Intrebare: Un SRL achizitioneaza de la o persoana juridica inregistrata in Franta un autovehicul (dubita). La 2 zile de la achizitie are loc un accident pe teritoriul Frantei in care este implicata aceasta masina. Masina a fost achizitionata in vederea inchirierii. Costurile pagubelor sunt in jur de 10.000 EUR pe care va fi nevoita sa le suporte SRL-ul deoarece, se pare ca, asigurarea masinii nu este buna si ca nu poate acoperi nicio paguba din ce s-a produs. Daca va fi nevoit sa plateasca SRL-ul intreaga suma, cum este considerata dpv al impozitului pe profit? Este deductibila integral? Sau nedeductibila?
Raspuns:
In opinia noastra, aceste pagube vor fi analizate individual, in functie de scopul cheltuielii:
- reparatia autoturismului propriu,
- despagubiri datorate tertilor.
Cheltuielile efectuate pentru reparatia autoturismului propriu le consideram integral deductibile, daca autoturismul este destinat in mod exclusiv a fi utilizat in activitati economice, conform art. 21 alin. (4) lit. t) din Codul fiscal.
In cazul in care autoturismul este destinat atat utilizarii in activitati economice, cat si in alte scopuri, cheltuiala este deductibila in procent de 50%.
Subliniem ca in acelasi mod se va ajusta TVA din taxarea inversa (inregistrata in contul 4426), tinand cont de reglementarile prevazute de art. 141^5 din Codul fiscal.
Pentru cheltuielile cu despagubirile platite tertilor (reparatiile celorlalte autoturisme) nu consideram aceste cheltuieli deductibile fiscal, deoarece nu sunt efectuate in scopul realizarii de venituri, conform art. 21 alin. (1) din Codul fiscal. Aceste cheltuieli sunt consecinta nerespectarii legislatiei in vigoare atat in Franta cat si in Romania, ce obliga orice mijloc de transport auto sa detina o asigurare obligatorie, valabil emisa, cand utilizeaza un drum deschis circulatiei publice.
Daca veti incasa o despagubire, aceasta suma va fi un venit neimpozabil, fiind o reluare de cheltuieli nedeductibile, conform art. 20 lit. c) din Codul fiscal.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Societatea noastra are salariati atat cu 8 ore cat si cu 2-4-6 ore. In prezent angajatorul acorda tichete de masa doar salariatiilor cu 8 ore, acest lucru fiind specificat in ROI : "6 In limita bugetului disponibil, Angajatorul poate acorda tichete de masa salariatiilor cu norma intreaga, al caror program de lucru este fix. Data acordarii tichetelor de masa si valoarea acestora se vor stabili prin decizia scrisa emisa de angajator." Intrebari: 1. firma este obligata sa acorde tichete...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: O societate de contabilitate doreste sa incheie o conventie cadru privind efectuarea stagiului de practica in cadrul programelor de studii universitare. Va rugam sa ne ajutati cu raspuns la urmatoarele intrebari: 1. care este legislatia aplicabila? 2. exista vreo prevedere in legislatie privind perioada maxima pentru incheierea unei conventii de practica? 3. in cazul unui cotnrol ITM ce documente se solicita? care este abordarea organelor de control vis s vis de acest tip de contract? 4. orice...
vezi AICI raspunsul specialistilor <<