Avem de-a face cu una dintre cele mai interesante spete pentru responsabilii cu dreptul muncii. Discutam despre zilele de concediu de odihna care au fost efectuate si care sunt necuvenite.
Cu ajutorul specialistilor vom stabili cum se procedeaza pentru recuperarea indemnizatiei de Concediul de Odihna.
"Problema noastra este cum calculam contravaloarea zilelor de concediu necuvenit, si cum o retinem, respectiv la valoarea bruta sau la valoarea neta, cu valoarea pe zi din luna acordarii C.O. sau cu valoarea pe zi din luna retinerii?", se mentioneaza in cadrul spetei.
Raspunsul specialistilor PortalCodulMuncii.ro:
Indemnizatia de concediu de odihna efectuat in avans reprezinta, in cazul in care contractul individual de munca inceteaza inainte de sfarsitul anului, o plata nedatorata.
Conform art. 256 alin. (1) din
Codul muncii, salariatul care a incasat de la angajator o suma nedatorata este obligat sa o restituie.
Obligatia de restituire poate fi indeplinita de bunavoie de catre salariat prin predarea sumelor de bani nedatorate la casieria unitatii. In cazul in care obligatia de restituire nu este indeplinita de bunavoie, consideram ca angajatorul poate retine sumele acordate salariatului in mod necuvenit, in baza unei hotarari judecatoresti. Aceasta, intrucat, retinerea constituie o modalitate de executare silita, executare ce poate fi realizata numai in baza unui titlu executoriu iar art. 169 alin. (1) din Codul muncii stabileste ca nicio retinere din salariu nu poate fi operata, in afara cazurilor si conditiilor prevazute de lege.
Referitor la obligatia de restituire a salariatului, Curtea Constitutionala prin Decizia nr. 274/2011 publicata in Monitorul Oficial nr. 355/23.05.2011, examinand exceptia de neconstitutionalitate a art. 272 alin. (1) din Codul muncii, (actualul articol 256 alin. (1)) a stabilit ca in cazul in care intre salariat si angajator nu exista un acord cu privire la restituirea sumelor nedatorate, obligatia de restituire nu va putea fi stabilita decat pe cale judecatoreasca, la instanta competenta sa solutioneze conflictul de drepturi respectiv, potrivit dispozitiilor art. 281 si urmatoarele din Legea 53/2003- Codul muncii
Astfel, angaajtorul are doua posibilitati pentru recuperarea indemnizatiei de concediu de odihna:
- prin restituirea de buna voie de catre salariat;
- in baza unei hotarari judecatoresti.
In contabilitate debitul poate fi inregistrat numai in baza statului rectificat si
declaratiei 112 rectificata intrucat debitul se inregistreaza in baza unui document jusitificativ.
Prin urmare, angajatorul are obligatia sa depuna declaratie recitificativa prin care rectifica suma platita salariatului necuvenit si sa rectifice de asemenea statul de salarii iar ulterior sa recupereze sumele datorate de salariat prin una dintre cele doua modalitati mai sus expuse.
Suma datorata de salariat este valoarea neta a indemnizatiei de concediu de odihna.
Raspuns oferit de specialistii PortalCodulMuncii.ro
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
Intrebare: Avem urmatoarea situatie: la depunerea dosarului de recuperare a concediilor medicale avem lipsa 2 medicale pierdute. Ca solutionare, vrem sa stim, daca cele doua medicale vor fi duse in copie la medicul emitent si completate de acesta cu ,,Duplicat,,, parafa si semnatura, putem depune dosarul pentru recuperare fara a intampina probleme?
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Avem urmatoarea speta: Asupra venitului salarial unui angajat exista 4 decizii de executare silita. Toate cele 4 titluri executorii sunt dispuse de catre executori judecatoresti si reprezinta credite bancare. Credit 1= sold de retinut 1000 lei Credit 2= sold de retinut 5000 lei Credit 3 = sold de retinut 7000 lei Credit 4= sold de retinut 8000 lei Va rugam sa ne spuneti care este varianta corecta de calcul a retinerilor din salariu. 1.In cazul in care exista doua sau mai multe titluri executorii...
vezi AICI raspunsul specialistilor << Intrebare: Este specificat in CIM, la obligatiile angajatorilor: "sa informeze salariatul cu privire la obligatia de a adera la un fond de pensii administrat privat, in conditiile legii". As dori un model de document cu toate detaliile obligatorii care trebuie sa existe privind aceasta informare. Sau am putea sa inseram un paragraf in Minuta de informare privind acest aspect? Daca da, va rog, sa imi spuneti exact ce informatii trebuie sa contina pt a fii conform legii.
vezi AICI raspunsul specialistilor <<