Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Atentie notari: Modificarea Legii notarilor publici si a activitatii notariale

In temeiul dispozitiilor art. 6 din Legea nr. 52/2003 privind transparenta decizionala in administratia publica, Ministerul Justitiei a supus dezbaterii publice marti, 20 septembrie 2011, proiectul de Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale.

Reglementarea organizarii si functionarii profesiei de notar public a constituit si constituie pentru Ministerul Justitiei o prioritate, acordandu-se o atentie deosebita crearii unei reglementari ce are ca finalitate aducerea notarului mai aproape de cetatean si asigurarea sigurantei raporturilor juridice civile.
Fata de necesitatea adaptarii reglementarii specifice notarilor publici la noile realitati socio-economice si juridice, Ministerul Justitiei a elaborat, avand in vedere si propunerile Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania, proiectul legii pentru modificarea si completarea Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale.

Noutati aduse prin interventia legislativa:
1. Eliminarea conditiei cetateniei romane pentru accesul in profesie:
- potrivit propunerii de reglementare, pot accede in profesia de notar public persoanele care au cetatenie romana sau cetatenia unui stat membru al Uniunii Europene;
-  modificarea legislativa are in vedere hotararile Curtii de Justitie a Uniunii Europene, pronuntate in data de 24 mai 2011, in sapte cauze, avand ca obiect actiuni in constatarea neindeplinirii obligatiilor de stat membru, cu privire la accesul in profesia de notar public, actiuni declansate impotriva Belgiei, Frantei, Luxemburgului, Austriei, Germaniei, Greciei si Portugaliei.

2. Consolidarea integritatii profesiei prin modificarea dispozitiilor referitoare la incompatibilitatile stabilite pentru notarii publici.

3. Consolidarea institutiei raspunderii disciplinare in cadrul profesiei:
- a fost intarit rolul Ministerului Justitiei, in cazul in care titularul actiunii disciplinare este ministrul justitiei cercetarea disciplinara efectuandu-se prin inspectori de specialitate din cadrul ministerului;
- a fost largita sfera raspunderii disciplinare prin introducerea de noi abateri disciplinare referitoare la exercitiul functiei de notar public.
 
4. Limitarea mandatelor notarilor publici alesi in organele reprezentative ale profesiei:
- s-a stabilit un mandat de 4 ani, care poate fi reinnoit o singura data pentru aceeasi durata de 4 ani;
- limitarea duratei de exercitiu a profesiei la varsta de 70 de ani, cu posibilitatea prelungirii exclusiv in conditiile legii.

5. Imbunatatirea organizarii si functionarii profesiei de notar public:
- imbunatatirea reglementarii competentei materiale si teritoriale;
- imbunatatirea organizarii si functionarii organelor reprezentative ale profesiei prin instituirea de noi atributii in sarcina acestora, care sa duca la o mai buna gestionare a profesiei;
- imbunatatirea activitatii notarilor publici prin inlaturarea unor disfunctionalitati constatate la nivelul gestionarii activitatii acestora (exempli gratia: incetarea calitatii de notar public, suspendarea si incetarea suspendarii calitatii de notar public, asocierea si incetarea asocierii; delegarea notarilor publici; inregistrarea la curtea de apel a sediilor birourilor notarilor publici si a modificarilor intervenite in activitatea acestora).



Lege pentru modificarea si completarea Legii nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale


Parlamentul Romaniei adopta prezenta lege:

Art. I - Legea nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, se modifica si se completeaza dupa cum urmeaza:

1. La articolul 3, dupa alineatul (1) se introduce un alineat nou, alin. (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Profesia de notar public se organizeaza si se exercita pe teritoriul Romaniei numai in conditiile prezentei legi.”
    
2. In cadrul Capitolului II „Competenta notarilor publici”, dupa articolul 7 se introduce un nou articol, art. 71, cu urmatorul cuprins:
„Art. 71 - (1) Notarul public este competent sa indeplineasca acte notariale, in biroul notarial sau in afara sediului biroului, numai in limitele circumscriptiei teritoriale a judecatoriei unde isi desfasoara activitatea.
(2) In cazul in care in circumscriptia unei judecatorii functioneaza mai multe birouri de notari publici, competenta teritoriala a fiecaruia se intinde pe tot cuprinsul acelei circumscriptii. Competenta teritoriala a notarilor publici numiti in municipiul Bucuresti se intinde pe tot cuprinsul municipiului.”

3. Literele b), f) si g) ale articolului 8 se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„b) autentificarea inscrisurilor redactate de notarul public, de parte personal sau de avocat, precum si a acordurilor de mediere redactate in conditiile legii;
f) darea de data certa inscrisurilor;
g) primirea in depozit a inscrisurilor, documentelor, sumelor de bani, hartiilor de valoare, cecurilor, a altor bunuri gasite cu ocazia inventarului;”

4. La articolul 8, dupa litera h) se introduc trei noi litere, h1)– h3), cu urmatorul cuprins:
„h1) activitati fiduciare, in conditiile legii;
h2) numirea, in cazurile prevazute de lege, a custodelui sau a curatorului special;
h3) inregistrarea si pastrarea, in conditiile legii, a amprentelor dispozitivelor speciale de marcat;”

5. La articolul 8, dupa litera k) se introduce o litera noua, litera k1), cu urmatorul cuprins:
„k1) procedura divortului, in conditiile legii;”

6. Articolul 9 se modifica si va avea urmatorul cuprins:    
„Art. 9 - Notarii publici pot da si alte consultatii juridice in materie notariala decat cele privind continutul actelor pe care le indeplinesc si pot participa, in calitate de specialisti desemnati de parti, la pregatirea si intocmirea unor acte juridice cu caracter notarial.”

7. La articolul 10, litera d) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) eliberarea duplicatelor de pe actele notariale, indreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vadite se fac de notarul public in a carui arhiva se afla originalul actelor notariale.”

8. La articolul 10, dupa litera d) se introduc trei litere noi, lit. e), f) si g), cu urmatorul cuprins:
„e) procedura divortului este de competenta notarului public cu sediul biroului in circumscriptia judecatoriei in a carei raza teritoriala se afla locul incheierii casatoriei sau ultima locuinta comuna a sotilor;
f) procedura eliberarii incheierii cu privire la rezultatul verificarilor efectuate in Registrul de evidenta a procedurilor succesorale al camerei notarilor publici si in registrele unice ale Uniunii Nationale a Notarilor Publici este de competenta notarului public din camera in a carei circumscriptie teritoriala defunctul a avut ultimul domiciliu;
g) orice alte situatii prevazute de lege.”

9. Articolul 11 se modifica si va avea urmatorul cuprins:    
„Art. 11 – (1) Conflictele de competenta intre notarii publici din circumscriptia aceleiasi judecatorii se solutioneaza de catre Colegiul director al camerei, la sesizarea partii interesate. Decizia Colegiului director poate fi atacata cu recurs la judecatoria in circumscriptia careia se afla birourile notarilor publici, in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea judecatoriei este definitiva.
(2) Cand conflictul intervine intre notari publici din circumscriptii diferite, competenta apartine Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici. Hotararea Consiliului Uniunii poate fi atacata cu recurs, in termen de 15 zile de la comunicare, la judecatoria in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea notarul public cel din urma sesizat.”

10. Alineatul (2) al articolului 12 se abroga.

11. La articolul 13, litera a) a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) redactarea de inscrisuri, la solicitarea partilor, in vederea indeplinirii uneia dintre procedurile notariale prevazute de lege;”

12. Titlul Sectiunii I din Capitolul III „Organizarea activitatii notarilor publici” se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Sectiunea I - Organizarea, functionarea si evidenta birourilor notarilor publici”

13. Articolul 14 se modifica si va avea urmatorul cuprins:    
„Art. 14. – (1) Activitatea notarilor publici se desfasoara in cadrul unui birou notarial, in care pot functiona unul sau mai multi notari publici asociati in partida comuna, cu personalul auxiliar corespunzator.
(2) Prin asociere, notarul public nu isi pierde dreptul la birou notarial individual.
(3) Asocierea si incetarea asocierii notarilor publici care au sediul biroului in circumscriptia aceleiasi judecatorii se dispun prin decizie a Colegiului director al camerei in a carei raza teritoriala se afla judecatoria in circumscriptia careia au sediul notarii publici. Asocierea si incetarea asocierii notarilor publici care nu au sediul biroului in circumscriptia aceleiasi judecatorii se dispun prin ordin al ministrului justitiei. Conditiile si procedura privind asocierea, respectiv incetarea asocierii notarilor publici, se stabilesc prin Regulamentul de punere in aplicare a prezentei legi.
(31) Asocierea, respectiv incetarea asocierii, produce efecte de la data inregistrarii acesteia la curtea de apel.
(4) Notarul public sau notarii publici asociati pot angaja notari publici stagiari, interpreti si traducatori autorizati, alt personal de specialitate, precum si personal administrativ si de serviciu necesar activitatii notariale.”

14. Dupa articolul 14 se introduce un nou articol, art. 141, cu urmatorul cuprins:
„Art. 141. – (1) Notarul public isi poate schimba sediul biroului notarial dintr-o localitate in alta localitate:
a) prin concurs, pe posturile vacante prevazute in ordinul de actualizare, destinate schimbarilor de sedii;
b) prin acordul scris al notarilor publici care urmeaza sa isi schimbe sediul biroului notarial intre ei;
c) prin incetarea calitatii notarului public asociat, in conditiile regulamentului de aplicare a legii.
(2) Schimbarea sediului biroului se dispune prin ordin al ministrului justitiei.
(3) Procedura schimbarii sediului biroului notarial se stabileste prin regulament, aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
(4) Notarul public isi poate schimba temporar sediul prin asociere, cu respectarea dispozitiilor art. 14 alin. (1) – (3).”

15. Articolului 15 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 15. - (1) In circumscriptia unei judecatorii pot functiona unul sau mai multe birouri de notari publici. Numarul posturilor de notar public definitiv si de notar public stagiar se actualizeaza anual de catre ministrul justitiei, cu consultarea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(2) La actualizare se tine seama, cu prioritate, de numarul notarilor publici stagiari care urmeaza sa sustina examenul de notar public. La formularea propunerii, Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici va avea in vedere propunerile camerelor notarilor publici, precum si cerintele rezultate din intinderea teritoriului, numarul locuitorilor, volumul si tipul procedurilor notariale solicitate de catre public.
(3) In cazul in care in circumscriptia unei judecatorii sunt mai multe birouri de notari publici, competenta teritoriala a fiecarui notar public se intinde pe tot cuprinsul acelei circumscriptii.”

16. Articolul 16 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 16 - (1) Notar public poate fi cel care indeplineste urmatoarele conditii:
a) este cetatean roman sau cetatean al unui stat membru al Uniunii Europene si are domiciliul sau resedinta in Romania;
b) are capacitate deplina de exercitiu al drepturilor civile;
c) este licentiat in drept – stiinte juridice;
d) nu are antecedente penale rezultate ca urmare a savarsirii unei infractiuni de serviciu sau in legatura cu serviciul sau a savarsirii cu intentie a unei alte infractiuni;
e) se bucura de o buna reputatie;
f) cunoaste limba romana;
g) este apt din punct de vedere medical si psihologic pentru exercitarea functiei;
h) a indeplinit timp de 2 ani functia de notar public stagiar si a promovat examenul de definitivat sau a exercitat timp de 5 ani functia de notar public, judecator, procuror, avocat sau o alta functie de specialitate juridica si a promovat concursul de admitere in profesia de notar public.
(2) Concursul de admitere in profesia de notar public si examenul de definitivat se sustin in limba romana si se organizeaza de Uniunea Nationala a Notarilor Publici, conform conditiilor si procedurii prevazute prin regulament aprobat prin ordin al ministrului justitiei.
(3) Dupa implinirea varstei de 70 de ani, notarul public isi poate exercita functia numai daca dovedeste, anual, pe baza unui aviz medical privind mentinerea capacitatii fizice si psihice necesare exercitarii functiei, indeplinirea conditiei prevazute la alin. (1) litera g). ”

17. Dupa articolul 16 se introduce un nou articol, art.  161, cu urmatorul cuprins:
„Art. 161 - Exercitarea fara drept a profesiei de notar public constituie infractiune si se sanctioneaza potrivit legii penale.”

18. La articolul 17, dupa alin. (1) se introduce un alineat nou, alin. (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) In ordinul de numire in functie se mentioneaza circumscriptia judecatoriei si localitatea in care este numit notarul public.”

19. Dupa articolul 17 se introduce un nou articol, art. 171, cu urmatorul cuprins:
„Art. 171 - (1) Dupa emiterea ordinului de numire in functie in conditiile art. 17, notarul public va depune juramantul.
(2) Juramantul va fi depus de catre notarul public in fata ministrului justitiei si a presedintelui Uniunii Nationale a Notarilor Publici sau a reprezentantilor acestora.
(3) Juramantul are urmatorul continut: „Jur sa respect Constitutia si legile tarii, sa-mi indeplinesc cu onoare si credibilitate publica, cu constiinta si fara partinire atributiile ce-mi revin si sa pastrez secretul profesional. Asa sa-mi ajute Dumnezeu!"
(4) Referirea la divinitate din formula juramantului se schimba potrivit credintei religioase a notarului public.
(5) Notarul public fara confesiune va depune juramantul fara formula religioasa, pe constiinta si onoare.
(6) Notarul public intra in exercitiul functiunii numai dupa depunerea juramantului.”

20. Articolul 18 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
 „Art. 18. – (1) Notarul public care dupa numire isi va desfasura activitatea intr-un birou notarial individual este obligat sa obtina licenta de functionare si sa isi inregistreze sediul biroului notarial individual in registrul special tinut de curtea de apel in a carei raza teritoriala a fost numit, in termen de 3 luni de la emiterea ordinului de numire in functie. Pentru inregistrarea sediului biroului notarial individual, notarul public va prezenta ordinul de numire in functie, sigiliul si specimenul de semnatura, precum si licenta de functionare.
(2) Notarul public care dupa numire isi va desfasura activitatea intr-un birou notarial asociat este obligat sa isi inregistreze atat ordinul de numire in registrul special tinut de curtea de apel in a carei raza se afla localitatea in care a fost numit, cat si ordinul de asociere sau, dupa caz, decizia Colegiului director in registrul special tinut de curtea de apel in circumscriptia careia isi are sediul biroul notarial asociat, in termen de 3 luni de la emiterea ordinului de numire, respectiv, de asociere, si  sa obtina licenta de functionare. Pentru inregistrarea ordinului de numire, notarul public va prezenta ordinul de numire in functie si, dupa caz, ordinul de asociere emis de ministrul justitiei sau decizia de asociere emisa de Colegiul director, iar pentru inregistrarea asocierii va prezenta, dupa caz, ordinul de asociere emis de ministrul justitiei sau decizia de asociere emisa de Colegiul director, sigiliul si specimenul de semnatura.
(3) Inregistrarea unei cereri de suspendare inainte de expirarea termenului prevazut la alineatul (1) sau (2), urmata de emiterea ordinului ministrului justitiei de suspendare a calitatii de notar public, intrerupe termenul.
(4) Pentru cazuri temeinic justificate, termenele prevazute la alineatele (1) si (2) pot fi prelungite prin ordin al ministrului justitiei, pe perioade ce nu pot depasi 3 luni fiecare.
(5) In cazul neindeplinirii obligatiei prevazute la alineatele (1) si (2), privind inregistrarea la curtea de apel,  ministrul justitiei dispune incetarea calitatii de notar public.
(6) Notarul public care este inregistrat in registrul curtii de apel, iar in modul sau de functionare si exercitare a activitatii a intervenit o modificare, are obligatia ca in termen de 3 luni de la emiterea ordinului ministrului justitiei de schimbare a sediului biroului in circumscriptia altei judecatorii, de incetare a suspendarii calitatii, respectiv de la emiterea ordinului ministrului justitiei ori, dupa caz, a deciziei colegiului director de asociere sau de incetare a asocierii sa solicite inregistrarea, in mod corespunzator, a modificarii intervenite in desfasurarea activitatii, in registrul special:
a) al curtii de apel unde avea anterior sediul si, dupa caz, in registrul curtii de apel in care si-a schimbat sediul;
b) al curtii de apel unde avea anterior sediul si, dupa caz, in registrul curtii de apel in care si-a schimbat temporar sediul in urma asocierii;
c) al curtii de apel in a carei raza teritoriala se afla judecatoria in circumscriptia careia a fost numit si, dupa caz, in registrul curtii de apel unde a avut sediul biroul notarial asociat;
d) al curtii de apel in a carei raza teritoriala se afla judecatoria in circumscriptia careia a fost numit si, dupa caz, in care isi desfasoara activitatea in urma incetarii suspendarii.
(7) Inregistrarea unei cereri de suspendare inainte de expirarea termenului prevazut la alineatul (1), urmata de emiterea ordinului ministrului justitiei de suspendare a calitatii de notar public, intrerupe termenul.
(8) Pentru cazuri temeinic justificate, termenul prevazut la alineatul (6) poate fi prelungit prin ordin al ministrului justitiei, pe perioade ce nu pot depasi 3 luni fiecare.
(9) Neindeplinirea obligatiei prevazute la alineatul (6) privind inregistrarea la curtea de apel, atrage de drept suspendarea notarului public din exercitiul functiei.   
(10) Camera notarilor publici in a carei raza teritoriala se afla judecatoria in circumscriptia careia a fost numit si, dupa caz, camera notarilor publici in care acesta isi desfasura activitatea la data incetarii sau suspendarii calitatii, are obligatia inregistrarii modificarii intervenite in desfasurarea activitatii notarului public in registrul special al curtii de apel, in termen de 2 luni de la emiterea ordinului ministrului justitiei de incetare sau de suspendare a calitatii de notar public.
(11) In situatiile prevazute la alin. (1) si (2) notarul public isi incepe efectiv activitatea numai dupa depunerea juramantului, primirea licentei de functionare si inregistrarea la curtea de apel. Retragerea licentei de functionare atrage de drept suspendarea notarului public pana la acordarea unei noi licente de functionare.
(12) In situatiile prevazute la alin. (6) notarul public isi incepe efectiv activitatea numai dupa primirea licentei de functionare si inregistrarea la curtea de apel. Retragerea licentei de functionare atrage de drept suspendarea notarului public pana la acordarea unei noi licente de functionare.
(13) Procedura inregistrarii la curtea de apel, precum si procedura acordarii sau, dupa caz,  retragerii licentei de functionare se stabilesc prin Regulamentul de punere in aplicare a prezentei legi.

21. Articolul 19 se abroga.  

22. Articolul 20  se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 20 - (1) Este notar public stagiar persoana care:
a) indeplineste conditiile prevazute la art. 16 lit. a) - g);
b) a promovat concursul de admitere in profesia de notar public ca notar public stagiar;
c) este angajat ca notar public stagiar intr-un birou de notar public sau urmeaza cursurile Institutului Notarial Roman, in conditiile stabilite prin Regulamentul de organizare si functionare al acestuia.
(2) Dupa efectuarea stagiului de 2 ani, notarul public stagiar este obligat sa se prezinte la examenul de definitivat.
(3) Respingerea sau, dupa caz, lipsa nejustificata a notarului public stagiar la doua examene de definitivat consecutive, atrage incetarea calitatii de notar public stagiar.
(4) In cazul respingerii sau, dupa caz, a lipsei notarului public stagiar de la primul examen de definitivat, acesta este obligat sa isi continue stagiatura pana la organizarea urmatorului examen de definitivat.
(5) Perioada de stagiu constituie vechime in functii de specialitate juridica.
(6) Procedura de dobandire a calitatii de notar public stagiar se stabileste prin regulament aprobat de catre Consiliul Uniunii.
(7) Conditiile de incheiere a contractului individual de munca si formarea profesionala a notarului public stagiar se stabilesc prin regulament aprobat de catre Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.”

23. La articolul 21, partea introductiva si lit. d) a alineatului (1) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„Art. 21 – (1) Notarul public poate delega notarului public stagiar angajat indeplinirea urmatoarelor atributii:
…………………………………….
d) darea de data certa  inscrisurilor;
    
24. Alineatul (2) al articolului 21 se abroga.

25. Articolul 22  se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 22 - (1) Comisia de examinare  pentru admiterea in profesie ca notar public, precum si pentru examenul de definitivat este constituita din urmatorii membri: un membru al Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, care este si presedintele comisiei, un reprezentant al Ministerului Justitiei, un membru al corpului didactic din invatamantul superior de specialitate si un notar public cu prestigiu profesional, desemnati in conditiile prevazute in regulamentul de punere in aplicare a prezentei legi.
(2) Dispozitiile alin. (1) se aplica in mod corespunzator si pentru constituirea comisiei de solutionare a contestatiilor.”

26. Articolul 23 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 23 – (1) Calitatea de notar public inceteaza:
a) la cererea notarului public;
b) in cazul constatarii incapacitatii de munca, in conditiile legii;
c) in caz de neexercitare a profesiei, in conditiile legii, pe o perioada de cel putin 6 luni;
d) prin excluderea din profesie, dispusa ca sanctiune disciplinara, in conditiile prezentei legi;
e) in cazul vaditei incapacitati profesionale, constatata in urma controlului exercitat in conditiile prezentei legi;
f) in cazul condamnarii definitive pentru savarsirea unei infractiuni de serviciu sau in legatura cu serviciul ori pentru savarsirea cu intentie a unei alte infractiuni;
g) in cazul in care notarul public nu mai indeplineste conditiile prevazute de art. 16 lit. a) – g);  
h) in cazul prevazut de art. 18 alin. (5);
i) prin deces.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) litera f), instanta de judecata comunica, de indata, compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei si Uniunii Nationale a Notarilor Publici, copia certificata a hotararii judecatoresti definitive de condamnare.
(3) Incetarea calitatii de notar public se constata sau se dispune, dupa caz, de ministrul justitiei, la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, la cererea notarului public sau din oficiu.  
(4) La incetarea calitatii, notarul public are obligatia de a preda de indata sigiliile, registrele si arhiva. Camera notarilor publici va prelua, de indata, sigiliile notarului public, iar registrele si arhiva vor fi preluate, in urmatoarea ordine, dupa caz, de catre:
a) notarul public asociat;
b) un alt notar public din circumscriptia aceleiasi judecatorii sau, in lipsa, din circumscriptia aceleiasi camere a notarilor publici, in cazul in care notarul public a carui calitate a incetat isi desfasura activitatea intr-un birou notarial individual;  
c) camera notarilor publici, in cazul in care arhiva nu poate fi preluata de un notar public.”

27. Articolul 24 se modifica si  va avea urmatorul cuprins:
„Art. 24 – (1) Exercitiul functiei de notar public se suspenda:
a) in caz de incompatibilitate;
b)  in situatiile prevazute de art. 39 lit. f) si de art. 41 alin. (1) lit. c);
c) in caz de neachitare integrala, in termen de 2 luni de la scadenta, a obligatiilor banesti profesionale, pana la achitarea debitului si a penalitatilor aferente acestuia;
d) in caz de incapacitate temporara de munca;
e) in cazul concediului pentru cresterea si ingrijirea copilului, in conditiile legii;
f) in cazul arestarii preventive a notarului public. Masura suspendarii se dispune pana la solutionarea definitiva a procesului penal;
g) la cerere, pentru motive intemeiate.
(2) In cazul prevazut la alin. (1) litera f), instanta de judecata comunica, de indata, compartimentului de specialitate din cadrul Ministerului Justitiei si Uniunii Nationale a Notarilor Publici, copia certificata a hotararii judecatoresti definitive prin care s-a dispus masura arestarii preventive a notarului public.
(3) La suspendarea din exercitiul functiei, notarului public ii revine obligatia predarii de indata, camerei notarilor publici, a sigiliilor, registrelor si, dupa caz, a arhivei, in vederea pastrarii pe perioada suspendarii.
(4) Suspendarea inceteaza daca au disparut imprejurarile care au  determinat-o.”

28. Articolul 25 se modifica si  va avea urmatorul cuprins:
„Art. 25 – (1) Suspendarea si incetarea suspendarii se dispun prin ordin de ministrul justitiei la propunerea Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, la cererea notarului public sau din oficiu.”

29. Dupa articolul 25 se introduc doua noi articole, art. 251 si art. 252, cu urmatorul cuprins:
„Art. 251 -  Pentru motive justificate, camera notarilor publici poate delega, in conditiile prevazute de regulamentul de aplicare a legii, un alt notar public pentru indeplinirea atributiilor notarului public absent.”
Art. 252 - (1) Evidenta notarilor publici, lucrarile privind numirea in functie,  modificarile intervenite in desfasurarea activitatii, incetarea calitatii de notar public, precum si cele privind organizarea si functionarea profesiei, se realizeaza, in plan teritorial de catre camerele notarilor publici, iar la nivel national de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici si compartimentul de specialitate din Ministerul Justitiei.
(2) Uniunea Nationala a Notarilor Publici are obligatia de a comunica Ministerului Justitiei certificatele de inregistrare a numirii in functia de notar public, precum si a sediului biroului notarial individual sau asociat, deciziile colegiilor directoare de asociere si incetare a asocierii notarilor publici care au sediul biroului in circumscriptia aceleiasi judecatorii, precum si, la cerere, orice alte acte privind organizarea si functionarea birorilor notarilor publici.
(3) Ordinele ministrului justitiei privind numirea in functia de notar public,  modificarile intervenite in desfasurarea activitatii, precum si incetarea calitatii de notar public se comunica Uniunii Nationale a Notarilor Publici, care are obligatia de a lua masurile necesare pentru a fi comunicate de indata, camerei notarilor publici, acesteia revenindu-i obligatia comunicarii, sub luare de dovada, notarului public.”

30. Articolul 26 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 26 – (1) In circumscriptia fiecarei curti de apel functioneaza cate o camera a notarilor publici, cu personalitate juridica.
(2) Sediul fiecarei camere se afla in localitatea in care functioneaza curtea de apel corespunzatoare. La nivelul fiecarui judet din circumscriptia camerei functioneaza cel putin un sediu secundar al acesteia. Camera are sigiliu propriu, care cuprinde denumirea camerei si stema Romaniei.
(3) Din camera fac parte toti notarii publici care functioneaza in circumscriptia curtii de apel.
(4) Organele de conducere ale camerei sunt:
a) Adunarea generala a notarilor publici,;
b) Colegiul director;
c) Presedintele Colegiului director al camerei.
(5) Colegiul director este format dintr-un presedinte, care este si presedintele camerei,  un vicepresedinte, care este si vicepresedintele camerei, si 3 - 5 membri. Colegiul director este ales de adunarea generala a  camerei, in conditiile Statutului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, pentru un mandat de patru ani, dintre notarii publici care functioneaza in acea camera. Membrii Colegiului director pot fi alesi pentru cel mult doua mandate.
(6) Presedintele Colegiului director:
a) reprezinta camera notarilor publici in conditiile legii si statutului;
b) angajeaza personalul de specialitate si auxiliar, in numarul si in structura stabilite de Colegiul director;
c) convoaca si conduce sedintele Colegiului director si ale adunarii generale;
d) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale camerei;
e) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulament si statut.
(7) Presedintele si membrii Colegiului director primesc indemnizatie al carei cuantum este stabilit de adunarea generala a camerei.
(8) Colegiul director al camerei notarilor publici are urmatoarele atributii:
a) solutioneaza plangerile partilor impotriva notarilor publici si a notarilor publici stagiari, luand masurile corespunzatoare si aducandu-le la cunostinta Uniunii Nationale a Notarilor Publici;
b) deleaga, la cerere sau din oficiu, in cazuri exceptionale, pentru o perioada determinata de maxim 3 luni, un notar public din aceeasi circumscriptie a judecatoriei sau din alta circumscriptie a unei judecatorii din cadrul camerei, care sa asigure functionarea unui alt birou de notar public, cu incunostintarea Uniunii Nationale a Notarilor Publici. Cheltuielile cu delegarea se suporta din veniturile biroului notarului public la care este delegat;
c) informeaza Uniunea Nationala a Notarilor Publici in legatura cu activitatea birourilor notarilor publici, asupra necesarului de notari publici si notari publici stagiari si face recomandari cu privire la persoanele care urmeaza sa fie propuse de Uniunea Nationala a Notarilor Publici pentru numirea in functia de notar public de catre ministrul justitiei;
d) intocmeste documentarea juridica si asigura consultarea si informarea curenta a notarilor publici;
e) tine evidenta veniturilor si cheltuielilor camerei si a contributiei membrilor sai;
f) procura datele si lucrarile necesare pentru Buletinul Notarilor Publici si asigura difuzarea acestuia;
g) organizeaza activitatea de gestionare a arhivei preluate in custodie de catre camera, in conditiile legii;
h) organizeaza registrele de evidenta a procedurilor succesorale tinute de camera;
i) exercita actiunea disciplinara impotriva notarilor publici;
j) organizeaza activitatea biroului de apostila si supralegalizare din cadrul camerei;
k) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare.
(9) Adunarea generala a camerei are urmatoarele atributii:
a) alege si revoca Colegiul director in conditiile stabilite prin statut;
b) alege si revoca reprezentantul camerei si supleantul acestuia in Consiliul Uniunii in conditiile stabilite prin statut;
c) alege si revoca reprezentantul camerei in Consiliul de disciplina in conditiile stabilite prin statut;
d) propune Consiliului Uniunii actualizarea numarului de notari publici si a numarului de notari publici stagiari;
e) indeplineste orice alte atributii prevazute de lege, regulament si statut.”

31. Articolul 27 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 27 – (1) Notarii publici din Romania sunt constituiti la nivel national in Uniunea Nationala a Notarilor Publici, unica organizatie profesionala, de interes public, cu patrimoniu si buget proprii, denumita in continuare si Uniunea.
(2) Uniunea are sediul in municipiul Bucuresti. Uniunea are sigiliu propriu care cuprinde denumirea sa si stema Romaniei.
(3) Pentru realizarea obiectivelor din domeniile sale de activitate, Uniunea are urmatoarele functii:
a) de strategie, prin transmiterea de propuneri la elaborarea, de catre Ministerul Justitiei, a strategiilor in domeniul notarial;
b) de reglementare a activitatii, prin reglementari tertiare specifice, prin care se asigura, in conformitate cu strategia adoptata, punerea in aplicare a legislatiei in domeniul notarial si realizarea cadrului juridic subsidiar specific;
c) de reprezentare pe plan intern si international a notarilor publici;
d) de indrumare, sprijin si control, a notarilor publici, in aplicarea corecta a prevederilor legale in domeniul notarial;
e) de administrare a patrimoniului propriu.
(4) In exercitarea functiilor care ii revin, Uniunea poate colabora cu autoritatile si institutiile publice, cu alte persoane juridice de drept public sau privat, romane ori straine, pentru realizarea unor obiective de interes comun, corespunzatoare domeniului sau de activitate.
(5) Statutul aprobat de Congresul de constituire al Uniunii este actul constitutiv al acesteia.
(6) Modificarea si completarea Statutului Uniunii, intre congrese, se face de catre Consiliul Uniunii, dupa consultarea adunarilor generale ale camerelor notarilor publici.
(7) Organele de conducere ale Uniunii sunt:
a) Congresul notarilor publici;
b) Consiliul Uniunii;
c) Biroul Executiv al Consiliului Uniunii
d) Presedintele Uniunii.”

32. Dupa art. 27 se introduce un nou articol,  art. 271, cu urmatorul cuprins:
”Art. 271 –  (1) Congresul este constituit din reprezentantii notarilor publici, alesi de adunarea generala a fiecarei Camere, potrivit normei de reprezentare stabilite prin statut.
(2) Congresul se intruneste in sesiuni ordinare si extraordinare.
(3) Congresul se intruneste in sesiune ordinara, de regula, anual si in sesiune extraordinara, la cererea Consiliului Uniunii sau a Camerelor, daca aceasta reprezinta cel putin o treime din numarul notarilor publici.
(4) Congresul notarilor publici are, dupa caz, urmatoarele atributii:
a) adopta, prin hotarare, completarea sau modificarea Statutului Uniunii si a Statutului Casei de Asigurari pentru Garantarea Raspunderii Civile, cu exceptia modificarilor adoptate intre Congrese de catre Consiliul Uniunii, in conditiile art. 27 alin. (6);
b) adopta Codul deontologic al notarilor publici, completarile si modificarile care i se aduc in conditiile stabilite prin statut;
c) valideaza, prin hotarare, alegerea reprezentantilor Camerelor si a supleantilor acestora in Consiliul Uniunii, in conditiile stabilite prin statut;
d) valideaza, prin hotarare, alegerea, dintre reprezentantii camerelor in Consiliul Uniunii, a presedintelui, primvicepresedintelui si vicepresedintilor in conditiile stabilite prin statut;
e) valideaza, prin hotarare, alegerea membrilor Consiliului de disciplina in conditiile stabilite prin statut;
f) dezbate probleme profesionale de interes general si adopta, cu majoritate simpla, rezolutii cu privire la problemele dezbatute;
g) indeplineste orice alte atributii date in competenta sa prin lege, regulament sau statut.
(2) Hotararile si rezolutiile au caracter obligatoriu pentru notarii publici.”

33. Articolul 28 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 28 – (1) Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici este constituit din cate un reprezentant al fiecarei camere a notarilor publici, dintre care se aleg presedintele, un prim-vicepresedinte si doi vicepresedinti, in conditiile stabilite prin Statutului Uniunii. Membrii Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, precum si presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Consiliului pot fi alesi pentru cel mult doua mandate. Durata fiecarui mandat este de 4 ani. Membrii Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, precum si presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Consiliului primesc indemnizatie, stabilita prin hotararea Congresului Uniunii.
(2) Consiliul Uniunii are, in principal, urmatoarele atributii:
a) propune ministrului justitiei numirea in functie a notarului public, schimbarea sediului biroului notarial, asocierea si incetarea asocierii, suspendarea si incetarea suspendarii calitatii de notar public, revocarea ori incetarea calitatii de notar public;
b) inainteaza ministrului justitiei propunerea consultativa de actualizare a numarului de posturi de notar public si notar public stagiar;
c) propune ministrului justitiei conditiile de desfasurare a concursurilor sau examenelor;
d) propune ministrului justitiei onorariile minimale pentru serviciile prestate de notarii publici;
e) stabileste cotele de contributie ale birourilor notarilor publici la camera, precum si cele ale camerelor la Uniunea Nationala a Notarilor Publici, potrivit statutului acesteia;
f) reprezinta Uniunea Nationala a Notarilor Publici, prin Presedintele Consiliului Uniunii, in raporturile cu tertii, pe plan intern si international;
g) coordoneaza activitatea de creare si functionare a sistemului si retelelor de informatizare intre Uniunea Nationala a Notarilor Publici si camere, precum si la nivelul birourilor notariale, potrivit programelor proprii si a celor derulate in cooperare cu notariatele europene;
h) coordoneaza activitatea registrelor nationale notariale privind evidenta actelor si procedurilor notariale;
i) aproba modificarile si completarile Statutului Uniunii Nationale a Notarilor Publici, intre congrese, dupa consultarea adunarilor generale ale camerelor notarilor publici;
j) solutioneaza contestatiile impotriva hotararilor Consiliului de disciplina;
k) adopta modificarile sau completarile la Statutul Casei de asigurari pentru garantarea raspunderii civile, intre congrese, dupa consultarea adunarilor generale ale camerelor notarilor publici;    
l) adopta, modifica si completeaza Regulamentul Consiliului de disciplina;
m) adopta, modifica si completeaza Regulamentul de organizare si functionare a Institutului Notarial Roman;
n) organizeaza, la nivel national, programe care vizeaza alinierea practicilor notariale la exigentele internationale;
o) indeplineste alte atributii prevazute de legislatia in vigoare.
(3) Consiliul Uniunii poate sa delege Biroului Executiv al Consiliului Uniunii atributiile sale, in conditiile prevazute de statut. Hotararea de delegare a atributiilor se comunica de indata Ministerului Justitiei.”

34. Dupa articolul 28 se introduc doua noi articole, art. 281 si 282, cu urmatorul cuprins:
”Art. 281 - (1) Biroul executiv al Consiliului Uniunii are in componenta sapte membri; presedinte, prim-vicepresedinte, vicepresedintii si 3 membri, alesi de Consiliul Uniunii.
(2) Biroul executiv al Consiliului Uniunii se intruneste lunar, in sedinta ordinara si ori de cate ori este nevoie, in sedinte extraordinare, la convocarea presedintelui.
(3) Biroul executiv functioneaza legal in prezenta majoritatii membrilor sai si adopta decizii cu majoritatea simpla a voturilor celor prezenti.
(4) Biroul executiv al Consiliului Uniunii are urmatoarele atributii principale:
a) asigura activitatea permanenta a Consiliului Uniunii;
b) pregateste proiectele de documente care vor fi prezentate, spre dezbatere si aprobare, Consiliului Uniunii;
c) elaboreaza proiectul raportului anual al activitatii Uniunii;
d) elaboreaza proiectul de buget anual al Uniunii, asigura gestionarea curenta a patrimoniului, urmareste intocmirea bilantului financiar-contabil si executarea bugetului;
e) indeplineste alte atributii prevazute de lege, regulament si statut in sarcina sa.
Art. 282 – (1) Presedintele, prim-vicepresedintele si vicepresedintii Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici indeplinesc si functiile de presedinte, prim-vicepresedinte si, respectiv, vicepresedinte al acesteia.
(2) Presedintele Uniunii este si presedintele Consiliului Uniunii si are urmatoarele atributii:
a) reprezinta Uniunea Nationala a Notarilor Publici pe plan intern in raporturile cu autoritatile publice din Romania, cu organizatiile guvernamentale si neguvernamentale, cu cele profesionale, iar in plan extern cu organizatiile nationale si internationale ale notarilor publici si oriunde va fi invitat oficial in calitate de presedinte;
b) ordonanteaza cheltuielile bugetare ale Uniunii; presedintele poate delega aceasta atributie primvicepresedintelui;
c) convoaca si conduce sedintele congresului, Consiliului Uniunii si ale biroului executiv;
d) angajeaza personalul de specialitate si administrativ al Uniunii cu respectarea organigramei si statului de functii aprobat de catre Consiliul Uniunii;
e) exercita, in conditiile legii, actiunea disciplinara impotriva notarilor publici;
f) indeplineste orice alte atribuitii prevazute de lege, regulament, statut si alte acte normative.
(3) In absenta presedintele este inlocuit de primvicepresedinte, iar daca  acesta din urma lipseste de unul din vicepresedintii delegat in acest sens de presedinte.
(4) Prim-vicepresedintele si vicepresedintii reprezinta Uniunea Nationala a Notarilor Publici, in limitele mandatului acordat de Presedinte.”
 
35. Articolul 29 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 29 – (1) In cadrul Uniunii Nationale a Notarilor Publici se organizeaza si functioneaza Casei de Asigurari pentru Garantarea Raspunderii Civile a notarilor publici, cu personalitate juridica, in conditiile stabilite prin statutul acesteia, aprobat de Consiliul Uniunii.
(2) Asigurarea de raspundere civila a notarilor publici este obligatorie si se realizeaza prin casa de asigurari constituita in acest scop.
(3) Notarii publici au obligatia sa incheie contractul de asigurare inainte de inceperea activitatii.
(4) Limita minima a valorii de asigurare si nivelul primei de asigurare se stabilesc anual, de catre Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.”

36. Articolul 291 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 291 - (1) In cadrul Uniunii Nationale a Notarilor Publici din Romania se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza Institutul Notarial Roman, entitate de interes public, cu personalitate juridica, in conditiile stabilite prin statutul propriu, aprobat de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(2) Institutul Notarial Roman asigura perfectionarea activitatii notariale, pregatirea profesionala initiala si, dupa caz, continua, a notarilor publici stagiari si definitivi, a altor specialisti, a personalului de specialitate al birourilor notariale, al camerelor notarilor publici  si al Uniunii Nationale a Notarilor Publici, avand dreptul de a elibera diplome sau certificate de absolvire recunoscute de institutiile abilitate.
(3) Institutul Notarial Roman are stampila si sigla proprii si se infiinteaza, se organizeaza si functioneaza fara indeplinirea altor formalitati.
(4) Statutul Institutului Notarial Roman, Regulamentul de organizare si functionare a acestuia, precum si modalitatile de formare profesionala initiala sau, dupa caz, continua, a notarilor publici stagiari, a notarilor publici definitivi, a personalului de specialitate al birourilor notariale, al camerelor notarilor publici si al Uniunii Nationale a Notarilor Publici se aproba prin hotarare a Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(5) Uniunea Nationala a Notarilor Publici organizeaza, prin Institutul Notarial Roman, concursul de admitere in profesie ca notar public stagiar, in conditiile legii si ale regulamentului de organizare si desfasurare a concursului, aprobat de catre Consiliul Uniunii. Dispozitiile art. 22 raman aplicabile.”

37. Dupa articolul 291, se introduce un articol nou, art. 292, cu urmatorul cuprins:
„Art. 292 – (1) La nivelul Uniunii Nationale a Notarilor Publici functioneaza urmatoarele registre:
a) Registrul national notarial de evidenta a succesiunilor (RNES), in care se inregistreaza cauzele succesorale referitoare la cetatenii romani, straini sau apatrizi, cu ultimul domiciliu in strainatate, de pe urma carora au ramas bunuri imobile in Romania;
b) Registrul national notarial de evidenta a liberalitatilor (RNL), in care se inregistreaza pentru opozabilitate fata de terti, testamentele, donatiile si revocarile acestora;
c) Registrul national notarial de evidenta a optiunilor succesorale (RNOS), in care se inregistreaza pentru opozabilitate fata de terti, toate actele notariale referitoare la acceptarea pura si simpla si renuntarea la succesiune;
d) Registrul national notarial de evidenta a revocarii procurilor (RNPR), in care se inregistreaza pentru opozabilitate fata de terti, toate procurile si revocarile acestora, date in scopul incheierii de acte notariale;
e) Registrul national notarial al regimurilor matrimoniale (RNNRM), in care se inscrie, pentru opozabilitate fata de terti, regimul matrimonial ales;
f) Registrul national notarial de insolventa a persoanelor fizice (RNI), in care se inregistreaza, in scop de informare, debitele pentru stabilirea pasivului succesoral, regularizarea datoriilor la lichidarea regimurilor matrimoniale si la donatii;
g) Registrul national notarial de evidenta a cererilor de divort (RNECD), in care se inscriu in scop de informare toate cererile de divort adresate notarilor publici;
h) Registrul national notarial privind capacitatea persoanelor (RNCP), in care se inscriu pentru opozabilitate fata de terti, toate actele de desemnare, numire si revocare a persoanelor care au calitatea de tutore;
i) orice alte registre prevazute de lege.
(2) Uniunea poate infiinta si alte registre de evidenta necesare indeplinirii actelor si procedurilor notariale.
(3) Procedurile de lucru cu registrele prevazute la alin. (1), precum si obligatiile ce revin notarilor publici se stabilesc prin Regulamentul de aplicare a prezentei legi, aprobat prin ordin al ministrului justitiei.”

38. Articolul 32 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 32 - Notarii publici au dreptul la onorariu pentru fiecare serviciu prestat, in conformitate cu art. 28 alin. (2) lit. d).”

39. Articolul 33 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 33 - Notarul public are dreptul la concediu de odihna de 30 de zile lucratoare, in conditiile stabilite prin statut. Notarul public are obligatia de a instiinta camera in circumscriptia careia isi desfasoara activitatea in legatura cu perioada in care va efectua concediul de odihna.”

40. Articolul 35 se modifica si va avea urmatorul cuprins:      
„Art. 35 – (1) Exercitarea profesiei de notar public este incompatibila cu:
a) desfasurarea unei activitati salarizate, cu exceptia activitatii si functiilor didactice universitare, a activitatii literare si publicistice, a calitatii de deputat sau senator ori a celei de consilier in consiliile judetene sau locale, pe durata mandatului, a calitatii de mediator, a calitatii de membru in organele de conducere sau in alte organisme ale Uniunii Nationale a Notarilor Publici, camerelor notarilor publici ori in alte organizatii interne si internationale la care Uniunea Nationala a Notarilor Publici si camerele notarilor publici sunt afiliate sau cu care colaboreaza;
b) exercitarea profesiei de executor judecatoresc, avocat, consilier juridic sau practician in insolventa;
c) desfasurarea de activitati de productie, comert sau prestari de servicii, direct sau prin persoane interpuse;
d) calitatea de asociat sau de membru in organele de conducere, administrare sau control la societati comerciale, indiferent de forma de constituire, institutii de credit, societati de asigurare si reasigurare ori financiare, companii nationale, societati nationale sau regii autonome.
(2) Prin derogare de la prevederile alin. (1) lit. d), notarii publici pot fi actionari sau asociati ca urmare a legii privind privatizarea in masa.”

41. Dupa articolul 36, se introduce un nou articol, art. 361, cu urmatorul cuprins:
„Art. 361 – Notarii publici, notarii publici stagiari si personalul de specialitate al birourilor notariale, al camerelor notarilor publici si al Uniunii Nationale a Notarilor Publici au obligatia de a participa la programe de pregatire profesionala continua organizate de Institutul Notarial Roman, potrivit Regulamentului de organizare si functionare, aprobat de Consiliul Uniunii.”

42. La articolului 37, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(1) Notarul public nu poate absenta de la birou mai mult de 5 zile lucratoare consecutive fara a asigura functionarea biroului sau in conditiile legii, cu exceptia concediului de odihna sau a altor cazuri prevazute de lege.”

43. Dupa articolul 37, se introduce un nou articol, art. 371, cu urmatorul cuprins:
„Art. 371 - Notarul public are obligatia sa achite contributiile profesionale si sa isi declare domiciliul fiscal in Romania.”

44. Articolul 38 se modifica si va avea urmatorul cuprins:  
„Art. 38 - Raspunderea civila a notarului public poate fi angajata, in conditiile legii civile, pentru incalcarea obligatiilor sale profesionale, atunci cand acesta a cauzat un prejudiciu, stabilit prin hotarare judecatoreasca definitiva.”

45. Articolul 39 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 39 - Raspunderea disciplinara a notarului public intervine pentru urmatoarele abateri:
a) incalcarea competentei generale, materiale si teritoriale stabilite prin lege;
b) indeplinirea necorespunzatoare, in mod repetat, a actelor si procedurilor notariale;
c) intarzierea nejustificata sau neglijenta in efectuarea lucrarilor;
d) lipsa nejustificata de la birou, in mod repetat;
e) comportament si atitudine necorespunzatoare in exercitarea activitatii profesionale;
f) orice manifestare de natura a aduce atingere prestigiului profesiei savarsita in exercitiul functiei ori in legatura cu aceasta sau in afara exercitiului functiei;
g) neindeplinirea obligatiei de inregistrare prevazute de art. 18;
h) neachitarea contributiilor profesionale;  
i) sustragerea sau refuzul de a se supune controlului profesional administrativ;
j) incalcarea obligatiilor legale cu privire la pastrarea secretului profesional;
k) folosirea ori acceptarea, in orice mod, direct sau indirect, a mijloacelor neloiale de atragere a clientelei, asa cum sunt definite in codul deontologic;
l) desfasurarea, directa sau prin persoane interpuse, a unor activitati incompatibile cu calitatea de notar public, potrivit legii;
m) refuzul nejustificat sau neglijenta in efectuarea si comunicarea operatiunilor prevazute de lege pentru functionarea sistemului informatizat al camerei si al Uniunii Nationale a Notarilor Publici;
n) nerespectarea dispozitiilor legale cu privire la stabilirea, incasarea si, dupa caz, virarea impozitelor, tarifelor si a onorariilor;
o) nedepunerea la termen a situatiei statistice si a altor date solicitate de camera sau de Uniunea Nationala a Notarilor Publici;
p) nerespectarea hotararilor organelor de conducere ale Uniunii Nationale a Notarilor Publici si ale camerelor notarilor publici, emise in conditiile legii;
q) refuzul nejustificat de a intocmi un act notarial in afara sediului biroului notarial;
r) refuzul de a participa, cel putin o data la 3 ani, la formele de pregatire profesionala continua organizate prin Institutul Notarial Roman;
s) neindeplinirea obligatiei de a participa la formele de pregatire profesionala dispusa in  conditiile art. 41 alin. (2);
t) nerespectarea dispozitiilor Codului deontologic.
t) absente nejustificate de la Adunarile generale si de la actiunile organizate de Colegiul director sau organele de conducere ale Uniunii;
u) nerespectarea dispozitiilor art. 24 alin. (3) si/sau continuarea activitatii dupa aplicarea sanctiunii suspendarii din exercitiul functiei.”

46. Articolul 40 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 40 – (1) Actiunea disciplinara se exercita de ministrul justitiei, presedintele Uniunii sau de Colegiul director al camerei si se judeca de Consiliul de Disciplina din cadrul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(2) Actiunea disciplinara se exercita numai dupa efectuarea cercetarii prealabile de catre inspectori din cadrul Ministerului Justitiei sau, dupa caz, din cadrul Uniunii ori de catre Colegiul director al camerei.
(3) In cadrul cercetarii prealabile, citarea celui in cauza este obligatorie, acesta fiind indreptatit sa ia cunostinta de continutul dosarului de cercetare disciplinara si sa-si formuleze apararea. Neprezentarea sau refuzul celui cercetat de a formula aparari nu impiedica finalizarea cercetarii.   
(4) Consiliul de disciplina functioneaza ca organ de jurisdictie la nivel national, in baza regulamentului aprobat de Consiliul Uniunii. Consiliul de disciplina este compus din cate un reprezentant al fiecarei camere, ales de Adunarea generala pentru un mandat de 4 ani, care incepe de la data validarii membrilor Consiliului de disciplina de catre Congres.
(5) Ministrul justitiei sau, dupa caz, presedintele Uniunii ori Colegiul director al camerei, inainteaza rezultatul cercetarii prealabile Consiliului de disciplina in termen de 60 de zile de la data sesizarii in conditiile alin. (1).
(6) Consiliul de disciplina citeaza partile si, in cazul in care constata ca sunt necesare verificari suplimentare, poate solicita ministrului justitiei sau, dupa caz, presedintelui Uniunii ori Colegiului director al camerei completarea cercetarii disciplinare. Completarea cercetarii prealabile se face in termen de 60 de zile la primirea solicitarii de completare.
(7) Actiunea disciplinara se solutioneaza printr-o hotarare motivata, care se comunica partilor si, dupa caz, camerei in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea cel cercetat, in termen de 10 zile de la pronuntare.
(8) Hotararea prin care se solutioneaza actiunea disciplinara cuprinde, in principal, urmatoarele:
a) descrierea faptei care constituie abatere disciplinara si incadrarea juridica a acesteia;
b) temeiul de drept al aplicarii sanctiunii;
c) motivele pentru care au fost inlaturate apararile formulate de notarul public;
d) sanctiunea aplicata si motivele care au stat la baza aplicarii acesteia;
e) calea de atac si termenul in care hotararea poate fi atacata;
f) instanta competenta sa judece calea de atac.
(9) Prevederile alin. (8) se completeaza cu dispozitiile Codului de procedura civila privind cuprinsul hotararii.
(10) Impotriva hotararii, notarul public, respectiv titularii actiunii disciplinare, prevazuti la alin. (1), pot face contestatie, in termen de 15 zile de la comunicare, la Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici.
(11) Contestatia se solutioneaza de Consiliul Uniunii Nationale a Notarilor Publici prin hotarare. In cazul in care actiunea disciplinara a fost exercitata de presedintele Uniunii, acesta nu va participa la solutionarea contestatiei. Hotararea prin care se solutioneaza contestatia poate fi atacata cu recurs la Curtea de Apel Bucuresti. Recursul poate fi declarat de notarul public, respectiv titularii actiunii disciplinare prevazuti de lege,  in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea pronuntata de Curtea de Apel  este definitiva.
(12) Hotararea prin care notarul public a fost sanctionat disciplinar, ramasa definitiva, se comunica, de indata, de catre Uniunea Nationala a Notarilor Publici sau, dupa caz, de catre instanta de judecata, compartimentului de specialitate din Ministerul Justitiei si camerei in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea notarul public.
(13) Actiunea disciplinara poate fi exercitata in termen de 6 luni de la data luarii la cunostinta a savarsirii abaterii, dar nu mai tarziu de 3 ani de la data savarsirii acesteia.”

47. Dupa articolul 40 se introduce un articol nou, art. 401, cu urmatorul cuprins:
„Art. 401 – (1) Verificarea sesizarilor referitoare la buna reputatie a notarilor publici in functie se face de catre inspectori din cadrul Ministerului Justitiei sau Uniunii Nationale a Notarilor Publici, din oficiu sau la solicitarea ministrului justitiei, respectiv a presedintelui Uniunii sau a Colegiului director al camerei.
(2) Raportul de inspectie intocmit in urma verificarilor privind buna reputatie se comunica notarului public care face obiectul sesizarii, in termen de 15 de zile de la intocmire, in vederea formularii de obiectiuni.
(3) Raportul de inspectie prevazut la alin. (2), impreuna cu obiectiunile formulate, se inainteaza Consiliului de Disciplina din cadrul Uniunii. Pe baza raportului si a obiectiunilor formulate, Consiliul de Disciplina adopta hotararea privind constatarea indeplinirii sau a neindeplinirii de catre notarul public a conditiei de buna reputatie ori, daca apreciaza ca obiectiunile sunt intemeiate, dispune, in scris si motivat, retrimiterea raportului in vederea completarii verificarilor, cu aratarea in mod expres a aspectelor ce trebuie completate. Hotararea prin care se constata neindeplinirea conditiei de buna reputatie cuprinde si propunerea de incetare a calitatii, in temeiul art. 23 alin. (1) lit. g).
(4) Hotararea Consiliului de disciplina, insotita de actele care au stat la baza acesteia, se comunica de indata ministrului justitiei, presedintelui Consiliului Uniunii si notarului public.  
(5) Pe parcursul procedurii de verificare si constatare a indeplinirii conditiei de buna reputatie, ministrul justitiei din oficiu sau la propunerea inspectorului ori, dupa caz, a Consiliului de disciplina, poate dispune suspendarea din functie a notarului public pana la finalizarea procedurii, daca exercitarea in continuare a functiei ar putea afecta desfasurarea cu impartialitate a procedurilor de verificare sau daca aceste proceduri sunt de natura sa aduca atingere grava prestigiului profesiei.
(6) Hotararea Consiliului de disciplina poate fi atacata cu contestatie la Consiliului Uniunii Nationale a Notarilor Publici in termen de 15 zile de la comunicare. Hotararea Consiliului Uniunii poate fi atacata cu recurs la sectia de contencios administrativ a Curtii de Apel Bucuresti, in acelasi termen. Hotararea instantei este definitiva.
(7) Hotararea definitiva prin care se constata neindeplinirea conditiei de buna reputatie se comunica ministrului justitiei, in vederea emiterii ordinului de incetare a calitatii.”

48. Articolul 41 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 41 – (1) Sanctiunile disciplinare se aplica in raport de gravitatea abaterii disciplinare savarsite si sunt urmatoarele:
a) avertisment scris;
b) amenda de la 5.000 lei la 40.000 lei.    
c) suspendarea notarului public din exercitiul functiei  pe o durata de cel mult 6 luni;
d) excluderea din profesie.       
(2) In cazul abaterilor prevazute de art. 39 lit. a), b), c), j), m), r) si s), Consiliul de disciplina poate dispune si obligarea notarului public sanctionat sa urmeze, in termen de 3 luni de la ramanerea definitiva a hotararii prin care acesta a fost sanctionat, una dintre formele de pregatire profesionala in cadrul Institutului Notarial Roman.
(3) Hotararea  definitiva si irevocabila constituie titlu executoriu.
(4) Amenda prevazuta la alin. (1) lit. b)  se face venit la bugetul camerei.”

49. Articolul 42 se abroga.

50. Alineatul (2) al articolului 43 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Inscrisurile redactate de parti, de reprezentantii lor legali sau conventionali ori, dupa caz, de mediator, vor fi verificate cu privire la indeplinirea conditiilor de fond si forma, notarul public putandu-le aduce modificarile si completarile corespunzatoare, cu acordul partilor.”

51. La articolul 44, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 44 – (1) Inscrisurile pentru care legea prevede forma autentica vor fi redactate numai de notari publici, de avocatul partilor interesate sau de consilierul juridic al persoanei juridice. Persoanele care au pregatire juridica superioara vor putea redacta inscrisurile in care figureaza ca parte ele, sotii, ascendentii sau descendentii lor.”

52. La articolul 46, se introduc doua alineate noi, alin.  (2) si (3), cu urmatorul cuprins:
„(2) Institutiile publice si private au obligatia sa furnizeze, in conditiile legii, informatiile pe care le solicita notarii publici in cadrul procedurilor succesorale notariale.
(3) In toate celelalte cazuri, institutiile prevazute la alin. (2) vor furniza informatii in baza protocoalelor incheiate cu Uniunea Nationala a Notarilor Publici.”

53. La articolul 47, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Cetatenilor apartinand minoritatilor nationale si persoanelor care nu vorbesc sau nu inteleg limba romana li se acorda posibilitatea de a lua cunostinta de cuprinsul actului printr-un traducator sau interpret. Functia de traducator sau interpret poate fi indeplinita de catre notarul public sau de un interpret si traducator autorizat.”

54. La articolul 49, litera i) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„i) mentiunea perceperii tarifelor, a impozitelor, a onorariului, precum si cuantumul acestora;”

55. La articolul 50, litera a) a alineatului (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„a) actele de identitate prevazute de lege;”

56. La articolul 51, literele c) si d) ale alineatului (2) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„c) neplata tarifelor, a impozitului si a onorariului stabilit;
d) imposibilitatea identificarii partii sau lipsa de discernamant a acesteia, daca aceasta stare rezulta din comportamentul partii.”

57. La articolului 51, dupa litera d) a alineatului (2) se introduce o noua litera, lit. e), cu urmatorul cuprins:
„e) incalcarea competentei generale, materiale sau teritoriale a notarului public;”

58. Articolul 57 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 57 - In cazul in care, pentru valabilitatea in strainatate a actului notarial, este necesara supralegalizarea semnaturii si a sigiliului notarului public sau apostilarea actelor notariale, aceste proceduri se indeplinesc de catre camera notarilor publici, la sediul principal sau la sediile judetene ale acesteia, in a carei circumscriptie isi desfasoara activitatea notarul public care a instrumentat actul, in conditiile stabilite prin regulament. Pentru finalizarea procedurii de supralegalizare, actul notarial supralegalizat de catre camera urmeaza sa fie supralegalizat de catre Ministerul Afacerilor Externe si misiunea diplomatica sau oficiul consular din Romania al statului in care actul urmeaza sa fie folosit. Notarul public va pune in vedere partii obligatia indeplinirii acestei cerinte."

59. Articolul 62 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 62 - In cazul acelora care din pricina infirmitatii, a bolii sau din orice alte cauze nu pot semna, notarul public, indeplinind actul, va aplica amprenta digitala a partii pe cerere si pe exemplarele originale al actului si va face mentiune despre aceasta imprejurare in incheierea pe care o intocmeste, mentiunea astfel facuta tinand loc de semnatura.”

60. Articolul 63 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 63 - Notarul public sau partile pot solicita ca martorii prevazuti la art. 50 sa fie prezenti si la semnarea actului. In acest scop, martorii vor fi identificati, iar in incheierea de autentificare se va face mentiunea ca acestia au fost prezenti la citirea si semnarea actului de catre parti si la luarea consimtamantului partilor.”

61. Alineatul (2) al articolului 67 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Daca plangerea facuta impotriva incheierii de admitere este admisa de instanta de judecata, notarul public autentifica actul conform hotararii judecatoresti ramasa definitiva.”

62. La articolul 68 alineatele (3) si (4) se modifica si vor avea urmatorul cuprins:
„(3) Notarul public sesizat are obligatia de a-si verifica in prealabil competenta teritoriala, iar in cazul in care constata ca succesiunea este de competenta altui notar public, se desesizeaza, fara a mai cita partile, informand despre aceasta solicitantul.
(4) In cazul in care in circumscriptia unei judecatorii sunt mai multi notari publici, competenta de indeplinire a procedurii succesorale apartine primului notar public sesizat. Notarul public va verifica daca procedura succesorala nu s-a deschis la un alt notar public din circumscriptia aceleiasi judecatorii, cercetand, in acest scop, registrul de evidenta a succesiunilor, potrivit regulamentului.”

63. Articolul 70 se modifica si va avea urmatorul cuprins:          
„Art. 70 - In cazurile prevazute de lege sau la cererea celor interesati, se va proceda la inventarierea bunurilor succesorale, in conditiile prevazute de lege. Daca nu exista cerere anterioara pentru deschiderea procedurii succesorale, cererea de inventariere tine loc si de cerere de deschidere a acestei proceduri.”

64. La articolul 76, alineatul (4) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(4) Declaratiile de optiune succesorala se inscriu in registrul special (RNOS) prevazut de art. 292 alin. (1) lit. c).”

65. La articolul 81, alineatul (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Incheierea finala va cuprinde, pe langa mentiunile comune incheierilor notariale, numele, prenumele si ultimul domiciliu al defunctului, data decesului, numele, domiciliul si intinderea drepturilor tuturor mostenitorilor si legatarilor, bunurile, celelalte drepturi, datoriile succesiunii, tarifele, onorariul, precum si alte date care au fost necesare la solutionarea cauzei.”

66. Dupa art. 81, se introduce un articol nou, art. 811 cu urmatorul cuprins:
„Art. 811 – (1) Daca prin lege nu se prevede altfel, la cererea mostenitorilor si legatarilor, notarul public poate proceda la lichidarea patrimoniului succesoral, plata datoriilor inscrise de creditori, instrainarea activului sau partajarea si atribuirea bunurilor, potrivit acordului mostenitorilor.
(2) Procedura de lichidare a patrimoniului succesiunii se stabileste prin regulamentul de punere in aplicare a legii.”

67. La articolul 84 se introduce un alineat nou, alin. (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) Certificatul de calitate de mostenitor se elibereaza cu respectarea procedurii prevazute de prezenta lege pentru eliberarea certificatului de mostenitor, stabilindu-se si cotele succesorale.”

68. Articolul 85 se modifica  va avea urmatorul cuprins:
„Art. 85 - In lipsa mostenitorilor legali sau testamentari, notarul public, sesizat in conditiile art. 68, constata ca succesiunea este vacanta si elibereaza certificat de vacanta succesorala, dupa expirarea termenului legal de acceptare a succesiunii.”

69. La articolul 90, litera b) a alineatului (2) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„b) starea in care se afla inscrisul si particularitatile acestuia.”

70. La articolul 91, litera d) a alineatului (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„d) faptul ca o persoana, ca urmare a unei somatii sau notificari, s-a prezentat sau nu intr-o anumita zi si la o anumita ora intr-un anumit loc, precum si declaratia acesteia.”

71. La alineatul (1) al articolului 91, dupa lit. d) se introduc trei litere noi, lit. e), f) si g), cu urmatorul cuprins:
„e) rezultatele tombolelor, tragerilor la sorti, concursurilor, loteriilor publicitare organizate de entitati autorizate in conformitate cu acte normative speciale, daca nu sunt date, prin lege, in competenta altor organe;
f) certificarea site-urilor, programelor informatice sau a altor produse, daca nu sunt date, prin lege, in competenta altor organe;
g) certificarea altor fapte care nu sunt date in competenta altor organe.”

72. La articolul 92, alineatul (1) se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 92 - Notarul public certifica, la cerere, procesele-verbale si hotararile adunarilor generale ale actionarilor sau asociatilor societatilor comerciale, printr-o incheiere in care se vor mentiona data si locul adunarii, faptul semnarii procesului-verbal sau a hotararii de catre presedintele adunarii generale sau de catre toti participantii, precum si numarul celor absenti de la adunare.”

73. Articolul 95 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 95. - La primirea in depozit a inscrisurilor, documentelor, sumelor de bani, hartiilor de valoare, cecurilor, a altor bunuri gasite cu ocazia inventarului, notarul public va mentiona, in incheiere, ca s-au indeplinit conditiile esentiale ale primirii in depozit, in sensul art. 49 lit. g), prin urmatoarele mentiuni:
a) data depunerii (anul, luna, ziua), iar la cererea partii, si ora;
b) identificarea inscrisurilor sau bunurilor predate, aratandu-se toate datele necesare in acest scop;
c) numele deponentului si al persoanei careia trebuie sa i se elibereze inscrisurile sau bunurile;
d) termenul de pastrare.

74. Articolul 98 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„Art. 98 -  (1)  Actele care au disparut fara a mai fi ramas un exemplar original se reconstituie la cerere, prin incheiere, pe baza acordului partilor sau, dupa caz, a succesorilor acestora.
(2) Reconstituirea se face de catre notarul public la care s-a intocmit actul sau, daca acestuia i-a incetat calitatea, de notarul public care a preluat arhiva sau de cel desemnat in acest scop de catre presedintele Colegiului director al camerei. Reconstituirea se face cu citarea tuturor partilor sau a succesorilor acestora.  
(3) In lipsa acordului partilor, reconstituirea actelor disparute se va face de judecatoria in circumscriptia careia isi are sediul biroul notarial care a intocmit actul, in conformitate cu dispozitiile din Codul de procedura civila.
(4) In cazul in care actul disparut a fost intocmit de alte organe cu activitate notariala, reconstituirea se face de judecatoria in circumscriptia careia isi are sediul organul care a intocmit actul sau se afla domiciliul ori sediul uneia dintre parti, dupa caz.”

75. La articolul 101, dupa litera b) a alineatului (1) se introduce o noua litera, lit. c), cu urmatorul cuprins:
„c) respectarea obligatiilor profesionale legale, statutare si deontologice.”

76. La articolul 102, se introduce un nou alineat, alin. (2), cu urmatorul cuprins:
„(2) In cazul in care Colegiul director al camerei constata in urma verificarilor, ca nu sunt indeplinite obligatiile prevazute de alin. (1), va proceda la preluarea arhivei pentru a fi pastrata si conservata in conditiile legii.”

77. Dupa articolul 103 se introduce un articol nou, art. 1031, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1031 – (1) Camera notarilor publici si sediile secundare ale acesteia vor avea arhiva proprie si vor putea detine si conserva inclusiv arhiva birourilor notariale, conform aprobarii Colegiului director al camerei.
(2) Pentru eliberarea duplicatelor sau a copiilor  legalizate de pe actele din aceste arhive, pentru indreptarea erorilor materiale sau completarea omisiunilor vadite, precum si pentru reconstituirea actelor notariale, Colegiul director va desemna un notar public.  
(3) Pentru eliberarea de copii certificate de pe actele din aceste arhive Colegiul director va desemna un angajat cu studii juridice al camerei.
(4) Competenta eliberarii copiilor legalizate de pe actele emise de notariatele de stat sau alte organe cu activitate notariala apartine institutiei care a preluat arhiva acestora.”

78. Dupa articolul 104 se introduce un nou articol, art. 1041, cu urmatorul cuprins:
„Art. 1041 - Statutul Uniunii Nationale a Notarilor Publici, hotararile cu caracter normativ adoptate de catre Congres si Consiliul Uniunii, Statutul Institutului Notarial Roman si Statutul Casei de Asigurari pentru Garantarea Raspunderii Civile a notarilor publici se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.”

79. Alineatul (2) al articolului 115 se modifica si va avea urmatorul cuprins:
„(2) Daca ulterior infiintarii unui sediu secundar, in acea localitate isi stabileste sediul principal un birou notarial, sediul secundar se desfiinteaza.”

Art. II - Incepand cu 1 ianuarie 2014, concursul pentru admiterea ca notar public stagiar se va organiza de Uniunea Nationala a Notarilor Publici exclusiv prin Institutul Notarial Roman.

Art. III - Legea nr. 36/1995 a notarilor publici si a activitatii notariale, publicata in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, nr. 92 din 16 mai 1995, cu modificarile si completarile ulterioare, precum si cu cele aduse prin prezenta lege, se va republica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I, dandu-se textelor o noua numerotare.
Data aparitiei: 21 Septembrie 2011
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Atentie notari: Modificarea Legii notarilor publici si a activitatii notariale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016