Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Modificarile privind Legea concurentei


In Monitorul oficial nr. 490, a fost publicata Legea nr. 149/2011 de aprobare a OUG nr. 75/2010 privind modificarea Legii concurentei nr. 21/1996.


LEGE pentru aprobarea Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 75/2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996

Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege.

Art. I. — Se aproba Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 75 din 30 iunie 2010 privind modificarea si completarea Legii concurentei nr. 21/1996, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 459 din 6 iulie 2010, cu urmatoarele modificari si completari:

1. La articolul I punctul 1, alineatele (2) si (3) ale articolului 2 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(2) Prin intreprindere in sensul prezentei legi se intelege orice operator economic angajat intr-o activitate constand in oferirea de bunuri sau de servicii pe o piata data, independent de statutul sau juridic si de modul de finantare, astfel cum este definita in jurisprudenta Uniunii Europene.
(3) Cand intreprinderile, definite potrivit prevederilor alin. (1) lit. a), participa la o grupare realizata pe cale conventionala prin acord, intelegere, pact, protocol, contract si altele asemenea, fie ea explicita, publica ori ascunsa, dar fara personalitate juridica si indiferent de forma - alianta, coalitie, grup, bloc, federatie si altele asemenea - pentru actele si faptele prevazute la alin. (1), savarsite in cadrul participarii la o asemenea grupare, dispozitiile prezentei legi se aplica fiecarei intreprinderi, tinandu-se seama de principiul proportionalitatii.”

2. La articolul I punctul 2, alineatul (1) al articolului 3 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 3. - (1) Punerea in aplicare a prezentei legi este incredintata Consiliului Concurentei ca autoritate nationala in domeniul concurentei. Consiliul Concurentei este autoritate administrativa autonoma, investita in acest scop, in conditiile, modalitatile si limitele stabilite prin dispozitiile prezentei legi.”

3. La articolul I punctul 3, partea introductiva a alineatului (1) si litera b) a alineatului (2) ale articolului 5 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. - (1) Sunt interzise orice intelegeri intre intreprinderi, decizii ale asociatiilor de intreprinderi si practici concertate, care au ca obiect sau au ca efect impiedicarea, restrangerea ori denaturarea concurentei pe piata romaneasca sau pe o parte a acesteia, in special cele care:
................................................................................................
b) impun intreprinderilor in cauza doar acele restrictii care sunt indispensabile pentru atingerea acestor obiective;”

4. La articolul I punctul 4, alineatul (3) al articolului 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Se prezuma, pana la proba contrara, ca una sau mai multe intreprinderi se afla in pozitie dominanta, in situatia in care cota ori cotele cumulate pe piata relevanta, inregistrate in perioada supusa analizei, depasesc 40%.”

5. La articolul I punctul 6, alineatul (4) al articolului 8 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Prevederile alin. (1)-(3) nu se aplica acordurilor care contin oricare dintre urmatoarele restrictii grave:
a) in ceea ce priveste acordurile dintre concurenti, astfel cum sunt definite la art. 8 alin. (1), restrictiile care, in mod direct sau indirect, izolat ori in combinatie cu alti factori aflati sub controlul partilor au ca obiect:
1. fixarea preturilor de vanzare a produselor catre terti;
2. limitarea productiei sau a vanzarilor;
3. impartirea pietelor sau a clientilor;
b) in ceea ce priveste acordurile dintre neconcurenti, astfel cum sunt definite la art. 8 alin. (1), restrictiile care, in mod direct sau indirect, izolat ori in combinatie cu alti factori aflati sub controlul partilor au ca obiect:

1. restrangerea capacitatii cumparatorului de a-si stabili pretul de vanzare, fara a aduce atingere posibilitatii furnizorului de a impune un pret de vanzare maxim sau de a recomanda un pret de vanzare, cu conditia ca acestea din urma sa nu fie echivalente cu un pret de vanzare fix ori minim stabilit in urma presiunilor exercitate de una dintre parti sau a masurilor de stimulare practicate de aceasta;
2. restrangeri teritoriale sau privind clientii carora cumparatorul le poate vinde bunurile ori serviciile care fac obiectul contractului, cu exceptia cazului in care este vorba de una dintre urmatoarele restrictii care nu sunt grave:
(i) restrangerea vanzarilor active catre teritoriul exclusiv sau catre o clientela exclusiva rezervate furnizorului ori cedate de furnizor unui alt cumparator, atunci cand o asemenea restrictie nu limiteaza vanzarile efectuate de clientii cumparatorului;
(ii) restrangerea vanzarilor catre utilizatorii finali realizate de un cumparator care actioneaza pe piata in calitate de comerciant cu ridicata;
(iii) restrangerea vanzarilor catre distribuitori neautorizati realizate de membrii unui sistem de distributie selectiva;
(iv) restrangerea capacitatii cumparatorului de a vinde componente destinate incorporarii unor clienti care ar putea sa le utilizeze pentru fabricarea de produse asemanatoare celor produse de furnizor;
3. restrangerea vanzarilor active sau a vanzarilor pasive catre utilizatori finali realizate de membrii unui sistem de distributie selectiva care actioneaza pe piata in calitate de vanzatori cu amanuntul, fara a aduce atingere posibilitatii de a interzice unui membru al sistemului sa isi desfasoare activitatile dintr-un sediu secundar neautorizat;
4. restrangerea livrarilor incrucisate intre distribuitori in cadrul unui sistem de distributie selectiva, inclusiv intre distribuitori care actioneaza la diferite niveluri ale comertului;
5. restrictia convenita intre un furnizor de componente si un cumparator care incorporeaza aceste componente, care limiteaza posibilitatea furnizorului de a vinde aceste componente ca piese separate utilizatorilor finali, unor reparatori sau altor prestatori de servicii care nu au fost desemnati de cumparator pentru repararea ori intretinerea bunurilor sale;
c) in ceea ce priveste acordurile intre concurenti, astfel cum sunt definite la art. 8 alin. (1), atunci cand concurentii actioneaza, in sensul acordului, la niveluri diferite ale lantului de productie sau de distributie, oricare dintre restrictiile grave enumerate la lit. a) si b).”

6. La articolul I punctul 7, partea introductiva a alineatului (1) si alineatul (2) ale articolului 9 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. - (1) Sunt interzise orice actiuni sau inactiuni ale autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale ori locale si ale entitatilor catre care acestea isi deleaga atributiile, care restrang, impiedica sau denatureaza concurenta, precum:
...............................................................................................
(2) In cazul in care autoritatile sau institutiile administratiei publice centrale ori locale sau entitatile catre care acestea si-au delegat atributiile nu se conformeaza, in termenul stabilit, masurilor dispuse prin decizie de catre Consiliul Concurentei in scopul restabilirii mediului concurential, acesta poate introduce actiune in contencios administrativ, la Curtea de Apel Bucuresti, solicitand instantei, dupa caz, anularea, in tot sau in parte, a actului care a condus la restrangerea, impiedicarea ori denaturarea concurentei, obligarea autoritatii sau institutiei in cauza sa emita un act administrativ ori sa efectueze o anumita operatiune administrativa.”

7. La articolul I punctul 8, alineatul (3) al articolului 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) In masura in care crearea unei societati in comun, reprezentand o concentrare potrivit prevederilor alin. (1), are ca obiect sau efect coordonarea comportamentului concurential al intreprinderilor ramase independente, o astfel de coordonare este evaluata in conformitate cu criteriile prevazute la art. 5 alin. (1)-(3), precum si cu cele ale art. 101 alin. (1) si (3) din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, pentru a se stabili daca operatiunea este sau nu compatibila cu un mediu concurential normal.”

8. La articolul I, dupa punctul 13 se introduc patru noi puncte, punctele 131 - 134, cu urmatorul cuprins:
„131. La articolul 17, alineatele (1), (2) si (3) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 17. - (1) Plenul Consiliului Concurentei este un organ colegial si este format din 7 membri, dupa cum urmeaza: un presedinte, 2 vicepresedinti si 4 consilieri de concurenta. Numirea membrilor Plenului Consiliului Concurentei se realizeaza de catre Presedintele Romaniei, la propunerea Colegiului Consultativ al Consiliului Concurentei, cu avizul Guvernului si dupa audierea candidatilor in comisiile de specialitate ale Parlamentului.
Respingerea unei nominalizari se poate face doar cu conditia prezentarii motivelor pe care aceasta se bazeaza.
(2) Durata mandatului membrilor Plenului Consiliului Concurentei este de 5 ani, acesta putand fi reinnoit o singura data. Membrii Plenului indeplinesc atributii conform regulamentelor aprobate de catre Plen sau conform delegarii Presedintelui.
(3) Presedintele, vicepresedintii si consilierii de concurenta trebuie sa aiba o independenta reala si sa se bucure de o inalta reputatie profesionala si probitate civica.»
132. La articolul 17, dupa alineatul (3) se introduce un nou alineat, alineatul (31), cu urmatorul cuprins:
«(31) Pentru a fi numit membru al Consiliului Concurentei, o persoana trebuie sa indeplineasca urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman, cetatean al unui alt stat membru al Uniunii Europene ori apartinand Spatiului Economic European sau cetatean al Confederatiei Elvetiene;
b) cunoaste limba romana;
c) are capacitate deplina de exercitiu;
d) a absolvit studii superioare dovedite cu diploma;
e) da dovada de inalta competenta profesionala in domeniul concurentei;
f) beneficiaza de o buna reputatie;
g) are o vechime de minimum 10 ani in activitati din domeniul economic sau juridic;
h) nu a suferit o condamnare definitiva pentru o infractiune savarsita in imprejurari legate de exercitarea profesiei sau alte infractiuni savarsite cu intentie, pentru care legea prevede o pedeapsa cu inchisoarea de 3 ani sau mai mare.»
133. La articolul 17, alineatul (5) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
«(5) Calitatea de membru al Consiliului Concurentei este incompatibila cu exercitarea oricarei alte activitati profesionale sau de consultanta, cu participarea, directa ori prin persoane interpuse, la conducerea sau administrarea unor entitati publice ori private sau cu detinerea de functii ori de demnitati publice, cu exceptia functiilor si activitatilor didactice din invatamantul superior, cercetare stiintifica si creatie literar-artistica. Ei nu pot fi desemnati experti sau arbitri nici de parti si nici de instanta judecatoreasca sau de catre o alta institutie.»
134. La articolul 17, dupa alineatul (11) se introduce un nou alineat, alineatul (12), cu urmatorul cuprins:
«(12) Activitatea desfasurata de catre membrii Plenului Consiliului Concurentei este considerata experienta de specialitate necesara numirii in organele de conducere ale autoritatilor de reglementare, precum si ale oricaror alte autoritati sau institutii publice.»”

9. La articolul I punctul 16, alineatul (1) al articolului 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20. - (1) Consiliul Concurentei isi desfasoara activitatea, delibereaza si ia decizii in plen sau in comisii. Plenul Consiliului Concurentei se intruneste valabil in prezenta a cel putin 5 dintre membrii sai, iar hotararile se adopta cu votul majoritatii membrilor Plenului. Comisia se intruneste valabil in prezenta celor 3 membri, hotararile fiind adoptate cu majoritatea voturilor membrilor.”

10. La articolul I punctul 16, dupa alineatul (4) al articolului 20 se introduce un nou alineat, alineatul (41), cu urmatorul cuprins:
„(41) Plenul Consiliului Concurentei va putea delega exercitarea atributiilor prevazute la alin. (4) lit. a) si b) unei comisii formate din 3 membri ai Plenului.”

11. La articolul I punctul 16, alineatul (6) al articolului 20 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(6) Deciziile adoptate de Consiliul Concurentei in plen conform prevederilor alin. (4) se semneaza de catre presedinte, in numele Consiliului Concurentei. Acestea vor putea fi atacate in termen de 30 de zile de la publicare sau, dupa caz, de la comunicare, in procedura de contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti. Sentinta va fi pronuntata fara drept de apel, impotriva ei putand fi declarat recurs la Inalta Curte de Casatie si Justitie.”

12. La articolul I punctul 17, alineatul (4) al articolului 22 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Activitatea desfasurata in cadrul Consiliului Concurentei de catre inspectorii de concurenta cu studii superioare constituie vechime in specialitate.”

13. La articolul I, dupa punctul 17 se introduce un nou punct, punctul 171, cu urmatorul cuprins:
„171. La articolul 24, dupa alineatul (1) se introduc patru noi alineate, alineatele (2)-(5), cu urmatorul cuprins:
«(2) In cadrul Consiliului Concurentei functioneaza Colegiul Consultativ, ca organism nepermanent, format din 11 pana la 17 reprezentanti ai mediului universitar de concurenta, ai mediului de afaceri si ai asociatiilor de protectie a consumatorilor sau din alte persoane cu prestigiu in domeniul economic, juridic ori al concurentei.
(3) Membrii Colegiului Consultativ trebuie sa respecte dispozitiile legale cu privire la conflictul de interese legat de activitatile la care participa in cadrul acestuia. La lucrarile Colegiului Consultativ participa de drept fostii presedinti ai Consiliului Concurentei.
(4) Colegiul Consultativ emite opinii neobligatorii cu privire la principalele aspecte ale politicii de concurenta. In cadrul Colegiului Consultativ pot functiona grupuri de lucru pe teme specifice.
(5) Modul de numire a membrilor, rolul, functionarea si organizarea Colegiului Consultativ sunt prevazute in regulamentul de functionare, aprobat prin hotarare a Guvernului.»”

14. La articolul I punctul 19, literele i), l) si s) ale alineatului (1) al articolului 26 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„i) sesizeaza instantele judecatoresti asupra cazurilor in care acestea sunt competente, potrivit prezentei legi;
................................................................................................
l) emite avize pentru proiectele de acte normative care pot avea impact anticoncurential, autoritatile si institutiile administratiei publice centrale si locale fiind obligate sa solicite acest aviz, si poate recomanda modificarea actelor normative care au un asemenea efect;
................................................................................................
s) asigura aplicarea prevederilor Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2006 privind procedurile nationale in domeniul ajutorului de stat, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007, precum si aplicarea prevederilor Legii nr. 11/1991 privind combaterea concurentei neloiale, cu modificarile si completarile ulterioare.”

15. La articolul I punctul 19, dupa alineatul (3) al articolului 26 se introduce un nou alineat, alineatul (4), cu urmatorul cuprins:
„(4) Toate referirile din Legea nr. 11/1991, cu modificarile si completarile ulterioare, la Oficiul Concurentei vor fi inlocuite cu referirea la Consiliul Concurentei. Consiliul Concurentei va putea folosi oricare dintre instrumentele prevazute de prezenta lege pentru identificarea si sanctionarea faptelor de concurenta neloiala.”

16. La articolul I punctul 20, alineatul (2) al articolului 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Consiliul Concurentei poate face recomandari de buna practica in diverse sectoare economice si indrumari privind diverse aspecte generale ale aplicarii legislatiei in domeniul concurentei, cu luarea in considerare a practicii instantelor nationale si a celor de la nivelul Uniunii Europene, precum si a practicii Comisiei Europene.”

17. La articolul I punctul 20, alineatul (3) al articolului 27 se abroga.

18. La articolul I punctul 24, alineatul (2) al articolului 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Taxa de autorizare a concentrarii economice se stabileste intre 10.000 si 25.000 euro, prin instructiuni ale Consiliului Concurentei. Echivalentul in lei al taxei de autorizare se calculeaza la cursul de schimb comunicat de Banca Nationala a Romaniei valabil pentru ultima zi a exercitiului financiar din anul anterior emiterii deciziei de autorizare a concentrarii economice.”

19. La articolul I punctul 27, alineatul (5) al articolului 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(5) Informatiile colectate potrivit prevederilor alin. (1)-(3), art. 351 si art. 36 pot fi folosite doar pentru scopul aplicarii legislatiei in domeniul concurentei. Consiliul Concurentei va putea sesiza si alte institutii sau autoritati publice in conditiile in
care sunt descoperite aspecte care tin de competenta acestora.”

20. La articolul I punctul 28, articolul 35 1 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 35 1. - In scopul indeplinirii atributiilor legale, Consiliul Concurentei poate sa ia declaratii de la orice persoana fizica sau de la reprezentantul legal al persoanei juridice, care consimte sa dea astfel de declaratii.”

21. La articolul I punctul 29, alineatele (4), (8) si (11) ale articolului 36 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(4) Inspectorii de concurenta sunt abilitati cu puteri de inspectie prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei. O copie certificata a acestui ordin este inmanata intreprinderii sau asociatiei de intreprinderi supuse inspectiei dispuse cu respectarea dispozitiilor alin. (2).
................................................................................................
(8) Comunicarile dintre intreprinderea sau asociatia de intreprinderi investigate si avocatul acestora, realizate in cadrul si in scopul exclusiv al exercitarii dreptului la aparare al intreprinderii, respectiv dupa deschiderea procedurii administrative in baza prezentei legi ori anterior deschiderii procedurii administrative, cu conditia ca aceste comunicari sa aiba legatura cu obiectul procedurii, nu pot fi ridicate ori folosite ca proba, in cursul procedurilor desfasurate de Consiliul Concurentei. Nu pot fi ridicate ori folosite ca proba documentele pregatitoare intocmite de intreprinderea sau asociatia de intreprinderi investigate in scopul exclusiv al exercitarii dreptului la aparare.
................................................................................................
(11) Decizia presedintelui Consiliului Concurentei cu privire la caracterul protejat al comunicarii poate fi atacata in contencios administrativ la Curtea de Apel Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare, prin derogare de la Legea nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare. Hotararea curtii de apel este supusa recursului, care se declara in termen de 5 zile de la comunicare. Instantele vor solutiona cauza de urgenta si cu precadere.”

22. La articolul I punctul 32, alineatul (2) al articolului 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Daca plangerea nu prezinta suficiente temeiuri pentru a justifica pornirea unei investigatii, Consiliul Concurentei o respinge, comunicand autorului decizia, in scris, cu precizarea motivelor, in termen de 60 de zile de la data la care acestuia i se confirma faptul ca plangerea este completa si indeplineste toate conditiile, stabilite potrivit prevederilor alin. (4). Respingerea unei plangeri se face prin decizie a Consiliului Concurentei dupa ce i s-a dat posibilitatea autorului plangerii sa isi prezinte punctul de vedere fata de motivele pentru care autoritatea de concurenta intentioneaza sa respinga plangerea.”

23. La articolul I punctul 33, alineatul (2) al articolului 42 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In situatia in care investigatia a fost declansata ca urmare a unei plangeri si se constata ca aceasta nu a condus la descoperirea unor dovezi suficiente privind incalcarea legii, care sa justifice impunerea de masuri sau sanctiuni de catre Consiliul Concurentei, inchiderea investigatiei se va face prin decizie a Plenului Consiliului Concurentei, in urma audierii partilor implicate, daca autorul plangerii solicita acest lucru.”

24. La articolul I punctul 34, alineatul (1) al articolului 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 43. - (1) Cu exceptia situatiei prevazute la art. 42 alin. (1), in orice procedura de investigatie, Consiliul Concurentei acorda intreprinderilor participante la intelegerea, decizia luata de asociatii de intreprinderi, practica concertata, abuzul de pozitie dominanta sau la concentrarea economica, ce formeaza obiect al investigatiei, ocazia de a-si exprima in scris observatiile cu privire la continutul raportului de investigatie. In observatiile scrise, destinatarii raportului de investigatie pot solicita organizarea de audieri de catre Consiliul Concurentei.
Atunci cand apreciaza ca este util pentru stabilirea adevarului in cauza investigata, Consiliul Concurentei poate organiza audieri si in lipsa unei solicitari din partea destinatarilor raportului de investigatie. Data pana la care trebuie trimise observatiile, respectiv data audierii, dupa caz, sunt fixate de presedintele Consiliului Concurentei.”

25. La articolul I punctul 35, alineatele (1), (4) si (5) ale articolului 44 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 44. - (1) O copie a raportului va fi transmisa spre luare la cunostinta persoanelor supuse investigatiei, acordandu-le acestora un termen de minimum 30 de zile in care sa isi formuleze observatiile. Persoanelor a caror audiere a fost admisa potrivit prevederilor art. 43 alin. (2) li se va trimite copia raportului numai la cerere si daca presedintele Consiliului Concurentei apreciaza ca este util in interesul investigatiei.
................................................................................................
(4) Documentele, datele si informatiile din dosarul cauzei care sunt confidentiale nu sunt accesibile pentru consultare ori obtinere de copii sau extrase decat prin ordin al presedintelui Consiliului Concurentei. Ordinul presedintelui Consiliului Concurentei poate fi atacat la Curtea de Apel Bucuresti - Sectia contencios administrativ, in termen de 15 zile de la comunicarea catre partile interesate. Hotararea curtii de apel este supusa recursului, care poate fi declarat in termen de 5 zile de la comunicare. Instantele vor proceda la judecarea cauzei de urgenta si cu precadere.
(5) Atacarea ordinului presedintelui Consiliului Concurentei suspenda procedura in fata autoritatii de concurenta pana la solutionarea definitiva si irevocabila a cauzei, potrivit prevederilor alin. (4).”

26. La articolul I punctul 37, dupa alineatul (8) al articolului 46 se introduce un nou alineat, alineatul (9), cu urmatorul cuprins:
„(9) In situatiile in care o operatiune de preluare a controlului asupra unor intreprinderi sau a unor active prezinta riscuri pentru siguranta nationala, Guvernul, la propunerea Consiliului Suprem de Aparare a Țarii, va emite o hotarare prin care aceasta sa fie interzisa, cu respectarea competentei Comisiei Europene in acest domeniu. Consiliul Concurentei va informa Consiliul Suprem de Aparare a Țarii in legatura cu operatiunile de concentrare economica care sunt notificate acestuia, susceptibile sa fie analizate din punctul de vedere al sigurantei nationale.”

27. La articolul I punctul 38, alineatul (3) al articolului 462 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(3) Prin decizie, Consiliul Concurentei confera forta obligatorie angajamentelor propuse de intreprinderi, in masura in care acestea sunt suficiente pentru protectia concurentei si daca indeplinirea lor conduce la inlaturarea situatiei care a determinat declansarea investigatiei. Decizia Consiliului Concurentei poate fi adoptata pe o durata determinata si poate concluziona, fara audierea partilor implicate, ca nu mai exista motive pentru actiunea autoritatii de concurenta.”

28. La articolul I punctul 40, alineatul (2) al articolului 471 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Instanta poate dispune, la cerere, suspendarea executarii deciziei atacate. In cazul amenzilor, suspendarea se va dispune doar cu conditia platii unei cautiuni stabilite conform prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cu privire la creantele bugetare.”

29. La articolul I, dupa punctul 40 se introduce un nou punct, punctul 40 1, cu urmatorul cuprins:
„401. - Articolul 48 se abroga.”

30. La articolul I punctul 41, articolul 49 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 49. - Sunt nule de drept orice intelegeri sau decizii interzise prin art. 5 si 6 din prezenta lege, precum si prin art. 101 si 102 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, respectiv orice angajamente, conventii ori clauze contractuale raportandu-se la o practica anticoncurentiala, precum si orice acte care incalca prevederile art. 9 din prezenta lege.”

31. La articolul I punctul 42, partea introductiva a articolului 50 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 50. - Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 0,1% la 1% din cifra de afaceri totala din anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite cu intentie sau din neglijenta de intreprinderi ori asociatii de intreprinderi:”.

32. La articolul I punctul 43, articolul 501 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 501. - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 1.000 lei la 20.000 lei faptele autoritatilor si institutiilor administratiei publice centrale si locale constand in:
a) furnizarea cu intentie ori din neglijenta de informatii inexacte, incomplete sau care induc in eroare ori de documente incomplete sau nefurnizarea informatiilor si documentelor solicitate, potrivit prevederilor art. 35 alin. (1) lit. b);
b) furnizarea cu intentie ori din neglijenta de informatii inexacte sau care induc in eroare, ca raspuns la o solicitare efectuata potrivit prevederilor art. 35 alin. (2).
(2) Daca, cu intentie sau din neglijenta, nefurnizarea informatiilor solicitate persista dupa termenul stabilit de catre Consiliul Concurentei, acesta va putea aplica conducatorului institutiei ori autoritatii administratiei publice centrale sau locale o amenda cominatorie de pana la 5.000 lei pentru fiecare zi de intarziere.”

33. La articolul I punctul 44, partea introductiva si litera d) ale alineatului (1) al articolului 51 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 51. - (1) Constituie contraventii si se sanctioneaza cu amenda de la 0,5% la 10% din cifra de afaceri totala realizata in anul financiar anterior sanctionarii urmatoarele fapte, savarsite cu intentie sau din neglijenta de intreprinderi sau asociatii de intreprinderi:
..................................................................................................
d) punerea in practica a unei operatiuni de concentrare economica, declarata incompatibila printr-o decizie a Consiliului Concurentei, potrivit prevederilor art. 46 alin. (4) lit. a);”.

34. La articolul I punctul 45, literele a) si b) ale alineatului (2) al articolului 511 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„a) amenda de la 10.000 lei la 1.000.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la art. 50;
b) amenda de la 15.000 lei la 2.500.000 lei, in cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1).”

35. La articolul I punctul 46, alineatul (2) al articolului 52 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) In cazul contraventiilor prevazute la art. 51 alin. (1), daca, dupa primirea raportului de investigatie si exercitarea dreptului de acces la dosar, in conditiile art. 44 sau in cadrul audierilor, intreprinderea recunoaste, in mod expres, savarsirea faptei anticoncurentiale si, acolo unde este cazul, propune remedii care duc la inlaturarea cauzelor incalcarii, acest fapt va fi retinut drept circumstanta atenuanta speciala sub forma colaborarii in cadrul procedurii administrative si va determina diminuarea cuantumului amenzii cu un procent cuprins intre 10% si 30% din nivelul de baza determinat potrivit instructiunilor, adoptate potrivit prevederilor alin. (1), inclusiv atunci cand acesta este stabilit la minimul prevazut de lege.”

36. La articolul I punctul 49, alineatul (4) al articolului 55 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Sanctiunile pentru contraventiile prevazute la art. 51 alin. (1) lit. a)-c) se aplica de catre Plenul Consiliului Concurentei sau de comisie, dupa caz, prin aceeasi decizie prin care s-a constatat savarsirea respectivei contraventii.”

37. La articolul I, dupa punctul 49 se introduce un nou punct, punctul 491, cu urmatorul cuprins:
„491. - La articolul 55, alineatul (6) se abroga.”

38. La articolul I punctul 50, alineatul (2) al articolului 56 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Procesele-verbale prin care se aplica sanctiuni, potrivit prevederilor art. 55 alin. (2) si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 117/2006, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 137/2007, pot fi contestate la Judecatoria Sectorului 1 Bucuresti, in termen de 15 zile de la comunicare.
Hotararea judecatoriei se poate ataca cu recurs la Tribunalul Bucuresti - Sectia contencios administrativ, in termen de 15 zile de la comunicare.”

39. La articolul I punctul 52, alineatul (1) al articolului 58 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 58. - (1) Dreptul Consiliului Concurentei de a aplica sanctiuni contraventionale pentru incalcarea prevederilor prezentei legi se prescrie dupa cum urmeaza:
a) in termen de 3 ani, in cazul savarsirii uneia dintre contraventiile prevazute la art. 50 si 50 1;
b) in termen de 5 ani, in cazul tuturor celorlalte contraventii prevazute de prezenta lege.”

40. La articolul I, punctul 53 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„53. La articolul 60, alineatele (1) si (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
«Art. 60. - (1) Participarea cu intentie frauduloasa si in mod determinant a unei persoane fizice la conceperea, organizarea sau realizarea practicilor interzise potrivit prevederilor art. 5 alin. (1) si care nu sunt exceptate potrivit prevederilor art. 5 alin. (2) constituie infractiune si se pedepseste cu inchisoare de la 6 luni la 3 ani ori cu amenda si interzicerea unor drepturi.
(2) Dispozitiile alin. (1) nu se aplica practicii interzise de art. 5 alin. (1) lit. f) cand aceasta se realizeaza prin intelegere intre participanti pentru a denatura pretul de adjudecare, caz in care se aplica reglementarile specifice acestui domeniu.»”

41. La articolul I punctul 54, alineatele (3) si (5) ale articolului 61 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Intreprinderea care beneficiaza de imunitate la amenda nu raspunde solidar pentru prejudiciile cauzate prin participarea sa la o practica anticoncurentiala interzisa la art. 5 din prezenta lege, precum si la art. 101 din Tratatul privind functionarea Uniunii Europene, practica sanctionata de autoritatea de concurenta.
...............................................................................................
(5) Persoanele fizice sau juridice, care se considera prejudiciate printr-o practica anticoncurentiala interzisa de prezenta lege, vor putea formula cerere privind acordarea de despagubiri in termen de 2 ani de la data la care decizia Consiliului Concurentei, pe care se intemeiaza actiunea in subsidiar, a ramas definitiva ori a fost mentinuta, in tot sau in parte, printr-o hotarare judecatoreasca definitiva si irevocabila.”

42. La articolul I punctul 54, dupa alineatul (5) al articolului 61 se introduce un nou alineat, alineatul (5 1), cu urmatorul cuprins:
„(5 1) Actiunea in justitie va putea fi intentata pentru consumatori si de catre asociatiile de protectia consumatorilor legal inregistrate, precum si de catre asociatiile profesionale sau patronale pentru membrii acestora afectati de o practica anticoncurentiala, pe baza atributiilor acestora si a imputernicirilor primite in acest sens, dupa caz.”

43. La articolul I punctul 57, partea introductiva a articolului 65 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 65. - Cifrele de afaceri prevazute in prezenta lege sunt inlocuite:”.

44. Articolul III se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. III. - In toate actele normative in vigoare, cu aplicare in domeniul concurentei, orice referire la «agent economic» se considera a fi facuta la «intreprindere» sau la «operator economic», dupa caz.”

Art. II. - Prevederile art. 17 alin. (1) din Legea nr. 21/1996, republicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 742 din 16 august 2005, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, intra in vigoare l un an de la intrarea in vigoare a prezentei legi.

Aceasta lege a fost adoptata de Parlamentul Romaniei, cu respectarea prevederilor art. 75 si ale art. 76 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata.

p. PRESEDINTELE CAMEREI DEPUTATILOR,
IOAN OLTEAN

PRESEDINTELE SENATULUI
MIRCEA-DAN GEOANA

Bucuresti, 5 iulie 2011.
Nr. 149.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 13 Iulie 2011
Votati articolul "Modificarile privind Legea concurentei":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016