DIICOT anunta ca patru taximetristi au fost trimisi in judecata de DIICOT, dupa ce au fost prinsi transportand ilegal migranti.
Potrivit unui comunicat al DIICOT, in perioada iulie - octombrie 2021, mai multi cetateni de origine afgana, iraniana si romana au constituit un grup infractional organizat in scopul transportarii, adapostirii, indrumarii si transferarii de migranti de origine afro-asiatica, pentru ca acestia sa treaca ilegal frontiera Romaniei cu Ungaria pentru a ajunge mai apoi in tari din Europa de Vest.
Grupul infractional organizat era structurat pe trei paliere: finantare si coordonare, organizarea activitatilor in parcari, transport intern.
Procurorii sustin ca, in vederea desfasurarii eficiente a activitatii de trafic de migranti, a fost dezvoltat un segment care sa finanteze activitatea de trafic de migranti. Sumele de bani erau platite liderilor gruparii si distribuite apoi de acestia in functie de necesitati si circumstante.
In acest sens, a fost folosit mai ales sistemul de imprumut Hawala, dar si modalitati clasice de transfer al banilor, prin intermediul unor sisteme de trimitere bani.
Conform DIICOT, unele dintre persoanele specializate in finantarea activitatii de trafic de migranti sunt persoane cu drept de sedere in Romania, care si-au deschis afaceri comerciale pentru a crea, astfel, un paravan in vederea justificarii sumelor de bani transferate pe numele lor. De exemplu, unul dintre inculpati avea deschis un magazin de articole vestimentare in Bucuresti.
Procurorii spun ca inculpatii de origine afgana organizati la nivelul II al gruparii actionau sistematic, folosind acelasi mod de operare: se organizau in grupuri prestabilite, in general compuse din patru persoane (care locuiau impreuna si erau, uneori, rude), unul dintre membri fiind un lider cu experienta mai mare - "seful de parcare".
Fiecaruia dintre aceste grupuri ii era alocata o anumita parcare de pe Autostrada A1, unde acestia se deplasau aproape in fiecare noapte, asigurau zona si verificau ansamblurile rutiere (tiruri) stationate acolo, iar, odata identificate ansamblurile rutiere potrivite, indrumau migrantii sa se urce clandestin in interior si sa se ascunda.
Pentru a fi potrivita transportului de migranti, remorca unui ansamblu rutier trebuia sa poata fi deschisa cu suficienta usurinta, fara ca activitatea sa fie auzita de sofer sau de alte persoane, sa aiba in interior marfa pentru a putea camufla migrantii, dar si suficient spatiu pentru acestia. Inculpatii indrumau si transferau in tiruri grupuri de la doua pana la opt sau zece persoane intr-o singura remorca.
Parcarile (din judetele Arad si Timis) in care actionau inculpatii erau situate pe sensul de iesire din tara spre Ungaria, fiind fara relevanta tara de origine a ansamblului rutier sau destinatia finala a acestuia.
DIICOT a reusit sa documenteze in acest caz 45 acte materiale de transport, adapostire, indrumare si transfer ce au vizat un numar de peste 250 de migranti.
In timpul umaririi penale, a fost constituita o echipa comuna de ancheta (JIT) intre Romania (Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism - Serviciul Teritorial Timisoara) si autoritatile judiciare din Germania.
Dosarul a fost inaintat spre competenta solutionare Tribunalului Timis.