Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciara - Titlul II - Instantele judecatoresti. Capitolul II Curtile de apel, tribunalele, tribunalele specializate si judecatoriile
Capitolul II Curtile de apel, tribunalele, tribunalele specializate si judecatoriile
Sectiunea 1 Organizarea curtilor de apel, a tribunalelor, a tribunalelor specializate si a judecatoriilor
Articolul 39
(1) Curtile de apel sunt instante cu personalitate juridica, in circumscriptia carora functioneaza mai multe tribunale si tribunale specializate, potrivit anexei nr. 1.
(2) In cadrul curtilor de apel functioneaza, in raport cu complexitatea si numarul cauzelor, sectii sau, dupa caz, completuri specializate pentru cauze civile, cauze penale, cauze cu minori si de familie, cauze de contencios administrativ si fiscal, cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, cauze civile izvorand din exploatarea unei intreprinderi, insolventa, concurenta neloiala sau pentru alte materii, precum si completuri specializate pentru cauze maritime si fluviale.
Articolul 40
(1) Tribunalele sunt instante cu personalitate juridica, organizate la nivelul fiecarui judet si al municipiului Bucuresti, potrivit anexei nr. 1, si au, de regula, sediul in municipiul resedinta de judet.
(2) In circumscriptia fiecarui tribunal sunt cuprinse toate judecatoriile din judet sau, dupa caz, din municipiul Bucuresti.
(3) In cadrul tribunalelor functioneaza, in raport cu complexitatea si numarul cauzelor, sectii sau, dupa caz, completuri specializate pentru cauze civile, cauze penale, cauze cu minori si de familie, cauze de contencios administrativ si fiscal, cauze privind conflicte de munca si asigurari sociale, cauze civile izvorand din exploatarea unei intreprinderi, insolventa, concurenta neloiala sau pentru alte materii, precum si completuri specializate pentru cauze maritime si fluviale.
Articolul 41
(1) In domeniile prevazute de art. 40 alin. (3), atunci cand interesul general al societatii si volumul de activitate privind cauzele specializate justifica aceasta, se pot infiinta tribunale specializate.
(2) Tribunalele specializate sunt instante fara personalitate juridica, care pot functiona la nivelul judetelor si al municipiului Bucuresti si au, de regula, sediul in municipiul resedinta de judet.
(3) Tribunalele specializate preiau cauzele de competenta tribunalului in domeniile in care functioneaza.
(4) Cauzele aflate in curs de judecata la data inceperii functionarii tribunalelor specializate, potrivit art. 154, se vor trimite acestora, pe cale administrativa, din oficiu, spre solutionare. Tribunalul specializat este competent si in caz de trimitere spre rejudecare.
Articolul 42
(1) Judecatoriile sunt instante fara personalitate juridica, organizate in judete si in sectoarele municipiului Bucuresti, potrivit anexei nr. 1.
(2) Localitatile care fac parte din circumscriptiile judecatoriilor din fiecare judet se stabilesc prin hotarare a Guvernului, la propunerea ministrului justitiei, cu avizul Consiliului Superior al Magistraturii.
Articolul 43
(1) In raport cu natura si numarul cauzelor, in cadrul judecatoriilor se pot infiinta sectii sau completuri specializate.
(2) In cadrul judecatoriilor se vor organiza sectii sau completuri specializate pentru minori si familie.
Articolul 44
(1) Completurile si sectiile specializate pentru minori si familie, precum si tribunalele specializate pentru minori si familie judeca atat infractiunile savarsite de minori, cat si infractiunile savarsite asupra minorilor.
(2) Cand in aceeasi cauza sunt mai multi inculpati, unii minori si altii majori, si nu este posibila disjungerea, competenta apartine tribunalului specializat pentru minori si familie.
(3) Dispozitiile Legii nr. 135/2010, cu modificarile si completarile ulterioare, se aplica in mod corespunzator.
Articolul 45
(1) Sectiile curtilor de apel si ale instantelor din circumscriptia acestora se infiinteaza, la propunerea presedintelui, cu avizul colegiului de conducere al fiecarei instante, prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii. Completurile specializate si celelalte completuri ale sectiilor curtilor de apel si ale instantelor din circumscriptia acestora se infiinteaza de presedintele instantei, la propunerea colegiului de conducere al fiecarei instante.
(2) La curtile de apel si tribunale, in cazul in care prin lege speciala se prevede obligativitatea constituirii completurilor specializate, acestea se infiinteaza prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, la propunerea presedintelui instantei.
(3) Componenta sectiilor si completelor specializate se stabileste de presedintele instantei, cu avizul colegiului de conducere, in raport cu volumul de activitate, tinandu-se seama de nevoile instantei si de specializarea judecatorilor. In completurile prevazute la alin. (2) nu pot fi desemnati toti judecatorii din cadrul instantei sau, dupa caz, al sectiei, cu exceptia situatiei in care constituirea acestora nu este posibila din cauza numarului insuficient de judecatori.
(4) In mod exceptional, in situatia in care in cadrul unei sectii nu se poate constitui un complet de judecata, presedintele instantei, cu avizul colegiului de conducere, poate dispune participarea unor judecatori de la alte sectii.
(5) Dispozitiile art. 21 alin. (6) sunt aplicabile in mod corespunzator.
(6) In lipsa presedintelui, atributia prevazuta la alin. (1) poate fi indeplinita si de vicepresedintele instantei sau, dupa caz, de unul dintre vicepresedintii instantei desemnat de presedinte sa il inlocuiasca, pe baza unei delegari exprese a acestuia in acest sens.
Articolul 46
In raport cu volumul de activitate, cu natura si complexitatea cauzelor deduse judecatii, pentru curtile de apel, tribunale si judecatorii se pot infiinta sedii secundare cu activitate permanenta in alte localitati din judet sau in municipiul Bucuresti.
Articolul 47
In cauzele maritime si fluviale, circumscriptiile tribunalelor Constanta si Galati sunt urmatoarele:
a) Tribunalul Constanta: judetele Constanta si Tulcea, marea teritoriala, Dunarea pana la mila marina 64 inclusiv;
b) Tribunalul Galati: celelalte judete, Dunarea de la mila marina 64 in amonte pana la km 1.075.
Sectiunea a 2-a Conducerea instantelor judecatoresti
Articolul 48
(1) Fiecare instanta judecatoreasca este condusa de un presedinte care exercita atributiile manageriale in scopul organizarii eficiente a activitatii acesteia.
(2) Presedintii curtilor de apel si ai tribunalelor exercita, de asemenea, atributii de coordonare si control ale administrarii instantei unde functioneaza, precum si ale instantelor din circumscriptie.
(3) Presedintii judecatoriilor si ai tribunalelor specializate exercita si atributii de administrare a instantei.
Articolul 49
(1) Presedintii curtilor de apel au calitatea de ordonator secundar de credite, iar presedintii tribunalelor au calitatea de ordonator tertiar de credite.
(2) Pentru instantele militare, conducatorul Directiei instantelor militare din cadrul Ministerului Apararii Nationale este ordonator tertiar de credite.
Articolul 50
(1) In functie de volumul de activitate si de complexitatea cauzelor, la curtile de apel, tribunale, tribunale specializate, judecatoriile care isi au sediul in resedintele de judet, precum si la judecatoriile din municipiul Bucuresti, presedintele poate fi ajutat de 1-2 vicepresedinti, iar la celelalte judecatorii, presedintele poate fi ajutat de un vicepresedinte.
(2) La Curtea de Apel Bucuresti si la Tribunalul Bucuresti, presedintele poate fi ajutat de 1-3 vicepresedinti.
Articolul 51
(1) Presedintii si vicepresedintii instantelor judecatoresti iau masuri pentru organizarea si buna functionare a instantelor pe care le conduc si, dupa caz, a instantelor din circumscriptiile acestora, asigura si verifica respectarea obligatiilor statutare si a regulamentelor de catre judecatori si personalul auxiliar de specialitate.
(2) Verificarile efectuate personal de presedinti sau vicepresedinti ori prin judecatori anume desemnati trebuie sa respecte principiile independentei judecatorilor si supunerii lor numai legii, precum si autoritatea de lucru judecat.
(3) Atributiile date prin lege sau prin regulament in competenta presedintilor sau a vicepresedintilor de instante nu pot fi delegate colegiilor de conducere.
(4) Vicepresedintele instantei sau, dupa caz, unul dintre vicepresedintii instantei desemnat de presedinte sa il inlocuiasca exercita in lipsa presedintelui atributiile prevazute de lege si de regulamente in sarcina acestuia.
Articolul 52
Presedintii instantelor desemneaza judecatorii care urmeaza sa indeplineasca, potrivit legii, si alte atributii decat cele privind activitatea de judecata.
Articolul 53
Sectiile instantelor judecatoresti sunt conduse de cate un presedinte de sectie.
Articolul 54
(1) In cadrul fiecarei instante judecatoresti functioneaza un colegiu de conducere, care hotaraste cu privire la problemele generale de conducere ale instantei si indeplineste atributiile prevazute la art. 45.
(2) Colegiile de conducere au urmatoarea componenta:
a) la curtile de apel si tribunale: presedintele, vicepresedintele sau vicepresedintii, dupa caz, presedintii de sectie si 2 judecatori, alesi pe o perioada de 3 ani in adunarea generala a judecatorilor;
b) la tribunale specializate si judecatorii: presedintele, vicepresedintele sau vicepresedintii, dupa caz, presedintii de sectie, dupa caz, si 2 judecatori, alesi pe o perioada de 3 ani in adunarea generala a judecatorilor.
(3) In cazul in care, la judecatorii si tribunale specializate, numarul judecatorilor este de 5 sau mai mic, atributiile colegiului de conducere se exercita de presedinte.
(4) Dispozitiile alin. (3) se aplica in mod corespunzator si in situatiile in care, din motive obiective, colegiul de conducere nu se poate constitui cu numarul legal de membri.
(5) Hotararile colegiului de conducere se adopta cu votul majoritatii membrilor sai. Votul presedintelui instantei este decisiv in caz de paritate de voturi.
(6) Colegiile de conducere se intrunesc trimestrial sau ori de cate ori este necesar, la convocarea presedintelui instantei sau a cel putin unei treimi din numarul membrilor sai.
(7) La curtile de apel si tribunale, cand colegiul de conducere dezbate probleme economico-financiare sau administrative, la sedintele acestuia participa si managerul economic al instantei, cu vot consultativ.
(8) In functie de problemele supuse dezbaterii, la sedintele colegiilor de conducere ale curtilor de apel, ale tribunalelor si tribunalelor specializate pot fi invitati si judecatori de la alte instante, care nu au drept de vot.
(9) Membrii alesi in colegiile de conducere pot fi revocati de adunarile generale in cazul exercitarii necorespunzatoare a atributiilor prevazute de lege.
(10) In caz de vacantare a unui loc de membru ales al colegiului de conducere se vor organiza alegeri pentru desemnarea unui nou membru, in termen de cel mult 30 de zile de la vacantare.
Articolul 55
(1) La instantele judecatoresti se organizeaza, anual sau ori de cate ori este necesar, adunari generale ale judecatorilor.
(2) Adunarile generale ale judecatorilor se convoaca dupa cum urmeaza:
a) adunarea generala a curtii de apel si adunarea generala a judecatorilor din circumscriptia acesteia - de presedintele curtii de apel;
b) adunarea generala a tribunalului si adunarea generala a judecatorilor din circumscriptia acestuia - de presedintele tribunalului;
c) adunarea generala a tribunalului specializat - de presedintele acestuia;
d) adunarea generala a judecatorilor - de presedintele judecatoriei.
(3) Adunarile generale ale judecatorilor se convoaca si la solicitarea unei treimi din numarul judecatorilor care fac parte din aceasta.
(4) Adunarile generale ale judecatorilor se pot convoca si de catre Plenul Consiliului Superior al Magistraturii, de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii sau de catre colegiul de conducere al instantei.
Articolul 56
(1) Adunarile generale ale judecatorilor, prevazute la art. 55 alin. (1), au urmatoarele atributii:
a) dezbat activitatea anuala desfasurata de instante;
b) aleg, in conditiile legii, membrii Consiliului Superior al Magistraturii;
c) dezbat probleme de drept;
d) analizeaza proiecte de acte normative, la solicitarea ministrului justitiei sau a Consiliului Superior al Magistraturii;
e) formuleaza puncte de vedere la solicitarea Plenului sau, dupa caz, a sectiilor Consiliului Superior al Magistraturii;
f) aleg si revoca membrii colegiilor de conducere;
g) indeplinesc alte atributii prevazute de lege sau regulamente.
(2) Adunarea generala a judecatorilor este legal constituita in prezenta majoritatii judecatorilor in functie.
(3) Hotararile adunarii generale a judecatorilor se adopta cu votul majoritatii membrilor prezenti.
Sectiunea a 3-a Completurile de judecata
Articolul 57
(1) Colegiile de conducere stabilesc compunerea completurilor de judecata la inceputul anului, urmarind asigurarea continuitatii completului. Schimbarea membrilor completurilor de judecata se face in mod exceptional, pe baza criteriilor obiective stabilite de Regulamentul de ordine interioara a instantelor judecatoresti, care vor exclude inlocuirea arbitrara a acestora.
(2) Completul de judecata este prezidat, prin rotatie, de unul dintre membrii acestuia.
Articolul 58
(1) Repartizarea cauzelor pe completuri de judecata se face in mod aleatoriu, in sistem informatizat.
(2) Cauzele repartizate unui complet de judecata nu pot fi trecute altui complet decat in conditiile prevazute de lege.
(3) In cazul desfiintarii unui complet de judecata din motive obiective, repartizarea cauzelor pe completuri de judecata se face in mod aleatoriu catre completurile de judecata competente, in ordinea numerotarii acestora.
(4) Sistemul de repartizare aleatorie a cauzelor pe completuri de judecata se auditeaza extern, sub aspect tehnic, la fiecare 2 ani.
(5) Auditarea externa se face in scopul identificarii si remedierii vulnerabilitatilor sistemului, inclusiv sub aspectul vicierii sau influentarii repartizarii aleatorii.
(6) Auditarea externa se organizeaza si se conduce de Ministerul Justitiei, cu implicarea societatii civile si a asociatiilor profesionale ale magistratilor, in baza unui ordin emis de ministrul justitiei. Auditarea se va finaliza printr-un raport al auditorului, ale carui concluzii se vor publica pe pagina de internet a Ministerului Justitiei. Raportul de audit se comunica Consiliului Superior al Magistraturii in vederea adoptarii masurilor necesare pentru corectarea neregularitatilor constatate, in raport de competentele sale.
Articolul 59
(1) Cauzele date, potrivit legii, in competenta de prima instanta a judecatoriei, tribunalului si curtii de apel se judeca in complet format dintr-un judecator, cu exceptia cauzelor privind conflictele de munca si de asigurari sociale.
(2) Contestatiile formulate impotriva hotararilor pronuntate in materie penala de catre judecatorii si tribunale in cursul judecatii in prima instanta, de catre judecatorii de drepturi si libertati si judecatorii de camera preliminara de la aceste instante se solutioneaza in complet format din 2 judecatori.
(3) Apelurile se judeca in complet format din 2 judecatori, iar recursurile, in complet format din 3 judecatori, cu exceptia cazurilor in care legea prevede altfel.
(4) Judecatorii stagiari pot participa, cu vot consultativ, la completurile de judecata compuse dintr-un judecator definitiv.
Nota
Decizie de admitere: RIL nr. 10/2023, publicata in Monitorul Oficial nr. 182 din 3 martie 2023:
In interpretarea si aplicarea unitara a dispozitiilor art. 142 si 144 din Codul de procedura civila, coroborate cu cele ale art. 59 din Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciara, stabileste ca:
Cererea de stramutare, de competenta curtii de apel, a unui proces aflat in etapa apelului sau a recursului se solutioneaza in compunerea prevazuta de lege pentru stadiul procesual respectiv.
Articolul 60
(1) Completul pentru solutionarea in prima instanta a cauzelor privind conflictele de munca si asigurari sociale se constituie dintr-un judecator si 2 asistenti judiciari. Dispozitiile art. 13 si ale art. 57 alin. (1) se aplica in mod corespunzator.
(2) Asistentii judiciari participa la deliberari cu vot consultativ si semneaza hotararile pronuntate. Opinia acestora se consemneaza in hotarare, iar opinia separata se motiveaza.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.