Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Codul administrativ. Clasificarea functiilor publice si categoriile de functionari publici

Codul administrativ. Clasificarea functiilor publice si categoriile de functionari publici
Codul administrativ cuprinde clasificarea functiilor publice si categoriile de functionari publici. Iata ce prevede legea!

Functiile publice se clasifica dupa cum urmeaza:
  • functii publice generale si functii publice specifice;
  • functii publice din clasa I, functii publice din clasa a II-a, functii publice din clasa a III-a;
  • functii publice de stat, functii publice teritoriale si functii publice locale.

Functiile publice generale reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor cu caracter general si comun tuturor autoritatilor si institutiilor publice, in vederea realizarii competentelor lor generale.

Functiile publice specifice reprezinta ansamblul atributiilor si responsabilitatilor cu caracter specific unor autoritati si institutii publice, in vederea realizarii competentelor lor specifice, sau care necesita competente si responsabilitati specifice.

Stabilirea functiilor publice specifice si echivalarea acestora cu functiile publice generale se fac prin lege.

In intelesul prezentului Cod administrativ, echivalarea functiilor publice specifice cu functiile publice generale se refera la echivalarea in mod cumulativ a urmatoarelor conditii:
  • nivelul functiei publice;
  • nivelul studiilor necesare pentru exercitarea functiei publice;
  • vechimea in specialitate necesara pentru exercitarea functiei publice.
 

Codul administrativ - functiile publice

Functiile publice de stat sunt functiile publice stabilite, potrivit legii, in cadrul ministerelor, organelor de specialitate ale administratiei publice centrale, structurilor de specialitate ale Administratiei Prezidentiale, structurilor de specialitate ale Parlamentului Romaniei, autoritatilor publice autonome prevazute in Constitutia Romaniei si altor autoritati administrative autonome, precum si in cadrul structurilor autoritatii judecatoresti.

Functiile publice teritoriale sunt functiile publice stabilite, potrivit legii, in cadrul institutiei prefectului, serviciilor publice deconcentrate ale ministerelor si ale celorlalte organe ale administratiei publice centrale din unitatile administrativ- teritoriale, precum si institutiilor publice din teritoriu, aflate in subordinea/coordonarea/sub autoritatea Guvernului, a ministerelor si a celorlalte organe ale administratiei publice centrale.

Functiile publice locale sunt functiile publice stabilite, potrivit legii, in cadrul aparatului propriu al autoritatilor administratiei publice locale si al institutiilor publice subordonate acestora.

Functiile publice se impart in 3 clase, definite in raport cu nivelul studiilor necesare ocuparii functiei publice, dupa cum urmeaza:
  • clasa I cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii universitare de licenta absolvite cu diploma de licenta sau echivalenta;
  • clasa a II-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii superioare de scurta durata, absolvite cu diploma, in perioada anterioara aplicarii celor trei cicluri tip Bologna;
  • clasa a III-a cuprinde functiile publice pentru a caror ocupare se cer studii liceale, respectiv studii medii liceale, finalizate cu diploma de bacalaureat.

Dupa nivelul atributiilor titularului functiei publice, functiile publice se impart in 3 categorii, dupa cum urmeaza:
  • functii publice corespunzatoare categoriei inaltilor functionari publici;
  • functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de conducere;
  • functii publice corespunzatoare categoriei functionarilor publici de executie.

Functionarii publici numiti in functiile publice din clasele a II-a si a III-a pot ocupa numai functii publice de executie.

In categoria functiilor publice de conducere, functiile publice se clasifica prin raportare la nivelul de complexitate al atributiilor, in functiile prevazute la art. 390.

In categoria functiilor publice de executie, functiile publice se clasifica prin raportare la nivelul de complexitate al atributiilor potrivit gradelor profesionale.

Functionarii publici pot fi debutanti sau definitivi.

Sunt numiti functionari publici debutanti persoanele care au promovat concursul pentru ocuparea unei functii publice de grad profesional debutant, precum si persoanele numite in conditiile prevazute la art. 612 alin. (1) si care nu indeplinesc conditiile de vechime in specialitate necesare exercitarii unei functii publice de executie definitive.

Sunt numiti functionari publici definitivi:
  • functionarii publici debutanti care au efectuat perioada de stagiu prevazuta de lege si au obtinut rezultat corespunzator la evaluare;
  • persoanele care intra in corpul functionarilor publici prin modalitatile prevazute de prezenta parte si care au vechimea in specialitatea studiilor necesare ocuparii functiei publice de minimum un an.
 

Codul administrativ - inalti functionari publici

Categoria inaltilor functionari publici cuprinde persoanele care sunt numite in una dintre urmatoarele functii publice:
  • secretar general si secretar general adjunct din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 369 lit. a) din Codul administrativ;
  • secretar general al institutiei prefectului;
  • inspector guvernamental.

Categoria functionarilor publici de conducere cuprinde persoanele numite in una dintre urmatoarele functii publice:
  • director general din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385, precum si functiile publice specifice echivalente acestora, cu exceptia celor din categoria inaltilor functionari publici parlamentari;
  • director general adjunct din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385, precum si functiile publice specifice echivalente acestora;
  • director din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385 alin. (1), precum si functiile publice specifice echivalente acestora;
  • director adjunct din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385 alin. (1), precum si functiile publice specifice echivalente acestora;
  • director executiv din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385 alin. (2) si (3), precum si in functiile publice specifice echivalente acestora;
  • director executiv adjunct din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385 alin. (2) si (3), precum si in functiile publice specifice echivalente acestora;
  • sef serviciu din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385, precum si in functiile publice specifice echivalente acesteia;
  • sef birou din cadrul autoritatilor si institutiilor publice prevazute la art. 385, precum si in functiile publice specifice echivalente acesteia.

Functia publica de secretar general al unitatii administrativ-teritoriale, respectiv cea de secretar general al subdiviziunii administrativ-teritoriale sunt functii publice de conducere specifice.

Numarul total al functiilor publice de conducere din cadrul fiecarei autoritati sau institutii publice, cu exceptia functiilor publice de secretar general al unitatii/subdiviziunii administrativ- teritoriale, precum si a functiilor publice de conducere a caror ocupare se face prin detasare cu personal din cadrul institutiilor din sectorul de aparare, ordine publica si siguranta nationala, conform statelor de organizare aprobate, in conditiile legii, este de maximum 12% din numarul total al posturilor aprobate.

Pentru determinarea numarului total al functiilor de conducere prin aplicarea cotei de 12% prevazuta la alin. (1), se procedeaza dupa cum urmeaza:
  • in cazul in care numarul rezultat este mai mic de unu, acesta se rotunjeste la intreg;
  • in cazul in care numarul rezultat este mai mare de unu, acesta se rotunjeste la numarul intreg imediat superior acestuia, daca fractiunea este mai mare de 0,50.

Structura organizatorica a autoritatilor si institutiilor publice trebuie sa respecte urmatoarele cerinte:
  • pentru constituirea unui birou este necesar un numar de minimum 5 posturi de executie;
  • pentru constituirea unui serviciu este necesar un numar de minimum 7 posturi de executie;
  • pentru constituirea unei directii este necesar un numar de minimum 15 posturi de executie;
  • pentru constituirea unei directii generale este necesar un numar de minimum 25 de posturi de executie.

Sunt functionari publici de executie din clasa I persoanele numite in urmatoarele functii publice generale: consilier, consilier juridic, auditor, expert, inspector, consilier achizitii publice, precum si in functiile publice specifice asimilate acestora.

Sunt functionari publici de executie din clasa a II-a persoanele numite in functia publica generala de referent de specialitate, precum si in functiile publice specifice asimilate acesteia.

Sunt functionari publici de executie din clasa a III-a persoanele numite in functia publica generala de referent, precum si in functiile publice specifice asimilate acesteia.

Functiile publice de executie sunt structurate pe grade profesionale.

Gradele profesionale sunt urmatoarele:
  • debutant;
  • asistent;
  • principal;
  • superior, ca nivel maxim.
 

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Codul administrativ. Clasificarea functiilor publice si categoriile de functionari publici":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 2 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016