Un grup de senatori si deputati AUR propune instituirea unei noi taxe pentru firmele din Romania cu cifre de afaceri de peste 100 de milioane de euro/an, pentru sustinerea sportului si a Educatiei fizice.
Noua taxa, denumita
Contributie de solidaritate pentru sustinerea sportului si a Educatiei fizice, va reprezenta 0,25% din cifra de afaceri a operatorilor economici si a intreprinderilor publice cu cifra de afaceri anuala peste pragul de 100 de milioane de euro/anual.
Potrivit initiatorilor proiectului de lege, in anul calendaristic 2021 au fost 361 de operatori economici care au realizat afaceri nete de cel putin 495 de milioane de lei. Printre cei mai mari 361 de jucatori din economie, care au avut cifra de afaceri neta de peste 495 de milioane de lei in 2021, se numara si multe companii detinute integral de stat sau care au capital majoritar de stat. Printre acestea putem evidentia Romgaz, Transelectrica, Complexul Energetic Oltenia, Nuclearelectrica, Transgaz, Romsilva, Hidroelectrica, CN Imprimeria Nationala. Lor li se adauga si societatile care nu si-au depus inca bilantul aferent anului 2021.
Initiatorii proiectului de lege au calculat si cati bani ar incasa statul roman de la aceste companii, daca proiectul de lege ar intra in vigoare.
- OMV Petrom, cel mai mare jucator din economie in 2021, ar urma sa plateasca 58,96 de milioane de lei (in cazul in care aplicam 0,25%) Contributie, aferenta afacerilor realizate in 2021.
- Automobile Dacia, al doilea jucator din economie a avut afaceri nete de 21,44 de miliarde de lei in anul 2021. Prin urmare, Automobile Dacia ar urma sa plateasca 53,6 milioane de lei Contributie, raportat la afacerile realizate de societate in anul 2021.
- OMV Petrom Marketing au putea plati o Contributie de 47,28 de milioane de lei, raportat la afacerile realizate in anul 2021.
- LidI Discount, al patrulea jucator din economie, a incheiat anul 2021 cu afaceri nete de 14,87 de miliarde de lei. LidI Discount ar putea plati 37,19 de milioane de lei Contributie.
"Astfel,
utilizand doar datele pentru anul 2021, estimam ca pe ansamblul economiei romanesti Contributia de solidaritate pentru sustinerea sportului si a educatiei fizice colectata de la acesti mari operatori economici s-ar putea cifra la un nivel minim de 1,5 miliarde de lei, adica aproximativ 300 milioane euro, sursa care ar asigura si garanta la un nivel rezonabil, finantarea si competitivitatea sportului romanesc", se arata in proiectul de lege.
Initiatorii mai scriu ca in mai multe state exista taxa pentru sustinerea sportului si dau exemplul Ungariei, care inca din 2017 investeste 2,5% din bugetul tarii pentru modernizarea stadioanelor, construirea lor, pentru sali de sport, sali polivalente si tot ce tine de sport.
Contributia se va colecta prin bugetul de stat si se va distribui/gestiona prin intermediul Ministerului Tineretului si Sportului, pentru a fi sustinute programele sportive destinate copiilor si tineretului, realizate de asociatiile sportive si cluburile sportive, inclusiv cele organizate ca societati comerciale, unitatile de invatamant cu program sau profil sportiv, palatele si cluburile copiilor si elevilor care sunt inscrise in Registrul sportiv, in vederea identificarii timpuri a sportivilor cu potential motric ridicat si cresterea calitatii selectiei pentru sportul de performanta.
Propunerile pentru modificarea si completarea Legii nr. 69/2000 privind educatia fizica si sportul, precum si pentru modificarea si completarea Legii nr. 227/2015 privind Codul Fiscal
Articolul I - Legea nr. 69 din 28 aprilie 2000 privind educatia fizica si sportul, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 200 din 9 mai 2000, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
1. La alineatul (3), al articolului 67, dupa litera d), se introduc patru noi litere, literele e), f) g) si h) cu urmatorul cuprins:
„e) Contributie de solidaritate pentru sustinerea sportului si a educatiei fizice, care se vireaza anual la bugetul de stat, in cuantum de 0,25% din cifra de afaceri ce depaseste pragul de 100 de milioane de euro, anual, a operatorilor economici si a intreprinderilor publice - asa cum sunt ele reglementate de art. 2 alin. (2). din OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice.
f) Contributia prevazuta la litera (e) se utilizeaza in mod exclusiv pentru finantarea programelor sportive destinate copiilor si tineretului, realizate de asociatiile sportive si cluburile sportive, inclusiv cele organizate ca societati comerciale, unitatile de invatamant cu program sau profil sportiv, palatele si cluburile copiilor si elevilor care sunt inscrise in Registrul sportiv, in vederea depistarii timpuri a sportivilor cu potential motric ridicat si cresterea calitatii selectiei pentru sportul de performanta.
g) Finantarea acestor programe sportive se asigura din fondurile colectate si prevazute distinct in bugetul de stat, prin intermediul Ministerului Tineretului si Sportului.
h) In termen de 90 zile de la data publicarii prezentei legi in Monitorul Oficial al Romaniei Ministerul Tineretului si Sportului elaboreaza norme de aplicare; "
2. La alineatul (2), al articolului 70, dupa litera g), se introduce o noua litera, litera h), cu urmatorul cuprins:
„h) Sumele virate de la bugetul de stat provenite din colectarea Contributiei de solidaritate pentru sustinerea Sportului sl a Educatiei Fizice suma in cuantum de 0,25% din cifra de afaceri peste pragul de 100 de milioane de euro, anual al operatorilor economici si al intreprinderilor publice - asa cum sunt ele reglementate de art. 2 alin. (2). din OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice."
3. Litera i) a alin. (1) al art. 18 se completeaza si va avea urmatorul cuprins
„i) repartizeaza bugetul activitatii sportive, constituit potrivit prezentei legi, pentru:
- activitatea proprie si cea a institutiilor din subordinea sa;
- federatiile sportive nationale, in baza contractelor de finantare a programelor sportive ale acestora;
- premierea performantelor deosebite obtinute la competitiile sportive internationale oficiale;
- finantarea programelor sportive pentru copii si tineret realizate de asociatiile sportive si cluburile sportive, inclusiv cele organizate ca societati comerciale, unitatile de invatamant cu program sau profil sportiv, palatele si cluburile copiilor si elevilor care sunt inscrise in Registrul sportiv, din sumele rezultate in urma virarii de la bugetul de stat a Contributiei prevazuta la art. 67, alin. (3).
Articolul II - Legea nr. 227/2015 privind Codul Fiscal, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 688 din 10 septembrie 2015, se modifica si se completeaza si va avea urmatorul cuprins:
1. Litera i) din Alineatul (4)^ Articolul 25, se completeaza si va avea urmatorul cuprins
i). Cheltuielile de sponsorizare si/sau mecenat, cheltuielile privind bursele private, acordate potrivit legii; contribuabilii care efectueaza sponsorizari si/sau acte de mecenat, potrivit prevederilor Legii nr. 32/1994 privind sponsorizarea, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Legii bibliotecilor nr. 334/2002, republicata, cu modificarile si completarile ulterioare, prevederilor art. 67 si ale art. 70 din Legea nr. 69 / 2000 privind educatia fizica si sportul si prevederilor art. 25, alin. (4) lit. c) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cei care acorda burse private, potrivit legii, scad sumele aferente din impozitul pe profit datorat la nivelul valorii minime dintre urmatoarele:
2. La litera i) din Alineatul (4), Articolul 25, Capitolul II, Titlul II se completeaza cu o noua cifra, cifra 3 care va avea urmatorul cuprins:
3. valoarea reprezentand 20% din impozitul pe profit datorat in cazul sumelor platite ca si Contributie de solidaritate pentru Educatie Fizica si Sport de catre operatori economici si de intreprinderi publice - asa cum sunt reglementate de art. 2, alin. (2). din OUG nr. 109/2011 privind guvernanta corporativa a intreprinderilor publice, care au anual cifra de afaceri peste pragul de 100 de milioane de euro conform prevederilor art. 67 si art. 70 din Legea nr. 69 / 2000 privind educatia fizica si sportul. Sumele care nu sunt scazute din impozitul pe profit potrivit prezentului punct, se reporteaza in urmatorii 7 ani consecutivi. Recuperarea acestor sume se va efectua in ordinea inregistrarii, in aceleasi conditii, ia fiecare termen de plata a impozitului pe profit.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.