Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legile justitiei 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VI - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor

Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VI - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor
Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor - Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor. Capitolul VI Promovarea judecatorilor si procurorilor

Capitolul VI Promovarea judecatorilor si procurorilor

Sectiunea 1 Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie

Articolul 108
(1) Promovarea in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie se face numai prin concurs organizat ori de cate ori este necesar, in limita posturilor vacante, de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Concursul prevazut la alin. (1) urmareste selectia judecatorilor care corespund celor mai inalte standarde de competenta profesionala, evaluate de Inalta Curte de Casatie si Justitie, precum si de integritate, conduita si deontologie, evaluate de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Posturile scoase la concurs se stabilesc de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, in mod distinct pentru fiecare sectie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru care exista locuri vacante.
(4) Pot participa la concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie judecatorii care au indeplinit efectiv cel putin 5 ani functia de judecator la curtea de apel, au obtinut calificativul „foarte bine“ la ultimele 3 evaluari, nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare si au o vechime in functia de judecator sau procuror de cel putin 18 ani. La calculul acestei vechimi nu se ia in considerare perioada cat persoana a fost auditor de justitie.
(5) Conditiile de vechime prevazute de alin. (4) trebuie sa fie indeplinite la data expirarii perioadei de depunere a cererilor de inscriere.
(6) Nu pot participa la concursul de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie judecatorii care au facut parte din serviciile de informatii sau au colaborat cu acestea ori judecatorii care au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(7) Judecatorii care participa la concurs sunt obligati sa dea o declaratie pe propria raspundere din care sa rezulte ca nu au facut parte din serviciile de informatii si nici nu au colaborat cu acestea si o declaratie din care sa rezulte ca nu au un interes personal ce influenteaza sau ar putea influenta indeplinirea cu obiectivitate si impartialitate a atributiilor prevazute de lege.
(8) Consiliul National pentru Studierea Arhivelor Securitatii si Consiliul Suprem de Aparare a Tarii verifica si comunica, in termen de cel mult 15 zile de la solicitarea Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, daca judecatorul a facut parte din serviciile de informatii sau a colaborat cu acestea.

Articolul 109
(1) Concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie se organizeaza pe baza unor criterii obiective de apreciere a performantelor profesionale ale judecatorilor, precum si a conduitei acestora.
(2) Data, locul si modul de desfasurare a concursului se aproba prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii. In cuprinsul anuntului privind organizarea concursului de promovare se precizeaza specializarile la care se poate sustine concursul, in functie de sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Informatiile prevazute la alin. (2) si posturile vacante pentru care se organizeaza concursul se comunica tuturor judecatorilor prin curtile de apel si se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu cel putin 40 de zile inainte de data stabilita pentru concurs.
(4) In termen de 15 zile de la data publicarii datelor prevazute la alin. (3), cei interesati pot depune cereri de inscriere la concurs la Consiliul Superior al Magistraturii.
(5) Cererile de inscriere la concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie cuprind precizarea a doua specializari, una corespunzatoare sectiei pentru care candideaza si o alta specializare corespunzatoare altei sectii a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, specializare care fie rezulta din activitatea profesionala anterioara din cariera candidatului, dovedita cu documente care se depun odata cu cererea de inscriere, fie ca urmare a optiunii sale.
(6) Fiecare candidat poate opta cu privire la o singura sectie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie la care sustine concursul. Candidatul are dreptul de a reveni asupra optiunii formulate pana la data expirarii termenului de inscriere.
(7) Cererea de inscriere va fi insotita de un curriculum vitae, de declaratiile si documentele prevazute de lege.
(8) La cererea de inscriere pot fi atasate, in copii certificate, maximum 10 hotarari judecatoresti cu obiect diferit, in ambele specializari mentionate in cererea de inscriere, dupa caz. Candidatul poate depune si lucrari de specialitate publicate, daca este cazul, precum si orice alte inscrisuri pe care le considera relevante, in limba romana.

Articolul 110
(1) Centralizarea cererilor de inscriere la concurs ale judecatorilor si verificarea indeplinirii conditiilor legale de participare la concurs se realizeaza de comisia de organizare a concursului.
(2) Comisia de organizare a concursului intocmeste lista candidatilor care indeplinesc conditiile legale de participare la concurs si o publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listei prevazute la alin. (2). Contestatiile se depun la Consiliul Superior al Magistraturii.
(4) Contestatiile se solutioneaza, in termen de cel mult 5 zile de la expirarea termenului prevazut la alin. (3), de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(5) In termen de cel mult 5 zile de la expirarea perioadei prevazute la alin. (4), comisia de organizare a concursului intocmeste lista finala a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs si o publica in conditiile alin. (2).

Articolul 111
(1) Cererile de inscriere la concurs ale candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, insotite de un anunt prin care se aduce la cunostinta publica posibilitatea oricarei persoane de a transmite comisiilor de concurs hotarari judecatoresti redactate de candidati, precum si termenul in care acestea pot fi transmise.
(2) Hotararile judecatoresti transmise dupa expirarea termenului prevazut in anunt nu se iau in considerare.
(3) In termen de 2 zile de la afisarea listei finale prevazute la art. 110 alin. (5), comisia de organizare solicita Inspectiei Judiciare sa efectueze verificarea aspectelor privind integritatea candidatilor.

Articolul 112
(1) Comisia de evaluare si comisia de solutionare a contestatiilor, denumite comisii de concurs, sunt numite in raport cu sectiile Inaltei Curti de Casatie si Justitie pentru care s-au depus candidaturi. In cadrul comisiilor de concurs se pot constitui subcomisii.
(2) Comisia de organizare a concursului este numita prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(3) Comisiile prevazute la alin. (1) si (2) sunt conduse de cate un presedinte. Presedintele fiecarei comisii solutioneaza situatiile de incompatibilitate a membrilor comisiei pe care o conduce. Situatiile de incompatibilitate a presedintilor comisiilor se solutioneaza de catre Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Membrii comisiilor nu pot avea apartenenta politica la data formarii comisiilor. Toti membrii comisiilor completeaza declaratii in acest sens.

Articolul 113
(1) Nu pot fi numite in comisiile de concurs si de organizare a concursului persoane care au sotul sau sotia, rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor completeaza declaratii in acest sens. Daca incompatibilitatea se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, persoana in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei.
(2) Aceeasi persoana nu poate face parte in acelasi timp din comisia de evaluare si din comisia de solutionare a contestatiilor.
(3) Din aceeasi comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv.

Articolul 114
Concursul de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie consta in:
a) o proba avand ca obiect evaluarea hotararilor judecatoresti redactate;
b) un interviu sustinut in fata Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.

Articolul 115
(1) Fiecare comisie de concurs, respectiv subcomisie, daca aceasta s-a constituit, are urmatoarea componenta:
a) 2 judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, numiti de presedintele Inaltei Curti de Casatie si Justitie, la recomandarea presedintilor de sectii;
b) un profesor universitar de la o facultate de drept care are un contract de munca pe perioada nedeterminata cu o universitate de cercetare avansata si educatie, astfel cum este clasificata pe baza evaluarii prevazute de Legea educatiei nationale nr. 1/2011, cu modificarile si completarile ulterioare, propus de facultatea de drept, numit de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Desemnarea membrilor comisiilor de concurs se face pe baza consimtamantului scris, exprimat anterior.
(3) In componenta comisiilor sunt numiti in acelasi mod si membrii supleanti care ii vor inlocui, de drept, in ordinea stabilita prin hotararea de numire a comisiilor, pe acei membri ai comisiei care, din motive intemeiate, nu isi pot exercita atributiile. Inlocuirea se efectueaza de presedintele comisiei din care face parte persoana respectiva.
(4) Atributiile comisiilor/subcomisiilor de concurs, ale comisiei de organizare, ale presedintilor acestora si ale membrilor se stabilesc prin Regulamentul privind concursul de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Articolul 116
(1) In vederea evaluarii candidatilor in cadrul probei prevazute la art. 114 lit. a), comisia de organizare solicita Consiliului Superior al Magistraturii listele hotararilor judecatoresti pronuntate si redactate de acesti candidati pe toata perioada functionarii la curtea de apel, cu evidentierea datei si numarului hotararii, a numarului de dosar in care aceasta a fost pronuntata, a obiectului cauzei, a stadiului procesual, a tipului hotararii si cu mentiunea ca solutia a fost desfiintata/casata, daca este cazul. Listele sunt generate exclusiv in format electronic.
(2) In vederea inaintarii lor catre comisiile de evaluare, listele prevazute la alin. (1) sunt anonimizate de comisia de organizare, prin inlocuirea numelui candidatului cu codul numeric atribuit acestuia si prin eliminarea mentionarii instantei la care isi desfasoara activitatea candidatul si a numarului de dosar in care a fost pronuntata respectiva hotarare.
(3) In termen de 5 zile de la primirea listelor anonimizate prevazute la alin. (2) de la comisia de organizare, comisiile de evaluare stabilesc criterii unitare pe fiecare specializare pentru selectarea aleatorie a cate 30 de hotarari judecatoresti pentru fiecare candidat, ce vor fi supuse evaluarii, cu respectarea ponderii referitoare la diferitele stadii procesuale ale cauzelor, stabilite de comisiile de evaluare. La stabilirea criteriilor de selectie, comisiile de evaluare vor tine seama ca hotararile judecatoresti sa aiba obiect diferit si sa fie intocmite in faze procesuale diferite.
(4) In termenul si pe baza criteriilor stabilite potrivit alin. (3), comisiile de evaluare realizeaza selectia hotararilor judecatoresti, prin intermediul unui program informatic. Selectia se face cu sprijinul compartimentului informatic, in prezenta presedintelui comisiei de organizare sau a altui membru al acestei comisii, desemnat de presedinte.
(5) Daca programul informatic prevazut la alin. (4) nu este disponibil, selectia hotararilor judecatoresti se realizeaza de comisiile de evaluare, in termenul si pe baza criteriilor prevazute la alin. (3).
(6) Curtile de apel transmit comisiei de organizare hotararile judecatoresti solicitate, in termen de 5 zile de la primirea solicitarilor in acest sens. Hotararile sunt inaintate si in format electronic, in masura in care exista in acest format.
(7) Dupa anonimizarea hotararilor primite de la curtile de apel, comisia de organizare le inainteaza comisiilor de evaluare. Comisia de organizare transmite comisiei de evaluare si hotararile judecatoresti prevazute la art. 109 alin. (8) si art. 111 alin. (1).
(8) In situatia in care comisiile de evaluare apreciaza ca nu toate hotararile judecatoresti selectate sunt reprezentative pentru activitatea candidatului, acestea vor realiza, in completare, o singura data, o noua selectie, pe baza procedurii prevazute la alin. (4) sau (5), dupa caz.
(9) Prevederile prezentului articol se aplica in mod corespunzator si judecatorilor de supraveghere a privarii de libertate.
(10) Hotararile prevazute la alin. (7) se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu respectarea dispozitiilor legale privind protejarea datelor cu caracter personal, cu anonimizarea datelor care ar permite identificarea candidatului si cu indicarea codului acestuia, pentru a fi supuse dezbaterii publice o perioada de 7 zile de la publicare.
(11) Orice persoana poate trimite in scris sesizari sau observatii in legatura cu actele publicate conform alin. (10) pentru a fi avute in vedere la evaluare. Sesizarile si observatiile anonime nu se iau in considerare si nu se trimit comisiilor de evaluare. Sesizarile si observatiile care privesc si integritatea candidatului se trimit Inspectiei Judiciare pentru a fi avute in vedere la intocmirea raportului de catre Inspectia Judiciara cu privire la aspectele prevazute la art. 111 alin. (3).

Articolul 117
(1) Evaluarea hotararilor judecatoresti redactate se realizeaza de catre comisia de evaluare.
(2) Evaluarea hotararilor judecatoresti are ca obiect:
a) verificarea capacitatii de analiza si sinteza;
b) verificarea coerentei in exprimare;
c) verificarea argumentatiei din punctul de vedere al claritatii si logicii;
d) incuviintarea sau inlaturarea argumentata a cererilor partilor prin raportare la probe, principii si reguli de drept;
e) argumentarea coerenta si corecta din punctul de vedere al logicii juridice;
f) evitarea expunerii si detalierii aspectelor nerelevante in motivare;
g) redactarea dispozitivului intr-o forma clara, concisa, apta de a fi pusa in executare;
h) analiza si interpretarea probelor administrate;
i) modul in care a fost respectata jurisprudenta Curtii Constitutionale, a Inaltei Curti de Casatie si Justitiei, Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a Uniunii Europene, atunci cand e cazul;
j) verificarea respectarii termenelor rezonabile de solutionare a cauzelor si de redactare a hotararilor.
(3) Punctajul maxim ce poate fi atribuit la aceasta proba este de 100 de puncte, iar punctajul minim pentru a fi declarat admis este de 70 de puncte.
(4) Fiecare criteriu din cele enumerate la alin. (2) are pondere egala, respectiv de maximum 10 puncte.
(5) In cadrul procedurii de evaluare, comisiile pot solicita candidatilor explicatii cu privire la orice aspect supus evaluarii, prin intermediul comisiei de organizare a concursului. Explicatiile furnizate de catre candidat vor fi anonimizate si vor fi inaintate comisiei de evaluare, cu indicarea codului candidatului.
(6) Sesizarile sau observatiile primite din partea opiniei publice pana la finalul dezbaterii publice pot fi avute in vedere la evaluare. Comisiile de evaluare pot lua in considerare acele sesizari si observatii primite din partea opiniei publice care se refera la criteriile prevazute de alin. (2).
(7) Comisiile de evaluare intocmesc un raport motivat in care, pentru fiecare candidat identificat prin cod numeric, se arata: punctajul obtinut la fiecare criteriu dintre cele prevazute la alin. (2); punctajul total obtinut de candidat; motivarea acordarii punctajului pentru fiecare criteriu; explicatiile cerute candidatului si raspunsul acestuia, daca este cazul; argumentele pentru care au fost retinute sau inlaturate sustinerile candidatului ori sesizarile si observatiile opiniei publice; sesizarile si observatiile al caror continut excedeaza prevederilor alin. (2).
(8) Raportul comisiei de evaluare se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu codurile candidatilor.

Articolul 118
(1) Impotriva punctajului obtinut la evaluare candidatul poate face contestatie in termen de 3 zile de la publicare, expunand argumentele pentru care critica punctajul acordat, pe criterii de notare. Contestatia se depune la Consiliul Superior al Magistraturii.
(2) Contestatia este anonimizata pentru a nu permite identificarea candidatului si este inaintata, impreuna cu mapa candidatului, comisiei de solutionare a contestatiilor.
(3) Comisia de solutionare a contestatiilor se pronunta asupra acestora in cel mult 10 zile.
(4) Comisia de solutionare a contestatiilor intocmeste un raport motivat pentru fiecare contestatie, cu aratarea argumentelor pentru care a modificat punctajul, separat pentru fiecare criteriu, respectiv a argumentelor pentru care a inlaturat sustinerile candidatului, in cazul in care mentine punctajul comisiei de evaluare.
(5) Ca urmare a contestatiei, unui candidat nu i se poate acorda un punctaj mai mic decat cel obtinut la evaluarea initiala, pentru fiecare criteriu.
(6) Rapoartele intocmite de comisia de solutionare a contestatiilor se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, cu codurile candidatilor.

Articolul 119
Comisia de organizare a concursului intocmeste lista cu rezultatele finale obtinute la proba avand ca obiect evaluarea actelor intocmite de candidati care se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie, mentionandu-se, pentru fiecare candidat, daca a fost admis ori respins, in functie de punctajul obtinut.

Articolul 120
(1) Anuntul privind programarea interviului si ordinea sustinerii lui de catre candidati, stabilita in functie de sectiile pentru care se organizeaza concursul, se publica cu cel putin 24 de ore inainte de data interviului.
(2) In cadrul probei interviului, Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii evalueaza aspecte referitoare la integritate, modul in care candidatii se raporteaza la valori precum independenta justitiei si impartialitatea judecatorilor, motivatia candidatului, competentele umane si sociale ale candidatului, conduita profesionala a acestuia si relatiile cu personalul instantelor.
(3) La sedinta Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii in care se sustine interviul participa, cu rol consultativ, si un psiholog desemnat de Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii care poate adresa intrebari candidatilor, in scopul evaluarii motivatiei si competentelor umane si sociale ale acestora.

Articolul 121
(1) Evaluarea candidatilor se face pe baza raportului Inspectiei Judiciare prevazut la art. 116 alin. (11), precum si a raspunsurilor primite de la candidat la intrebarile puse acestuia pe baza acestui raport, a datelor existente la dosarul profesional, a documentelor depuse de candidat, precum si a aspectelor ridicate in cadrul discutiilor.
(2) Raportul intocmit de Inspectia Judiciara se trimite comisiei de organizare a concursului cu cel putin 10 zile inainte de data stabilita pentru proba interviului.
(3) Comisia de organizare a concursului comunica raportul prevazut la alin. (2) candidatului, impreuna cu traseul profesional intocmit de directia de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii.
(4) Inregistrarea interviului prin mijloace tehnice audio-video este obligatorie.
(5) La interviu se acorda unul dintre calificativele „admis“ sau „respins“.

Articolul 122
Pentru a fi declarat admis la concursul de promovare, candidatul trebuie sa obtina minimum 70 de puncte la proba privind evaluarea hotararilor judecatoresti si calificativul „admis“ la interviu.

Articolul 123
Comisia de organizare a concursului intocmeste, in ordinea punctajului prevazut la art. 122, lista cu rezultatele finale ale concursului care se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.

Articolul 124
(1) Rezultatele finale se prezinta Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, in vederea validarii.
(2) Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte, concursul de promovare in cazurile in care constata ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau ca exista dovada unei fraude.

Articolul 125
(1) In termen de cel mult 15 zile de la comunicarea rezultatelor concursului de promovare in functia de judecator la Inalta Curte de Casatie si Justitie, Sectia pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotarare, promovarea candidatilor declarati admisi.
(2) Promovarea candidatilor declarati admisi la concurs se face in ordinea punctajului, potrivit art. 122, in limita numarului de posturi scoase la concurs pentru fiecare sectie a Inaltei Curti de Casatie si Justitie.
(3) Promovarea se face numai la sectia pentru care candidatul a sustinut concursul.
(4) La punctaje egale au prioritate in urmatoarea ordine: candidatii care au o vechime mai mare in functia de judecator, cei care au vechime mai mare la curtea de apel, cei care au titlul stiintific de doctor in drept.

Articolul 126
Regulamentul privind concursul de promovare la Inalta Curte de Casatie si Justitie se aproba prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii si se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
Sectiunea a 2-a Promovarea judecatorilor si procurorilor la tribunale, tribunale specializate, curti de apel si parchete de pe langa acestea, precum si la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie

Articolul 127
(1) Promovarea judecatorilor si procurorilor la instante si parchete superioare, efectiva sau pe loc, se face potrivit prezentei sectiuni, la instanta sau parchetul imediat superior, respectiv in gradul imediat superior celui pe care il detine judecatorul ori procurorul, pana la nivelul curtii de apel pentru judecatori, respectiv pana la nivelul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, pentru promovarea efectiva a procurorilor, sau pana la nivelul parchetului de pe langa curtea de apel, pentru promovarea pe loc a procurorilor.
(2) Promovarea judecatorilor si procurorilor la instante si parchete superioare, efectiva sau pe loc, se face doar prin concurs organizat la nivel national, in limita posturilor vacante, pentru promovarea efectiva, respectiv in limita locurilor scoase la concurs, pentru promovarea pe loc.
(3) Concursul pentru promovarea judecatorilor si procurorilor se organizeaza, anual sau ori de cate ori este necesar, de Consiliul Superior al Magistraturii, cu sprijinul Institutului National al Magistraturii.
(4) Posturile scoase la concurs pentru promovarea efectiva, respectiv locurile scoase la concurs pentru promovarea pe loc se stabilesc de catre Sectia pentru judecatori, respectiv de Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii, in mod distinct. La promovarea efectiva, posturile se stabilesc pentru fiecare instanta sau parchet, in urma consultarii instantelor/parchetelor, in functie de necesarul de resurse umane, in limita posturilor vacante existente.
(5) Judecatorii si procurorii care indeplinesc conditiile prevazute de lege pot candida pentru promovare efectiva la oricare dintre instantele sau, dupa caz, parchetele pentru care s-au scos la concurs posturile vacante, indiferent de instanta/parchetul la care functioneaza.
(6) Promovarea in gradul profesional imediat superior a personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii, al Ministerului Public, al Ministerului Justitiei, precum si al institutiilor coordonate sau subordonate acestora se face prin concursul de promovare pe loc organizat pentru judecatori si procurori, la alegere, in conditiile prezentei sectiuni care se aplica in mod corespunzator.
(7) Promovarea personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor se poate face doar in gradul imediat superior celui detinut, in cadrul institutiei unde isi desfasoara activitatea, pana la gradul profesional corespunzator judecatorului de curte de apel.

Articolul 128
(1) Pot participa la concursul de promovare efectiva sau pe loc judecatorii si procurorii care au avut calificativul „foarte bine“ la ultima evaluare, nu au fost sanctionati disciplinar in ultimii 3 ani, cu exceptia cazurilor in care a intervenit radierea sanctiunii disciplinare, si indeplinesc urmatoarele conditii minime de vechime:
a) 7 ani vechime in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functia ori, dupa caz, gradul de judecator de tribunal sau tribunal specializat si procuror la parchetul de pe langa tribunal sau la parchetul de pe langa tribunalul specializat;
b) 9 ani vechime in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functia ori, dupa caz, gradul de judecator de curte de apel si procuror la parchetul de pe langa aceasta;
c) 10 ani vechime in functia de judecator sau procuror, pentru promovarea in functia de procuror la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(2) Vechimile prevazute la alin. (1) trebuie sa fie indeplinite pana la data corespunzatoare ultimei zile inclusiv a termenului de inscriere la concursul de promovare. In calculul acestor vechimi nu se ia in considerare perioada cat persoana a fost auditor de justitie.
(3) In cazul promovarii efective la instantele si parchetele imediat superioare, judecatorii si procurorii trebuie sa fi functionat efectiv timp de cel putin un an la instanta sau parchetul ierarhic inferior ori la structurile de parchet specializate.
(4) In cazul personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor, la calcularea conditiei minime de vechime pentru a participa la concursul de promovare se ia in considerare atat perioada in care candidatii au indeplinit aceasta functie, cat si perioada in care au indeplinit functia de judecator sau procuror.

Articolul 129
(1) Data si locul organizarii concursului de promovare efectiva sau pe loc, modul de desfasurare a concursului, calendarul de desfasurare, precum si tematica si bibliografia de concurs se aproba, pentru judecatori, prin hotarare a Sectiei pentru judecatori, iar pentru procurori, prin hotarare a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(2) Datele prevazute la alin. (1), precum si posturile/locurile care se scot la concurs se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii, cu cel putin 60 de zile inainte de data stabilita pentru concurs, si se comunica, impreuna cu cererea tipizata de inscriere, elaborata de comisia de organizare, tuturor curtilor de apel si parchetelor de pe langa acestea, care le vor transmite de indata instantelor si parchetelor din circumscriptia lor, pentru a fi aduse la cunostinta tuturor judecatorilor si procurorilor, precum si, daca este cazul, Ministerului Public si Ministerului Justitiei, care le vor transmite institutiilor coordonate sau subordonate acestora, Inspectiei Judiciare si Institutului National al Magistraturii, pentru a fi publicate pe paginile de internet ale acestora si aduse la cunostinta personalului de specialitate juridica asimilat judecatorilor si procurorilor.
(3) In cuprinsul anuntului privind organizarea concursului de promovare se precizeaza materiile la care se sustine concursul, in cazul promovarii pe loc.
(4) In termen de cel mult 15 zile de la data publicarii datelor prevazute la alin. (2), cei interesati pot depune cereri de inscriere la concurs la Institutul National al Magistraturii, in care se mentioneaza felul promovarii, efectiva sau pe loc, instanta ori parchetul la care se solicita promovarea, respectiv gradul profesional in care se doreste promovarea pe loc, specializarea si sectia pentru care opteaza sau, in cazul promovarii pe loc, materia de concurs aferenta locului pentru care se opteaza.
(5) Fiecare candidat poate formula o singura optiune cu privire la felul promovarii, instanta ori parchetul la care solicita promovarea efectiva, respectiv sectia si specializarea pentru care opteaza, inclusiv in vederea stabilirii materiilor de concurs. In cazul promovarii pe loc, optiunea candidatului poate privi un singur loc.
(6) In cazul promovarii efective, pentru tribunale si curti de apel, candidatii sunt obligati sa aleaga una dintre specializarile sectiei pentru care au optat. Prin exceptie, in cazul acelor instante in cadrul carora functioneaza mai multe sectii pentru care s-au scos la concurs posturi pentru a caror ocupare este necesara cel putin o specializare comuna, candidatii care aleg specializarea comuna pot opta pentru una sau pentru mai multe dintre aceste sectii, indicandu-le in ordinea preferintelor.
(7) Candidatul are dreptul de a reveni asupra optiunii formulate sau asupra ordinii de preferinta a optiunilor multiple prevazute la alin. (6) pana la data expirarii termenului de inscriere.

Articolul 130
(1) Comisia de organizare a concursului, comisia de elaborare a subiectelor si comisia de solutionare a contestatiilor, precum si comisia de evaluare sunt numite de Sectia pentru judecatori, respectiv Sectia pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii. In cadrul acestor comisii se pot infiinta si subcomisii pentru fiecare materie de concurs, cu exceptia comisiei de evaluare. Pentru fiecare comisie/ subcomisie este desemnat un presedinte.
(2) Nu pot fi numite in comisii persoanele care au sotul sau sotia, rude ori afini pana la gradul al patrulea inclusiv in randul candidatilor. Toti membrii comisiilor completeaza declaratii in acest sens. Daca incompatibilitatea se iveste ulterior desemnarii membrilor comisiilor, persoana in cauza are obligatia sa se retraga si sa comunice de indata aceasta situatie presedintelui comisiei in vederea inlocuirii sale.
(3) O persoana poate face parte dintr-o singura comisie. Din aceeasi comisie sau din comisii diferite nu pot face parte soti, rude sau afini pana la gradul al patrulea inclusiv.
(4) Atributiile fiecarei comisii, ale presedintilor si ale membrilor acestora se stabilesc prin Regulamentul privind concursul de promovare a judecatorilor si, respectiv, prin Regulamentul privind concursul de promovare a procurorilor.

Articolul 131
Comisia de organizare a concursului coordoneaza organizarea si desfasurarea concursului si verifica indeplinirea de catre candidati a conditiilor de participare la concurs. Comisia de organizare a concursului se compune din presedinte, vicepresedinte si membri, desemnati din randul personalului din cadrul aparatului de specialitate al Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii, inclusiv al celor cu functii de conducere. Responsabilii de sala si supraveghetorii, precum si alte persoane care desfasoara activitatea pentru buna organizare a concursului sunt desemnati de presedintele comisiei de organizare.

Articolul 132
(1) In cazul promovarii pe loc, fiecare comisie pentru judecatori este alcatuita din judecatori de la Inalta Curte de Casatie si Justitie, judecatori de la curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(2) In cazul promovarii pe loc, fiecare comisie pentru procurori este alcatuita din procurori de la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori de la parchetele de pe langa curtile de apel si formatori de la Institutul National al Magistraturii.
(3) In cadrul comisiilor prevazute la alin. (1) si (2) pot fi desemnate si cadre didactice universitare care au cel putin gradul de conferentiar.
(4) Numarul membrilor comisiilor sau, dupa caz, al subcomisiilor se stabileste in functie de numarul candidatilor si de materiile pentru care acestia au optat, dar acesta nu poate fi mai mic de 3 membri pentru fiecare subcomisie de concurs.
(5) In comisiile prevazute la alin. (1)-(3) sunt numiti si membri supleanti care ii vor inlocui de drept, in ordinea stabilita de Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, pe acei membri ai comisiei care, din motive intemeiate, nu isi pot exercita atributiile. Inlocuirea se efectueaza de presedintele comisiei respective de concurs.
(6) In cazul promovarii efective a judecatorilor, comisiile de evaluare se constituie la nivelul fiecarei curti de apel si sunt alcatuite din presedintele curtii de apel, care este si presedintele comisiei, si alti 4 judecatori cu specializarea corespunzatoare sectiilor in cadrul carora sunt posturile vacante scoase la concurs, propusi de colegiul de conducere al curtii de apel; pentru promovarea la tribunale sau tribunale specializate, se pot constitui in acelasi mod comisii ai caror membri pot fi desemnati si din randul judecatorilor de la tribunalele din circumscriptia curtii de apel, care au specializarea corespunzatoare sectiilor in cadrul carora sunt posturile vacante scoase la concurs.
(7) In cazul imposibilitatii indeplinirii atributiilor de catre presedintele curtii de apel, comisia de evaluare este condusa de vicepresedintele curtii de apel sau, dupa caz, de unul dintre vicepresedinti, desemnat de Sectia pentru judecatori. In cazul imposibilitatii constituirii comisiei de evaluare cu numarul de membri prevazut la alin. (6), la propunerea colegiului de conducere al curtii de apel, Sectia pentru judecatori poate stabili un numar mai mic de membri in cazul respectiv.
(8) In cazul promovarii efective a procurorilor, comisiile de evaluare sunt formate dintr-un presedinte si 2-4 membri, comisii care se constituie la nivel national si sunt alcatuite din:
a) procurori care detin gradul profesional corespunzator Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie sau formatori la Institutul National al Magistraturii, pentru comisia de evaluare pentru promovarea efectiva in cadrul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie;
b) procurori care detin gradul profesional corespunzator Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori care detin gradul profesional corespunzator parchetului de pe langa curtea de apel sau formatori la Institutul National al Magistraturii, pentru comisia de evaluare pentru promovarea efectiva in cadrul parchetelor de pe langa curtile de apel;
c) procurori care detin gradul profesional corespunzator Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, procurori care detin gradul profesional corespunzator parchetului de pe langa curtea de apel, procurori care detin gradul profesional corespunzator parchetului de pe langa tribunal sau formatori la Institutul National al Magistraturii, pentru comisia de evaluare pentru promovarea efectiva in cadrul parchetelor de pe langa tribunale.
(9) Desemnarea membrilor comisiilor se face numai pe baza consimtamantului acestora, exprimat anterior.
(10) Nu pot face parte din comisia de elaborare a subiectelor, comisia de solutionare a contestatiilor si comisia de evaluare membrii Consiliului Superior al Magistraturii sau persoane din conducerea Consiliului Superior al Magistraturii ori a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 133
(1) Comisia de elaborare a subiectelor elaboreaza subiectele si baremele de evaluare si notare pentru probele de concurs.
(2) Comisia de solutionare a contestatiilor solutioneaza contestatiile la barem si la probele de concurs.
(3) Comisia de evaluare evalueaza hotararile judecatoresti sau, in cazul procurorilor, actele intocmite de acestia, precum si conduita judecatorului sau procurorului si acorda un punctaj cu privire la modul de indeplinire a criteriilor de evaluare, potrivit prezentei legi.

Articolul 134
(1) Centralizarea cererilor de inscriere la concurs ale judecatorilor si procurorilor si verificarea indeplinirii conditiilor legale de participare la concurs se realizeaza de comisia de organizare a concursului.
(2) Cu cel putin 25 de zile inainte de data desfasurarii concursului, comisia de organizare a concursului intocmeste lista candidatilor pentru promovarea pe loc, respectiv pentru promovarea efectiva, care indeplinesc conditiile legale de participare la concurs. Lista candidatilor se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, a Institutului National al Magistraturii si a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.
(3) Candidatii respinsi in urma verificarii pot formula contestatii in termen de 48 de ore de la publicarea listelor prevazute la alin. (2).
(4) Contestatiile se depun la sediile curtilor de apel, respectiv ale parchetelor de pe langa curtile de apel ori, dupa caz, la sediul Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie si se inainteaza de indata, prin fax sau e-mail, comisiei de organizare a concursului.
(5) Contestatiile sunt solutionate prin hotarare definitiva a Sectiei pentru judecatori, respectiv a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii.
(6) Comisia de organizare a concursului intocmeste, de indata dupa pronuntarea hotararii sectiei Consiliului Superior al Magistraturii, lista finala a candidatilor pentru promovarea pe loc, respectiv pentru promovarea efectiva care indeplinesc conditiile de participare la concurs, care se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii, a Institutului National al Magistraturii si a Parchetului de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie.

Articolul 135
(1) Concursul pentru promovarea pe loc consta in sustinerea unor probe scrise cu caracter teoretic si practic.
(2) Probele scrise cu caracter teoretic si practic se sustin la:
a) una dintre urmatoarele materii, in functie de specializarea pentru care opteaza judecatorul/procurorul: drept civil, drept penal, drept administrativ, drept financiar si fiscal, dreptul muncii si asigurarilor sociale;
b) drept procesual civil pentru materiile de specialitate: drept civil, drept administrativ, drept financiar si fiscal, dreptul muncii si asigurarilor sociale sau drept procesual penal pentru materia de specialitate drept penal;
(3) In cadrul probelor prevazute la alin. (2) se vor evalua, indiferent de specializare, si cunostintele in materia jurisprudentei Inaltei Curti de Casatie si Justitie, a Curtii Constitutionale, a Curtii Europene a Drepturilor Omului si a Curtii de Justitie a Uniunii Europene.
(4) Probele scrise se desfasoara in doua etape si constau in:
a) sustinerea unei probe scrise tip grila pentru verificarea cunostintelor teoretice;
b) sustinerea unei probe scrise tip grila pentru verificarea cunostintelor practice.
(5) Evaluarea raspunsurilor la intrebarile testelor-grila se realizeaza prin procesare electronica.

Articolul 136
(1) Baremele de evaluare si notare se afiseaza la centrele de concurs la incheierea probei scrise si pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii. In termen de 3 zile de la publicarea baremelor, candidatii pot face contestatii la bareme, care se depun la Institutul National al Magistraturii.
(2) Contestatiile la barem se solutioneaza in termen de 3 zile de la expirarea termenului de contestare de catre comisiile/subcomisiile de contestatii. Baremele definitive stabilite in urma solutionarii contestatiilor se publica de indata pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.
(3) Subcomisiile de solutionare a contestatiilor, constituite pentru fiecare materie de concurs pentru care s-au formulat optiuni, examineaza, sub coordonarea presedintelui comisiei de solutionare a contestatiilor si cu consultarea subcomisiilor de elaborare a subiectelor, in limita motivelor invocate de candidati, contestatiile la bareme.
(4) In cazul in care subcomisia de solutionare a contestatiilor respinge toate contestatiile, baremele initiale de evaluare si notare devin definitive.
(5) In cazul in care membrii subcomisiei de solutionare a contestatiilor apreciaza ca raspunsul corect este altul decat cel indicat in barem sau ca raspunsul corect indicat in barem nu este singurul raspuns corect ori ca se impune anularea uneia sau mai multor intrebari din testul-grila, iar membrii subcomisiei de elaborare a subiectelor sunt de acord cu aceasta solutie, subcomisia de solutionare a contestatiilor adopta baremele definitive.
(6) In situatiile prevazute la alin. (5), daca membrii subcomisiei de solutionare a contestatiilor si cei ai subcomisiei de elaborare a subiectelor nu ajung la un acord, baremele de evaluare si notare definitive se stabilesc de catre aceste subcomisii reunite, cu votul majoritatii membrilor. In scopul realizarii majoritatii, presedintele comisiei de solutionare a contestatiilor asigura medierea. Daca membrii comisiilor au mai mult de doua opinii, cei ale caror pareri se apropie mai mult sunt datori sa se uneasca intr-o singura opinie.
(7) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul corect la una dintre intrebari este in mod evident altul decat cel indicat in barem, fara a fi incidente dispozitiile alin. (8), se corecteaza baremul si se va acorda punctajul corespunzator intrebarii respective numai candidatilor care au indicat raspunsul corect stabilit prin baremul definitiv.
(8) In ipoteza in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se apreciaza ca raspunsul indicat ca fiind corect in baremul initial nu este singurul raspuns corect, baremul definitiv va cuprinde atat punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de elaborare a subiectelor in baremul initial, cat si punctajul corespunzator variantei de raspuns stabilite de comisia de contestatii.
(9) In situatia in care, in urma solutionarii contestatiilor la barem, se anuleaza una sau mai multe intrebari din testul-grila, punctajul corespunzator intrebarilor anulate se acorda tuturor candidatilor.
(10) In situatiile prevazute la alin. (6), in ipoteza in care nu se poate realiza majoritatea, baremul definitiv va cuprinde atat varianta de raspuns stabilita de comisia de elaborare a subiectelor in baremul initial, cat si varianta de raspuns stabilita de comisia de contestatii, punctajul corespunzator intrebarii respective acordandu-se pentru ambele variante.
(11) In situatiile prevazute la alin. (6), in ipoteza in care nu se poate realiza majoritatea, daca subcomisia de solutionare a contestatiilor apreciaza ca se impune anularea uneia sau a mai multor intrebari din testul-grila, iar subcomisia de elaborare a subiectelor nu este de acord cu aceasta solutie, intrebarile respective se anuleaza si punctajul corespunzator acestora se acorda tuturor candidatilor.
(12) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii poate sa dispuna sanctionarea, cu reducerea drepturilor banesti cuvenite pentru activitatea prestata, a membrilor comisiilor care sunt raspunzatori pentru anularea unor subiecte sau modificarea unor bareme, in masura in care se retine reaua-credinta sau grava neglijenta a acestora. Acestor persoane le poate fi interzisa si participarea in comisii similare pe o perioada de pana la 3 ani.
(13) Sanctiunile prevazute la alin. (12) se aplica in functie de circumstantele concrete si proportional cu consecintele produse.

Articolul 137
(1) Rezultatele probelor scrise se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.
(2) Candidatii pot contesta notele obtinute la probele scrise tip grila.
(3) Contestatiile se depun la curtile de apel, respectiv la parchetele de pe langa acestea ori, dupa caz, la Parchetul de pe langa Inalta Curte de Casatie si Justitie, in termen de 3 zile de la publicarea rezultatelor, care le transmit de indata, prin fax sau e-mail, la Institutul National al Magistraturii.
(4) In vederea solutionarii contestatiilor, lucrarile scrise se renumeroteaza si se sigileaza, fiind inscrise intr-un borderou separat.
(5) Nota acordata de comisia de solutionare a contestatiilor este definitiva si nu poate fi mai mica decat nota contestata.
(6) In urma calcularii mediilor generale ale candidatilor, comisia de organizare a concursului intocmeste listele finale.
(7) Rezultatele finale ale concursului se publica pe pagina de internet a Consiliului Superior al Magistraturii si a Institutului National al Magistraturii.

Articolul 138
(1) Nota obtinuta la concursul de promovare pe loc este media notelor obtinute la proba teoretica si proba practica, in urmatoarea pondere: 75% proba practica si 25% proba teoretica.
(2) Pentru a fi declarat admis la concursul de promovare pe loc, candidatul trebuie sa obtina cel putin media generala 7, dar nu mai putin de 5 la fiecare dintre cele doua probe de concurs.
(3) Rezultatele finale se prezinta sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, in vederea validarii.
(4) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii poate invalida, in tot sau in parte, concursul de promovare pe loc in cazurile in care constata ca nu au fost respectate conditiile prevazute de lege ori de regulament cu privire la organizarea concursului sau ca exista dovada savarsirii unei fraude.
(5) In cazul promovarii pe loc, ocuparea locurilor se realizeaza in ordinea mediilor obtinute, in limita numarului de locuri scoase la concurs aferente gradului profesional si materiei pentru care s-a optat.
(6) La note egale, numarul de posturi este suplimentat de sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii, astfel incat sa fie declarati admisi toti candidatii care au note egale cu cea a ultimului candidat declarat admis, corespunzator gradului si materiei pentru care a candidat.

Articolul 139
(1) Concursul de promovare efectiva consta in sustinerea unei probe avand ca obiect evaluarea activitatii si a conduitei candidatilor in ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata.
(2) Pentru evaluarea activitatii judecatorilor sunt avute in vedere hotararile judecatoresti redactate de candidati in ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata, iar pentru evaluarea activitatii procurorilor sunt avute in vedere actele intocmite de candidati in ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata. Hotararile judecatoresti si actele procurorului trebuie sa fie relevante pentru activitatea candidatului, sa aiba obiecte diferite si sa fie intocmite in faze procesuale diferite.
(3) Pentru procurori, constituie acte intocmite de candidati sau care privesc activitatea acestora: actele intocmite de procurori in faza de urmarire penala ori in faza judecatii, punctele de vedere care contin abordarea unor probleme de drept intocmite in cadrul diverselor atributii, transcrierea inregistrarilor sustinerilor orale ale procurorului de sedinta, proiectele de recurs in interesul legii, referatele in dosarele in care s-au pronuntat solutii definitive de achitare sau restituire, precum si orice alte acte intocmite in exercitarea atributiilor de serviciu. Se au in vedere inclusiv actele infirmate ori urmate de hotarari judecatoresti de restituire a cauzei la parchet sau de achitare, respectiv apeluri ori recursuri respinse, daca exista, urmand a fi atasate si hotararile judecatoresti sau actele procurorului prin care s-a dispus asupra solutiei candidatului.
(4) Pentru judecatori se iau in considerare inclusiv hotararile judecatoresti casate sau desfiintate, urmand a fi atasate si hotararile pronuntate in caile de atac; nu se iau in considerare hotararile judecatoresti prin care se ia act de renuntarea la judecata, de renuntarea la drept sau de retragerea unei cai de atac, se pronunta suspendarea judecarii procesului, se constata perimarea ori cererea este anulata, precum si hotararile judecatoresti care consfintesc tranzactia intervenita intre parti sau care au ca obiect incuviintarea executarii silite, confirmarea renuntarii la urmarirea penala ori acordul de recunoastere a vinovatiei. Comisia de evaluare poate stabili, pentru toti candidatii pe care ii evalueaza, si alte categorii de hotarari care nu vor fi avute in vedere la realizarea selectiei.
(5) Imediat dupa publicarea listei finale a candidatilor prevazute la art. 134 alin. (6), comisia de evaluare solicita instantelor/parchetelor in cadrul carora isi desfasoara activitatea candidatii listele hotararilor judecatoresti pronuntate si redactate, respectiv ale actelor intocmite de catre acestia in ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata, cu evidentierea datei si numarului hotararii/actului intocmit, a numarului de dosar, a obiectului cauzei, a stadiului procesual, a tipului hotararii/actului, a solutiei pronuntate si cu mentiunea ca aceasta a fost desfiintata/casata/infirmata, daca este cazul. Listele sunt generate exclusiv in format electronic. In cazul candidatilor care in perioada supusa evaluarii si-au desfasurat activitatea in cadrul mai multor instante/parchete, listele sunt solicitate de la fiecare dintre aceste instante/parchete.
(6) Imediat dupa primirea listelor prevazute la alin. (5), comisia de evaluare stabileste criterii unitare pe fiecare specializare pentru selectarea aleatorie a cate 10 hotarari judecatoresti, respectiv a cate 10 acte pentru fiecare candidat, ce vor fi supuse evaluarii. La stabilirea criteriilor de selectie, comisia de evaluare va tine seama si de dispozitiile alin. (2)-(4).
(7) Pe baza criteriilor stabilite potrivit alin. (2)-(4), comisia de evaluare realizeaza selectia hotararilor judecatoresti/a actelor procurorilor, cu sprijinul comisiei de organizare si al aplicatiei informatice special furnizate in acest scop de catre Consiliul Superior al Magistraturii.
(8) Dupa selectia realizata potrivit alin. (7), comisia de evaluare solicita de la instantele/parchetele in cadrul carora isi desfasoara activitatea candidatii hotararile/actele selectate.
(9) Instantele/Parchetele transmit comisiei de evaluare hotararile judecatoresti/actele solicitate in termen de 5 zile de la primirea adreselor. Hotararile judecatoresti/Actele procurorului sunt inaintate si in format electronic, impreuna cu fisele din sistemul electronic de management al dosarelor, denumit in continuare ECRIS, dupa caz.
(10) Odata cu cererea de inscriere la concurs, candidatul poate transmite comisiei de evaluare cel mult 5 hotarari judecatoresti redactate in perioada supusa evaluarii, indiferent de materia in care au fost pronuntate si de obiectul acestora, care vor fi avute in vedere la evaluarea activitatii ori, dupa caz, cel mult 5 acte cu obiect diferit intocmite de procurori in perioada supusa evaluarii.
(11) Comisia de evaluare analizeaza, pentru toti candidatii, si modul in care acestia au respectat jurisprudenta unitara a Inaltei Curti de Casatie si Justitie sau a instantelor superioare, solicitand in acest sens informatiile pe care le apreciaza necesare de la instantele/parchetele in cadrul carora isi desfasoara activitatea candidatii.
(12) In vederea verificarii modului in care candidatul respecta termenele de solutionare a lucrarilor, cu privire la intreaga perioada supusa evaluarii, imediat dupa publicarea listei finale a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicita instantelor/parchetelor in cadrul carora isi desfasoara activitatea candidatii transmiterea documentelor necesare si a datelor statistice privind:
a) activitatea candidatului: pentru judecatori - numarul de sedinte de judecata, numarul de cauze la care a participat la judecata, numarul de cauze solutionate, numarul de hotarari redactate, numarul de hotarari nemotivate in termen, numarul mediu de zile cu care a fost depasit acest termen, perioada medie de solutionare a cauzelor de catre candidat, alte activitati desfasurate in exercitarea atributiilor de serviciu, iar pentru procurori - numarul dosarelor sau al lucrarilor solutionate, numarul de sedinte de judecata la care a participat, perioada medie de solutionare a cauzelor de catre candidat, numarul cailor de atac declarate si motivate, alte activitati desfasurate in exercitarea atributiilor de serviciu;
b) activitatea instantei/parchetului la sectia la care a functionat judecatorul/procurorul: pentru judecatori - incarcatura medie de cauze pe judecator, numarul mediu de participari in sedinte de judecata, timpul mediu de solutionare pe tipuri de cauze, numarul mediu de hotarari redactate de judecatori, numarul mediu de hotarari neredactate in termen, iar pentru procurori - numarul mediu de dosare/lucrari solutionate de procurori, numarul mediu de participari in sedinte de judecata, numarul mediu de cai de atac declarate si motivate, timpul mediu de solutionare a cauzelor;
c) fisele ECRIS ale dosarelor prevazute la alin. (9) si (10), analizand informatiile din sistemul ECRIS referitoare la fiecare dintre aceste dosare, dupa caz.
(13) Presedintii instantelor sau conducatorii parchetelor in cadrul carora isi desfasoara activitatea candidatul iau masurile necesare pentru strangerea informatiilor prevazute la alin. (12) si pentru transmiterea acestora comisiei de evaluare in cel mai scurt timp.
(14) Imediat dupa publicarea listei finale a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs, comisiile de evaluare solicita, cu privire la fiecare candidat, opinia motivata a sectiei corespunzatoare specializarii candidatului de la instanta ierarhic superioara/parchetul ierarhic superior celei/celui unde functioneaza acesta. In acest scop, judecatorii/procurorii sectiei sunt consultati cu respectarea confidentialitatii opiniilor exprimate, rezultatul consemnandu-se intr-un referat, semnat de presedintele/procurorul-sef al sectiei si datat, care se transmite comisiei de evaluare. In cazul in care la instanta ierarhic superioara/parchetul ierarhic superior celei/celui la care functioneaza candidatul exista mai multe sectii cu specializare comuna, se procedeaza la consultarea tuturor sectiilor cu specializare comuna, fiind intocmit un referat unic semnat de presedintii sectiilor respective.
(15) Opinia sectiei sau a sectiilor corespunzatoare specializarii candidatului are rol consultativ pentru comisia de evaluare.

Articolul 140
(1) Comisiile de evaluare efectueaza evaluarea activitatii in functie de urmatoarele criterii:
a) capacitate de analiza si sinteza, coerenta in exprimare;
b) argumentatie sub aspectul claritatii si logicii, analiza argumentata a cererilor si apararilor formulate de parti, respectarea jurisprudentei unitare a Inaltei Curti de Casatie si Justitie si a curtilor de apel;
c) respectarea termenelor rezonabile de solutionare a cauzelor/lucrarilor si de redactare a hotararilor, tinand seama de volumul de activitate.
(2) Criteriile prevazute la alin. (1) lit. a) si b) privesc evaluarea hotararilor judecatoresti, respectiv a actelor procurorului.
(3) Punctajul maxim total ce poate fi atribuit ca urmare a evaluarii activitatii este de 60 de puncte, pentru fiecare dintre criteriile prevazute la alin. (1) putand fi acordate cel mult 20 de puncte.
(4) Comisia acorda un singur punctaj total pentru fiecare candidat, presedintele comisiei asigurand medierea in caz de divergente intre membrii comisiei.
(5) Evaluarea conduitei candidatilor din ultimii 3 ani de activitate efectiv desfasurata se face pe baza criteriilor prevazute la alin. (7). In cazul judecatorilor, evaluarea se face pe baza inregistrarilor unor sedinte de judecata in care completul a fost condus de candidat, a datelor existente la dosarul profesional si a informatiilor solicitate de la Inspectia Judiciara referitoare la eventualele abateri disciplinare si incalcari ale Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor din ultimii 3 ani de activitate efectiva, precum si a oricaror altor informatii despre candidat care pot fi verificate, iar in cazul procurorilor, pe baza raportului de evaluare intocmit de comisiile prevazute la art. 89, a datelor existente la dosarul profesional si a informatiilor solicitate de la Inspectia Judiciara referitoare la eventualele abateri disciplinare si incalcari ale Codului deontologic al judecatorilor si procurorilor din ultimii 3 ani de activitate. In acest scop, imediat dupa publicarea listei finale a candidatilor care indeplinesc conditiile de participare la concurs, comisia de evaluare solicita instantelor/parchetelor in cadrul carora acestia si-au desfasurat activitatea in perioada supusa evaluarii, compartimentului de specialitate din cadrul Consiliului Superior al Magistraturii si Inspectiei Judiciare informatiile necesare pentru evaluarea conduitei candidatilor.
(6) Comisia de evaluare stabileste un numar relevant de sedinte de judecata in care completul a fost condus de candidati, in privinta carora va solicita inregistrarile de la instantele in cadrul carora acestia si-au desfasurat activitatea in perioada supusa evaluarii. Comisia de evaluare poate proceda la ascultarea prin sondaj a inregistrarilor primite.
(7) Comisia de evaluare efectueaza evaluarea conduitei candidatilor in functie de urmatoarele criterii:
a) atitudinea corespunzatoare in relatia cu justitiabilii, avocatii, expertii, interpretii in timpul sedintei de judecata sau, dupa caz, in timpul activitatii de urmarire penala, de supraveghere a cercetarilor penale sau a activitatii de participare la sedintele de judecata, precum si in indeplinirea altor indatoriri profesionale, folosirea unui ton adecvat, politicos, evitarea manifestarilor si atitudinilor arogante sau dispretuitoare, capacitatea de a gestiona situatiile ivite in sala de judecata;
b) capacitatea de a colabora cu ceilalti membri care compun, respectiv constituie completul de judecata, precum si comportamentul si comunicarea cu ceilalti judecatori/procurori si cu personalul din cadrul propriei instante/parchet sau din cadrul instantelor/parchetelor superioare ori inferioare ierarhic.
(8) Punctajul maxim total ce poate fi atribuit ca urmare a evaluarii conduitei este de 40 de puncte, pentru fiecare dintre criteriile prevazute la alin. (7) putand fi acordate cel mult 20 de puncte. Comisia acorda un singur punctaj total pentru fiecare candidat, presedintele comisiei asigurand medierea in caz de divergente intre membrii comisiei.
(9) Comisiile de evaluare intocmesc un raport motivat in care se arata punctajele obtinute pentru fiecare criteriu si punctajul total obtinut de candidat, precum si motivarea acordarii acelui punctaj. Raportul de evaluare se transmite comisiei de organizare.
(10) Punctajul final total obtinut de fiecare candidat se publica pe site-ul Consiliului Superior al Magistraturii si al Institutului National al Magistraturii, cu codurile candidatilor.
(11) Impotriva punctajului obtinut la evaluare candidatul poate face contestatie in termen de 48 de ore de la publicare, expunand argumentele pentru care critica punctajul acordat. Contestatia se transmite prin fax sau e-mail ori se depune la Institutul National al Magistraturii, conform indicatiilor din anuntul privind posibilitatea depunerii contestatiilor, si se inainteaza spre solutionare Sectiei pentru judecatori, respectiv Sectiei pentru procurori, in termenul prevazut de calendarul concursului.
(12) In vederea solutionarii contestatiilor, la cererea comisiei de organizare, comisia de evaluare transmite de indata sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii mapa candidatului, care contine toate documentele care au stat la baza evaluarii, precum si raportul motivat al comisiei.
(13) Sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii analizeaza contestatia, in raport cu criticile formulate si cu documentele primite si, daca apreciaza ca se impune admiterea acesteia, procedeaza la o noua evaluare a candidatului pe baza criteriilor si punctajelor prevazute de lege. Pe o fisa de evaluare nominala, fiecare membru al sectiei acorda punctajele corespunzatoare. In acest caz, in urma reevaluarii candidatului, niciun punctaj acordat nu poate fi mai mic decat cel obtinut la evaluarea initiala. Punctajul total obtinut ca urmare a admiterii contestatiei este definitiv si se calculeaza ca medie aritmetica a punctajelor acordate de fiecare dintre membrii prezenti ai sectiei corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii.
(14) Dupa solutionarea contestatiilor, comisia de organizare a concursului intocmeste lista cu rezultatele finale ale concursului de promovare efectiva, stabilindu-se pentru fiecare candidat daca este admis sau respins, in functie de punctajul obtinut.
(15) Pentru a fi declarat admis la concurs, candidatul trebuie sa obtina un punctaj total de cel putin 70 de puncte.
(16) Dispozitiile art. 138 alin. (4) se aplica in mod corespunzator.

Articolul 141
(1) Promovarea efectiva se face in ordinea mediilor obtinute, in limita numarului de posturi scoase la concurs, in raport cu optiunea candidatului. In ipoteza art. 129 alin. (6) teza a II-a, la promovarea efectiva se va tine seama de ordinea de preferinta indicata de candidati.
(2) La punctaje egale au prioritate candidatii care au vechime mai mare in functia de judecator, respectiv procuror, iar in cazul in care egalitatea se pastreaza dupa aplicarea acestui criteriu vor fi avute in vedere in urmatoarea ordine: vechimea in gradul profesional detinut, nota obtinuta la concursul de promovare pe loc. In circumscriptiile instantelor si parchetelor unde o minoritate nationala are o pondere de cel putin 50% din numarul locuitorilor, la medii egale au prioritate candidatii cunoscatori ai limbii acelei minoritati.
(3) In termen de cel mult 30 de zile de la comunicarea rezultatelor, sectia corespunzatoare a Consiliului Superior al Magistraturii dispune, prin hotarare, promovarea judecatorilor, respectiv a procurorilor declarati admisi.
(4) Judecatorii si procurorii care au promovat efectiv in functii de executie la instante sau parchete superioare nu pot fi delegati, detasati sau transferati timp de cel putin 2 ani de la data promovarii.
(5) Judecatorii care au promovat efectiv in functii de executie la instante superioare nu pot fi numiti in functia de procuror, iar procurorii care au promovat efectiv in functii de executie la parchete superioare nu pot fi numiti in functia de judecator timp de cel putin 2 ani de la data promovarii.
(6) Judecatorii si procurorii care indeplinesc conditia prevazuta la art. 140 alin. (15), dar care nu au fost promovati ca urmare a lipsei posturilor vacante pot fi promovati in posturile ce se vacanteaza la instantele sau parchetele pentru care au optat la inscriere, in termen de 6 luni de la data validarii concursului. Dispozitiile alin. (1) si (2) se aplica in mod corespunzator.
(7) Regulamentul privind concursul de promovare a judecatorilor se aproba prin hotarare a Sectiei pentru judecatori a Consiliului Superior al Magistraturii, iar Regulamentul privind concursul de promovare a procurorilor se aproba prin hotarare a Sectiei pentru procurori a Consiliului Superior al Magistraturii. Regulamentele se publica in Monitorul Oficial al Romaniei, Partea I.
 

Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 11 Iunie 2024
Votati articolul "Titlul II Cariera judecatorilor si procurorilor, Capitolul VI - Legea nr. 303/2022 privind statutul judecatorilor si procurorilor":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI