Angajatorul poate impune obligativitatea purtarii unei uniforme la locul de munca, insa acest aspect trebuie reglementat in Regulamentul intern al firmei, precum si in contractul individual de munca.
Iata care sunt clauzele pe care angajatorul trebuie sa le includa in Regulamentul intern privind uniforma de lucru:
1. Stabilirea obligativitatii ca salariatii sa poarte uniforma/tinuta de lucru pe perioada programului de lucru.
2. Acordarea uniformei de catre angajator: intrucat este o obligatie stabilita de angajator, uniforma trebuie furnizata de acesta, pe cheltuiala sa, fiecarui salariat in parte; de asemenea, ar fi oportun sa se mentioneze care sunt elementele componente ale acesteia, daca se acorda si ecuson, alte elemente specifice activitatii.
3. Obligatiile salariatului: de a purta uniforma, de a o curata, de a raporta deteriorarea acesteia etc.
4. Obligatii ale angajatorului: de a asigura uniforma pentru salariati, de a inlocui uniforma atunci cand aceasta s-a uzat sau s-a deteriorat, frecventa inlocuirii uniformei.
5. Introducerea la capitolul privind procedura disciplinara, eventuale abateri (faptul ca salariatii nu poarta uniforma in timpul programului de lucru) si modul de sanctionare a abaterii disciplinare.
6. Prevederi privind returnarea uniformei la incetarea relatiilor de munca si eventual reguli plata unei parti din contravaloarea uniformei in situatia in care salariatul o distruge din vina sa, in cazul in care acesta nu s-a amortizat in totalitate sau in situatia in care nu o returneaza la incetarea relatiilor de munca, in cazul in care acesta nu s-a amortizat in totalitate pana la plecarea salariatului din societate.
Important!
Regulamentul intern este obligatoriu, conform art. 241 din Codul muncii. E adevarat, legislatia in vigoare nu prevede explicit sanctiuni pentru neintocmirea Regulamentului Intern, dar inspectorii ITM veniti in control cer intotdeauna sa vada acest document si, daca el nu exista, dispun intocmirea lui de urgenta. Iar neindeplinirea masurilor dispuse de ITM constituie contraventie, conform art. 23 din Legea nr. 108/1999, si se sanctioneaza cu amenda de la 5.000 la 10.000 de lei!
Mai mult, Regumentul intern are exact aceeasi greutate ca si contractul individual sau colectiv de munca si trebuie respectat intocmai, atat de salariati, cat si de angajator, deoarece prevederile sale au valoare de lege.
Detalii AICI.
Explicatii oferite in noiembrie 2023 de catre specialistii site-ului
PortalCodulMuncii.ro. Dati
click AICI pentru a vedea toate noutatile din Codul Muncii + consultanta si raspunsuri detaliate de la experti.