Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
E-JURIDIC.ROE-JURIDIC.RO » Noutati Juridice 2024 
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Explicatii oficiale ale RAR. Ce se intampla cu masinile cu volan pe dreapta

Explicatii oficiale ale RAR. Ce se intampla cu masinile cu volan pe dreapta
Registrul Auto Roman (RAR) vine cu explicatii oficiale si arata ce se intampla de acum incolo cu masinile cu volan pe partea dreapta.

Registrul Auto Roman va explica in detaliu tot ce trebuie sa stiti despre statutul legal al autovehiculelor cu volanul pe partea dreapta si cum poate primi un astfel de autovehicul Cartea de Identitate a Autovehiculului (CIV) pentru a fi inmatriculat in Romania. 

"Registrul Auto Roman actioneaza doar in cadrul legal disponibil in acest moment, fara a aplica masuri care nu respecta prevederile interne sau UE in domeniu", anunta institutia.

Modul in care autovehiculele cu volan pe partea dreapta introduse individual in Romania pot primi CIV este precizat clar in Reglementarile RNTR 7, aprobate prin OMTCT nr. 2.132/2005, cu modificarile si completarile ulterioare. In sectiunea “Sistemul de directie” din Capitolul IV, se stipuleaza ca:

"Postul de conducere trebuie sa fie situat pe partea stanga in raport cu planul median longitudinal al autovehiculului. Sunt exceptate autovehiculele speciale utilizate in serviciile publice comunitare (curatenie stradala), precum si autovehiculele care au fost inmatriculate ultima data intr-un alt stat membru al UE si care nu au suferit modificari in raport cu configuratia de inmatriculare initiala. Pentru acestea din urma, in cazul autovehiculelor din categoriile M2 si M3, usile de serviciu vor fi amplasate pe partea dreapta, in raport cu planul median longitudinal al autovehiculului".

Pe de alta parte, RNTR 7 impune obligativitatea inlocuirii farurilor originale cu unele care emit un fascicul luminos asimetric, orientat spre partea dreapta a drumului.

Asadar, tinand cont de prevederile legale, Registrul Auto Roman este in masura sa acorde CIV unui autovehicul care are volanul pe partea dreapta, dar se incadreaza in aceste exceptii.

O alta prevedere legala a RNTR 7 este cea referitoare la omologarea individuala a autovehiculelor cu volan pe partea dreapta, dar care au suferit modificari constructive:

"Omologarea autovehiculelor echipate cu postul de conducere pe partea dreapta in raport cu planul median longitudinal al vehiculului si care au suferit modificari ale caracteristicilor constructive mentionate in CIV se acorda numai daca postul de conducere se schimba pe partea stanga in raport cu planul median longitudinal al vehiculului”. Concret, daca un autovehicul inmatriculat in Romania cu volanul pe partea dreapta se prezinta la RAR dupa ce i-au fost aduse modificari constructive, acesta va putea fi reomologat doar daca si postul de conducere a fost mutat pe partea stanga.

Pentru clarificarea pozitiei nationale cu privire la acest subiect, trebuie precizat ca legislatia din Romania transpune si pune in aplicare legislatia UE in domeniu, legislatie care nu permite introducerea de interdictii de natura tehnica referitoare la autovehiculele echipate cu volan pe partea dreapta.

Comisia Europeana considera ca introducerea interdictiei de inmatriculare a unor astfel de autovehicule constituie o bariera pentru libera circulatie a marfurilor, fiind o masura disproportionata in raport cu obiectivul public de asigurare a sigurantei rutiere si protectiei sanatatii si vietii cetatenilor UE.

In acest sens, trebuie avut in vedere faptul ca exista deja doua hotarari ale Curtii de Justitie a Uniunii Europene, cu privire la cauzele C-639/11 (Comisia Europeana impotriva Poloniei) si C-61/12 (Comisia Europeana impotriva Lituaniei), prin care Curtea de Justitie a constatat ca statele respective, care aveau restrictii nationale privind inmatricularea autovehiculelor cu volan pe partea dreapta, nu si au indeplinit obligatiile ce le revin, prin nerespectarea prevederilor legislatiei UE aplicabile. S-a considerat ca introducerea interdictiei de inmatriculare a unor astfel de autovehicule este contrara regulilor UE privind libera circulatie a marfurilor (art. 34 din Tratatul de Functionare a UE) si reprezinta o incalcare a legislatiei UE de omologare (de exemplu Directiva cadru 2007/46/CE), fiind o masura disproportionata in raport cu obiectivul public de asigurare a sigurantei rutiere si protectiei sanatatii si vietii cetatenilor din UE.

In consecinta, introducerea unei restrictii privind omologarea si/sau eliberarea cartii de identitate pentru autovehiculele echipate cu volan pe partea dreapta nu poate fi avuta in vedere, deoarece aceasta ar duce la introducerea unei proceduri de „infringement” din partea Comisiei Europene pe un subiect pe care Curtea de Justitie a UE s-a pronuntat deja in defavoarea statelor membre care aveau astfel de restrictii.

Dat fiind interesul public ridicat pentru situatia autovehiculelor care provin din UK, in contextul Brexit, precizam si cu aceasta ocazie ca pana la data de 31 decembrie 2020 este in vigoare o perioada de tranzitie stabilita ca urmare a Acordului de retragere, dar care poate fi prelungita.

In consecinta, pana la 31.12.2020 se accepta, in aceleasi conditii, omologarile UE emise de UK, adica si autovehiculele cu volan pe partea dreapta care provin din UK vor putea primi CIV, daca respecta celelalte conditii aplicabile.

De la 1 ianuarie 2021, dar numai daca perioada de tranzitie dintre UK si Uniunea Europeana nu va fi prelungita, omologarea de tip emisa de Regatul Unit nu va mai fi valabila in Romania, iar vehiculele cu volan pe dreapta provenite din UK vor fi tratate asemenea oricarui alt vehicul care provine dintr-un stat tert din afara UE si nu vor mai primi CIV, deci nu vor mai putea fi inmatriculate in Romania.

In ceea ce priveste autovehiculele echipate cu postul de conducere pe partea dreapta si care sunt deja inmatriculate in Romania, mentionam ca nu exista in acest moment nicio alta prevedere legislativa care sa oblige la modificarea pozitiei postului de conducere pe partea stanga.

Florin Amariei
de Florin Amariei
Redactor

Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie.  In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.  

Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Data aparitiei: 14 Iulie 2020
Votati articolul "Explicatii oficiale ale RAR. Ce se intampla cu masinile cu volan pe dreapta":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News
©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

MODIFICARILE din Contractele Civile si Actele Comerciale se aplica deja!

Folositi NOILE Modele de Documente pentru 2024

Descarcati GRATUIT Raportul Special "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016