Acest site foloseste cookie-uri. Apasati butonul alaturat pentru o navigare cat mai usoara.
Daca folositi acest site, sunteti de acord cu utilizarea cookie-urilor.
X Acest site foloseste Cookies.
Continuarea navigarii implica acceptarea lor. Detalii aici
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

ANAF: procedura de inregistrare a contractelor de locatiune

In Monitorul Oficial nr. 16 din 9 ianuarie 2013 a fost publicata Procedura ANAF din 21 decembrie 2012
de inregistrare a contractelor de locatiune


    A. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatori, altii decat persoanele fizice
    1. Potrivit prevederilor art. 1.798 din Legea nr. 287/2009 privind Codul civil, republicata, cu modificarile ulterioare, locatorii pot inregistra la organele fiscale competente din subordinea Agentiei Nationale de Administrare Fiscala contractele de locatiune pe care le incheie in calitate de locator atat cu persoane fizice, cat si cu persoane juridice.
    2. Organul fiscal competent este organul fiscal in a carui evidenta locatorul este inregistrat ca platitor de impozite si taxe.
    3. (1) Pentru inregistrarea contractului de locatiune, locatorul depune "Declaratia de inregistrare a contractelor de locatiune", cod 14.13.01.42, prevazuta la anexa nr. 4 la ordin, insotita de contractul de locatiune, in original si copie.
    (2) Declaratia se completeaza in doua exemplare, din care originalul se depune la organul fiscal competent, iar copia se pastreaza de locator.
    (3) Organul fiscal certifica conformitatea copiei contractului de locatiune cu originalul si restituie locatorului originalul.
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari
Documente utile pentru Asociatiile de Proprietari

Vezi detalii

Dieta alcalina pentru un stil de viata sanatos
Dieta alcalina pentru un stil de viata sanatos

Vezi detalii

Consilierul Ghid complet SSM si PSI
Consilierul Ghid complet SSM si PSI

Vezi detalii


    (4) In cazul in care locatorul depune declaratia prevazuta la alin. (1) prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.
    4. Modificarea si incetarea contractului de locatiune pot fi inregistrate, de locator, la organul fiscal competent, prin depunerea declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand bifata casuta "Modificare" sau "Incetare", dupa caz, din formular, insotita de documentele justificative.
    5. (1) Data inregistrarii contractelor de locatiune a modificarilor ulterioare si a incetarii acestora este data depunerii acestora la registratura organului fiscal competent sau data postei, dupa caz.
    (2) In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii, inregistrate direct la registratura organului fiscal competent, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.
    (3) In cazul contractelor de locatiune/modificarilor ulterioare/incetarii transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal competent o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.
    6. Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
    7. Organul fiscal competent organizeaza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa care face parte integranta din prezenta procedura.
    8. Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.
    9. Registrul contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Directia Generala de Tehnologia Informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.

    B. Inregistrarea contractelor de locatiune de catre locatorul persoana fizica
    1. Persoanele fizice care au calitatea de locator si obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare au obligatia inregistrarii contractului intre parti potrivit art. 81 alin. (2) din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare.
    2. Organul fiscal competent este:
    a) organul fiscal in a carui raza teritoriala persoana fizica isi are domiciliul, potrivit legii, sau adresa unde locuieste efectiv, daca aceasta este diferita de domiciliu - in cazul persoanelor fizice rezidente;
    b) organul fiscal in a carui raza teritoriala se afla bunul supus impunerii - in cazul persoanelor fizice nerezidente.
    3. (1) Contribuabilii care obtin venituri din cedarea folosintei bunurilor din patrimoniul personal si venituri din arendare si opteaza pentru determinarea venitului net, in sistem real, depun la organul fiscal competent contractul de locatiune, in original si copie, in termen de 15 zile de la incheierea acestuia, odata cu Declaratia privind venitul estimat/norma de venit (formular 220).
    (2) Organul fiscal certifica conformitatea copiei cu originalul si restituie locatorului originalul.
    (3) In cazul in care locatorul depune declaratia prevazuta la alin. (1) prin posta, cu confirmare de primire, aceasta va fi insotita de o copie legalizata de pe contractul de locatiune.
    (4) Data inregistrarii contractelor de locatiune este data depunerii acestora la registratura organului fiscal competent sau data postei, dupa caz.
    (5) In cazul contractelor de locatiune, inregistrate direct la registratura organului fiscal competent, dovada inregistrarii o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), avand inscrise numarul si data inregistrarii la organul fiscal.
    (6) In cazul contractelor de locatiune transmise prin posta, cu confirmare de primire, dovada inregistrarii la organul fiscal competent o constituie copia declaratiei prevazute la pct. 3 alin. (1), insotita de confirmarea de primire semnata de reprezentantul organului fiscal competent.
    (7) Declaratia si documentele depuse de locator se arhiveaza la dosarul fiscal al acestuia.
    4. Pentru contribuabilii care obtin venituri din arendare pentru care impunerea este finala sunt aplicabile corespunzator prevederile sectiunii A.
    5. Organul fiscal competent organizeaza evidenta contractelor de locatiune intr-un Registru al contractelor de locatiune, care se conduce informatizat, potrivit modelului prevazut in anexa.
    6. Inregistrarea in Registrul contractelor de locatiune se efectueaza in maximum 5 zile de la data depunerii contractelor.
    7. Registrul contractelor de locatiune se gestioneaza la nivelul organelor fiscale competente, cu ajutorul aplicatiei informatice puse la dispozitie de catre Directia Generalade Tehnologia Informatiei din cadrul Agentiei Nationale de Administrare Fiscala.


    ANEXA   la Procedura de inregistrare a contractelor de locatiune >>> detalii aici
Data aparitiei: 11 Ianuarie 2013
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite pe Email!
Votati articolul "ANAF: procedura de inregistrare a contractelor de locatiune":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "Litigiile de munca: legislatie comentata si exemple practice"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

ClubJuridic.ro - intrebarea zilei

Nu vrem sa pierdem apartamentul, este tot ce avem.

Intrebare: Buna ziua, Am sa relatez cat mai pe scurt problema pentru a nu va rapi foarte mult timp. In iunie 2010 am luat un credit de 43000 euro cu ipoteca pe un apartament de 2 camere in Bucuresti. In 2011 eu am intrat in concediu de crestere copil iar sotul meu a fost obligat sa demisioneze si apoi a gasit de lucru cu salariu minim pe economie. Cand am contractat creditul veniturile noastre erau: 2300 lei + bonuri + alte prime, respectiv 1900 lei + bonuri + alte prime. Ulterior salariile s-au redus la: 840 lei fara nimic altceva + 1200 lei indemnizatia copilului si 200 lei alocatia pana la 2 ani. Am instiintat banca de aceste reduceri ale venitului familiei si am depus o cerere pentru reesalonare. Deoarece nu am primit raspuns am inceput sa-i cautam noi, la sucursala, apoi la centrala dar nimeni nu a stat de vorba cu noi. Intr-un final am apelat la un avocat si am trimis de doua ori cereri pentru solutionare pe cale amiabila. Nu am primit raspuns nici in acest caz. Dupa mai mult de un an de incercari de a solutiona pe cale amiabila aceasta problema am fost contactati de catre cineva din banca si am fost convocati la o intalnire la care ni s-a spus ca daca nu platim in termen de 4 luni toata valoarea creditului, vom fi executati silit. Nu au stiut ce s-a intamplat cu repetatele noastre cereri si nici nu au vrut sa discute despre asta. Intr-un final am semnat oferta si acum am pus apartamentul in vanzare pentru a achita creditul. Acest lucru mi se pare un abuz cras din partea bancii. Practic ne-a ignorat pana in aceasta faza in care am fost obligati sa ajungem la vanzare sau executare silita. Si asta doar pentru a le fi tot lor bine, dupa cum stiti... Va rog din suflet sa nu ne ignorati asa cum o fac toti cei la care am apelat. Am ajuns sa cer mila cuiva...si asta fac acum, va rog sa va fie mila si sa ne ajutati cumva. Acum in septembrie imi reiau serviciul, sotul meu a gasit un loc de munca mai bun, socrul meu a inceput sa ia pensie si ne poate ajuta. El a fost dat afara in 2010 si nu l-a mai angajat nimeni pentru ca mai avea 3 ani pana la pensie. Acum ne poate ajuta sa platim ratele. Nu vrem sa pierdem apartamentul dar banca abuzeaza de noi...avocatii la care am apelat spun ca nu ne pot ajuta....eu cred ca exista o solutie...atata timp cat acum putem relua plata... Noi unde vom sta? Sunt eu cu sotul si copilul de nici 2 ani si socrii mei care sunt in varsta...Nu avem unde sa ne ducem si nu avem decat un prapadit de apartament de 54mp. Credeti ca se mai poate face ceva sa pastram apartamentul si sa continuam sa platim ratele? Va rugam din suflet sa ne ajutati...chiar suntem disperati... Multumesc mult pentru timpul acordat. Cu stima, Daniela Rosu. 0721 63 44 86

Raspuns: Stimata doamna Rosu, inteleg ca nu v-ati achitat ratele scadente un timp. In acest interval, asa cum... [citeste tot raspunsul aici...]

©2016 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI