MApN reintroduce serviciul voluntar de incorporare pentru barbati si femei. In plus, cetatenii romani cu varsta cuprinsa intre 20 si 35 de ani din strainatate vor fi obligati sa se intoarca in tara la chemarea Presedintelui sau a Parlamentului.
Prevederea este inclusa intr-un nou proiect de lege privind pregatirea populatiei pentru aparare initiat de Ministerul Apararii Nationale. Armata vrea ca prin introducerea noului concept de "militar voluntar in termen" sa creasca cantitatea si calitatea rezervei de mobilizare. Aceasta a fost diminuata din cauza suspendarii de la 1 ianuarie 2007 a serviciului militar obligatoriu. "Militarii voluntari in termen" vor fi o sursa importanta pentru selectia rezervistilor voluntari. Totodata, proiectul va modifica si conceptele de "cetatean incorporabil", "cetatean cu obligatii militare" si "recrut".
MApN arata ca "solutiile legislative propuse asigura coerenta continutului legii si corelarea acestuia cu prevederile actelor normative in domeniul apararii nou intrate in vigoare." In plus, "definirea termenilor utilizati in continutul legii care au legatura cu indeplinirea de catre cetatenii romani a serviciului militar asigura coerenta si claritatea dispozitiilor, precum si acoperirea legala a situatiilor ramase nereglementate."
Legea nr. 446/2006 privind pregatirea populatiei pentru aparare se actualizeaza, dupa cum urmeaza:
- Se modifica art. 2 alin. (2) lit. b) pentru corelarea cu prevederile art. 2 alin. (1) din lege.
- Se modifica art. 3 alin. (3) prin inlocuirea conceptului de „militar in termen” cu cel de „militar conscript” si prin adaugarea a doua noi categorii de personal „preot militar” si „militar voluntar in termen”. Se clarifica statutul preotilor militari in raport cu institutia militara, in sensul definirii acestora ca fiind o categorie distincta de personal care desfasoara activitati specifice, cu caracter necombatant, in cadrul structurilor institutiilor cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale, respectiv in sensul reglementarii serviciului in aceasta calitate ca forma de indeplinire a serviciului militar activ.
- De asemenea, prin introducerea conceptului de „militar voluntar in termen” se are in vedere coroborarea cu prevederile art. 1 din Legea nr. 395/2005, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit carora „cetatenii romani […] pot efectua, pe baza de voluntariat, orice forma a serviciului militar, fara discriminare”, precum si cu prevederile art. 2 ale aceluiasi act normativ potrivit carora „executarea serviciului obligatoriu, in calitate de militar in termen […] se suspenda”, ceea ce nu exclude executarea, pe baza de voluntariat, a acestei forme de indeplinire a serviciului militar. Totodata, prin introducerea acestui concept se are in vedere cresterea cantitatii si calitatii rezervei de mobilizare, diminuate ca urmare a suspendarii, incepand cu 1 ianuarie 2007, a serviciului militar obligatoriu. Militarii voluntari in termen vor reprezenta o sursa importanta pentru selectia rezervistilor voluntari.
- Se modifica prevederile art. 3 alin. (51) din lege pentru coroborare cu prevederile art. 21 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 referitoare la completarea fortelor destinate apararii cu resurse umane, conform organizarii la razboi, pe timpul starii de urgenta si al starii de asediu. Se introduce art. 31 pentru definirea serviciului militar in calitate de militar voluntar in termen.
- Se modifica si se completeaza prevederile art. 7 pentru definirea conceptelor de „cetatean incorporabil”, „cetatean cu obligatii militare” si „recrut”.
- Se modifica prevederile art. 8 in sensul eliminarii perioadei de 6 luni de la dobandirea/redobandirea cetateniei romane in care un cetatean ar fi scutit de indeplinirea indatoririlor militare, precum si pentru reglementarea modului de indeplinire a obligatiei constitutionale de aparare a tarii de catre toti cetatenii romani, indiferent de modul de dobandire a cetateniei, avandu-se in vedere prevederile art. 55 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata. De asemenea, se creeaza cadrul legal pentru recunoasterea serviciului militar de catre cetatenii care au indeplinit aceasta indatorire in armatele altor state.
- Se introduce art. 81 pentru reglementarea modului in care cetatenii romani cu domiciliul in strainatate, respectiv cei plecati temporar in strainatate, isi exercita dreptul si obligatia constitutionala de a apara tara.
- Se modifica art. 10 si 11 in sensul includerii in categoria militarilor profesionisti a soldatilor si gradatilor profesionisti, pentru corelarea cu actele normative care reglementeaza statutul acestui corp de personal militar.
- Se modifica art. 12 alin. (2) pentru corelare cu prevederile art. 2 si cu modificarile propuse la art. 3 privind formele de indeplinire a serviciului militar.
- Se abroga art. 13, avandu-se in vedere corelarea cu prevederile art. 11 din lege.
- Se modifica art. 14 prin includerea in categoria rezervistilor a cetatenilor romani care au indeplinit serviciul in calitate de politisti - functionari publici cu statut special, avandu-se in vedere modul de completare cu resurse umane a structurilor de politie, potrivit organizarii la razboi.
- Se modifica art. 15 alin. (1) pentru corelarea cu propunerea de modificare a art. 17.
- Se modifica art. 16 alin. (1), avandu-se in vedere corelarea cu prevederile art. 21 din Legea nr. 270/2015 referitoare la situatiile pentru care rezervistii voluntari pot fi concentrati/mobilizati, precum si cu prevederile art. 21 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 1/1999 referitoare la completarea fortelor destinate apararii pe timpul starii de urgenta si al starii de asediu.
- Se abroga art. 16 alin. (3), avandu-se in vedere corelarea cu prevederile art. 17 din lege.
- Se modifica art. 17 in sensul corelarii cu prevederile art. 16 si pentru crearea cadrului legal privind instruirea rezervei operationale pe timp de pace, similar rezervei voluntare, avandu-se in vedere necesitatea mentinerii aceluiasi nivel de pregatire militara a acestor categorii de rezervisti care pot completa, in situatiile prevazute de lege, structurile cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale. Mentinerea actualelor prevederi referitoare la posibilitatea instruirii rezervei operationale doar pe timpul starilor exceptionale limiteaza capacitatea structurilor cu atributii in domeniul apararii si securitatii nationale de a-si indeplini misiunile, avandu-se in vedere si schimbarile produse in plan operational si al inzestrarii cu tehnica si echipamente ale fortelor armate. De asemenea, se reglementeaza modalitatea de compensare a angajatorilor pentru perioada in care rezervistii voluntari si rezervistii participa la exercitii si antrenamente de mobilizare sau sunt concentrati pentru instruire si indeplinirea unor misiuni.
- Se modifica art. 18 alin. (1) si (2) pentru corelarea cu propunerea de modificare a art. 16 si 17. Se modifica art. 20 alin. (3) pentru reglementarea anuntarii si inmanarii ordinelor de chemare pentru rezervisti si de catre structurile de politie locala.
- Se introduce art. 211 pentru reglementarea modului de indeplinire a serviciului militar pe baza de conscriptie, in corelare cu prevederile art. 3 alin. (5).
- Se modifica art. 22 pentru sistematizarea continutului, in sensul ca alin. (2) si (3) sunt preluate cu modificari in art. 221, precum si pentru reglementarea competentelor privind planificarea activitatilor de recrutare-incorporare si se creeaza astfel cadrul legal pentru elaborarea si aprobarea Planului anual de recrutare-incorporare in vederea indeplinirii serviciului militar pe baza de conscriptie.
- Se introduce art. 221 pentru sistematizarea continutului referitor la recrutarea-incorporarea in situatia trecerii la serviciul militar pe baza de conscriptie.
- Se modifica art. 27 alin. (1) pentru crearea cadrului legal referitor la posibilitatea organizarii la nivel local, a unei sau mai multor comisii locale de recrutare-incorporare si se abroga alin. (2) al aceluiasi articol, intrucat prevederile acestuia sunt stipulate la art. 221 alin. (1).
- Se abroga alin. (3) al art. 40 referitor la obligativitatea cetatenilor incorporabili de a se prezenta la centrul militar in situatia schimbarii domiciliului, avand in vedere coroborarea cu prevederile art. 84 potrivit carora informatiile sunt puse la dispozitia Ministerului Apararii Nationale de catre Centrul National de Administrare a Bazelor de Date privind Evidenta Persoanelor.
- Se modifica art. 46 lit. a) in sensul comunicarii de catre angajatori a datelor de evidenta militare ale cetatenilor cu obligatii militare la solicitarea centrelor militare si nu lunar cum este reglementat in prezent, avand in vedere prevederile art. 51 potrivit carora centrele militare pot chema recrutii si rezervistii pentru clarificarea situatiei militare anual, prilej cu care se realizeaza si activitatea de actualizare a datelor de evidenta militara.
- Se modifica art. 46 lit. d) prin extinderea situatiilor in care angajatorii au obligatia sa suspende raporturile de munca, inclusiv pe durata participarii salariatilor la instruire sau pe timpul indeplinirii serviciului militar in calitatea de militar voluntar in termen.
- Se modifica art. 50 pentru a se stabili evidenta militara pentru cetatenii cu obligatii militare care sunt plecati din tara pentru o perioada mai mare de 30 zile.
- Se modifica art. 52 alin. (1) in sensul reglementarii documentelor de evidenta militara si pentru alte categorii de personal (militari profesionisti, preoti militari, elevi, studenti din institutii de invatamant militar, militari voluntari in termen si militari conscripti).
- Se modifica art. 67 alin. (1) lit. b) pentru corelarea cu prevederile art. 50.
- Se modifica art. 80 alin. (1), art. 81 alin. (1) lit. a) si art. 82 alin. (1) in materie de sanctiuni pentru corelarea cu noile dispozitii legale.
Proiectul a fost initiat de MApN cu sprijinul MAI si este avizat favorabil de ministrul Muncii, ministrul Finantelor si ministrul Justitiei.
Acesta poate fi consultat AICI, unde cei interesati pot trimite si observatii intrucat momentan proiectul se afla in dezbatere publica.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societate cu profil IT doreste sa angajeze student cu contract de internship. Cate ore poate lucra maxim fiind student care nu poate veni zilnic fiind examene si cursuri. Forma de contract este CIM ? sau nu? Care este salariul brut minim si ce impozite suporta firma. Care este perioada maxima de contract.
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul salariatilor detasati transnational, cheltuielile generate de detasare sunt dispuse astfel: 1. Transportul - este achitat direct de angajator prin achizitia biletelor de calatorie prin plata directa din contul angajatorului; 2. Cazarea - este asigurata prin inchirierea directa de catre angajator a unor locuinte, si plata directa din contul angajatorului a costului cu chiria; 3. Masa - este asigurata de beneficiarul serviciilor prin acordarea la cantina acestuia. In acest caz, cum...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O firma de IT din Romania doreste sa trimita doi salariati pentru cate 3 zile, o data la 3 luni, unul in UK si unul in Germania pentru o intalnire de afaceri cu colegi dintr-o intreprindere care apartine grupului de intreprinderi la nivel global. Salariatii nu vor desfasura activitate pentru compania in care se deplaseaza, nu va exista un raport de munca intre salariati si compania in care se deplaseaza, iar rezultatele si informatiile acumulate in urma intalnirii vor fi aplicate ulterior pentru...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<