Printre alte acte normative modificate anul acesta, se numara si Legea nr. 108/1999 pentru infiintarea si organizatia Inspectiei muncii. Astfel, prin Legea nr. 51/2012 sunt aduse cateva modificari Legii nr. 108/1999 ce privesc structura organizatorica a Inspectiei muncii dar si atributiile inspectorilor si modul de desfasurare al controlului efectuat de catre acestia.
Dintre aceste modificari am aminti doar pe cele care privesc modul de efectuare al controalelor, aplicarea sanctiunilor si posibilitatea contestarii acestora. Am selectat aceste modificari avand in vedere ca, in conformitate cu dispozitiile legale actuale, persoanele fizice care beneficiaza de serviciile altor persoane fizice, au obligativitatea de a incheia contracte de munca pentru orice activitate desfasurata in beneficiul lor.
Controalele Inspectiei muncii s-au soldat cu numeroase sanctiuni pentru persoanele fizice din cauza nerespectarii acestor obligatii, in special in domeniul constructiilor, unde casele sunt construite in regie proprie si beneficiarii considerau ca, in aceasta situatie, nu trebuie sa incheie contracte de munca si nu sunt supuse acelorasi obligatii ca si persoanele juridice.
Persoanele care nu respecta dispozitiile legale in vigoare pot ajunge, inclusiv, la sanctiuni de natura penala. Contestatiile impotriva acestor procese-verbale de contraventie se fac potrivit dispozitiilor Legii nr. 554/2004.
Drepturile inspectorilor de munca in desfasurarea activitatii de control
Conform art. 19, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 51/2012, este prevazut ca inspectorii de munca, sunt obligati ca la efectuarea controalelor sa aiba asupra lor legitimatia si insigna care atesta functia pe care o indeplinesc in exercitarea atributiilor stabilite prin lege.
Pe langa alte drepturi prevazute de art. 20, inspectorii de munca au si urmatoarele drepturi:
- sa aiba acces liber, permanent si fara instiintare prealabila in sediul oricarui angajator si in orice alt loc de munca organizat de persoane fizice sau juridice. Prevederile anterioare prevedeau posibilitatea efectuarii acestor controale doar la persoanele juridice.
- sa identifice persoanele aflate in locurile de munca sau in alte locuri supuse controlului sau cercetarii evenimentelor; sa solicite informatiile necesare pentru realizarea controlului sau pentru efectuarea cercetarii evenimentelor; sa ia declaratii scrise salariatilor, angajatorilor si/sau, dupa caz, reprezentantilor legali ai acestora, precum si altor persoane care pot da informatii cu privire la obiectul controlului efectuat sau al evenimentului cercetat;
- sa preleveze, in vederea efectuarii de analize in laboratoare specializate sau in vederea administrarii de probe, mostre de produse, materiale ori substante fabricate, utilizate, depozitate, manipulate si sa instiinteze detinatorul sau angajatorul despre aceasta;
- sa dispuna angajatorului efectuarea de masuratori, determinari si expertize pentru prevenirea unor evenimente sau pentru stabilirea cauzelor evenimentelor produse;
- sa preleveze mostrele necesare din produse pentru care se desfasoara actiuni de supraveghere a pietei, iar in cazul in care considera necesar, sa dispuna distrugerea sau scoaterea din uz a produselor care prezinta un risc grav;
- sa dispuna angajatorului masuri, in vederea remedierii intr-un timp determinat a neconformitatilor constatate;
- sa dispuna interzicerea, restrictionarea, retragerea unui produs de pe piata sau rechemarea acestuia, cu precizarea motivelor care stau la baza acestei decizii;
- sa dispuna sistarea activitatii sau oprirea din functiune a echipamentelor de munca, in cazul in care se constata o stare de pericol grav si iminent de accidentare ori de imbolnavire profesionala, si sa sesizeze, dupa caz, organele de urmarire penala;
- sa dispuna suspendarea sau retragerea autorizatiei de functionare;
- sa sesizeze organele de urmarire penala cu privire la cazurile sau la situatiile de incalcare a dispozitiilor legale in domeniu, cand exista indicii de savarsire a unei infractiuni;
- sa constate contraventii si sa aplice sanctiuni prevazute de legislatia in vigoare;
Sanctiuni
Limitele amenzilor a fost modificat insa a fost prevazuta posibilitatea platii a jumatate din cuantumul amenzii in termen de maxim 48 de ore de la data incheierii procesului-verbal ori, dupa caz, de la data comunicarii acestuia.
Unele prevederi incadrate anterior la art. 21, care a fost abrogat, le regasim de aceasta data la art. 20, al carui continut a fost modificat de Legea nr. 51/2012. Prin urmare contraventiile prevazute la art. 20, astfel cum a fost modificat, se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 lei la 10.000 lei.
Constituie contraventii atat impiedicare inspectorilor de munca de a efectua controlul ori a cerceta evenimentele, cat si neindeplinirea sau indeplinirea partiala a obligatiilor dispuse de inspectorul de munca.
av. Mihaela Trusca