Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a admis astazi, 15 ianurie, sesizarea inaintata de Inalta Curte de Casatie si Justiei, din data de 13 decembrie 2013, referitoare la modificarile aduse Codului Penal, conform carora presedintele tarii si parlamentarii nu vor mai putea fi anchetati pentru conflict de interese, reiese din comunicatul de presa al CCR.
In data de 10 decembrie, Camera Deputatilor a votat un proiect de lege care modifica Codul Penal, prin eliminarea presedintelui si parlamentarilor din categoria functionarilor publici, implicit din categoria persoanelor ce pot fi subiectul unei anchete pentru conflict de interese.
Conform comunicatului de presa al CCR, se admite obiectia si constatarea neconstitutionalitatii art.I pct.5 si art.II pct.3 din Legea pentru modificarea si completarea unor acte normative, lege care prevede inlaturarea din categoria functionarilor publici si a functionarilor pe Presedintele Romaniei, deputatii, senatorii si persoanele care detin profesii liberale, in baza unor legi speciale si care nu sunt finantate de la bugetul de stat.
"Aceste dispozitii incalca art.1 alin.(1) si (5) din Constitutie referitor la statul de drept si obligatia respectarii Constitutiei si a legilor, art.16 alin.(1) si (2) care consacra principiul egalitatii in drepturi, precum si art.11 alin.(1) privind obligatia statului roman de a indeplini intocmai si cu buna-credinta obligatiile ce ii revin din tratatele internationale.", se noteaza in cadrul comunicatului CCR.
"Nu am nicio alta solutie decat sa resping aceasta lege, s-o trimit inapoi la Parlament, s-o atac la Curtea Constitutionala, daca nu gasesc o formula prin care sa se restabileasca prevederile Codului Penal, asa cum ele se afla inscrise astazi in Codul Penal. Nu poti sa spui ca esti parlamentar, esti primar, esti consilier si nu esti in serviciu public", a subliniat Traian Basescu.
Conflictul de interese este definit ca fapta a functionarului public care, in exercitiul atributiilor de serviciu, actioneaza in vederea sau participa la luarea unei decizii in urma careia, direct sau indirect, se urmareste atragerea unui beneficiu material. Beneficiul material poate fi pentru sine sau pentru sot/ ruda/ afin pana la gradul II inclusiv/ persoana cu care functionarul public a avut raporturi comericale sau de munca in ultimii 5 ani/ persoana din partea careia beneficiaza de servicii sau foloase de orice natura.
ICCJ a solicitat Curtii Constitutionale sa se pronunte asupra aspectelor de neconstitutionalitate aduse de schimbarile aduse Codului Penal. Conform ICCJ, aceasta modificare va aduce incompatibilitate cu functionarea statutul de drept si va implica incalcarea tratatelor internationale prin care tara noastra si-a luat obligatia de a pedepsi coruptia.
"Eu le multumesc ca s-au gandit si la mine, dar nu am nevoie de aceasta prevedere si cred ca nu au nevoie nici domnii parlamentari. Ca atare, voi trimite legea inapoi la Parlament, pentru ca scotand presedintele, si senatorii, si deputatii, si pe cei care lucreaza fara contracte de munca, apropo primari, consilieri, da, scotandu-i din categoria functionarilor publici, practic, nu mai pot fi loviti nici de situatiile de incompatibilitate, nu mai pot fi anchetati de DNA si se protejeaza domniile lor, tot prin modificari la Codul Penal, si de emiterea unor hotarari care, eventual, intamplator li s-ar potrivit lor si familiilor lor, in mod deosebit cand vorbim de atribuire de contracte pe bani publici", a declarat marti Traian Basescu.
"Practic, prin acest amendament se ajunge la golirea de continut a reglementarii infractiunii de conflict de interese intrucat cele mai multe dintre actele vizate se realizeaza pe calea emiterii unor acte administrative", se noteaza in cadrul unui comunicat al Consiliului Superior al Magistraturii.