Pana la urma, este oficial: vei primi 50 de bani pentru fiecare sticla returnata prin SGR. Guvernul Romaniei a adoptat o Hotarare prin care se incurajeaza reciclarea si reutilizarea.
Prin HG nr. 1074 din 2021 a fost instituit sistemul de garantie-returnare, mai exact SGR. Acesta iti garanteaza faptul ca vei primi 50 de bani pentru fiecare sticla returnata. Iata, insa, de cand!
In primul rand, SGR va avea un administrator. In acest sistem vor trebui sa se inscrie toti producatorii care introduc pe piata produse ambalate.
In scopul inregistrarii, producatorii vor trebui sa trimita la SGR:
- datele de identificare ale producatorului, insotite de o copie a certificatului de inregistrare fiscala;
- numele, numarul de telefon si adresa de e-mail a persoanei de contact din partea producatorului in relatia cu SGR;
- numarul de unitati de ambalaje care fac obiectul SGR in conformitate cu art. 10 alin. (5) din Legea nr. 249/2015, cu modificarile si completarile ulterioare, si greutatea aferenta de ambalaj exprimata in kilograme introduse pe piata nationala in anul calendaristic anterior, defalcate pe tip de material, volum per unitate de ambalaj si categorii de produse continute.
Producatorii sunt obligati:
- sa incheie contracte cu administratorul SGR, in cel mult 60 de zile de la data inregistrarii conform prevederilor art. 3, in vederea indeplinirii obligatiilor asa cum decurg acestea din prezenta hotarare;
- sa marcheze ambalajele SGR conform prezentei hotarari;
- sa utilizeze pentru raportarea ambalajelor puse pe piata care fac obiectul SGR programul informatic pus la dispozitie online de catre administratorul SGR;
- sa tina evidenta numarului total al produselor in ambalaje SGR pe tip de material, greutate si volume, precum si evidenta garantiilor percepute aferente;
- sa comunice administratorului SGR evidenta actualizata prevazuta la lit. d), pana la data de 10 a lunii imediat urmatoare pentru produsele in ambalaje SGR introduse pe piata nationala in luna de referinta, in formatul si procedura stabilite de administratorul SGR;
- sa plateasca administratorului SGR valoarea garantiei aferente produselor in ambalaje SGR introduse pe piata nationala, pana in data de 25 a lunii urmatoare introducerii pe piata a produselor;
- sa perceapa de la clientii lor garantia aferenta produselor in ambalajele SGR introduse pe piata nationala si achizitionate de catre acestia;
- sa plateasca administratorului SGR tariful de administrare conform contractului incheiat cu administratorul SGR;
- sa informeze consumatorii sau utilizatorii finali, prin transmiterea informatiei detaliate pe produs, marca, tip de material, greutate si volum util al ambalajului pentru a fi postata pe pagina de internet a administratorului SGR;
- sa permita efectuarea controalelor de catre autoritatile competente si sa furnizeze acestora documente, informatii corecte si complete referitoare la propriile ambalaje care fac obiectul SGR, datele comunicate catre administratorul SGR si decontarile cu acesta.
Garantia reprezinta suma platita de catre consumatorul sau utilizatorul final la momentul achizitionarii unui produs in ambalaj SGR, separata de pretul produsului, gestionata in cadrul sistemului de garantie-returnare prin intermediul administratorului SGR si care este restituita integral consumatorului sau utilizatorului final la momentul returnarii ambalajului SGR in cadrul unui punct de returnare.
Garantia - cand se ia si cand se da
Garantia se aplica pentru fiecare unitate de produs in ambalaj SGR si este evidentiata distinct in documentele fiscale ale producatorilor, distribuitorilor si comerciantilor, la comercializarea produselor, inclusiv catre consumatorii sau utilizatorii finali.
Producatorii, prin intermediul administratorului SGR, sunt obligati sa realizeze urmatoarele obiective minime anuale de returnare a ambalajelor SGR:
- 65% sticla, 65% plastic, 65% metal pentru perioada cuprinsa intre data de 1 octombrie 2022 si data de 31 decembrie 2022;
- 65% sticla, 65% plastic, 65% metal pentru anul 2023;
- 75% sticla, 80% plastic, 80% metal pentru anul 2024;
- 85% sticla, 90% plastic, 90% metal, incepand cu anul 2025.
Consumatorii sau utilizatorii finali pot restitui ambalajul SGR in cadrul oricarui punct de returnare organizat de catre comercianti pe teritoriul Romaniei, indiferent de locul din care a fost achizitionat produsul ambalat si fara a putea fi conditionat de prezentarea bonului fiscal in vederea recuperarii garantiei.
In cazul in care la punctul de returnare:
- ambalajele SGR sunt preluate manual, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali in numerar sau prin transfer electronic;
- ambalajele SGR sunt preluate prin echipament automat de preluare, valoarea garantiei este returnata consumatorilor sau utilizatorilor finali fie prin voucher, pe care acestia, in cadrul aceluiasi comerciant care opereaza echipamentul automat de preluare, il pot preschimba in numerar sau il pot utiliza la efectuarea cumparaturilor, in termen de maximum 12 luni de la eliberarea voucherului.
Garantia nu va fi restituita catre consumatori sau utilizatori finali daca ambalajul returnat:
- nu are aplicat marcajul care indica apartenenta la SGR, respectiv simbolul reprezentativ si codul de bare prevazute la art. 22 alin. (1) sau daca acesta nu este vizibil ori lizibil;
- nu este returnat intreg ori este degradat sau deformat astfel incat nu se poate stabili apartenenta la SGR;
- nu este golit in intregime de continut; sau
- nu este returnat in termen de maximum 24 de luni de la data publicarii pe pagina de internet a administratorului SGR a anuntului privind incetarea introducerii pe piata de catre producator a produsului respectiv.
SGR, unic la nivel national, intra in functiune incepand cu data de 1 octombrie 2022 si este obligatoriu tuturor producatorilor si comerciantilor in conditiile prezentei hotarari, aplicandu-se atat produselor fabricate pe teritoriul national, cat si produselor importate sau achizitionate intracomunitar, in conditii nediscriminatorii, inclusiv in ceea ce priveste posibilitatea participarii efective a operatorilor economici la functionarea sistemului si tarifele impuse acestora de catre administratorul SGR.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: La nivelul societatii noastre a scazut nivelul comenzilor a fost analizata perioada noiembrie-decembrie, urmand ca in decembrie sa se analizeze lunile ianuarie si februarie 2025, astfel s-a hotarat conducerea si reprezentantul salariatilor reducerea programului de lucru de la 5 zile la 4 zile pe saptamana 4 zile in noiembrie si 4 zile in decembrie Intre timp am mai primit niste comenzi, dar nu cat sa acopere toate cele 4 zile de suspendare si conform analizei am putea sa "acoperim" 2...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu urmatoarea speta: Avem un salariat X angajat din data de 03.08.2023 care in data de 30.07.2024 CIM a fost incetat prin demisie iar cu data de 02.09.2024 se reangajeaza in cadrul aceleasi societati iar in data de 02.10.2024 acesta este internat in spital si primeste concediu medical care are ca si cod de indemnizatie 06 - 5 zile este urgenta - suportata de catre angajator. Cel de al doilea CM are ca si cod de indemnizatie 01- 10 zile eliberat tot de catre medicul...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<