Transportul de bunuri
Conform art. 1961 Cod civil, transportul de bunuri se face pe baza unor documente de transport. La remiterea bunurilor pentru transport, expeditorul trebuie s a predea transportatorului, in afara de documentul de transport, toate documentele suplimentare vamale, sanitare, fiscale si altele asemenea, necesare efectuarii transportului, potrivit legii.
De asemenea, expeditorul este obligat sa ambaleze produsele in mod corespunzator , atat in vederea pastrarii acestora, cat si pentru a nu provoca pagube transpo rtatorului. Expeditorul trebuie sa faca precizari exacte in documentele de insotire a bunurilor, transportatorul fiind tinut de ceea ce scrie in aceste documente.
Situatie: Suntem o societate comerciala care efectueaza transport, inclusiv de bunuri.
Am preluat pentru transport mai multe produse de la o alta societate comerciala. Destinatarul a refuzat insa preluarea acestora astfel ca l -am instiintat pe expeditor si, deoarece nu ne -a dat un raspuns imediat, i-am returnat produsele. Mentionam ca erau produse perisabile.
Expeditorul nu a fost de acord cu returnarea si a refuzat sa ne plateasca pretul pentru returnarea produselor motivand ca trebuia sa asteptam instructiuni. Avem dreptul la acelasi pret pentru returnare ca si pentru transportul efectuat initial?
Solutie: Expeditorul este obligat sa va ac hite contravaloarea serviciilor de transport in conditiile acordului initial si la acelasi pret. Din dispozitiile art. 1981 Cod civil rezulta ca, in cazul imposibilitatii predarii bunurilor perisabile, transportatorul are de ales intre doua posibilitati: f ie va vinde bunurile, conform art. 1726 Cod civil, fie va returna expeditorului bunurile, pe cheltuiala acestuia, chiar fara a mai solicita instructiuni expeditorului.
Este adevarat ca, in conformitate cu art. 1981 alin. (1) Cod civil, este prevazuta obligatia transportatorului de a astepta instructiunile expeditorului, insa mentiunile cu privire la bunurile perisabile se regasesc in aliniatul (2) al aceluiasi articol, unde nu mai este prevazuta asemenea obligatie.
2. Transportul de persoane si bagaje
”Obligatia de transport al persoanelor cuprinde, in afara operatiunilor de transport, si operatiunile de imbarcare si debarcare. Transportatorul este tinut s a aduca la timp calatorul, nevatamat si in siguranta, la locul de destinatie. ” (art. 2002).
Transportatorul este obligat fat a de calator sa-i puna la dispozitie un loc corespunzator legitimatiei sale de calatorie; sa transporte si copiii care c alatoresc impreuna cu acesta, precum si bagajele, conform legii speciale.
Situatie: Am calatorit cu o companie aeriana si cand am ajuns la destinatie nu mi -am putut recupera bagajul. Dupa insistente, am aflat ca au fost incurcate bagajele si au ajuns la alta destinatie. Mentiunea finala a fost ca voi primi bagajele in cateva zile, dar au t recut trei saptamani si tot nu le-am primit. Intre timp a intrat noul Cod civil in vigoare. Ce se poate face ?
Solutie: Conform dispozitiilor legale in vigoare, transportatorul raspunde pentru pierderea sau deteriorarea bagajelor, fiind obligat la restituirea contravalorii valorii declarate. Daca nu a fost declarata valoarea bunurilor aflate in bagaj, transportatorul va putea fi obligat la plata unei valori care va fi apreciat in functie de natura, continutul bagajului si alte elemente asemanat oare.
In ceea ce priveste intrarea in vigoare a Codului civil, trebuie sa precizam ca in art. 141 din Legea nr. 71.2011 este mentionat ca raspunderea transportatorului si a expeditorului este guvernat a de legea in vigoare la data producerii evenimentulu i care a cauzat prejudiciul, chiar dac a acesta a fost cunoscut de pasager, expeditor sau destinatar, dup a caz, ulterior intrarii in vigoare a Codului civil.
In consecinta, nu va avea niciun fel de implicatii faptul ca a intervenit Codul civil.
Transportatorii au incheiate contracte de asigurare , astfel ca nu va fi o problema dificila sa obtineti despagubirea, in cazul incare nu veti primi bagajul .