Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul administrativ propus de UDMR, respins definitiv

UPDATE 6.5.2020 - Parlamentul Romaniei a respins definitiv Codul administrativ propus de UDMR prin votul decizional dat de Camera Deputatilor.

Au votat 287 de deputati "pentru", 21 "impotriva" si au fost inregistrate 3 "abtineri".

Proiectul de lege si-a incetat astfel parcursul parlamentar si nu va mai ajunge pe masa presedintelui Iohannis pentru promulgare.

Detaliile complete despre initiativa UDMR sunt disponibile mai jos, unde am analizat propunerile facute de reprezentantii din Parlament ai minoritatii maghiare.

INFORMATII INITIALE

publicate pe 31 octombrie 2019

Toti alesii din Parlament apartinand formatiunii politice UDMR au creat un intreg nou Cod administrativ care cuprinde peste 640 de articole. Printre multele masuri noi este inclusa si posibilitatea de a folosi alte insemne sau simboluri in acte si pe edificii, precum steagul secuiesc sau steagul ungar. In plus, limba maghiara va putea fi folosita in toate institutiile publice, daca se ia o hotarare in acest sens, indiferent de numarul de persoane apartinand minoritatilor nationale.

Inainte de a analiza propunerea UDMR, ne reamintim faptul ca Parlamentul a adoptat un Cod administrativ in 2018, insa a fost declarat neconstitutional de catre CCR, dupa o sesizare depusa de catre USR si PMP. Dupa aceasta decizie obligatorie a Curtii, o forma putin mai diferita a actului normativ a fost adoptata prin Ordonanta de Urgenta de catre Guvernul Dancila, dupa mai multe promisiuni facute primarilor PSD, varianta care se afla acum in vigoare. PMP s-a hotarat sa sesizeze Avocatul Poporului cu privire la varianta adoptata prin OUG a Codului Administrativ, iar in august 2019 CCR a fost din nou sesizat cu privire la acest act atat de important pentru autoritatile locale. Acum este asteptata decizia CCR.

"Avand in vedere posibilitatea declararii ca neconstitutionala a Ordonantei de Urgenta nr. 57/2019 privind Codul administrativ, existand in acest sens sesizare de neconstitutionalitate, precum si necesitatea ca Codul administrativ sa reflecte cat mai mult posibil forma adoptata de catre Parlament in anul 2018, supunem spre dezbatere si adoptare prezentul act normativ", arata parlamentarii UDMR in expunerea de motive atasata proiectului de lege care numara 413 de pagini.

Schimbarile pe care UDMR le propune pentru actul normativ in vigoare ce risca a fi declarat in curand neconstitutional de catre CCR sunt vizibile inca de la primul articol. Astfel, art. 1 din Codul administrativ propus de UDRM stipuleaza ca "prezentul Cod reglementeaza cadrul general pentru organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor administratiei publice, statutul personalului din cadrul acestora, raspunderea administrative, serviciile publice, precum si regulile specifice privind proprietatea publica si privata a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale", in timp ce in actul normativ aflat acum in vigoare regasim ca "prezentul Cod reglementeaza cadrul general pentru organizarea si functionarea autoritatilor si institutiilor administratiei publice, statutul personalului din administratia publica, proprietatea publica si privata a statului si a unitatilor administrativ-teritoriale si serviciile publice".

cod administrativ nou udmr

In continuare, UDMR propune ca Presedintele Romaniei sa fie scos din prevederile Codului administrativ stipulate la art. 2 care il includ la autoritati ale administratiei publice centrale, intrucat "organizarea si functionarea structurilor de specialitate infiintate pentru exercitarea de catre Presedintele Romaniei a prerogativelor care ii sunt stabilite prin Constitutia Romaniei, republicata, sunt reglementate prin lege speciala". Totodata, in Codul administrativ propus de UDMR presedintii de Consilii Judetene nu mai reprezinta autoritati ale administratiei publice locale.

Mai jos, regasim punctual noutatile introduse de proiectul UDMR privind Codul administrativ:

  • Guvernul nu trebuie sa mai prezinte un raspuns la solicitarile Parlamentului in termen de maximum 30 de zile;
  • membrii Guvernului nu mai sunt obligati sa raspunda intrebari sau interpelari formulate de deputati sau senatori;
  • alte autoritati vor putea controla necesitatea si oportunitatea emiterii unor acte administrative;
  • nu mai exista precizarea cu privire la raspunderea semnatarilor actelor administrative in caz de producere de "consecinte vatamatoare";
  • persoanele care refuza sa semneze, respectiv sa contrasemneze ori sa avizeze sau care prezinta obiectii cu privire la legalitate, fara indicarea temeiului legal, NU mai raspund administrativ, civil sau penal, dupa caz;
  • ministrii care demisioneaza sau sunt inlocuiti NU mai au obligatia de a prezenta succesorului un raport cu privire la activitate, pe baza unui protocol de predare-primire;
  • autoritatile administratiei publice locale care demisioneaza sau sunt inlocuite NU mai au obligatia de a prezenta succesorului un raport cu privire la activitate, pe baza unui protocol de predare-primire;
  • infractiunile si pedepsele corelative au fost scoase;
  • Secretariatul General al Guvernului NU va mai avea in subordine organe de specialitate ale administratiei publice centrale, cu excepetia ministerelor;
  • principiul constrangerii bugetare a fost scos din setul de principii specifice procesului de descentralizare;
  • se elimina pragul necesar de 20% din numarul cetatenilor unei unitati/subdiviziuni administrativ-teritoriale pentru folosirea limbii minoritatilor nationale in actele oficiale si institutii;
  • prin art. 94 al proiectului se introduce posibilitatea ca, pe langa insemnele oficiale ale statului roman, sa poata fi folosite, prin decizii ale autoritatilor sau institutiilor locale, alte "insemne sau simboluri care sa exprime identitatea etnica, istorica, culturala si economica a cetatenilor apartinand minoritatii nationale" (precum steagul secuiesc);
  • se pastreaza depunerea juramantului in limba romana de catre toti consilierii locali din Romania;
  • se elimina prevederile cu privire la decontarea cheltuielilor pentru alesii locali plecati in calatorii (transport, cazare, diurna s.a.), dar se mentine decontarea transportului cu masina personala sau mijloacele de transport in comun pentru participarea la sedinte;
  • se pastreaza obligativitatea purtarii esarfei in culorile drapelului national al Romaniei la solemnitati, receptii, ceremonii publice si la celebrarea casatoriilor;
  • se pastreaza "pensia speciala" (indemnizatia pentru limita de varsta) pentru alesii locali.

 

Codul administrativ propus de UDMR poate fi consultat integral AICI, in timp ce Codul administrativ aflat in vigoare poate fi vazut AICI!

Initiativa maghiarilor a primit unda verde pentru a fi dezbatuta in procedura de urgenta in Senat.

Cum Senatul este prima Camera sesizata, deputatii vor avea votul final.

Pentru B506/2019 nu s-a solicitat inca un punct de vedere de la Guvern. 

Atentie! Codul administrativ propus de UDMR nu se aplica inca. Pentru a intra in vigoare este nevoie de votul senatorilor, al deputatilor, de promulgarea Presedintelui Romaniei si de publicarea in Monitorul Oficial!

Vom reveni cu noutati imediat ce acestea vor fi disponibile.

 


Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Codul administrativ propus de UDMR, respins definitiv":
Rating:

Nota: 3.33 din 5 din 6 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016