Intrebare: Un SRL achizitioneaza de la o persoana juridica inregistrata in Franta un autovehicul (dubita). La 2 zile de la achizitie are loc un accident pe teritoriul Frantei in care este implicata aceasta masina. Masina a fost achizitionata in vederea inchirierii. Costurile pagubelor sunt in jur de 10.000 EUR pe care va fi nevoita sa le suporte SRL-ul deoarece, se pare ca, asigurarea masinii nu este buna si ca nu poate acoperi nicio paguba din ce s-a produs. Daca va fi nevoit sa plateasca SRL-ul intreaga suma, cum este considerata dpv al impozitului pe profit? Este deductibila integral? Sau nedeductibila?
Raspuns:
In opinia noastra, aceste pagube vor fi analizate individual, in functie de scopul cheltuielii:
- reparatia autoturismului propriu,
- despagubiri datorate tertilor.
Cheltuielile efectuate pentru reparatia autoturismului propriu le consideram integral deductibile, daca autoturismul este destinat in mod exclusiv a fi utilizat in activitati economice, conform art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal.
In cazul in care autoturismul este destinat atat utilizarii in activitati economice, cat si in alte scopuri, cheltuiala este deductibila in procent de 50%.
Subliniem ca in acelasi mod se va ajusta TVA din taxarea inversa (inregistrata in contul 4426), tinand cont de reglementarile prevazute de art. 141^5 din Codul fiscal.
Pentru cheltuielile cu despagubirile platite tertilor (reparatiile celorlalte autoturisme) nu consideram aceste cheltuieli deductibile fiscal, deoarece nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Aceste cheltuieli sunt consecinta nerespectarii legislatiei in vigoare atat in Franta cat si in Romania, ce obliga orice mijloc de transport auto sa detina o asigurare obligatorie, valabil emisa, cand utilizeaza un drum deschis circulatiei publice.
Daca veti incasa o despagubire, aceasta suma va fi un venit neimpozabil, fiind o reluare de cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Salariul de baza minim brut pe tara garantat in plata va creste de la 3.700 lei la 4.050 lei incepand cu 01.01.2025, ceea ce inseamna 2.430 lei salariul net. Daca angajatorul da tichete de masa , taxele pe tichete CASS si impozit duc la scaderea salariului net. Obligatia de garantat in plata inseamna ca angajatorul este obligat si la net sa dea minim 2430 lei sau doar brutul este obligatoriu sa fie minim 4050 lei?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: In cazul unei societati comerciale care urmeaza sa isi inceteze activitatea de la 01.01.2025, angajatorul este obligat sa instiinteze angajatii de spre acest lucru inainte si sa respecte perioada de preaviz, care este un drept al angajatilor? Sau care este termenul in care angajatorul instiinteaza angajatii cu privire la incetarea activitatii?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Am primit de la o angajata adeverinta de la medic precum este insarcinata in 13 saptamani, ma puteti indruma va rog frumos ce trebuie sa fac mai departe? De la medicina muncii mi a spus sa o trimit la ei si cu raportul facut de ei trebuie sa merg la ITM sa il depun acolo. Imi puteti spune pasii ce trebuie sa ii urmez?
vezi AICI raspunsul specialistilor <<