Intrebare: Un SRL achizitioneaza de la o persoana juridica inregistrata in Franta un autovehicul (dubita). La 2 zile de la achizitie are loc un accident pe teritoriul Frantei in care este implicata aceasta masina. Masina a fost achizitionata in vederea inchirierii. Costurile pagubelor sunt in jur de 10.000 EUR pe care va fi nevoita sa le suporte SRL-ul deoarece, se pare ca, asigurarea masinii nu este buna si ca nu poate acoperi nicio paguba din ce s-a produs. Daca va fi nevoit sa plateasca SRL-ul intreaga suma, cum este considerata dpv al impozitului pe profit? Este deductibila integral? Sau nedeductibila?
Raspuns:
In opinia noastra, aceste pagube vor fi analizate individual, in functie de scopul cheltuielii:
- reparatia autoturismului propriu,
- despagubiri datorate tertilor.
Cheltuielile efectuate pentru reparatia autoturismului propriu le consideram integral deductibile, daca autoturismul este destinat in mod exclusiv a fi utilizat in activitati economice, conform art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal.
In cazul in care autoturismul este destinat atat utilizarii in activitati economice, cat si in alte scopuri, cheltuiala este deductibila in procent de 50%.
Subliniem ca in acelasi mod se va ajusta TVA din taxarea inversa (inregistrata in contul 4426), tinand cont de reglementarile prevazute de art. 141^5 din Codul fiscal.
Pentru cheltuielile cu despagubirile platite tertilor (reparatiile celorlalte autoturisme) nu consideram aceste cheltuieli deductibile fiscal, deoarece nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Aceste cheltuieli sunt consecinta nerespectarii legislatiei in vigoare atat in Franta cat si in Romania, ce obliga orice mijloc de transport auto sa detina o asigurare obligatorie, valabil emisa, cand utilizeaza un drum deschis circulatiei publice.
Daca veti incasa o despagubire, aceasta suma va fi un venit neimpozabil, fiind o reluare de cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Va rog sa ma ajutati cu cateva informatii despre procesul de declarare a posturilor vacante vacantate si nou create in platforma ANOFM. Cumva cu posturile nou create, mi-e mai simplu de inteles. Completez aici oferta, recrutam, inchid oferta - la speta asta am o singura intrebare: nu pot face operatia de incadrare daca data oferta a expirat desi logic pot avea o oferta deschisa pana pe 31.03 si angajarea propriu-zisa sa fie ulterioara acestei date. Trebuie cumva sa trec un termen pentru oferta...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Un salariat este sanctionat disciplinar cu reducerea salariului pe 3 luni insa refuza sa primeasca personal decizia, se trimite acasa prin curier cu confirmare de primire art. 252 Codul muncii insa refuza sa primeasca plicul. Decizia respectiva se va pune in aplicare daca salariatul NU o primeste. Cum se procedeaza in acest caz? Daca se pune in aplicare cu ce data - cu data revenirii plicului in societate? Cand se transmite in Revisal ?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Va rog sa ma ajutati in urmatoarea situatie: speta ar fi: salariata cu norma intreaga peste 26 ani, Salar brut 6000 lei la fel si ultimele 6 luni anterioare concediului medical, fara pers. in intretinere, fara tichete, sporuri., are stagiu de cotizare. Are 17 zile de concediu prenatal si 4 zile lucrate. La calculul salariului aferent timpului lucrat avem 1143 Ron la care trebuie sa ii aplicam deducerea de baza. Intrebarea ar fi, cat este deducerea personala de baza in aceasta situatie? 4050*20%...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<