Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Mediere: Competenta in solutionarea litigiilor de munca

Schimbari aduse in privinta litigiilor de munca, odata cu intrarea in vigoare, la data de 15.02.2013, a noului Cod de procedura civila

Raspuns: Fara a face o prezentare exhaustiva a modificarilor in solutionarea litigiilor conform noului cod de procedura civila, apreciem ca schimbari specifice si importante in solutionarea litigiilor de munca, competenta materiala de a judeca aceste litigii, precum si posibilitatea aplicarii institutiei incercarii impacarii partilor prin mediere.

Astfel, art. 269 alin. (1) din Codul muncii, republicat, astfel cum a fost modificat de art. XX din Legea 2/2013, prevede ca judecarea conflictelor de munca este de competenta instantelor judecatoresti, stabilite potrivit legii.

Art. 208 din Legea 62/2011 a dialogului social, astfel cum a fost modificat prin art. XXI din Legea 2/2013, stabileste tribunalul ca instanta care solutioneaza conflictele individuale de munca in prima instanta.

Asadar, ca si in trecut, tot tribunalul este competent material sa judece in prima instanta conflictele de munca.

Art. XVIII din Legea 2/2013 prevede:
(1) Dispozitiile art. 483 alin. (2) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, se aplica proceselor pornite incepand cu data de 1 ianuarie 2016.

(2) In procesele pornite incepand cu data intrarii in vigoare a prezentei legi si pana la data de 31 decembrie 2015, nu sunt supuse recursului hotararile pronuntate in cererile prevazute la art. 94 pct. 1 lit. a) - i) din Legea nr. 134/2010 privind Codul de procedura civila, republicata, in cele privind navigatia civila si activitatea in porturi, conflictele de munca si de asigurari sociale, in materie de expropriere, in cererile privind repararea prejudiciilor cauzate prin erori judiciare, precum si in alte cereri evaluabile in bani in valoare de pana la 1.000.000 lei inclusiv.

De asemenea, in aceste procese nu sunt supuse recursului hotararile date de instantele de apel in cazurile in care legea prevede ca hotararile de prima instanta sunt supuse numai apelului.
Totodata, potrivit art. 96 pct. 2 din Noul Cod de procedura civila, Curtile de apel judeca ca instante de apel, apelurile declarate impotriva hotararilor pronuntate de tribunale in prima instanta.

Prin Legea 76/2012 (art. 73 pct. 18) s-a modificat art. 214 din Legea 62/2011 in sensul ca hotararile instantei de fond sunt supuse numai apelului.

Termenul de apel este de 10 zile de la data comunicarii hotararii, conform art. 215 din Legea 62/2011, cu modificarile si completarile ulterioare.

Din coroborarea acestor dispozitii legale, rezulta ca s-a renuntat la calea de atac a recursului in cazul litigiilor de munca, pentru actiunile introduse dupa data intrarii in vigoare a noului cod de procedura civila calea de atac fiind cea a apelului. Cu alte cuvinte, litigiile de munca nu sunt supuse recursului, conform Noului cod de procedura civila fiind supuse apelului.

Totodata, prin dispozitiile din Codul de procedura civila s-a introdus institutia incercarii impacarii partilor prin mediere, care apreciem ca se poate aplica si in litigiile de munca in domeniile izvorate din incheierea, executarea si incetarea contractelor individuale de munca prevazute de Legea 192/2006

Astfel, conform art. 21 alin. (1) din Noul Cod de procedura civila,  judecatorul va recomanda partilor solutionarea amiabila a litigiului prin mediere, potrivit legii speciale.

Art. 227 din Noul Cod de procedura civila prevede:
(1) In tot cursul procesului, judecatorul va incerca impacarea partilor, dandu-le indrumarile necesare, potrivit legii. In acest scop, el va solicita infatisarea personala a partilor, chiar daca acestea sunt reprezentate. Dispozitiile art. 241 alin. (3) sunt aplicabile.

(2) In litigiile care, potrivit legii, pot face obiectul procedurii de mediere, judecatorul poate invita partile sa participe la o sedinta de informare cu privire la avantajele folosirii acestei proceduri. Cand considera necesar, tinand seama de circumstantele cauzei, judecatorul va recomanda partilor sa recurga la mediere, in vederea solutionarii litigiului pe cale amiabila, in orice faza a judecatii.
Medierea nu este obligatorie pentru parti.

(3) In cazul in care judecatorul recomanda medierea, partile se vor prezenta la mediator, in vederea informarii lor cu privire la avantajele medierii. Dupa informare, partile decid daca accepta sau nu solutionarea litigiului prin mediere. Pana la termenul fixat de instanta, care nu poate fi mai scurt de 15 zile, partile depun procesul-verbal intocmit de mediator cu privire la rezultatul sedintei de informare.

(4) Prevederile alin. (3) nu sunt aplicabile in cazul in care partile au incercat solutionarea litigiului prin mediere anterior introducerii actiunii.

(5) Daca, in conditiile alin. (1) sau (2), partile se impaca, judecatorul va constata invoiala lor in cuprinsul hotararii pe care o va da. Dispozitiile art. 440 sunt aplicabile.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 11 Aprilie 2013
Votati articolul "Mediere: Competenta in solutionarea litigiilor de munca":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI