Familiile numeroase romanesti ar putea beneficia in curand de reduceri, gratuitati si prioritate in accesarea unor servicii sau cumpararea unor produse. Conditia e simpla: trebuie sa aveti minim 3 copii.
Un nou proiect de lege vine in sprijinul parintilor care au mai mult de doi copii prin oferirea unui certificat de familie numeroasa si a unui card care garanteaza accesul la servicii si produse reduse sau gratuite.
"Familia este institutia de baza si cea mai importanta valoare sociala pentru cetatenii oricarui stat, fapt pentru care aceasta necesita o protectie specifica intrucat indeplineste numeroase functii in societate", sustin initiatorii proiectului de lege.
Acestia subliniaza faptul ca romanii nu s-au mai axat pe marirea numarului de membri ai familiilor lor, intrucat cheltuielile cu acestia sunt mari si reprezinta, in timp, provocari care sunt cu greu indeplinite din punct de vedere financiar. "Aceste circumstante deosebite creeaza o diferentiere substantiala intre nivelul de trai al familiilor numeroase si cel al familiilor cu cel mult doi copii sau chiar fara", precizeaza semnatarii proiectului de lege.
Situatia dezavantajata a familiilor cu mai multi copii este accentuata si de pandemia Covid-19, mai spun alesii care sustin initiativa.
"Familiile numeroase contribuie la dezvoltarea echilibrata a oricarui stat intrucat ele sunt cele care se ocupa de ingrijirea si educarea viitoarei generatii de forta de munca a Romaniei. Asadar, este necesar ca legiuitorul roman sa apere interesul social si economic al familiilor numeroase prin crearea unui cadru legal corespunzator care sa echilibreze situatia membrilor familiei privind accesul la bunuri si servicii publice si/sau private si sa ofere recunoastere sociala familiilor numeroase, urmand exemplul alter state europene ca Spania (Legea familiilor numeroase care dateaza din anul 1971), Franta si Belgia (acordarea de carduri de transport pentru familiile numeroase care ofera familiilor cu trei sau mai multi copii tarife reduse), Ungaria (acordarea de stimulente financiare si fiscale familiilor numeroase) etc.
Totodata, in multe din statele membre UE, activeaza o serie de organizatii non-guvernamentale si asociatii, care promoveaza politici locale in favoarea familiilor numeroase (spre exemplu Confederatia Europeana pentru Familii Numeroase). Aceasta necesitate de reglementare a legiuitorului roman vine in contextui in care se inregistreaza un risc major de vulnerabilitate sociala pentru familiile numeroase si familiile monoparentale. Potrivit statisticilor Eurostat din 2014, Romania este a doua tara din Europa cu risc major de saracie si vulnerabilitate sociala pentru un procent de 73,1% dintre gospodariile cu venituri mici si medii formate din parinti si trei sau mai multi copii aflati in ingrijire, fiind depasita numai de Bulgaria", explica parlamentarii in expunerea de motive.
Prin intermediul acestui proiect de act normativ parlamentarii doresc crearea unui cadru ideal prin care parintii cu minimum 3 copii sa aiba acces la o serie de avantaje care sa-i ajute cu buna dezvoltare a celor mici si sa le scada din povara fiscala anuala, pe langa altele.
In primul rand, proiectul de lege stabileste in clar faptul ca are in componenta sa masuri de sprijin specifice pentru familiile cu 3 sau mai multi copii. Acordarea acestor facilitati si beneficii economice, sociale si culturale are drept scop "crearea de condtii mai bune pentru cresterea si ingrijirea copiilor, garantarea egalitatii in societate a membrilor familiilor numeroase si stimularea educatiei copiilor".
In al doilea rand, familie numeroasa, in temeiul legii, poate fi numai:
Pachet Teste REZOLVATE pentru reusita la examenul de titularizare in invatamantul prescolar - EDUCATORI 2 culegeri
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
*Parinte singur poate fi persoana care se afla in una din urmatoarele situatii:
In al treilea rand, parintii trebuie sa indeplineasca o serie de conditii pentru a fi eligibili pentru reduceri, gratuitati si prioritate, dupa cum urmeaza:
In al patrulea rand, copiii trebuie sa fie inscrisi intr-o forma de invatamant, dar este acceptata si scolarizarea la domiciliu. Absentele motivate si nemotivate nu trebuie sa depaseasca 50% din numarul de ore de curs prevazut in semestrul anterior solicitarii avantajelor pentru familiile numeroase. Exceptie de la aceasta regula se constituie absentele obtinute in urma unei conditii medicale speciale, cand exista evenimente familiale deosebite sau pentru copiii cu cerinte educationale speciale.
In al cincilea rand, daca sunt intrunite toate cerintele, atunci familiile numeroase pot obtine o serie de masuri de sprijin prin intermediul unui Card public de beneficii care se elibereaza nominal ambilor parinti, dupa ce au obtinut Certificatul de familie numeroasa.
Pentru obtinerea Certificatului de familie numeroasa vor fi necesare:
Certificatul de familie numeroasa va fi eliberat de Primarie si va fi reinnoit o data la trei, precum si atunci cand numarul membrilor familiei se modifica sau apar situatii care nu mai mentin eligibilitatea de a fi o familie cu multi copii certificata. Daca unul dintre cei minimum trei copii implineste 18 ani sau 21 de ani, cu conditia continuarii studiilor, membrii familiilor numeroase vor putea beneficia in continuare de masurile de sprijin pana la expirarea termenului de trei ani cand trebuie reinnoit Certificatul.
Dupa obtinerea Certificatului de familie numeroasa, autoritatile locale vor emite un card public de beneficii pentru membrii familiei. Cardul public de beneficii pentru membrii familiei este nominal si netransmisibil. Acesta se elibereaza pe numele familiei, cu mentiunea numelor si prenumelor a cel putin 5 membri (3 in cazul familiilor monoparentale).
In al saselea rand, Cardul privat de beneficii eliberat in baza Certificatului de familie numeroasa va contine beneficii precum:
Proiectul de lege prevede ca "statul va lncuraja responsabilitatea sociala a operatorilor si agentilor economici si sociali privati pentru ca acestia sa ofere beneficii si avantaje membrilor familiilor numeroase carora li s-a eliberat Certificatul pentru familie numeroasa", dar nu precizeaza exact cum va face acest lucru.
Administratia locala, totodata, va oferi o serie de beneficii prin intermediul Cardul privat de beneficii, dupa cum urmeaza:
La capitolul transport, familiile numeroase vor putea calatori cu transportul public local si judetean cu o reducere de 25%, in timp ce pe calea ferata, la nivel national, se va asigura o reducere de 25% pentru calatoriile la clasa 1 sau 2.
La capitolul educatie, membrii familiilor numeroase pot beneficia de reducere de pana la 50% din tariful taxelor academice si administrative in invatamantui universitar din sistemul public. Acestea vor include taxe de inmatriculare, de inscriere, de studii, de examinare, de eliberare a diplomelor si adeverintelor si alte taxe administrative si academice de acest tip. Copiii familiilor numeroase pot fi scutiti de plata cazarii la internate si pot avea reducere de 50% din tariful taxei de cazare la caminul studentesc, dupa caz. Copiii familiilor numeroase pot beneficia de o reducere de pana la 20% din tariful taxelor universitare de studii din sistemul public.
La capitolul sanatate, se va asigura o reducere de 20% pentru cheltuielile legate de asistenta medicala si cazare prin Cardul privat de beneficii eliberat in baza Certificatului de familie numeroasa.
Vor fi incluse si alte beneficii, precum contractele colective de munca sau contractele individuale de munca care pot include masuri de sprijin pentru angajatii apartinand familiilor numeroase, mai ales privind drepturile angajatilor, mobilitatea geografica, relocare, modificari substantiate ate conditiilor de lucru, program si incetarea contractului de munca.
Finalmente, proiectul de lege prevede si sanctiuni pentru cei care vor sa profite de aceste noi beneficii, desi nu le-ar fi meritat. Acestea pot ajunge chiar si pana la inchisoare.
Momentan, proiectul de lege este inregistrat pentru dezbatere la Senat.
Procedura de urgenta a fost adoptata, asadar parcursul parlamentar ar trebui sa fie scurtat.
A fost solicitat punctul de vedere al Guvernului.
Proiectul este sustinut de: Corlatean Titus - senator PSD; Les Gabriel-Beniamin - senator PSD; Bica Danut - deputat PNL; Bumb Sorin-Ioan - deputat PNL; Cupsa Ioan - deputat PNL; Dobrovie Matei-Adrian - deputat Independent; Fador Angelica - deputat PNL; Gheorghe Andrei Daniel - deputat PNL; Giugea Nicolae - deputat PNL; Heius Lucian-Ovidiu - deputat PNL; Jivan Luminita-Maria - deputat PSD; Leoreanu Laurentiu-Dan - deputat PNL; Mihalescul Dumitru - deputat PNL; Neagu Nicolae - deputat PNL; Racuci Claudiu-Vasile - deputat PNL; Sighiartau Robert-Ionatan - deputat PNL; Siscu George - deputat PNL; Sovaiala Constantin - deputat PNL.
Prevederile de mai sus nu se aplica momentan. Pentru a intra in vigoare este nevoie de voturile senatorilor si al deputatilor, de promulgarea presedintelui Romaniei si de publicarea in Monitorul Oficial. Totodata, vor trebui elaborate Norme de aplicare.
Vom urmari evolutia proiectului de lege si vom reveni cu actualizari de indata ce acestea vor fi disponibile.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri