Capitolul I - Dispozitii generale - Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere
Capitolul I - Dispozitii generale
Articolul 1
Prevederile prezentei legi reglementeaza autorizarea, organizarea, atribuirea gestiunii si controlul efectuarii serviciului de transport in regim de taxi, precum si autorizarea, organizarea si controlul efectuarii transportului in regim de inchiriere.
Articolul 1^1
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) afisaj client - indicator alfanumeric al taximetrului care are rolul de a afisa, in mod lizibil pentru client, in mod succesiv, indicatii privind pretul prestatiei efectuate pana la momentul respectiv si, in mod continuu, pozitia de functionare in care este taximetrul in acel moment, precum si tariful aplicat;
b) aparat de taxat - aparat cu functii metrologice si fiscale, compus dintr-un taximetru si un aparat de marcat electronic fiscal, care, montat la loc vizibil pentru client, calculeaza si afiseaza pretul de plata, emite un bon client la sfarsitul cursei si memoreaza datele privind activitatea taxiului, in scopul supravegherii sale fiscale. Aparatul de taxat trebuie sa emita si alte documente, conform reglementarilor in vigoare si prevederilor prezentei legi;
c) autorizatia pentru efectuarea transportului in regim de taxi sau a transportului in regim de inchiriere, denumita in continuare autorizatia de transport - document eliberat in conditiile prezentei legi de autoritatea de autorizare, care atesta faptul ca un transportator este autorizat sa execute transportul respectiv si poate participa la atribuirea in gestiune a serviciului de transport in regim de taxi;
d) autoritatea de autorizare - compartimentul sau serviciul de transport din cadrul primariei localitatii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, licentiat in acest scop de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.), pentru serviciul de transport in regim de taxi, in conditiile legii, sau de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., pentru transportul in regim de inchiriere;
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul primar - INVATATORI 2 culegeri
Culegere pentru invatarea limbii engleze - Fise de lucru practice Clasele 0-IV
Consilier Taxe si Impozite pentru Contabili 12 actualizari
Articolul 2
(1) Serviciile de transport in regim de taxi, ca servicii de utilitate publica, se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale pe raza administrativ-teritoriala respectiva, cu respectarea indeplinirii urmatoarelor cerinte:
a) promovarea concurentei intre transportatorii autorizati in conditiile atribuirii gestiunii serviciilor;
b) garantarea respectarii drepturilor si intereselor transportatorilor autorizati si a accesului lor, transparent si nediscriminatoriu, la piata transportului public local;
c) garantarea respectarii drepturilor si intereselor utilizatorilor serviciilor de transport in regim de taxi;
d) necesitatea infiintarii serviciilor respective pentru rezolvarea problemelor de ordin economic, social si de mediu din localitatile respective;
e) realizarea regulamentelor de organizare si executare a serviciilor respective, cu consultarea asociatiilor reprezentative din domeniu;
f) controlul permanent al modului cum sunt respectate prevederile prezentei legi, ale contractelor de atribuire in gestiune a executarii serviciilor de transport, precum si prevederile regulamentelor de organizare si de executare a serviciilor respective;
g) deplasarea persoanelor si a marfurilor in conditii de siguranta;
h) asigurarea marfurilor si a persoanelor transportate, precum si a bunurilor acestora;
i) asigurarea executarii unor servicii de transport suportabile in ceea ce priveste tariful de transport;
j) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale unor categorii de populatie pe raza administrativ-teritoriala a localitatilor respective, precum si intre acestea si alte localitati, in conditiile prezentei legi;
k) asigurarea echilibrului intre cererea si oferta de transport, atat cantitativ, cat si calitativ, prin stabilirea strategiilor de dezvoltare a serviciilor, in baza unor studii de specialitate, precum si prin continuitatea serviciilor respective;
l) corelarea dimensiunii si continuitatii serviciilor respective de transport de persoane cu fluxurile de utilizatori si cerintele acestora, precum si cu modul de realizare a transportului public local de persoane cu celelalte tipuri de transport local existente;
m) consultarea asociatiilor profesionale reprezentative ale transportatorilor autorizati, a dispeceratelor taxi si a taximetristilor, precum si a asociatiilor utilizatorilor, in vederea stabilirii politicilor si strategiilor privind dezvoltarea durabila a serviciilor de transport respective;
n) atribuirea in gestiune delegata a executarii serviciilor de transport in regim de taxi transportatorilor autorizati, in conformitate cu criteriile specifice prevazute in prezenta lege;
o) respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere si organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier de marfuri si persoane, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 466/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In toate raporturile generate de activitatea de transport in regim de taxi sau de transport in regim de inchiriere, precum si in activitatile conexe acestora, protectia vietii umane si a mediului este prioritara.
Articolul 3
(1) Serviciile de transport public local in regim de taxi fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publica, se desfasoara sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritatilor administratiei publice locale si se efectueaza numai de catre transportatori autorizati de catre autoritatea de autorizare, astfel cum este definita in prezenta lege.
(2) In cazul in care in localitatea respectiva nu exista transportatori autorizati care executa servicii de transport in regim de taxi, consiliul local poate aproba, numai in aceasta situatie, ca executarea acestor servicii sa se poata realiza in gestiune directa, la cerere, de catre compartimentul sau serviciul de specialitate al primariei, numai in baza licentei eliberate in acest scop de A.N.R.S.C., cu autovehiculele detinute de acesta in proprietate sau in temeiul unui contract de leasing.
Articolul 4
(1) Transportul in regim de taxi este serviciul de transport public de persoane, bunuri sau marfuri asigurat contra cost, pe baza de bon client, si realizat in conditiile prezentei legi.
(2) Transportul in regim de inchiriere este serviciul de transport public de persoane asigurat contra cost, pe baza de contract, achitat integral si realizat in conditiile prezentei legi.
(3) Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se realizeaza numai cu autovehicule detinute de catre transportatorii autorizati, cu titlu de proprietate sau in temeiul unui contract de leasing.
(4) Transportatorul autorizat, persoana fizica, poate executa transport in regim de taxi cu un singur autovehicul detinut, in conditiile alin. (3), de catre acesta sau de catre sotul/sotia acestuia, dupa caz.
(5) Transportatorul autorizat, asociatie familiala, poate executa transport in regim de taxi, utilizand un numar de autovehicule, detinute in conditiile alin. (3) de catre membrii asociatiei, cel mult egal cu numarul membrilor care practica taximetria, detinatori ai unui certificat de atestare a pregatirii profesionale.
(6) Un transportator autorizat, persoana juridica, executa un transport in regim de inchiriere atunci cand pune la dispozitia clientului un autoturism cu conducator auto, pe baza de contract.
(la 15-06-2019, sintagma: serviciu de transport in regim de inchiriere a fost inlocuita de Punctul 20, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 21 din 29 martie 2019, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 289 din 16 aprilie 2019 )
(7) Un operator economic executa un serviciu de inchiriere de autoturisme atunci cand pune la dispozitia clientului un autoturism fara conducator auto, pe baza de contract.
Articolul 5
Abrogat.
Articolul 6
Abrogat.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri