Citeste sau descarca gratuit in format .PDF Legea 38/2003 actualizata 2022 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere. Actul a fost actualizat, include ultimele modificari si este valabil!
Legea nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere a fost publicata in Monitorul Oficial nr. 45 din 2003.
Pentru a consulta prevederile actului normativ puteti da click pe capitolul care va intereseaza sau sa o descarcati in format .PDF prin introducerea adresei de e-mail in campul dedicat.
Din 2003 si pana in 2022, actul cunoscut si sub titulatura de Legea taximetriei a suportat mai multe consolidari.
Capitolul I - Dispozitii generale
Potrivit Articolului 1^1 din lege, autorizatia pentru efectuarea transportului in regim de taxi sau a transportului in regim de inchiriere, denumita in continuare autorizatia de transport, este un document eliberat in conditiile prezentei legi de autoritatea de autorizare, care atesta faptul ca un transportator este autorizat sa execute transportul respectiv si poate participa la atribuirea in gestiune a serviciului de transport in regim de taxi.
Autoritatea de autorizare este compartimentul sau serviciul de transport din cadrul primariei localitatii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, licentiat in acest scop de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.), pentru serviciul de transport in regim de taxi, in conditiile legii, sau de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., pentru transportul in regim de inchiriere.
Capitolul II - Autorizarea si efectuarea transportului in regim de taxi sau in regim de inchiriere
Extras din lege: Sectiunea 1 Articolul 7Compuneri perfecte pentru clasele III-IV
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Fise distractive pentru gradinita
Capitolul III - Autovehiculele taxi
Extras din lege: Articolul 30
(1) Pentru transportul de persoane sau transportul de bunuri in regim de taxi vor fi agreate de catre R.A.R. ca taxiuri numai autoturisme si, respectiv, autovehicule care indeplinesc cumulativ urmatoarele conditii:
a) sunt dotate avand aparat de taxat in stare de functionare, cu taximetrul care respecta prevederile legilor in vigoare si cu aparatul de marcat electronic fiscal avizat conform prevederilor prezentei legi si ale Ordonantei de urgenta a Guvernului nr. 28/1999 privind obligatia agentilor economici de a utiliza aparate de marcat electronice fiscale, republicata, cu modificarile ulterioare;
b) autoturismele taxi sunt dotate legal cu statii radio de emisie-receptie sau cu telefoane mobile, dupa caz, in stare de functionare;
c) sunt dotate cu lampa taxi in stare de functionare, conform prevederilor prezentei legi, omologata de catre R.A.R.;
d) aparatul de taxat intra in functiune doar in momentul in care a fost activat de dispozitivul de comanda fixat in una dintre pozitiile de operare autorizate;
e) autoturismul, respectiv autovehiculul, are insemnele, inscrisurile, elementele de culoare ale caroseriei si dotarile stabilite conform prevederilor prezentei legi.
Capitolul IV - Aparatul de taxat
Extras din lege: Articolul 41
Aparatul de taxat trebuie sa indeplineasca cerintele corespunzatoare celor doua componente ale sale, prevazute la art. 38, precum si urmatoarele cerinte:
a) sa furnizeze informatii reale si autentice privind serviciile de transport in regim de taxi efectuate la nivelul unei perioade de lucru de 24 de ore si pe o perioada mai lunga, prin citirea memoriei fiscale;
b) sa asigure, prin intermediul tastaturii imprimantei sau al cheii electronice, accesul la datele privind serviciile prestate;
c) sa asigure posibilitatea de a controla suma de control a programului, buna functionare a memoriei electronice fiscale si a functiilor asociate;
d) sa asigure accesul la regimul de lucru «programare» , numai dupa indepartarea sigiliului fiscal aplicat aparatului de marcat electronic fiscal;
e) sa asigure prin programare posibilitatea de a lucra cu doua tarife, tarif de zi intre orele 6,00-22,00 si tarif de noapte intre orele 22,00-6,00, in transportul de persoane;
f) sa asigure ca viteza de comutare sa fie de 10 km /ora;
g) sa tipareasca bonul client cu datele prevazute la art. 42;
h) sa tipareasca raportul conducatorului auto, raportul fiscal de inchidere zilnica, raportul memoriei fiscale sau sa permita citirea inregistrarilor din memoria electronica fiscala prin intermediul cheii electronice;
i) sa introduca in memoria fiscala datele prevazute de normele legale in vigoare, precum si urmatoarele date:
1. numarul de inmatriculare al autovehiculului taxi;
2. setul de tarife de lucru si modificarile acestora;
3. constanta K a taximetrului;
4. numarul si data fiecarui raport de inchidere zilnica, ce va cuprinde minimum urmatoarele informatii:
– parcursul total in km;
– parcursul total cu calatori in km;
– valoarea totala incasata;
– valoarea TVA;
– numarul fiecarei curse efectuate;
5. numerele de telefon si fax ale transportatorului autorizat;
6. data, ora si minutul introducerii in exploatare;
7. componentele antetului;
8. timpul efectiv lucrat, din care timpul de noapte efectiv lucrat.
Capitolul V - Preturi si tarife privind transportul in regim de taxi
Extras din lege: Articolul 47
Calculul pretului transportului in regim de taxi poate fi realizat in unul dintre urmatoarele moduri:
a) modul de calcul normal «S» - aplicarea simpla a tarifului este calculul pretului si se bazeaza pe aplicarea tarifului orar (lei/ora), la rularea sub viteza de comutare, si a tarifului de distanta (lei/km), la rularea cu o viteza mai mare decat viteza de comutare;
b) modul de calcul normal «D» -aplicarea dubla a tarifului este calculul pretului si se bazeaza pe aplicarea simultana a tarifului orar si a tarifului de distanta, pe tot parcursul calatoriei.
Capitolul VI - Obligatiile transportatorilor autorizati, ale dispeceratelor taxi, ale taximetristilor si ale clientilor cu privire la desfasurarea operatiunilor de transport in regim de taxi
Extras din lege: Articolul 52
(1) In vederea realizarii transportului de persoane, marfuri sau bunuri in regim de taxi, in conditii de siguranta, calitate si legalitate, transportatorii autorizati, dispeceratele taxi, taximetristii si clientii trebuie sa respecte obligatiile prevazute in prezenta lege, obligatiile prevazute in regulamentele de organizare si functionare a serviciului de transport local, precum si cele prevazute in contractele de atribuire a gestiunii serviciului.
(2) Principalele obligatii ale transportatorilor autorizati sunt urmatoarele:
a) sa asigure executarea serviciilor de transport in regim de taxi in conditii de legalitate, siguranta si calitate;
b) sa nu execute alte categorii de transporturi publice decat in regim de taxi, cu taxiuri agreate si avand insemnele de personalizare si identificare proprii, stabilite de prezenta lege;
c) sa nu utilizeze ca taximetristi conducatori auto care nu detin certificate de atestare a pregatirii profesionale si care nu corespund prevederilor Standardului ocupational al taximetristului, inregistrand abateri grave in cazierul de conduita profesionala;
d) sa nu incredinteze, sub nicio forma, conducerea autovehiculului taxi, pentru a realiza serviciul de transport contractat, altui taximetrist, in cazul transportatorului autorizat care este persoana fizica sau asociatie familiala;
e) sa asigure dispecerizarea activitatii sau, dupa caz, posibilitatea apelarii prin telefon mobil;
f) sa asigure clientului si celorlalte persoane transportate beneficiul asigurarii lor, a marfurilor sau a bunurilor acestora pe toata durata transportului;
g) sa asigure posibilitatea ca taximetristul sa poata transmite la societate orice informatie referitoare la intreruperea efectuarii unei curse sau la alte evenimente referitoare la siguranta transportului ori a sa personala;
h) sa anunte autoritatea de politie, autoritatea fiscala, autoritatea de metrologie si agentia service de care depind, in caz de furt sau disparitie, in orice mod, a aparatului de taxat sau a statiei radio de emisie-receptie de pe taxi;
i) sa instiinteze in scris asociatia din care face parte taximetristul in legatura cu intreruperea contractului individual de munca sau cu sanctiunile aplicate acestuia pentru abateri disciplinare;
j) sa prezinte in termen aparatul de taxat, dupa instalarea pe taxi, la prima verificare metrologica a taximetrului, precum si ulterior la termenele scadente;
k) sa furnizeze, la solicitarea autoritatilor cu atributii de control, informatiile privind activitatea de transport desfasurata.
(3) Principalele obligatii ale taximetristilor sunt urmatoarele:
a) sa aiba tinuta corespunzatoare, un comportament civilizat si preventiv in relatia cu clientul, respectand conduita de buna practica, conform prevederilor Standardului ocupational al taximetristului;
b) sa detina certificatul de atestare a pregatirii profesionale valabil si sa il prezinte la solicitarea organelor de control abilitate de prezenta lege;
c) sa nu refuze clientul in efectuarea unei curse in interiorul localitatii si sa respecte solicitarile legale ale acestuia;
d) sa opreasca pe traseu la semnul clientului, cand se afla in pozitia de operare «Liber» , cu exceptia cazului cand se deplaseaza sa preia un client la comanda dispecerului sau cand conditiile de trafic nu permit aceasta manevra;
e) sa elibereze bonul client la finalul cursei, pe baza caruia va incasa contravaloarea prestatiei efectuate;
f) sa nu pretinda ca plata pentru prestatia efectuata decat suma prevazuta pe bonul client;
g) sa nu implice taxiul in mod deliberat, direct sau indirect, in activitati cu caracter infractional ori in alte acte antisociale;
h) sa anunte organele de politie, in cel mai scurt timp si cu prioritate, despre orice eveniment grav la care au participat sau au fost martori;
i) sa nu angajeze transportul unui client aflat in stare avansata de ebrietate;
j) sa transporte clientul la destinatie pe traseul optim sau pe traseul solicitat ori convenit cu acesta;
k) sa nu incarce taxiul peste capacitatea sau gabaritul de transport autorizat;
l) sa asigure integritatea calitativa si cantitativa a marfurilor sau bunurilor transportate, in cazul in care clientul nu le insoteste pe durata transportului;
m) sa transporte bagajele clientilor, in cazul transportului de persoane, in limitele spatiului destinat pentru acestea, fara perceperea de tarife suplimentare;
n) sa prezinte informatiile cerute sau sa faciliteze accesul organelor de control imputernicite la aparatul de taxat, pentru verificare;
o) sa nu transporte bagaje sau bunuri care sa nu permita inchiderea portbagajului, portierelor si a geamurilor;
p) sa nu execute activitatea de transport in regim de taxi fara a avea sigiliile corespunzatoare la aparatul de taxat;
q) sa nu transporte clienti pe bancheta din fata decat in cazul in care ii atentioneaza in prealabil ca au obligatia sa poarte centura de siguranta;
r) sa nu execute activitate de transport in regim de taxi fara a avea aparatul de taxat si lampa taxi in functiune pentru pozitia de operare respectiva;
s) sa se supuna controlului autoritatilor abilitate si sa prezinte la control, in timpul activitatii, documentele prevazute de prezenta lege si de legislatia in vigoare;
t) sa poarte obligatoriu centura de siguranta cand circula fara client, in restul cazurilor portul centurii fiind optional;
u) sa nu utilizeze statia radio din dotarea taxiului pentru alarmare nejustificata, care poate genera sau favoriza tulburarea ordinii publice;
v) sa nu execute curse in afara localitatii de autorizare decat in conditiile prevazute la art. 18*);
x) sa nu fumeze si sa nu utilizeze mijloacele audio/video fara acordul clientului.
(4) Principalele obligatii ale clientilor sunt urmatoarele:
a) sa achite pretul transportului executat;
b) sa solicite, sa preia si sa pastreze bonul client la coborarea din taxi;
c) sa nu plateasca serviciile pe care le-a realizat taximetristul decat in limita sumei totale prevazute in bonul client;
d) sa nu provoace sau sa nu dezvolte stari conflictuale cu taximetristul in timpul desfasurarii cursei respective;
e) sa nu oblige sau sa nu impuna, sub orice modalitate, taximetristului sa execute transporturile prevazute la alin. (2) lit. g);
f) sa acorde sprijin taximetristului in cazul agresarii sau accidentarii acestuia in timpul efectuarii transportului, anuntand imediat organele de politie in legatura cu aceste evenimente;
g) sa sesizeze primaria localitatii de autorizare si filiala judeteana a Autoritatii Nationale pentru Protectia Consumatorilor, dupa caz, in legatura cu practici neconforme ale taximetristului care le-au creat prejudicii ori au afectat calitatea serviciilor de taximetrie solicitate;
h) sa nu ocupe scaunul de langa taximetrist daca nu poarta centura de siguranta.
(5) Principalele obligatii ale dispeceratelor taxi sunt urmatoarele:
a) dispeceratul trebuie sa tina un registru special de evidenta a elementelor de identificare a tuturor statiilor radio de emisie-receptie, aflate in dotarea taxiurilor deservite, numerelor de apel, denumirii transportatorului autorizat deservit, numarului si duratei de valabilitate ale autorizatiei taxi;
b) sa comunice, la solicitarea autoritatilor de control abilitate, informatiile solicitate privind utilizatorii serviciilor de dispecerat taxi;
c) sa nu deserveasca taxiuri dotate cu statii radio de emisie-receptie detinute ilicit sau autovehicule care executa transport in regim de inchiriere;
d) dispeceratele sunt obligate ca in momentul solicitarii serviciului de transport de catre un client, la cererea expresa a acestuia, sa il informeze in legatura cu tariful sau gama de tarife pe care le practica taxiurile deservite si sa respecte preferinta clientului;
e) sa controleze respectarea de catre transportatorii autorizati a obligatiilor ce deriva din prevederile contractelor de dispecerizare incheiate cu acestia;
f) sa nu aplice practici discriminatorii privind deservirea transportatorilor autorizati;
g) sa nu aplice practici prin care sa detina controlul asupra pietei taximetriei, sa provoace distorsiuni ale concurentei sau sa elimine concurenta, precum si practici monopoliste;
h) sa dispecerizeze numai transportatorii autorizati care desfasoara serviciul de transport in regim de taxi in aceeasi localitate de autorizare.
Capitolul VII - Sanctiuni si contraventii
Extras din lege: Articolul 58^1
(1) In cazul utilizarii unui autoturism pentru transportul public de persoane fara ca acesta sa detina autorizatie taxi sau, dupa caz, copie conforma ori daca aceste documente au valabilitatea depasita sau nu sunt conforme cu transportul efectuat ori cu prevederile prezentei legi, precum si in cazurile prevazute la art. 20 alin. (7) si art. 36 alin. (3), odata cu aplicarea sanctiunii contraventionale, prevazuta de prezenta lege, se suspenda dreptul de utilizare a autoturismului respectiv pentru 6 luni.
(2) Suspendarea dreptului de utilizare a autoturismului se realizeaza prin retinerea certificatului de inmatriculare si a placutelor cu numarul de inmatriculare de catre ofiterii si/sau agentii de politie din cadrul Politiei Romane care au calitatea de politisti rutieri.
(3) Placutele cu numarul de inmatriculare impreuna cu certificatul de inmatriculare si o copie a proceselor-verbale de constatare a contraventiei si de retinere a placutelor cu numarul de inmatriculare si a certificatului de inmatriculare se predau, in termen de maximum 3 zile, inspectoratului judetean de politie, respectiv Directiei Generale de Politie a Municipiului Bucuresti, care notifica detinatorului autoturismului faptul ca suspendarea dreptului de utilizare a acestuia inceteaza la 6 luni de la data procesului-verbal de retinere a acestora.
(4) Suspendarea notificata a dreptului de utilizare a autoturismului inceteaza, iar placutele cu numarul de inmatriculare si certificatul de inmatriculare se restituie, la cerere, daca sunt indeplinite cumulativ urmatoarele conditii:
a) au trecut cel putin 30 de zile de la data procesului-verbal de retinere;
b) se depune dovada achitarii amenzii contraventionale.
(5) Dupa epuizarea unui termen notificat de suspendare a dreptului de utilizare a autoturismului, daca nu se face dovada achitarii amenzii contraventionale, se notifica detinatorului prelungirea suspendarii pentru inca 6 luni.
(6) Daca in decurs de cel mult 12 luni de la incetarea ultimei suspendari a dreptului de utilizare a autoturismului se aplica o noua suspendare, nu se mai poate beneficia de reducerea termenului prevazut la alin. (4) lit. a).
(7) Pe perioada suspendarii dreptului de utilizare a autoturismului acesta nu poate fi reinmatriculat.
Capitolul VIII - Dispozitii tranzitorii si finale
Legea taximetriei a fost modificata, in martie 2022, cu o prevedere referitoare la geamurile securizate ale taxiurilor, conform normelor europene.
„In cazul taxiurilor, RAR nu va elibera certificatul de agreare, daca geamurile acestora nu respecta prevederile Regulamentului nr. 43 al Comisiei Economice pentru Europa a Organizatiei Natiunilor Unite (CEE-ONU) – Dispozitii uniforme privind omologarea materialelor pentru geamurile din sticla securizata si instalarea acestora pe vehicule”, prevede modificarea art. 67 alin. (2) din Legea nr. 38/2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri