USR impreuna cu PMP au anuntat ca proaspatul adoptat Cod Administrativ va fi atacat la CCR.
Camera Deputatilor a adoptat luni cu 175 de voturi pentru 33 impotriva si 15 abtineri proiectul de lege care schimba Codul Administrativ. Printre principalele modificari aduse se numara introducerea unor indemnizatii speciale pentru alesii locali si posibilitatea ca acestia sa detina calitatea de persoana fizica autorizata. Proiectul de lege urmeaza sa mearga la promulgare la presedintele Klaus Iohannis.
Initial, proiectul privind Codul administrativ al Romaniei a fost la vot final in sedinta Camerei Deputatilor din 27 iunie, dar a fost retrimis la comisie, pentru raport suplimentar. Ulterior, comisia a operat o serie de corelari legislative privind incompatibilitatile si conflictul de interese, pentru a nu exista dubla reglementare. Deputatii au amanat un vot asupra initiativei legislative si in plenul din 5 iulie.
Printre prevederile proiectului legislativ adoptate se numara:
- pensiile speciale ale alesilor locali care, la incetarea mandatului acestora, vor fi suportate din bugetul de stat.
- articolul 248 Persoanele alese incepand cu anul 1992 de catre cetateni, prin vot universal, egal, direct, secret, respectiv prin vot secret indirect si liber exprimat, respectiv primarii, viceprimarii, presedintii si vicepresedintii consiliilor judetene, care indeplinesc conditiile varstei standard de pensionare, ale varstei standard de pensionare redusa asa cum sunt prevazute in Legea nr 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, sau cele prevazute de alte legi speciale au dreptul, la incetarea mandatului, la o indemnizatie pentru limita de varsta de la data la care li se acorda drepturile de pensie pentru limita de varsta, dar nu mai devreme de data incetarii mandatului aflat in derulare.
O alta modificare le permite alesilor locali sa aiba dreptul la PFA. Mai exact, acestia vor putea avea calitatea de persoana fizica autorizata sau de persoana care exploateaza o intreprindere individuala sau o intreprindere familiala.
Alte modificari prevad:
- este necesara majoritatea absoluta, si nu cu majoritatea calificata, adica doua treimi, ca in prezent, a consilierilor locali pentru aprobarea hotararilor privind bugetul local, contractarea de imprumuturi, hotararilor prin care se stabilesc impozite si taxe locale, celor privind participarea la programe de dezvoltare judeteana, regionala, zonala sau de cooperare transfrontaliera si in cazul celor privind organizarea si dezvoltarea urbanistica a localitatilor si amenajarea teritoriului. De asemenea, sunt vizate si hotararile privind asocierea sau cooperarea cu alte autoritati publice, cu persoane juridice romane sau straine
- acordarea rangului de ministru, respectiv secretar de stat persoanelor care detin functiile de secretar general al Guvernului/secretar general adjunct al Guvernului, fiind votate de Parlament, odata cu echipa guvernamentala.
- serviciul de permise de conducere si certificate de inmatriculare a vehiculelor sa fie descentralizat incepand cu data de 1 ianuarie 2019;
- reintroducerea cuvantului "etnic" in definitia judetului;
- intrarea in corpul functionarilor publici prin sustinerea unui singur examen national, in loc de doua, cum se propusese initial;
- interzicerea utilizarii functiei de functionar public in actiuni publicitare pentru promovarea unei activitati comerciale, precum si in scopuri electorale;
Camera Deputatilor este for decizional in cazul acestei initiative, astfel incat proiectul de lege va ajunge la Presedintele Romaniei pentru promulgare, insa acesta va trece mai intai pe la CCR.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: As dori sa aflu care sunt conditiile ce trebuie indeplinite pentru ca un cetatean roman sa fie delegat sau detasat in Elvetia la o alta societate. In mod specific: Care este perioada maxima permisa pentru delegare/detasare? Cine este responsabil pentru plata salariului si in ce moneda se efectueaza aceasta plata? Ce documente sunt necesare pentru a formaliza detasarea/delegarea? Cine suporta costurile pentru cazare? Cine acopera cheltuielile de transport? Va rugam sa ne furnizati aceste...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Administratorul doreste sa schimbe sistemul de evidenta/pontaj privind prezenta angajatilor la locul de munca. Este vorba de un sistem inchis, o tableta pe care angajatul va semna la intrarea in incinta societatii, in acelasi timp se va face si o poza a angajatului; la fel se va intampla la iesirea din unitate a angajatului la sfarsitul programului de lucru. Informatiile mentionate se vor pastra pana la sfarsitul lunii sau cel mult 2 saptamani dupa, cand persoana desemnata cu centralizarea si...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<