Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Reguli noi pentru someri: criteriile in functie de care se acorda primele de mobilitate si ajutorul la initierea unei afaceri

Reguli noi pentru someri: criteriile in functie de care se acorda primele de mobilitate si ajutorul la initierea unei afaceri
Procedura de profilare a persoanelor aflate in cautarea unui loc de munca, inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, a fost publicata in Monitorul Oficial.

Actul normativ prevede o serie de criterii pentru incadrarea somerilor in nivelurile de ocupabilitate prevazute in Legea 76/2002 ("usor ocupabil", "mediu ocupabil", "greu ocupabil" si "foarte greu ocupabil"), precum si conditiile in care acestia pot beneficia de prime de mobilitate sau de ajutor in deschiderea unei afaceri. 

Astfel, doar somerii din categoriile "usor" si "mediu ocupabil" vor beneficia de consultanta si asistenta pentru initierea unei afaceri. La pol opus se afla somerii din categoria "foarte greu ocupabil", care vor beneficia de indrumare in vederea includerii in programul «A 2-a sansa» al Ministerului Educatiei, pe langa alte masuri de stimulare a ocuparii fortei de munca.

Ordinul intra in vigoare de la 1 februarie 2023.

Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca
Art. I. — Procedura de profilare a persoanelor in cautarea unui loc de munca inregistrate la agentiile pentru ocuparea fortei de munca, aprobata prin Ordinul presedintelui Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca nr. 11/2018, publicat in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 216 din 9 martie 2018, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. Articolul 5 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 5. — Criteriile pentru incadrarea persoanelor in cautarea unui loc de munca in nivelurile de ocupabilitate prevazute la art. 3 lit. a) sunt:
a) geografice: localitatea. Prin localitate se intelege: municipiu, oras, sat resedinta de comuna, sat component in cadrul comunei si sat apartinand municipiului sau orasului, in conformitate cu prevederile Legii nr. 351/2001 privind aprobarea Planului de amenajare a teritoriului national — Sectiunea a IV-a — Reteaua de localitati, cu modificarile si completarile ulterioare;
b) nivelul studiilor;
c) varsta, respectiv urmatoarele grupe de varsta: pana la implinirea varstei de 45 de ani si cel putin 45 de ani;
d) apartenenta la un grup vulnerabil sau grup cu nevoi speciale. Pentru aplicarea acestui criteriu se va avea in vedere daca persoana se incadreaza in cel putin una dintre urmatoarele categorii: somer de lunga durata, persoana cu dizabilitati, persoana de etnie roma, persoana liberata din detentie, persoana supusa riscului de a fi traficata, tanar cu risc de marginalizare sociala sau refugiat sau persoana aflata sub o alta forma de protectie internationala;
e) ocupationale: natura sezoniera a activitatii prestate, experienta profesionala in ultimii 5 ani, experienta profesionala in ocupatia vizata in ultimii 3 ani, calificarea/ocupatia, calificarea/ocupatia relevanta;
f) personale, cum ar fi: probleme legate de locuinta, in curs de schimbare a domiciliului, activitati casnice urgente etc.;
g) familiale, cum ar fi: situatii care le impiedica sau ingreuneaza procesul de ocupare, ruda bolnava care necesita ingrijire, copii care nu au putut fi inscrisi la cresa sau gradinita etc.;
h) medicale, cum ar fi: bolnavi cronici, operatii programate, perioade de recuperare, restrictii medicale cu privire la activitatile pe care le poate desfasura etc.;
i) disponibilitatea de a se incadra in munca intr-un orizont de timp cat mai redus, de a participa la programe de formare profesionala, de a se incadra in munca in alta ocupatie decat cea pentru care are experienta sau pregatire;
j) motivatia de a se incadra in munca.”

2. Articolul 6 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 6. — Metoda de profilare, inclusiv modelul matematic de stabilire a profilului fiecarei persoane in cautarea unui loc de munca si includerea acesteia in unul dintre nivelurile de ocupabilitate, prevazuta la art. 3 lit. b), se realizeaza astfel cum este reglementat la cap. II «Metoda de profilare», precum si in anexele nr. 1 «Profilarea administrativa» si, respectiv, nr. 2 «Profilarea calitativa».”

3. Articolul 7 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 7. — (1) In functie de nivelul de ocupabilitate, masurile pentru stimularea ocuparii fortei de munca care se acorda, cu respectarea dispozitiilor legale, in principal persoanelor apartinand nivelului de ocupabilitate sunt:

A. pentru nivelul de ocupabilitate «usor ocupabil»:
a) informare si consiliere profesionala;
b) mediere;
c) consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri;
d) drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
e) subventionarea locului de munca;

B. pentru nivelul de ocupabilitate «mediu ocupabil»:
a) informare si consiliere profesionala;
b) mediere;
c) formare profesionala;
d) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
e) consultanta si asistenta pentru inceperea unei activitati independente sau pentru initierea unei afaceri;
f) drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
g) subventionarea locului de munca;

C. pentru nivelul de ocupabilitate «greu ocupabil»:
a) informare si consiliere profesionala;
b) formare profesionala;
c) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
d) mediere;
e) drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
f) subventionarea locului de munca, inclusiv in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor;

D. pentru nivelul de ocupabilitate «foarte greu ocupabil»:
a) informare si consiliere profesionala;
b) mediere;
c) indrumare in vederea includerii in programul «A 2-a sansa» al Ministerului Educatiei;
d) formare profesionala;
e) evaluarea si certificarea competentelor profesionale dobandite pe alte cai decat cele formale;
f) drepturi banesti sub forma de prime sau alte sume de bani care se acorda persoanelor fizice. Cu titlu de exemplu, fara a fi limitative: prime de mobilitate, completarea veniturilor salariale ale angajatilor, prime de insertie, prime de activare;
g) subventionarea locului de munca, inclusiv in cadrul unor programe care au ca scop ocuparea temporara a fortei de munca din randul somerilor.

(2) Persoanele incadrate in unul dintre nivelurile de ocupabilitate prevazute de lege pot beneficia, in conditiile legii, de una sau mai multe masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca dintre cele prevazute la alin. (1), pentru nivelul de ocupabilitate respectiv, precum si, dupa caz, in conditiile legii, de alte servicii sau masuri pentru stimularea ocuparii fortei de munca prevazute de lege.”

4. La articolul 8, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Fiecare persoana in cautarea unui loc de munca inregistrata in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti se incadreaza electronic, prin intermediul tehnicii de calcul si al aplicatiilor informatice ale Agentiei Nationale pentru Ocuparea Fortei de Munca, in unul dintre nivelurile de ocupabilitate prevazute la art. 4, in functie de criteriile prevazute la art. 5 lit. a)—j).”

5. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 9. — Profilarea se realizeaza cu respectarea urmatoarelor etape:
1. se realizeaza profilarea administrativa conform anexei nr. 1, obtinandu-se un punctaj initial aferent criteriilor administrative pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;

...vezi AICI pasii pentru profilarea administrativa si descarca documentul in format .PDF<<

2. se completeaza un chestionar de evaluare a situatiei persoanei in cautarea unui loc de munca si se determina punctajul suplimentar aferent pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala. Determinarea punctajului suplimentar se realizeaza pe baza modalitatii de evaluare prevazute in anexa nr. 2. Modelul de chestionar este prevazut in anexa nr. 3;

3. se evalueaza raspunsurile persoanei in cautarea unui loc de munca si se ajusteaza punctajul suplimentar aferent fiecarei sectiuni conform punctului nr. 3 din anexa nr. 2, obtinandu-se un punctaj suplimentar final pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;

4. se cumuleaza punctajul initial cu cel suplimentar final si se obtine punctajul total. Prin compararea punctajului total obtinut cu intervalele prevazute in tabelul de la pct. 5 din anexa nr. 2 se determina nivelul de ocupabilitate al persoanei pentru fiecare ocupatie in care persoana are experienta sau pregatire profesionala;

5. nivelul de ocupabilitate general al persoanei este determinat prin alegerea nivelului celui mai favorabil din punctul de vedere al sanselor de ocupare. In acest sens «usor ocupabil» va fi considerat cel mai favorabil nivel, in vreme ce «foarte greu ocupabil» va fi considerat cel mai defavorabil nivel.”

6. Articolul 10 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 10. — (1) Apartenenta la un nivel de ocupabilitate a fiecarei persoane inregistrate se inscrie in baza de date prevazuta la art. 8 alin. (1) si se poate revizui/actualiza prin modificarea nivelului de ocupabilitate conform prezentei proceduri.

(2) Aplicatia informatica prevazuta la art. 8 se elaboreaza cu respectarea prezentei proceduri, inclusiv a modelului matematic de definire a profilului fiecarei persoane in cautarea unui loc de munca si includerea acesteia in unul dintre nivelurile de ocupabilitate, astfel cum sunt acestea prevazute in prezentul capitol, precum si in anexa nr. 1 «Profilarea administrativa», respectiv in anexa nr. 2 «Profilarea calitativa».”

7. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 11. — (1) Profilarea si incadrarea in nivelurile de ocupabilitate a persoanelor in cautarea unui loc de munca se realizeaza la inregistrarea persoanelor in cautarea unui loc de munca in evidenta agentiei pentru ocuparea fortei de munca judetene sau a municipiului Bucuresti, conform capitolului II din prezenta procedura.

(2) Apartenenta la nivelul de ocupabilitate in care este incadrata persoana se poate revizui prin modificarea nivelului de ocupabilitate intr-un alt nivel de ocupabilitate, cel mult in cel imediat superior sau in cel imediat inferior, in cadrul activitatii de consiliere profesionala, prin decizia motivata a consilierului sau a persoanei care are atributii de informare si consiliere profesionala.”

8. Dupa articolul 12 se introduce un nou articol, art. 13, cu urmatorul cuprins:
„Art. 13. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezenta procedura.”

9. Anexa se modifica si se inlocuieste cu anexa nr. 1 la prezentul ordin.

10. Dupa anexa, care devine anexa nr. 1, se introduc doua noi anexe, anexele nr. 2 si 3, avand cuprinsul prevazut in anexele nr. 2 si 3 la prezentul ordin.

Art. II. — Anexele nr. 1—3 fac parte integranta din prezentul ordin.

Art. III. — Prezentul ordin se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, si intra in vigoare incepand cu data de intai a lunii urmatoare publicarii. 

...descarca de AICI Anexele 1-3 in format .PDF<<

ANEXA Nr. 3
(Anexa nr. 3 la procedura)

CHESTIONARUL de evaluare a situatiei personale


1. Aveti o problema personala care ar fi de natura sa va ingreuneze/incetineasca incadrarea in munca in urmatoarele 6 luni
(legata exclusiv de persoana dumneavoastra, fara legatura cu familia sau fara legatura cu aspecte medicale)? (DA/NU)

Daca la intrebarea 1 ati raspuns DA, va rog sa precizati natura problemei personale.
.............................................................................................................
Daca la intrebarea 1 ati raspuns DA, va rog sa precizati nivelul de gravitate a problemei personale pe o scala de la 1 la 10 (unde 1 inseamna deloc grav, 10 inseamna foarte grav).

2. Aveti o problema familiala care ar fi de natura sa va ingreuneze/incetineasca incadrarea in munca in urmatoarele 6 luni?
(DA/NU)
Daca la intrebarea 2 ati raspuns DA, va rog sa precizati natura problemei familiale: .................................
Daca la intrebarea 2 ati raspuns DA, va rog precizati nivelul de gravitate a problemei familiale pe o scala de la 1 la 10 (unde 1 inseamna deloc grav, 10 inseamna foarte grav).

3. Aveti o afectiune medicala care va impiedica momentan sa va incadrati in munca sau va limiteaza capacitatea de
munca? (DA/NU)
Daca la intrebarea 3 ati raspuns DA, va rog sa precizati natura problemei medicale: .........................
Daca la intrebarea 3 ati raspuns DA, va rog sa precizati nivelul de gravitate a problemei medicale pe o scala de la 1 la 10 (unde 1 inseamna deloc grav, 10 inseamna foarte grav).

4. Autoevaluati-va motivatia de a va incadra in munca in urmatoarele 6 luni cu o nota de la 1 la 10.
Daca la intrebarea 4 ati selectat o nota mai mica decat 8, precizati motivul pentru care ati selectat aceasta optiune: ....................................

5. In urmatoarele 6 luni sunteti disponibil sa va incadrati in munca, conform pregatirii si/sau experientei profesionale?
a) in mai putin de o luna;
b) intre 1—3 luni;
c) intre 3—6 luni;
d) peste 6 luni.
Daca la intrebarea 5 ati selectat una din optiunile c), respectiv d), precizati motivul pentru care ati selectat aceasta optiune: ....................................

6. In urmatoarele 6 luni sunteti disponibil sa va inscrieti la un program de formare profesionala?
a) in mai putin de o luna;
b) intre 1—3 luni;
c) intre 3—6 luni;
d) peste 6 luni si sunt disponibil de a participa la un program de formare profesionala;
e) nu sunt disponibil de a participa la un program de formare profesionala.

7. Aveti disponibilitatea de a accepta un loc de munca in alte ocupatii decat cele in care aveti experienta sau pregatire profesionala? (DA/NU)

8. Aveti disponibilitatea de a accepta un loc de munca situat la distanta fata de localitatea de domiciliu/resedinta?
a) nu;
b) maximum 15 kilometri;
c) intre 16—30 kilometri;
d) intre 31—50 kilometri;
e) peste 50 de kilometri;
f) disponibil chiar si pentru schimbare domiciliu/resedinta indiferent de distanta.

9. Ce experienta profesionala detineti in ocupatia .......................... in ultimii 3 ani (se repeta pentru fiecare ocupatie in care are experienta profesionala)?
a) mai putin de un an;
b) intre 1—2 ani;
c) peste 2 ani.

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Reguli noi pentru someri: criteriile in functie de care se acorda primele de mobilitate si ajutorul la initierea unei afaceri":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News
Poate sunteti interesat si de:
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR"

10 Modele de contracte – actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016