Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Schimbari majore pentru registrele comertului. Se modifica un Ordin important!

Schimbari majore pentru registrele comertului. Se modifica un Ordin important!
Normele metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin Ordinul MJ nr. 2594/c/2008, se modifica substantial! Iata toate noutatile!

Ministerul Justitiei incearca sa continuie cu digitalizarea acestui serviciu important pentru mediul de afaceri. Prin modificarea Ordinului MJ nr. 2594/c/2008 se pregatesc o serie de schimbari majore pentru registrul comertului. Le explicam, pe scurt, mai jos.

Registrul comertului este reglementat pe trei paliere: 
  • la nivel primar - in principal, de Legea nr.26/1990 privind registrul comertului, Legea societatilor nr.31/1990, Legea nr.359/2004 privind simplificarea formalitatilor la inregistrarea in registrul comertului a persoanelor fizice, si persoanelor juridice, inregistrarea fiscala a acestora, precum si la autorizarea functionarii persoanelor juridice, Ordonanta de urgenta nr.116/2009 pentru instituirea unor masuri privind activitatea de inregistrare in registrul comertului, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr.84/2010, Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 44/2008 privind desfasurarea activitatilor economice de catre persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si intreprinderile familiale, aprobata, cu modificari si completari, prin Legea nr. 182/2016;
  • la nivel secundar – Hotararea Guvernului nr. 962/2017 privind aprobarea tarifului pentru unele operatiuni efectuate de Oficiul National al Registrului Comertului si oficiile registrului comertului de pe langa tribunale;
  • la nivel tertiar – Normele metodologice pentru metodologice privind modul de tinere a registrelor comertului, de efectuare a inregistrarilor si de eliberare a informatiilor, aprobate prin  Ordinului ministrului justitiei nr. 2594/C/2008, Ordinul ministrului justitiei nr. 3117/C/2004 privind aprobarea modelului si continutului extrasului de registru si certificatului constatator, Ordinul ministrului justitiei si libertatilor cetatenesti nr. 1355/C/2009 pentru aprobarea modelului cererilor de inregistrare in registrul comertului si al declaratiilor pe propria raspundere privind autorizarea functionarii, cu modificarile ulterioare,  Ordinul ministrului justitiei nr. 2176/C/2010 privind aprobarea tarifelor pentru serviciile de asistenta prestate de oficiile registrului comertului de pe langa tribunale.

Data fiind structura de reglementare a serviciului public al registrului comertului, multiplele reforme legislative ce au vizat acest domeniu au abordat toate cele trei componente legislative, iar obiectivele esentiale in configurarea cadrului institutional si legislativ au fost si continua sa fie digitalizarea, accesibilitatea, simplificarea, reducerea costurilor si a sarcinilor administrative, precum si a duratei procedurii de inregistrare. Acum, insa, lucrurile continua sa avanseze faptic prin modificarea Ordinului MJ nr. 2594/c/2008. Impulsul a venit, asa cum se intampla in ultimii ani, de la Bruxelles. Comisia Europeana a subliniat, in „Strategia privind piata unica digitala pentru Europa” si in „Planul de actiune al UE privind guvernarea electronica 2016-2020”, rolul administratiilor publice in a oferi ajutor intreprinderilor sa demareze cu usurinta o activitate, sa desfasoare activitati online si sa se extinda la nivel transfrontalier. In Planul de actiune al UE privind guvernarea electronica s-a recunoscut in mod specific importanta de a imbunatati utilizarea instrumentelor digitale pentru a indeplini cerintele legate de dreptul societatilor, iar pentru a facilita constituirea intreprinderilor mici si mijlocii, s-a precizat ca ar trebui instituite proceduri care sa permita constituirea societatilor si inregistrarea sucursalelor in intregime online.

Avem, asadar, primul pas important facut in tara noastra in ceea ce priveste inregistrarea unei companii fara a face zeci de drumuri pe la diverse ghisee. Conform MJ, aceste modificari "preceda si pregatesc reforma legislativa a reglementarii primare prin care se va transpune, in legea romana, Directiva Digitalizare si care va permite constituirea si inregistrarea, in integralitate pe cale electronica, fara a fi necesara prezenta la ghiseu in nicio etapa a procesului de infiintare a unei societati".

---
Ultimele saptamani au adus in peisajul legislativ autohton nu mai putin de 5 legi si ordonante de urgenta, cu implicatii majore asupra oricarei firme din Romania. Deci inclusiv asupra firmei dvs.
 
Sunt acte normative extrem de importante, ce instituie modificari legate de aprobarea situatiilor financiare anuale, restructurarea obligatiilor fiscale, declaratia privind beneficiarul real, insolventa etc. Si toate aceste modificari va afecteaza in mod direct, ca urmare sunteti obligat sa le cunoasteti, sa le intelegeti si sa le aplicati corect.
 
Specialistul Ionut Jinga va vine in ajutor!

legea societatilor registrului comertului
 
Lucrarea sa, Noua lege a societatilor comerciale comentata si explicata, va furnizeaza imaginea de ansamblu a modificarilor legislative recente, astfel incat, pe de o parte, sa aveti certitudinea ca nu ratati nicio prevedere vitala si, pe de alta parte, sa stiti exact cum trebuie sa gestionati fiecare aspect afectat de modificari. Lucrarea este disponibila online si o puteti parcurge chiar azi!
---

Acest proiect de norma tertiara propune, in primul rand, eliminarea din procesul de inregistrare in registrul comertului a unor formalitati care nu mai prezinta utilitate, in conditiile in care datele pot fi obtinute din baza de date a registrului comertului sau prin mecanisme de colaborare interinstitutionala, unele dintre acestea putand constitui si impedimente in transpunerea Directivei Digitalizare.  

Nu vor mai fi astfel necesar a fi prezentate la inregistrare: 
  • dovada rezervarii denumirii - obligatia de prezentare a dovezii rezervarii firmei/emblemei este indeplinita prin grija personalului personalului oficiului registrul comertului, in cazurile in care solicitantul indica, in orice modalitate, numarul de inregistrare a acesteia;
  • actele de inregistrare a fondatorilor, administratorilor, cenzorilor/auditorilor persoane juridice, pentru persoanele juridice romane, pentru care datele pot fi verificate in sistemul informatic integrat al ONRC;
  • documentele care atesta efectuarea varsamintelor sau calitatea de proprietar, in cazul declararii patrimoniului de afectatiune, pentru persoanele fizice autorizate, intreprinderile individuale si familiale;
  • hotararea organului statutar privind participarea la constituirea societatii a fondatorilor persoane juridice – informatie disponibila deja in registrul comertului si care poate fi preluata, la momentul verificarii dosarului de inregistrare, prin grija personalului oficiului registrul comertului;
  • certificatul de bonitate a persoanelor juridice nerezidente care participa la constituirea unei societati, emis de o banca sau de camera de comert competenta din tara de nationalitate;
  • orice documente care au fost anterior depuse si mentionate in registrul comertului, pentru care s-a efectuat publicitatea prevazuta de lege;
  • documente emise anterior de ORCT, solicitate a fi depuse in sustinerea unor cereri de inregistrare (certificate de inregistrare, certificate constatatoare privind autorizarea functionarii);
  • copii certificate de pe certificatele de inregistrare a persoanelor juridice care dobandesc calitatea de asociati pentru persoanele juridice romane;
  • actul de inregistrare a persoanelor juridice romane care detin calitatea de administrator/director/membru al directoratului;
  • dovada acordului creditorilor privind stingerea pasivului sau regularizarea lui, la dizolvarea si lichidarea simultana a unei societati;
  • certificatul de deces, in cazul dobandirii de parti sociale prin succesiune, in situatia in care s-a prevazut clauza continuarii societatii cu mostenitorii.

Proiectul de Ordin ce urmeaza a fi aprobat in curand poate fi consultat integral dand click AICI!

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Schimbari majore pentru registrele comertului. Se modifica un Ordin important!":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016