Curtea Constitutionala a Romaniei (CCR) a stabilit ca va dezbate in 15 iunie sesizarea formulata de 111 deputati PSD si PNL referitoare la neconstitutionalitatea legii de modificare si completare a Legii 360/2002 privind statutul politistilor.
"Contestam atat elementele de procedura, cat si pe cele de fond. Criticam, in primul rand, faptul ca la Camera Deputatilor proiectul a fost modificat substantial fata de Senat, ceea ce incalca o decizie din 2008 a CCR. Pe fond, se incalca drepturile cetateanului, se creeaza doua statute ale functionarilor publici, deoarece Legea 360 facea trimitere la Legea 188. Astfel, se fac derogari si se lasa la latitudinea unui singur om, ministrul de Interne, sa faca regulile jocului", a explicat pentru AGERPRES liderul deputatilor PSD, Mircea Dusa.
In ceea ce priveste elementele de procedura, in contestatia Opozitiei se mentioneaza ca acest act normativ este viciat de neconstitutionalitate in ansamblu, deoarece adoptarea acestuia a fost realizata cu incalcarea normelor constitutionale.
"Referitor la procedura legislativa desfasurata in cadrul Camerei Deputatilor in ceea ce priveste adoptarea legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului, va invederam faptul ca procedura a fost viciata prin faptul ca au fost puse in discutie o serie de amendamente, amendamente care nu au fost analizate, in prima instanta, de Senat", sustin semnatarii contestatiei.
Pe fond, Opozitia arata ca proiectul pentru modificarea Legii 360/2002 privind statutul politistului incalca, in primul rand, principiului egalitatii in drepturi a cetatenilor.
"Prevederile legii pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului instituie un tratament in mod vadit defavorabil persoanelor care ocupa functia publica de politist fata de alti functionari publici care se bucura de stabilitate si de aplicarea tuturor prevederilor din Statutul functionarilor publici, care ii protejeaza fata de schimbarile si/sau suspendarile intempestive si abuzive ori nelegale din functie", se mentioneaza in contestatie.
Uniunea Social Liberala sustine ca aplicarea unor tratamente si masuri diferentiate pentru functionarii publici nu se justifica si ar trebui excluse.
"Or, actuala redactare a art. I, pct. 6 din legea pentru modificarea Legii nr. 360/2002 privind Statutul politistului nu face decat sa creeze toate parghiile juridice pentru ca actualul Executiv sa dispuna masuri abuzive si arbitrare menite sa determine reducerea numarului de politisti", sustin semnatarii.
Potrivit Opozitiei, proiectul de lege incalca dreptul de acces la functiile publice si prevederile din Legea fundamentala referitoare la restrangerea exercitiului unor drepturi sau libertati fundamentale.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Un angajat, dupa perioada maxima de concediu medical, ajunge la comisie medicala pentru pensionare anticipata. Cand se incheie contractul de munca? la momentul eliberarii deciziei de catre comisia medicala de pensionare anticipata sau la momentul eliberarii deciziei de pensionare pe caz de boala?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am avut o Intreprindere Individuala intre perioada 01.08.2023 si 30.08.2024. Pentru anul 2023 am realizat venituri impozabile in valoare de 28.000, iar pentru anul 2024 37.000. Pentru anul 2023 am platit numai impozit si sanatate, si pentru 2024 tot impozit si sanatate. CAS-ul ar fi trebuit platit in situatia de fata, tinund cont, ca nici un an nu a fost intreaga?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem un nr. de 10 angajati cu contract de munca pe perioada nedeterminata care beneficiau de indemnizatie de somaj atunci cand au fost angajati. Nu s-a incheiat conventie cu AJOFM pentru ca angajatorul sa beneficieze de subventionarea locurilor de munca. Din cauza unor dificultati financiare s-a decis incetarea contractelor angajatilor aflati in perioada de proba cu art. 31 alin. 3. Va rog sa imi spuneti in baza caror prevederi legale refuza AJOFM reluarea platii indemnizatiei de somaj...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<