Capitolul VI - Obligatiile transportatorilor autorizati, ale dispeceratelor taxi, ale taximetristilor si ale clientilor cu privire la desfasurarea operatiunilor de transport in regim de taxi - Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
Capitolul VI - Obligatiile transportatorilor autorizati, ale dispeceratelor taxi, ale taximetristilor si ale clientilor cu privire la desfasurarea operatiunilor de transport in regim de taxi
Articolul 52
(1) In vederea realizarii transportului de persoane, marfuri sau bunuri in regim de taxi, in conditii de siguranta, calitate si legalitate, transportatorii autorizati, dispeceratele taxi, taximetristii si clientii trebuie sa respecte obligatiile prevazute in prezenta lege, obligatiile prevazute in regulamentele de organizare si functionare a serviciului de transport local, precum si cele prevazute in contractele de atribuire a gestiunii serviciului.
(2) Principalele obligatii ale transportatorilor autorizati sunt urmatoarele:
a) sa asigure executarea serviciilor de transport in regim de taxi in conditii de legalitate, siguranta si calitate;
b) sa nu execute alte categorii de transporturi publice decat in regim de taxi, cu taxiuri agreate si avand insemnele de personalizare si identificare proprii, stabilite de prezenta lege;
c) sa nu utilizeze ca taximetristi conducatori auto care nu detin certificate de atestare a pregatirii profesionale si care nu corespund prevederilor Standardului ocupational al taximetristului, inregistrand abateri grave in cazierul de conduita profesionala;
d) sa nu incredinteze, sub nicio forma, conducerea autovehiculului taxi, pentru a realiza serviciul de transport contractat, altui taximetrist, in cazul transportatorului autorizat care este persoana fizica sau asociatie familiala;
e) sa asigure dispecerizarea activitatii sau, dupa caz, posibilitatea apelarii prin telefon mobil;
f) sa asigure clientului si celorlalte persoane transportate beneficiul asigurarii lor, a marfurilor sau a bunurilor acestora pe toata durata transportului;
g) sa asigure posibilitatea ca taximetristul sa poata transmite la societate orice informatie referitoare la intreruperea efectuarii unei curse sau la alte evenimente referitoare la siguranta transportului ori a sa personala;
h) sa anunte autoritatea de politie, autoritatea fiscala, autoritatea de metrologie si agentia service de care depind, in caz de furt sau disparitie, in orice mod, a aparatului de taxat sau a statiei radio de emisie-receptie de pe taxi;
i) sa instiinteze in scris asociatia din care face parte taximetristul in legatura cu intreruperea contractului individual de munca sau cu sanctiunile aplicate acestuia pentru abateri disciplinare;
j) sa prezinte in termen aparatul de taxat, dupa instalarea pe taxi, la prima verificare metrologica a taximetrului, precum si ulterior la termenele scadente;
k) sa furnizeze, la solicitarea autoritatilor cu atributii de control, informatiile privind activitatea de transport desfasurata.
(3) Principalele obligatii ale taximetristilor sunt urmatoarele:
a) sa aiba tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul, respectand conduita de buna practica, conform prevederilor Standardului ocupational al taximetristului;
b) sa detina certificatul de atestare a pregatirii profesionale valabil si sa il prezinte la solicitarea organelor de control abilitate de prezenta lege;
c) sa nu refuze clientul in efectuarea unei curse in interiorul localitatii si sa respecte solicitarile legale ale acestuia;
d) sa opreasca pe traseu la semnul clientului, cand se afla in pozitia de operare «Liber» , cu exceptia cazului cand se deplaseaza sa preia un client la comanda dispecerului sau cand conditiile de trafic nu permit aceasta manevra;
e) sa elibereze bonul client la finalul cursei, pe baza caruia va incasa contravaloarea prestatiei efectuate;
f) sa nu pretinda ca plata pentru prestatia efectuata decat suma prevazuta pe bonul client;
g) sa nu implice taxiul in mod deliberat, direct sau indirect, in activitati cu caracter infractional ori in alte acte antisociale;
h) sa anunte organele de politie, in cel mai scurt timp si cu prioritate, despre orice eveniment grav la care au participat sau au fost martori;
i) sa nu angajeze transportul unui client aflat in stare avansata de ebrietate;
j) sa transporte clientul la destinatie pe traseul optim sau pe traseul solicitat ori convenit cu acesta;
k) sa nu incarce taxiul peste capacitatea sau gabaritul de transport autorizat;
l) sa asigure integritatea calitativa si cantitativa a marfurilor sau bunurilor transportate, in cazul in care clientul nu le insoteste pe durata transportului;
m) sa transporte bagajele clientilor, in cazul transportului de persoane, in limitele spatiului destinat pentru acestea, fara perceperea de tarife suplimentare;
n) sa prezinte informatiile cerute sau sa faciliteze accesul organelor de control imputernicite la aparatul de taxat, pentru verificare;
o) sa nu transporte bagaje sau bunuri care sa nu permita inchiderea portbagajului, portierelor si a geamurilor;
p) sa nu execute activitatea de transport in regim de taxi fara a avea sigiliile corespunzatoare la aparatul de taxat;
q) sa nu transporte clienti pe bancheta din fata decat in cazul in care ii atentioneaza in prealabil ca au obligatia sa poarte centura de siguranta;
r) sa nu execute activitate de transport in regim de taxi fara a avea aparatul de taxat si lampa taxi in functiune pentru pozitia de operare respectiva;
s) sa se supuna controlului autoritatilor abilitate si sa prezinte la control, in timpul activitatii, documentele prevazute de prezenta lege si de legislatia in vigoare;
t) sa poarte obligatoriu centura de siguranta cand circula fara client, in restul cazurilor portul centurii fiind optional;
u) sa nu utilizeze statia radio din dotarea taxiului pentru alarmare nejustificata, care poate genera sau favoriza tulburarea ordinii publice;
v) sa nu execute curse in afara localitatii de autorizare decat in conditiile prevazute la art. 18*);
x) sa nu fumeze si sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.
(4) Principalele obligatii ale clientilor sunt urmatoarele:
a) sa achite pretul transportului executat;
b) sa solicite, sa preia si sa pastreze bonul client la coborarea din taxi;
c) sa nu plateasca serviciile pe care le-a realizat taximetristul decat in limita sumei totale prevazute in bonul client;
d) sa nu provoace sau sa nu dezvolte stari conflictuale cu taximetristul in timpul desfasurarii cursei respective;
e) sa nu oblige sau sa nu impuna, sub orice modalitate, taximetristului sa execute transporturile prevazute la alin. (2) lit. g);
f) sa acorde sprijin taximetristului in cazul agresarii sau accidentarii acestuia in timpul efectuarii transportului, anuntand imediat organele de politie in legatura cu aceste evenimente;
g) sa sesizeze primaria localitatii de autorizare si filiala judeteana a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, dupa caz, in legatura cu practici neconforme ale taximetristului care le-au creat prejudicii ori au afectat calitatea serviciilor de taximetrie solicitate;
h) sa nu ocupe scaunul de langa taximetrist daca nu poarta centura de siguranta.
(5) Principalele obligatii ale dispeceratelor taxi sunt urmatoarele:
a) dispeceratul trebuie sa tina un registru special de evidenta a elementelor de identificare a tuturor statiilor radio de emisie-receptie, aflate in dotarea taxiurilor deservite, numerelor de apel, denumirii transportatorului autorizat deservit, numarului si duratei de valabilitate ale autorizatiei taxi;
b) sa comunice, la solicitarea autoritatilor de control abilitate, informatiile solicitate privind utilizatorii serviciilor de dispecerat taxi;
c) sa nu deserveasca taxiuri dotate cu statii radio de emisie-receptie detinute ilicit sau autovehicule care executa transport in regim de inchiriere;
d) dispeceratele sunt obligate ca in momentul solicitarii serviciului de transport de catre un client, la cererea expresa a acestuia, sa il informeze in legatura cu tariful sau gama de tarife pe care le practica taxiurile deservite si sa respecte preferinta clientului;
e) sa controleze respectarea de catre transportatorii autorizati a obligatiilor ce deriva din prevederile contractelor de dispecerizare incheiate cu acestia;
f) sa nu aplice practici discriminatorii privind deservirea transportatorilor autorizati;
g) sa nu aplice practici prin care sa detina controlul asupra pietei taximetriei, sa provoace distorsiuni ale concurentei sau sa elimine concurenta, precum si practici monopoliste;
h) sa dispecerizeze numai transportatorii autorizati care desfasoara serviciul de transport in regim de taxi in aceeasi localitate de autorizare.
Articolul 52^1
In cazul efectuarii transportului in regim de inchiriere, precum si a serviciului de inchiriere de autovehicule, obligatiile prevazute la art. 52 alin. (2)-(4) se aplica in mod corespunzator.
Articolul 53
In situatii critice justificate taximetristul poate transmite apel de urgenta prin mijloacele specifice de comunicare aflate in dotarea autovehiculului taxi. Serviciile specializate de interventie rapida vor actiona in regim de urgenta, pe baza localizarii realizate prin sistemul national unic pentru apeluri de urgenta.
Articolul 54
(1) Reprezentarea si protectia intereselor profesionale ale transportatorilor autorizati, dispecerilor taxi si ale taximetristilor se realizeaza prin camerele taximetristilor si celelalte asociatii profesionale reprezentative, constituite conform Ordonantei Guvernului nr. 26/2000 cu privire la asociatii si fundatii, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, denumite in continuare asociatii reprezentative.
(2) Asociatiile reprezentative asigura reprezentarea intereselor profesionale ale membrilor in relatiile cu autoritatile administratiei publice, cu alte autoritati si cu organisme interne si internationale.
(3) Asociatiile reprezentative participa, cu caracter consultativ, la intocmirea de catre autoritatile administratiei publice a reglementarilor de organizare a serviciului de transport in regim de taxi.
(4) O asociatie profesionala din domeniul taximetriei este considerata reprezentativa daca indeplineste cumulativ urmatoarele conditii:
a) este constituita in conformitate cu prevederile Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005;
b) are ca membri transportatori autorizati, dispecerate taxi si taximetristi, astfel cum au fost definiti in prezenta lege, care reprezinta minimum 10% din totalul celor existenti in evidentele statistice la nivel national;
c) are filiale judetene, persoane juridice, constituite conform prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 26/2000, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 246/2005, infiintate in cel putin 50% din judetele tarii, precum si in municipiul Bucuresti;
d) detine o hotarare definitiva si irevocabila a Tribunalului Bucuresti in ceea ce priveste reprezentativitatea.
(5) In cazurile in care o asociatie profesionala reprezentativa trimite autoritatii de autorizare sau altor autoritati competente o sesizare privind abaterile de la conduita profesionala a unei persoane care isi desfasoara activitatea in domeniul transportului in regim de taxi, acestea sunt obligate sa analizeze cazul respectiv, cu consultarea obligatorie a partilor, si sa ia masurile care se impun, notificand aceasta si asociatiei reprezentative.
>>REVINO LA CUPRINSUL LEGII TAXIMETRIEI nr. 38/2003!<<
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.