Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fundamentarea fondurilor necesare de catre instantele judecatoresti

Stimate doamne/Stimati domni,

Va scriu pentru a va semnala unele probleme de fond remarcate la nivelul ordonatorilor de credite in ceea ce priveste fundamentarea solicitarilor de fonduri bugetare si gestionarea eficienta a resurselor alocate.

Aceste probleme apar in pofida faptului, ca Ministerul Justitiei a initiat urmatoarele demersuri institutionale, astfel incat nevoia de gestionare rationala a resurselor sa fie pe deplin inteleasa si la nivelul ordonatorilor de credite, manageri sau directorii economici care gestioneaza resurse financiare publice:
- instruirea transparenta, regulata si previzibila privind problemele economicofinanciare a personalului economic de la instantele de judecata;
- transmiterea de instructiuni metodologice clare privind cheltuieli, plati (e.g. ore suplimentare) si decontari (transport, medicamente);
- clarificarea raporturilor dintre ordonatorii de credit – minister, curti de apel, tribunale (responsabilitati ierarhice, criterii prealabile, transparenta, repartizarea echitabila);
- centralizarea nationala a anumitor achizitii, operatiuni financiare si contracte in vederea reducerii costurilor, tarifelor etc.

Dintre disfunctiile constatate, consider necesar sa va semnalez urmatoarele:
1. solicitarile de fonduri, asa cum sunt transmise de catre ordonatorii tertiari si secundari de credite ai instantelor judecatoresti, prezinta deficiente, in sensul nefundamentarii riguroase a fondurilor solicitate prin proiectele de buget sau cu ocazia rectificarilor bugetare.

Cele mai frecvente solicitari nefundamentate se refera la urmatoarele:
- solicitarea de fonduri pentru categorii de cheltuieli abrogate de prevederile legislative in vigoare, ca spre exemplu prima de vacanta, premiul anual;
- solicitarea de fonduri pentru incalzit, iluminat, energie termica, electrica, de doua sau chiar trei ori mai mari decat media cheltuielilor anuale pe ultimii trei ani precedenti, fara ca furnizorii de utilitati sa fi anuntat majorari ale preturilor;
- solicitarea de fonduri pentru carburanti fara a tine seama de exigentele legislative, care prevad, prin normative precise, cote maximale de carburanti care pot fi consumate intr-un an calendaristic;
- solicitarea de fonduri pentru unele achizitii de bunuri sau servicii pentru care a fost incheiat, la nivelul ordonatorului principal de credite, un acord cadru de furnizare pentru intreg sistemul justitiei, astfel incat, pe langa faptul ca nu se justifica oportunitatea achizitiei la nivelul ordonatorului secundar, este contrar prevederilor legale in materie, angajand de doua ori fonduri bugetare pentru aceeasi achizitie;
- solicitarea integrala a sumelor rezultate din sentinte judecatoresti in favoarea personalului din sistemul justitiei, in conditiile in care exista prevederi exprese in aceasta materie, in sensul platii esalonate a acestora.

2. Desi inca din anul 2008 a fost elaborata si comunicata instantelor de judecata o procedura de alocare a fondurilor pentru achizitiile de bunuri si servicii, avand la baza criterii obiective, precum nr. de instante arondate fiecarei curti de apel, nr. de posturi ocupate, nr. de dosare pe rol, suprafete administrate si solutiile de incalzire existente, nr. de autovehicule din dotare, executia bugetara, etc., aceasta procedura, nu a fost pusa in aplicare de catre instantele judecatoresti, propunerile de buget sau de rectificari bugetare nefiind transmise cu o fundamentare riguroasa, ci numai pe baza unor estimari pentru care nu s-a putut demonstra utilitatea efectiva sau oportunitatea.

3. O alta problema este eficienta cheltuirii fondurilor, transparenta in comunicarea cu Ministerul Justitiei si operativitatea masurilor in cadrul gestiunii bugetare.

Cu titlu de exemplu, cu ocazia celei mai recente rectificari bugetare, potrivit datelor transmise de instantele judecatoresti, necesarul suplimentar de fonduri la Titlul I „Cheltuieli de personal” a fost in suma de 13.966 mii lei. In urma analizei executiei bugetare pe primele 10 luni ale anului 2011, precum si a necesarului de fonduri pana la sfarsitul anului, Ministerul Justitiei a constatat ca fondurile necesare a fi suplimentate cu ocazia rectificarii bugetare sunt in suma de 3.385 mii lei.

Mai mult, dupa aprobarea rectificarii bugetare din luna noiembrie, managerii economici de la unele instante judecatoresti s-au declarat nemultumiti de fondurile alocate de Ministerul Justitiei, solicitand in continuare suplimentarea bugetului la acest titlu de cheltuiala.

Cu ocazia centralizarii cererilor privind deschiderile de credite bugetare pentru luna decembrie 2011, Ministerul Justitiei a constatat ca majoritatea instantelor au ramas cu fonduri neutilizate la Titlul I „Cheltuieli de personal”, suma totala ridicandu-se la valoarea de 1,5 milioane lei.

Aceste fonduri ar fi putut fi redirectionate, daca solicitarile erau fundamentate riguros de catre instantele de judecata, catre alte cheltuieli stringente precum onorariile avocatilor din oficiu sau a serviciilor de distribuire a actelor de procedura in sistem TP, diminuand astfel datoriile inregistrate la sfarsitul anului bugetar.

4. O situatie cel putin la fel de grava se regaseste si in ceea ce priveste solicitarile nefundamentate temeinic a cheltuielilor cu investitiile.

Astfel, foarte multi ordonatori de credite nu au estimat cu rigurozitate un calendar al implementarii proiectelor de investitii astfel incat sa aiba certitudinea ca pana la finele anului bugetar vor avea si capacitatea de a consuma sumele alocate.

In urma analizei fiecarui obiectiv de investitii in parte, a stadiului de maturitate a documentatiei, a etapei in care se afla fiecare dintre acestea, a executiei bugetare pe primele 10 luni ale anului 2011, precum si a necesarului estimat pana la sfarsitul anului, Ministerul Justitiei a stabilit ca un plafon inferior al fondurile necesare a fi suplimentate cu ocazia rectificarii bugetare, cu toate ca dupa aprobare, managerii economici de la unele instante judecatoresti s-au declarat nemultumiti de fondurile alocate de Ministerul Justitiei, solicitand in continuare suplimentarea bugetului la acest titlu de cheltuiala.

Cu ocazia centralizarii cererilor privind deschiderile de credite bugetare pentru luna noiembrie 2011, Ministerul Justitiei a constatat ca majoritatea instantelor au ramas cu fonduri neutilizate la Titlul XII „Active nefinanciare”, inregistrandu-se o executie bugetara, in cuantum de 75,89% (incluzand si platile ce urmeaza a se efectua in perioada 24-30 noiembrie 2011).

In aceste conditii, se poate observa ca la finele anului vor ramane, cu siguranta, sume neutilizate de multi ordonatori secundari de credite, care nu vor avea capacitatea de a consuma in totalitate alocatia bugetara, ceea ce, se va rasfrange asupra fondurilor ce vor fi repartizate prin proiectul de buget al anului viitor.

Acest lucru se datoreaza, in principal faptului ca Ministerul Finantelor Publice, in politica de alocare a sumelor pentru fiecare ordonator principal de credite in parte, tine seama, in primul rand de executia bugetara din anul anterior, de sumele care au fost consumate pe fiecare ordonator principal de credite in parte.

In general, consecinta acestor practici este pierderea sustinerii bugetare, diminuarea increderii Ministerului Finantelor Publice in capacitatea sistemului de a-si gestiona eficient resursele financiare alocate, risipa banilor publici.

Concret, continuam sa constatam o lipsa de disciplina economico-financiara in interiorul sistemului judiciar, direct proportionala cu preocuparea unora dintre membrii sistemului pentru transferul bugetelor de la Ministerul Justitiei.

Va sugerez si pe aceasta cale sa intensificati dialogul cu sefii instantelor pe temele indicate, dubland astfel diligentele facute de Ministerul Justitiei in acest sens.

Cunoasteti faptul ca sefii instantelor asteapta un mesaj si un semnal din partea CSM pentru a se putea orienta, mai ales asupra temelor supuse atentiei de catre minister.

Cred ca un astfel de demers al CSM s-ar incadra in masurile legale pentru a remedia disfunctionalitatile semnalate astfel incat sistemul de justitie sa-si desfasoare si pe mai departe activitatea fara nici un fel de sincope de ordin finaciar, in deplina responsabilitate fata de fondurile publice si cetatenii contribuabili.

Cu stima,

Ministrul Justitiei
Catalin Marian PREDOIU


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Fundamentarea fondurilor necesare de catre instantele judecatoresti":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016