusa de Zamfir si aprobata in Comisiile economica si juridica, care au intocmit un raport comun favorabil asupra proiectului, vizeaza cresterea cuantumului amenzilor care se aplica in cazul in care o persoana nu isi achita polita RCA.
"Ne-a propus ASF un cuantum al amenzilor, cresterea cuantumului acestora. Justificarea a fost aceea de a-i disciplina pe cei care nu isi platesc RCA-ul. Nu ar trebui sa ne sperie amenzile pentru ca incalci legea. Daca vrei sa nu platesti amenda, respecta legea si nu mai ai nicio problema. ASF ne-a propus un cuantum al amenzilor, la prima vedere pare unul extrem de mare, am adaugat un amendament. Pentru aceste contraventii, contravenientul poate achita in termen de cel mult 15 zile de la data inmanarii sau comunicarii procesului verbal jumatate din cuantumul amenzii. Ideea este asa - amenda este practic dubla fata de valoarea RCA. Daca o platesti in 15 zile (...), ai doua saptamani la dispozitie sa platesti jumatate din cuantumul amenzii, care ar fi practic valoarea politiei RCA. Mi se pare o chestiune rezonabila. Doua saptamani ai la dispozitie sa-ti platesti RCA-ul", a detaliat senatorul.
In interventia sa, presedintele ASF, Alexandru Petrescu, a precizat ca asiguratii vor putea avea ocazia sa-si plateasca polita RCA in rate si vor avea posibilitatea sa-i intrerupa aplicabilitatea - un atribut extrem de util pentru zona transportatorilor care au activitate sezoniera.
"Vom putea, de asemenea, introduce un sistem de monitorizare electronica, la fel cum se intampla astazi cu rovigneta, sa putem sa-i urmarim in trafic pe toti cei care astazi aleg, din pacate, sa circule fara o polita valabila RCA si, din pacate, numarul acestor persoane este destul de mare. Evident ca toate aceste masuri se vor regasi si intr-o scadere a politei RCA. De asemenea, veti gasi amendamente ce vor facilita o mai buna interoperabilitate a bazelor de date, intre CNAIR, intre RAR, intre BAR, respectiv asiguratori si autoritate, astfel incat sa putem urmari in timp real situatia in teren si, totodata, sa putem sa introducem ulterior, cu toate aceste date, in activitatea de supraveghere prudentiala si aplicatii digitale care sa ne poata noua permite sa urmarim ceea ce se intampla la nivelul solvabilitatii diferitelor companii, nivelul de expunere in fiecare zi, astfel incat sa putem sa luam masuri in timp real de corijare a actorilor din piata", a transmis Petrescu.
El a adaugat ca prin proiectul de act normativ se va consolida aceasta piata a asigurarilor, companiile in domeniu vor fi mai sustenabile, iar asiguratii vor plati un pret mai rezonabil.
"Odata adoptata, o perioada de timp de luni de zile, in partea a doua a acestui an, vom vedea preturi cu mai putina volatilitate si stabile si predictive pentru toti. La fel cum astazi avem sistemul de urmarire pentru rovigneta, ceea ce a dus gradual la o mai buna conformare si mai multi producatori auto au ales sa-si plateasca rovigneta, de teama, din orice motivatie ar fi avut, asa va fi si pe zona de asigurari. Odata urmarit prin camere arondate la nivelul drumurilor nationale, apartinand CNAIR-ului, existand acest tip de urmarire electronica, monitorizare, evident ca vor fi mult mai motivati sa-si plateasca RCA-ul si, pe masura ce avem un numar mai mare de platitori ai RCA, si pretul RCA-ului se va reduce", a subliniat presedintele ASF.
Potrivit acestuia, aproximativ o treime dintre soferii care participa la traficul rutier nu au RCA.
Senatul este prima Camera legislativa sesizata in acest caz. Pentru a intra in vigoare, trrebuie sa treaca de Parlament si sa mearga spre promulgare la presedintele Romaniei.