Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Legislatia judirica actualizata la zi 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

A fost modificata OG nr. 14/2007! Ce se va intampla cu bunurile intrate in proprietatea privata a statului?

MFP a publicat pe site-ul oficial al institutiei un proiect de hotarare pentru modificarea HG 731/2007, publicat in data de 20.02.2018. Acesta propune modificarea si completarea Normelor metodologice de aplicare a Ordonantei Guvernului nr. 14/2007 pentru reglementarea modului si conditiilor de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, aprobate prin Hotararea Guvernului nr. 731/2007.
 

Consultati in intregime textul proiectului aici. >>
 

OG nr. 14/2007: ce schimbari sunt preconizate?
 

Regasiti mai jos schimbarile extrase din nota de fundamentare a proiectului.


- eliminarea posibilitatii prelucrarii bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, de la art. 2 alin. (2), deoarece textul viza reprocesarea produselor accizabile, in primul rand a alcoolului, produse care potrivit art. 437 din  Legea nr. 227/2015 privind Codul fiscal se distrug integral sau, in cazul in care nu indeplinesc conditiile legale de comercializare. Corelativ, se propune si abrogarea art. 15 alin. (5), care reglementa diminuarea pretului de vanzare cu valoarea estimata a cheltuielilor ulterioare de prelucrare;

- reglementarea constituirii comisiei de preluare si distrugere prin decizie a institutiei sau autoritatii publice detinatoare, pentru a evita situatia in care detinatorii pot fi chiar persoane condamnate penal in cazul bunurilor confiscate ca urmare a savarsirii de infractiuni sau membri ai familiilor acestora;



- reglementarea necesitatii de a fundamenta masura inlocuirii membrilor comisiilor de preluare si distrugere care functioneaza pe langa institutiile si autoritatile publice detinatoare, pentru a asigura continuitatea activitatii acestora;

- eliminarea prevederii potrivit careia arondarea teritoriala a detinatorilor de bunuri intrate in proprietatea privata a statului din punctul de vedere al organului de valorificare competent a prelua bunurile se stabileste prin ordin al ministrului finantelor publice, deoarece potrivit art. 21 din O.G. nr. 14/2007, introdus prin Legea nr. 318/2015, arondarea este aprobata prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale Fiscala;

- reglementarea declararii bunurilor confiscate in materie penala, distinct de celelalte bunuri intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului;

- abrogarea prevederii conform careia creantele devenite ale statului in conditiile prevazute la art. 1 din Norme urmeaza regimul mijloacelor de plata in lei, deoarece aceasta reglementare face obiectul Legii nr. 207/2015 privind Codul de procedura fiscala, cu modificarile si completarile ulterioare, iar, unde acesta nu dispune, se aplica prevederile Codului civil si ale Codului de procedura fiscala, conform art. 3 din Codul de procedura fiscala;

- abrogarea prevederii conform careia titlul de proprietate al statului asupra bunurilor provenind din succesiuni vacante este certificatul de vacanta succesorala, deoarece vacanta succesorala poate fi constatata si de instantele de judecata, nu doar de notarii publici. De asemenea, acest aspect este reglementat de alt act normativ, respectiv Legea notarilor publici si  a activitatii notariale nr. 36/1995, republicata;

- reglementarea reprezentarii statului in procedura succesorala, pentru succesiunile care urmeaza regimul stabilit prin vechiul Cod civil, de catre directiile generale regionale ale finantelor publice (in locul directiilor generale ale finantelor publice judetene sau a mun. Bucuresti, datorita reorganizarii Agentiei Nationale de Administrare Fiscala prin O.U.G. nr. 74/2007);

- reducerea perioadei dupa care bunurile mobile aflate la organele de valorificare sau la detinator, pentru care s-a dispus restituirea prin incheiere a judecatorului de camera preliminara sau prin hotarare judecatoreasca definitiva si nu au fost ridicate de proprietar sau persoanele in drept, se considera abandonate, de la un an la trei luni, pentru corelare cu art. 3 alin. (6) din O.G. nr. 14/2007, astfel cum a fost modificat prin Legea nr. 28/2012;

- extinderea la 30 de zile a termenului de evaluare a bunurilor, cu exceptia celor care necesita raport de evaluare sau de expertiza tehnica, pentru a facilita desfasurarea activitatii de valorificare in situatia unui volum mare de bunuri intrate in proprietatea privata a statului;

- eliminarea prevederii (art. 15 alin. (2)) potrivit careia criteriile de stabilire a pretului bunurilor, in conditiile H.G. nr. 731/2007, se aplica si in cazul bunurilor pentru care legi speciale stabilesc preturi impuse, deoarece aceasta nu tine seama de forta juridica a reglementarii, printr-o hotarare a Guvernului neputandu-se deroga de la acte normative la nivel de lege;

- pentru bunurile imobile intrate in proprietatea statului, se propune abrogarea uneia dintre exceptiile de la regula valorificarii acestora prin licitatie publica, si anume posibilitatea atribuirii cu titlu gratuit a celor care nu s-au putut valorifica in termen de 180 de zile de la data evaluarii,  reglementata la art. 22 lin. (2) lit. b) si art. 22 alin. (5), deoarece temeiul legal din legislatia primara, respectiv art. 10 alin. (1) lit. f) din O.G. nr. 14/2007 republicata, a fost abrogat prin Legea nr. 318/2015;

- corelarea componentei comisiei de evaluare, pentru bunuri confiscate in proceduri penale, cu structura reglementata prin Legea nr. 318/2015;

- reglementarea depunerii documentelor necesare participarii la licitatia publica, in termen de cel putin o zi inainte de data organizarii licitatiei, deoarece neexistand un termen de depunere, exista riscul de a fi depuse cu putin timp inaintea desfasurarii licitatiei, situatie care creeaza dificultati  in procesarea acestora;

- inlocuirea cererii de participare la licitatie cu oferta de cumparare care nu poate fi mai mica decat pretul de pornire al licitatiei;

- verificarea creditarii contului de disponibil deschis la Trezoreria statului in care se vireaza garantia de participare la licitatie de catre comisia de licitatie, in cazul platii garantiei prin decontare bancara sau mandat postal;

- inlocuirea dovezii emise de creditorii fiscali ca participantii la licitatie nu au obligatii fiscale restante cu o declaratie pe proprie raspundere, deoarece nu exista o baza de date centralizata si nu se poate aduce o astfel de dovada de la toate organele fiscale din tara;

- reglementarea adjudecarii bunurilor scoase la licitatie, in cazul primei licitatii, si de catre un participant unic, daca acesta ofera cel putin pretul de pornire al licitatiei. Reglementarea are ca scop atat valorificarea mai rapida a bunurilor, cat si aplicarea unui tratament mai echitabil ofertantului unic, care depune garantia de participare la licitatie si nu i se poate imputa neparticiparea la licitatie a altor persoane, astfel incat nu ar trebui sa suporte consecintele acestei situatii (de exemplu, plata inutila a dobanzii daca suma aferenta garantiei depuse este imprumutata);

- majorarea pragului pana la care poate fi redus pretul in cazul valorificarii prin licitatie publica de la 25% la 50% din valoarea initiala a bunurilor;

- completarea reglementarilor privind vanzarea in rate a bunurilor cu precizari in ceea ce priveste interdictia de vanzare si grevare a bunului cumparat in rate, pana la achitarea integrala a pretului;

- reglementarea atribuirii cu titlu gratuit a bunurilor  doar in cazul in care nu se valorifica in termen de 180 de zile de la evaluare, atat pentru autovehicule, ambulante sanitare cu dotari aferente, ambarcatiuni si motoarele atasabile acestora care fac obiectul repartizarii de catre comisia interministeriala care functioneaza catre SGG, cat si pentru orice alte catogorii de bunuri care pot face obiectul atribuirii cu titlu gratuit. Astfel se stabileste valorificarea prin vanzare ca fiind prioritara fata de atribuirea cu titlu gratuit, reglementare permisa de legislatia primara din acest domeniu, care nu stabileste ordinea de prioritate intre vanzare si atribuire cu titlu gratuit;

- preluarea atributiilor M.F.P. in ceea ce priveste centralizarea raportarilor lunare privind autovehiculele, ambulantele sanitare cu dotarile aferente, ambarcatiunile si motoarele atasabile acestora de catre A.N.A.F.;

- eliminarea referirii la omologarea individuala prin exceptare individuala a autovehiculelor care nu se incadreaza in prevederile legale privind emisiile poluante, deoarece aceasta exceptare nu se mai regaseste in prevederile Ordinului ministrului transporturilor, constructiilor si turismului nr. 2132/2005 pentru aprobarea Reglementarilor privind omologarea individuala, eliberarea cartii de identitate si certificarea autenticitatii vehiculelor rutiere;

- eliminarea prevederii de la art. 29 alin. (1) lit. e), potrivit careia persoanelor juridice li se pot atribui cu titlu gratuit bunuri intrate in proprietatea privata a statului care au fost achizitionate din import in baza unui contract de credit garantat de stat deoarece reglementarea corespondenta din OG nr. 14/2007 a fost abrogata prin legea de aprobare a acestei ordonante (Legea nr. 274/2007);

- eliminarea din categoria cheltuielilor de valorificare a cotelor pentru constituirea  fondului de stimulente, ca urmare a disparitiei temeiului legal al constituirii acestui fond, precum si conferirea unui caracter exemplificativ enumerarii acestor cheltuieli de la art. 39 alin. (1), pentru corelare cu art. 11 alin. (5) din O.G. nr. 14/2007, potrivit caruia cheltuielile de valorificare cuprind, fara exceptie, cheltuielile efectuate de la preluarea bunurilor pana la valorificarea, atribuirea cu titlu gratuit sau distrugerea acestora, fara a se prevedea stabilirea acestor cheltuieli prin norme;

- introducerea cheltuielilor pentru restituirea contravalorii bunurilor inapoiate de consumatori ca urmare a constatarii unor defecte, conform cadrului legal privind protectia consumatorilor si a cheltuielilor pentru verificarea starii de functionare a autovehiculelor;

- reglementarea cheltuielilor care se suporta de catre stat in cazul succesiunilor vacante grevate de sarcini, respectiv a cheltuielilor care greveaza asupra bunurilor in limita activului succesoral, pentru a evita impactul negativ asupra cheltuielilor bugetare prin suportarea unor de cheltuieli care pot depasi nivelul veniturilor realizate din valorificarea acestora;

- reglementarea procedurii de restituire a bunurilor sau contravalorii acestora in cazul in care beneficiarul restituirii inregistreaza obligatii fiscale restante fata de bugetele ale caror creante sunt administrate de Agentia Nationala de Administrare Fiscala, prin ordin al presedintelui A.N.A.F.;

- abrogarea art. 40 alin. (5), care reglementeaza restituirea contravalorii unor bunuri atribuite cu titlu gratuit prin ordin comun M.F.P. si M.A.I., deoarece excede legislatiei primare, conform careia restituirea bunurilor se face doar pe baza de hotarare judecatoreasca;

- predarea cu titlu gratuit de catre detinatori a bunurilor mobile confiscate care, potrivit legii, pot face obiectul unui patrimoniu muzeal, inclusiv a  fildesului, catre institutiile specializate, potrivit avizului Comisiei Nationale a Muzeelor si Colectiilor. S-a avut in vedere armonizarea cu dispozitiile Legii nr. 65/2014, dar si cu art. 8 alin. (1) din Reg. (CE) nr. 338/97, cu modificarile si completarile ulterioare, potrivit caruia sunt interzise cumpararea, oferta de cumparare, achizitia in scopuri comerciale, utilizarea in scop lucrativ si vanzarea, pastrarea pentru vanzare sau transportul pentru vanzare al exemplarelor speciilor din anexa A a Regulamentului, termenul de ”exemplar” avand intelesul de orice animal sau planta, vie sau moarta, din speciile prevazute la anexele A - D, sau orice parte sau produs obtinut din acestea;
- introducerea licitatiei publice ca metoda de valorificare pentru metalele si pietrele pretioase, precum si eliminarea conditionalitatii prevazute la art. 52 privind existenta unui act care sa ateste intrarea, cu titlu definitiv, in proprietatea privata a statului, intrarea in proprietatea statului fiind de drept si nu in baza unui act, pentru a asigura valorificarea operativa a acestor bunuri;

- eliminarea raportarii trimestriale prevazute la art. 31 alin. (1) lit. h) si anexa nr. 2, deoarece nu este necesara reglementarea obligatiei organelor de valorificare de raportare a unor informatii catre A.N.A.F la nivelul unei hotarari a Guvernului. Avand in vedere faptul ca organele de valorificare functioneaza direct sau indirect in subordinea  acestei institutii, orice raportare poate fi solcitata in formatul si cu periodicitatea dorita, fara o reglementare la nivelul unei hotarari a Guvernului. Formatul raportarii este de asemenea depasit (nu a suferit modificari esentiale din anul 1999, cand era reglementata prin H.G. nr. 514/1999);

-  modificarea art. 44 din Norme, datorita faptului ca nu au fost identificate unitatile specializate ale ministerelor competente a preluare si gestiona substantelor si preparatelor toxice si foarte toxice;

- extinderea sferei potentialilor cumparatori ai obiectelor din metale si pietre pretioase intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului prin includerea persoanelor fizice neautorizate de A.N.P.C. care pot achizitiona astfel de bunuri cu conditia de a declara pe proprie raspundere ca efectueaza achizitia doar in scop personal si nu pentru revanzare;

- inlocuirea denumirilor unor functii de conducere pentru adaptarea si flexibilizarea actului normativ, tinand cont de noul mod de stabilire a organelor de valorificare reglementat prin Legea nr. 318/2015, respectiv prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, aspect care presupune modificarea mai facila a organelor de valorificare;

- inlocuirea sintagmei ”ordonanta emisa de procuror” cu sintagma ”incheierea emisa de judecatorul de camera preliminara”, ca urmare a modificarilor aduse OG nr. 14/2007 prin art. 88 din Legea nr. 255/2013 pentru punerea in aplicare a Legii nr. 135/2010 privind Codul de procedura penala si pentru modificarea si completarea unor acte normative care cuprind dispozitii procesual penale;

- inlocuirea cuvantului detinator cu sintagma ”institutia sau autoritatea publica detinatoare”, deoarece atributiile si obligatii detinatorului, prevazute in O.G. nr. 14/2007 si in H.G. nr. 731/2007, sunt specifice unei institutii sau autoritati publice;

- inlocuirea sintagmelor ”drepturi de import” si ”drepturi vamale de import” cu sintagma ”taxe la import” si a sintagmei ”bunuri necomunitare” cu sintagma ”bunuri neunionale”, in concordanta cu noile reglementari vamale unionale ce au intrat in vigoare de la data de 01 mai 2016;

- actualizarea unor trimiteri catre acte normative abrogate, la actele normative in vigoare, cel mai frecvent fiind intalnite trimiteri la vechiul Cod de procedura fiscala, respectiv O.G. nr. 92/2003;

- actualizarea trimiterilor catre articole O.G. nr. 14/2007, impusa de renumerotarea articolelor ordonantei cu ocazia republicarii;

- eliminarea din cuprinsul hotararii Guvernului a nominalizarii conturilor bugetului de stat in care se incaseaza veniturile rezultate din activitatea de valorificare a bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului,  deoarece acestea sunt codificate pe baza clasificatiei indicatorilor privind finantele publice, aprobata potrivit art. 19 lit. f) din Legea nr. 500/2002 privind finantele publice de Ministerul Finantelor Publice, nu la nivelul Guvernului. Se nominalizeaza subdiviziunile corespunzatoare din cadrul capitolelor de venituri ale bugetului de stat sau ale bugetului local, cu detaliere doar pana la nivel de subcapitol, pentru a evita necesitatea unor modificari in cazul introducerii unor noi subdiviziuni la nivel de paragraf;

- reglementarea stabilirii conturilor de disponibil in care se colecteaza veniturile incasate din valorificarea bunurilor intrate, potrivit legii, in proprietatea privata a statului, precum si a conturilor bugetului de stat in care se vireaza sumele incasate, dupa acoperirea cheltuielilor de valorificare,  prin ordin al presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala, prin care se reglementeaza si entitatile pe numele carora se deschid, precum si modul de codificare;

- introducerea unor dispozitii tranzitorii la art. II in sensul ca, pana la emiterea ordinul presedintelui Agentiei Nationale de Administrare Fiscala pentru stabilirea conturilor in care se colecteaza veniturile din valorificarea bunurilor, se vor folosi tot cele deschise conform cadrului legal in vigoare pana la intrarea in vigoare a prezentei hotarari.

 


Daca doriti sa consultati in intregime textul notei de fundamentare, il gasiti atasat aici. >>

 

Sursa: MFP


Redactia E-juridic
de Redactia E-juridic

Redactia E-Juridic are un colectiv de 4 autori specializati din domeniul juridic cu toate ramificatiile sale. Zilnic aducem in atentia dvs. tot ce este nou legat de proiecte de legi, acte adoptate si noutati legislative. Va explicam in mod detaliat modificarile aparute si oferim solutii practice pentru orice dilema generata de noutatile cotidiene.

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "A fost modificata OG nr. 14/2007! Ce se va intampla cu bunurile intrate in proprietatea privata a statului?":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016