Legea nr. 304/2022 privind organizarea judiciara - Titlul VI Compartimentele auxiliare de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor
Titlul VI Compartimentele auxiliare de specialitate din cadrul instantelor si al parchetelor
Articolul 127
(1) Toate instantele judecatoresti si toate parchetele au in structura urmatoarele compartimente auxiliare de specialitate:
a) registratura;
b) grefa;
c) arhiva;
d) biroul de informare si relatii publice;
e) biblioteca.
(2) Instantele judecatoresti si parchetele pot avea si alte compartimente stabilite prin regulamentele prevazute la art. 152 alin. (1) si art. 153 alin. (1).
(3) Curtile de apel si parchetele de pe langa aceste curti, Inalta Curte de Casatie si Justitie, Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Directia Nationala Anticoruptie, Directia de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism au, de asemenea, in structura un compartiment de documentare si un compartiment de informatica juridica. Compartimentele de informatica juridica se pot organiza si in structura tribunalelor, a tribunalelor specializate, a judecatoriilor si a parchetelor de pe langa aceste instante.
(4) Instantele si parchetele militare au in structura si un compartiment de documente clasificate.
(5) In cadrul parchetelor pot fi numiti, prin ordin al procurorului general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, specialisti in domeniul economic, financiar, bancar, vamal, informatic, precum si in alte domenii, pentru clarificarea unor aspecte tehnice in activitatea de urmarire penala.
(6) Specialistii prevazuti la alin. (5) au calitatea de functionar public.
(7) Functia de specialist in cadrul parchetelor este incompatibila cu orice alta functie publica sau privata, cu exceptia functiilor didactice din invatamantul superior.
(8) Functia de conducere de specialist sef serviciu in cadrul parchetelor se echivaleaza cu functia publica generala de sef serviciu, iar functia de specialist sef birou se echivaleaza cu functia publica generala de sef birou. Functia de executie de specialist se echivaleaza cu functiile de executie de clasa I, grad profesional superior, conform dispozitiilor art. 392 alin. (1) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019 privind Codul administrativ, cu modificarile si completarile ulterioare.
(9) Vechimea in specialitate necesara exercitarii functiilor de specialist sef serviciu, specialist sef birou si specialist este cea prevazuta la art. 468 alin. (1) lit. c) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 57/2019, cu modificarile si completarile ulterioare.
(10) Nivelul studiilor necesare exercitarii functiilor prevazute la alin. (8) se stabileste dupa cum urmeaza:
a) clasa I, studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta si studii universitare de master absolvite cu diploma in domeniul administratiei publice, managementului sau in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice sau cu diploma echivalenta, conform prevederilor art. 153 alin. (2) din Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul functiilor de specialist sef serviciu si specialist sef birou in cadrul parchetelor;
b) clasa I, studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta, in cazul functiei de specialist.
Articolul 128
(1) Biroul de informare si relatii publice asigura legaturile instantei sau ale parchetului cu publicul si cu mijloacele de comunicare in masa, in vederea garantarii transparentei activitatii judiciare, in conditiile stabilite de lege.
(2) Conducatorul biroului, care indeplineste si rolul de purtator de cuvant, poate fi un judecator sau procuror desemnat de presedintele instantei sau, dupa caz, de conducatorul parchetului ori un absolvent al unei facultati de jurnalistica sau specialist in comunicare, numit prin concurs sau examen.
Articolul 129
(1) Personalul de specialitate auxiliar este subordonat ierarhic conducerii instantelor sau parchetelor unde functioneaza.
(2) Repartizarea personalului in cadrul compartimentelor auxiliare de specialitate se face de presedintele instantei sau de procurorul general ori, dupa caz, de prim-procurorul parchetului.
(3) La Inalta Curte de Casatie si Justitie, curtile de apel, tribunale, tribunale specializate si parchetele de pe langa acestea, compartimentele in care isi desfasoara activitatea personalul auxiliar de specialitate sunt conduse de prim-grefieri, iar la sectiile Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, la sectiile Directiei Nationale Anticoruptie si ale Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, la judecatorii si parchetele de pe langa acestea, de grefieri-sefi.
(4) Personalul de specialitate informatica din cadrul curtilor de apel, tribunalelor si tribunalelor specializate este subordonat din punct de vedere administrativ presedintelui instantei din care face parte si profesional compartimentului de specialitate informatica din cadrul Ministerului Justitiei.
(5) Personalul auxiliar de la instantele si parchetele militare, de la sectiile din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si Directiei Nationale Anticoruptie poate proveni si din randul militarilor activi.
Articolul 130
(1) Grefierii care participa la sedintele de judecata sau la efectuarea actelor de urmarire penala sunt obligati sa efectueze toate consemnarile despre desfasurarea acestora si sa indeplineasca orice alte insarcinari din dispozitia si sub controlul presedintelui completului de judecata sau, dupa caz, al procurorului.
(2) La sedintele de judecata, grefierii sunt obligati sa poarte tinuta vestimentara corespunzatoare instantei unde functioneaza. Tinuta vestimentara se stabileste prin hotarare a Guvernului si se asigura in mod gratuit.
(3) La sedintele de judecata, grefierii militari sunt obligati sa poarte uniforma militara.
Articolul 131
(1) In vederea informatizarii activitatii instantelor si parchetelor, presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, ministrul justitiei, procurorul general al Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau, dupa caz, procurorul-sef al Directiei Nationale Anticoruptie si procurorul-sef al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism iau masuri pentru dotarea tehnica corespunzatoare a acestora.
(2) Numarul specialistilor IT se stabileste de catre presedintele instantei sau, dupa caz, de catre conducatorul parchetului, cu avizul conform al compartimentului de specialitate informatica din cadrul Ministerului Justitiei, respectiv al compartimentului informatic din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) In cazul Inaltei Curti de Casatie si Justitie, al Directiei Nationale Anticoruptie si al Directiei de Investigare a Infractiunilor de Criminalitate Organizata si Terorism, avizul prevazut la alin. (2) nu este necesar.
(4) In vederea crearii unui sistem informatic unitar si functional, institutiile sistemului judiciar au obligatia de a duce la indeplinire masurile prevazute in strategia de informatizare a sistemului judiciar, care se aproba prin hotarare a Guvernului, la propunerea Ministerului Justitiei.
(5) Ministerul Justitiei, prin compartimentul de specialitate informatica, cu consultarea Consiliului Superior al Magistraturii, prin compartimentul de specialitate informatica din cadrul acestuia, stabileste normele privind avizarea si autorizarea, sub aspect tehnic si al securitatii tehnologiei informatiei, a solutiilor informatice dezvoltate de specialistii IT din cadrul instantelor judecatoresti.
(6) Dotarea tehnica necesara informatizarii instantelor militare, a sectiei sau serviciului din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie ori, dupa caz, din cadrul Directiei Nationale Anticoruptie, precum si a parchetelor militare se asigura de Ministerul Apararii Nationale.
(7) Specialistii IT din cadrul instantelor si parchetelor, din cadrul aparatului propriu al Consiliului Superior al Magistraturii si al institutiilor aflate in coordonarea acestuia, al Ministerului Justitiei si al Inspectiei Judiciare beneficiaza de aceleasi drepturi salariale ca specialistii din cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie stabilite potrivit legislatiei privind salarizarea personalului platit din fonduri publice.
Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.