Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere - Capitolul I - Dispozitii generale

Capitolul I - Dispozitii generale - Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere

Capitolul I - Dispozitii generale

Articolul 1
Prevederile prezentei legi reglementeaza autorizarea, organizarea, atribuirea gestiunii si controlul efectuarii serviciului de transport in regim de taxi, precum si autorizarea, organizarea si controlul efectuarii transportului in regim de inchiriere.

Articolul 1^1
In sensul prezentei legi, urmatorii termeni se definesc astfel:
a) afisaj client - indicator alfanumeric al taximetrului care are rolul de a afisa, in mod lizibil pentru client, in mod succesiv, indicatii privind pretul prestatiei efectuate pana la momentul respectiv si, in mod continuu, pozitia de functionare in care este taximetrul in acel moment, precum si tariful aplicat;
b) aparat de taxat - aparat cu functii metrologice si fiscale, compus dintr-un taximetru si un aparat de marcat electronic fiscal, care, montat la loc vizibil pentru client, calculeaza si afiseaza pretul de plata, emite un bon client la sfarsitul cursei si memoreaza datele privind activitatea taxiului, in scopul supravegherii sale fiscale. Aparatul de taxat trebuie sa emita si alte documente, conform reglementarilor in vigoare si prevederilor prezentei legi;
c) autorizatia pentru efectuarea transportului in regim de taxi sau a transportului in regim de inchiriere, denumita in continuare autorizatia de transport - document eliberat in conditiile prezentei legi de autoritatea de autorizare, care atesta faptul ca un transportator este autorizat sa execute transportul respectiv si poate participa la atribuirea in gestiune a serviciului de transport in regim de taxi;
d) autoritatea de autorizare - compartimentul sau serviciul de transport din cadrul primariei localitatii sau a municipiului Bucuresti, dupa caz, licentiat in acest scop de Autoritatea Nationala de Reglementare pentru Serviciile Comunitare de Utilitati Publice (A.N.R.S.C.), pentru serviciul de transport in regim de taxi, in conditiile legii, sau de Autoritatea Rutiera Romana - A.R.R., pentru transportul in regim de inchiriere;


e) autorizatie taxi - copie conforma a autorizatiei de transport in regim de taxi, care da dreptul transportatorului autorizat de a utiliza un autovehicul, detinut de acesta in conditiile prezentei legi, pentru efectuarea serviciului de transport de persoane, marfuri sau bunuri in regim de taxi;
f) bon client - bonul fiscal privind pretul transportului de persoane, marfuri sau bunuri in regim de taxi, emis numai de aparatul de marcat electronic fiscal, cu ocazia finalizarii cursei, care cuprinde detalierea datelor referitoare la acest transport si care constituie singurul document justificativ pe baza caruia taximetristul incaseaza si clientul executa plata prestatiei respective;
g) cheie electronica - cheie dotata cu memorie electronica, folosita pentru identificarea soferului de taxi, colectarea datelor si pentru programarea tarifelor;
h) client - persoana care a angajat, direct sau prin dispecer taxi, executarea transportului unor persoane sau al unor marfuri ori bunuri, dupa caz, in numele careia taximetristul executa transportul si incaseaza pretul transportului, in conditiile prezentei legi;
i) cursa - deplasarea executata cu taxiul pe un traseu comandat sau acceptat de client, la care punctul de inceput este locul imbarcarii sau locul acceptat, dupa caz, iar punctul de finalizare este locul destinatiei;
j) dispecerat taxi, denumit in continuare dispecerat - activitate conexa transportului in regim de taxi, care preia telefonic sau prin alte mijloace si transmite comenzile clientului prin statia radio de emisie-receptie catre taximetrist;
k) fiscalizarea memoriei electronice - identificarea memoriei electronice fiscale a aparatului de taxat si a transportatorului autorizat, care este detinatorul legal al autorizatiei taxi pentru autovehiculul detinut in conditiile prezentei legi si pe care este montat aparatul respectiv;
l) lampa taxi - caseta luminata, montata pe cupola taxiului, perpendicular pe axa longitudinala, care pe laturile fata si spate, alaturi de inscrisul central TAXI, contine lampi care indica pozitia «Liber» sau «Ocupat» a taxiului si care trebuie sa fie vizibile de la o distanta de minimum 100 de metri;
m) loc de asteptare a clientilor - spatiu special amenajat si semnalizat corespunzator de catre autoritatea administratiei publice locale, cu avizul politiei rutiere, avand un numar de locuri prestabilit pentru stationarea taxiurilor in asteptare in pozitia «Liber» ;
n) memorie electronica fiscala - componenta a aparatului de marcat electronic fiscal, care poate inmagazina, pe baza de program, date privind activitatea taxiului, continute in bonul client, in conditii de neconvertibilitate, inaccesibilitate si securitate;
o) raportul taximetristului - raport de control nefiscal, continand date de natura nefiscala, corespunzatoare activitatii unui taximetrist, cuprinse in raportul fiscal de inchidere zilnica, in conditiile in care in perioada de 24 de ore a unei zile au activat pe taxi si alti taximetristi;
p) sigiliu fiscal - sigiliu aplicat pe carcasa aparatului de taxat sau a aparatului de marcat electronic fiscal, daca acesta functioneaza in carcasa separata, si pe memoria electronica fiscala, in scopul de a nu permite fara desigilare accesul la memoria electronica fiscala;
q) sigiliu de protectie - sigiliu aplicat la loc vizibil pentru protectia cablajului de conectare a aparatului de taxat, protectie ce nu poate fi inlaturata fara desigilare;
r) sigiliu metrologic - sigiliu aplicat pe taximetru in scopul de a nu permite fara desigilare accesul la operatiuni privilegiate;
s) taxi - autovehicul din categoria autoturisme cu pana la maximum 5 locuri, inclusiv locul conducatorului auto, sau autovehicul de transport de marfuri cu o masa maxima totala autorizata care nu depaseste 3,5 tone, care, pe baza autorizatiei taxi, poate executa transport de persoane, marfuri sau bunuri in regim de taxi;
t) taximetru - dispozitiv, parte a aparatului de taxat, cuplat la un generator de semnale de distanta impreuna cu care constituie un mijloc de masurare. Taximetrul masoara durata deplasarii si stationarii, calculeaza distanta parcursa, pe baza unui semnal produs de generatorul de semnale de distanta, calculeaza si afiseaza pretul de plata pentru o calatorie, pe baza distantei calculate si/sau a duratei masurate a calatoriei, asigurand afisarea acestuia pe afisajul client in timpul desfasurarii cursei;
u) taximetrist - conducator auto atestat profesional sa efectueze transport in regim de taxi;
v) transportator - persoana fizica, asociatie familiala sau persoana juridica inregistrate la registrul comertului pentru a desfasura activitati de transport cu vehicule rutiere;
w) transportator autorizat - transportator care detine autorizatie de transport privind transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere, eliberata de autoritatea de autorizare, in conditiile prezentei legi;
x) tarif de pornire - tarif exprimat in lei, inregistrat automat de aparatul de taxat la inceputul cursei, care apare pe afisajul client odata cu activarea dispozitivului de control din pozitia de operare «Liber» in pozitia de operare «Ocupat» si care este egal cu tariful de distanta (lei/km);
y) tarif de stationare - tarif orar, exprimat in lei/ora, aplicat de taximetru pentru perioada cat taxiul a stationat la dispozitia clientului, la cererea acestuia, precum si pentru perioadele in care taxiul aflat in cursa s-a deplasat sub viteza de comutare;
z) timp efectiv lucrat - intervalul de timp cuprins intre momentul inceperii primei curse si momentul finalizarii ultimei curse, utilizat de un taximetrist dupa cum rezulta din raportul de inchidere zilnic furnizat de aparatul de taxat, interval in care nu vor fi considerate timp efectiv de lucru pauzele mai mari de 15 minute intre doua curse consecutive, pauze in care autovehiculul taxi a stationat. Din totalul timpului efectiv lucrat se va preciza timpul efectiv lucrat pe timp de noapte;
aa) RENT CAR - activitatile care vizeaza atat transportul de persoane realizat de transportatori autorizati cu autoturisme cu conducatori auto, denumit in continuare transport in regim de inchiriere, cat si serviciul de inchiriere realizat de operatorii economici cu autoturisme fara conducator auto, denumit in continuare serviciu de inchiriere;
ab) transport in regim de inchiriere - transport de persoane realizat de transportatori autorizati cu autoturisme cu conducatori auto, puse la dispozitia clientilor pe baza de contract de inchiriere tarifat pe ora sau pe zi, cu plata anticipata a contractului;
ac) serviciu de inchiriere - serviciu de transport public realizat de operatori economici autorizati care pun la dispozitia unor clienti autoturisme fara conducator auto, pe baza de contract, cu plata anticipata a contractului de inchiriere;
ad) viteza de comutare - viteza limita cu care se deplaseaza taxiul, sub care aparatul de taxat comuta automat tarifarea distantei parcurse cu tarifarea timpului consumat sau invers, dupa caz.
ae) manager de transport in regim de taxi si inchiriere - persoana fizica angajata a unui transportator autorizat care este persoana juridica sau asociatie familiala si care conduce permanent si efectiv activitatile de transport in regim de taxi si in regim de inchiriere ale acestuia.

Articolul 2
(1) Serviciile de transport in regim de taxi, ca servicii de utilitate publica, se organizeaza de catre autoritatile administratiei publice locale pe raza administrativ-teritoriala respectiva, cu respectarea indeplinirii urmatoarelor cerinte:
a) promovarea concurentei intre transportatorii autorizati in conditiile atribuirii gestiunii serviciilor;
b) garantarea respectarii drepturilor si intereselor transportatorilor autorizati si a accesului lor, transparent si nediscriminatoriu, la piata transportului public local;
c) garantarea respectarii drepturilor si intereselor utilizatorilor serviciilor de transport in regim de taxi;
d) necesitatea infiintarii serviciilor respective pentru rezolvarea problemelor de ordin economic, social si de mediu din localitatile respective;
e) realizarea regulamentelor de organizare si executare a serviciilor respective, cu consultarea asociatiilor reprezentative din domeniu;
f) controlul permanent al modului cum sunt respectate prevederile prezentei legi, ale contractelor de atribuire in gestiune a executarii serviciilor de transport, precum si prevederile regulamentelor de organizare si de executare a serviciilor respective;
g) deplasarea persoanelor si a marfurilor in conditii de siguranta;
h) asigurarea marfurilor si a persoanelor transportate, precum si a bunurilor acestora;
i) asigurarea executarii unor servicii de transport suportabile in ceea ce priveste tariful de transport;
j) satisfacerea cu prioritate a nevoilor de deplasare ale unor categorii de populatie pe raza administrativ-teritoriala a localitatilor respective, precum si intre acestea si alte localitati, in conditiile prezentei legi;
k) asigurarea echilibrului intre cererea si oferta de transport, atat cantitativ, cat si calitativ, prin stabilirea strategiilor de dezvoltare a serviciilor, in baza unor studii de specialitate, precum si prin continuitatea serviciilor respective;
l) corelarea dimensiunii si continuitatii serviciilor respective de transport de persoane cu fluxurile de utilizatori si cerintele acestora, precum si cu modul de realizare a transportului public local de persoane cu celelalte tipuri de transport local existente;
m) consultarea asociatiilor profesionale reprezentative ale transportatorilor autorizati, a dispeceratelor taxi si a taximetristilor, precum si a asociatiilor utilizatorilor, in vederea stabilirii politicilor si strategiilor privind dezvoltarea durabila a serviciilor de transport respective;
n) atribuirea in gestiune delegata a executarii serviciilor de transport in regim de taxi transportatorilor autorizati, in conformitate cu criteriile specifice prevazute in prezenta lege;
o) respectarea prevederilor Ordonantei Guvernului nr. 17/2002 privind stabilirea perioadelor de conducere si a perioadelor de odihna ale conducatorilor vehiculelor care efectueaza transporturi rutiere si organizarea timpului de munca al lucratorilor mobili in transportul rutier de marfuri si persoane, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 466/2003, cu modificarile si completarile ulterioare.
(2) In toate raporturile generate de activitatea de transport in regim de taxi sau de transport in regim de inchiriere, precum si in activitatile conexe acestora, protectia vietii umane si a mediului este prioritara.

Articolul 3
(1) Serviciile de transport public local in regim de taxi fac parte din sfera serviciilor comunitare de utilitate publica, se desfasoara sub controlul, conducerea sau coordonarea autoritatilor administratiei publice locale si se efectueaza numai de catre transportatori autorizati de catre autoritatea de autorizare, astfel cum este definita in prezenta lege.
(2) In cazul in care in localitatea respectiva nu exista transportatori autorizati care executa servicii de transport in regim de taxi, consiliul local poate aproba, numai in aceasta situatie, ca executarea acestor servicii sa se poata realiza in gestiune directa, la cerere, de catre compartimentul sau serviciul de specialitate al primariei, numai in baza licentei eliberate in acest scop de A.N.R.S.C., cu autovehiculele detinute de acesta in proprietate sau in temeiul unui contract de leasing.

Articolul 4
(1) Transportul in regim de taxi este serviciul de transport public de persoane, bunuri sau marfuri asigurat contra cost, pe baza de bon client, si realizat in conditiile prezentei legi.
(2) Transportul in regim de inchiriere este serviciul de transport public de persoane asigurat contra cost, pe baza de contract, achitat integral si realizat in conditiile prezentei legi.
(3) Transportul in regim de taxi sau transportul in regim de inchiriere se realizeaza numai cu autovehicule detinute de catre transportatorii autorizati, cu titlu de proprietate sau in temeiul unui contract de leasing.
(4) Transportatorul autorizat, persoana fizica, poate executa transport in regim de taxi cu un singur autovehicul detinut, in conditiile alin. (3), de catre acesta sau de catre sotul/sotia acestuia, dupa caz.
(5) Transportatorul autorizat, asociatie familiala, poate executa transport in regim de taxi, utilizand un numar de autovehicule, detinute in conditiile alin. (3) de catre membrii asociatiei, cel mult egal cu numarul membrilor care practica taximetria, detinatori ai unui certificat de atestare a pregatirii profesionale.
(6) Un transportator autorizat, persoana juridica, executa un transport in regim de inchiriere atunci cand pune la dispozitia clientului un autoturism cu conducator auto, pe baza de contract.
(la 15-06-2019, sintagma: serviciu de transport in regim de inchiriere a fost inlocuita de Punctul 20, Articolul I din ORDONANTA DE URGENTA nr. 21 din 29 martie 2019, publicata in MONITORUL OFICIAL nr. 289 din 16 aprilie 2019 )
(7) Un operator economic executa un serviciu de inchiriere de autoturisme atunci cand pune la dispozitia clientului un autoturism fara conducator auto, pe baza de contract.

Articolul 5
Abrogat.

Articolul 6
Abrogat.

>>REVINO LA CUPRINSUL LEGII TAXIMETRIEI nr. 38/2003!<<


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 16 Mai 2019
Votati articolul "Legea (taximetriei) nr. 38 din 2003 privind transportul in regim de taxi si in regim de inchiriere - Capitolul I - Dispozitii generale":
Rating:

Nota: 4.9 din 5 din 5 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI