Conform deciziei recente a Curtii Constitutionale, s-a admis o exceptie de neconstitutionalitate in prevederile care spun ca judecatorii si procurorii care doresc sa promoveze in cadrul ICCJ trebuie , printre alte conditii, sa o indeplineasca si pe cea de a nu fi fost vreodata subiectul unei sanctiuni disciplinare.
Astfel, Curtea Constitutionala decide ca in cadrul concursului se pot inscrie si magistratii care au fost sanctionati disciplinar in trecut.
Exceptia de neconstitutionalitate se refera la sintagma "nu au fost niciodata sanctionati disciplinar". Astfel aceasta sintagma este constitutionala doar daca este dispusa cu privire la abaterile disciplinare savarsite dupa intrarea in vigoare a Legii nr. 303/2004.
Cu alte cuvinte, judecatorii si procurorii care au fost subiectul unei sanctiuni disciplinare inainte de data de 27 septembrie 2004 ( data la care a intrat in vigoare Legea nr. 303/2004), pot participa la concursul de promovare in functia de judecator la ICCJ.
Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor spune ca pentru a fi promovat in functia de judecator la ICCJ, este nevoie de concurs organizat de catre Consiliul Superior al Magistraturii, prin Institutul National al Magistraturii. Mai mult, concursul este deschis doar judecatorilor si procurorilor care detin cel putin 3 ani in functia de judecator la curtea de apel sau de procuror la parchetul de pe langa curtea de apel ori la Parchetul de pe langa ICCJ.
Mai mult, legea nr. 303 din 2004 mai spune ca pentru a fi promovati in functia de judecator la ICCJ, este nevoie de vechime in functia de judecator sau procuror de cel putin 15 ani si lipsa unei sanctiuni disciplinare in intreaga perioada de activare in domeniu.
Iata un fragment citat din continutul Deciziei nr. 436 din 8 iulie 2014:
"In motivarea exceptiei de neconstitutionalitate, se sustine ca prevederile legale mentionate sunt neconstitutionale, deoarece, in vederea participarii la concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, se instituie pentru magistratul care si-a depus candidatura conditia ca sa nu fi fost niciodata sanctionat disciplinar. O astfel de conditie nu-si gaseste nicio justificare obiectiva si rezonabila care sa impuna un tratament discriminatoriu fata de alti magistrati care participa la promovarea pe functii de executie ori de conducere la tribunale sau curti de apel ori, dupa caz, la parchetele de pe langa acestea. De exemplu, potrivit art.44 alin.(1) din Legea nr.303/2004, pot participa la concursul de promovare la instante sau parchete imediat superioare judecatorii si procurorii care nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani. Tot astfel, potrivit art.48 alin.(2) din aceeasi lege, pot participa la concursul pentru numirea in functiile de conducere din cadrul judecatoriilor, tribunalelor, curtilor de apel si parchetelor corespunzatoare judecatorii care, intre alte conditii, nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani. Cu toate acestea, incalcand principiul nediscriminarii si egalitatii in fata legii, pentru promovarea in functia de judecator la instanta suprema legiuitorul a prevazut in aceeasi lege conditia ca magistratul in cauza sa nu fi fost niciodata sanctionat disciplinar.
O asemenea cerinta diferita de promovare a judecatorilor si procurorilor constituie, in opinia autorului, o incalcare a dispozitiilor art.16 din Constitutie.
Totodata, aceasta cerinta de participare la examenul de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie, prin care se mentioneaza ca respectivul magistrat sa nu fi fost niciodata sanctionat disciplinar, creeaza un tratament discriminatoriu intre magistratii care candideaza pentru acest examen si magistratii care sunt deja judecatori la instanta suprema, deoarece, teoretic, acestia din urma pot fi sanctionati disciplinar cata vreme ocupa aceasta functie. Daca legiuitorul a avut in vedere la instituirea conditiei contestate regula potrivit careia judecatorii de la instanta suprema sa nu fie sanctionati disciplinar, atunci ar fi trebuit sa instituie si o prevedere legala corelativa a inlaturarii din functie in urma sanctionarii."
Continutul integral al Deciziei nr. 436 din 8 iulie 2014, referitoare la exceptia de neconstitutionalitate a dispozitiilor art. 52 alin. (3) din Legea nr. 303/2004 privind statutul judecatorilor si procurorilor poate fi consultat
pe site-ul Curtii Constitutionale a Romaniei.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<