Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox

E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager
Copierea de continut din prezentul site este supusa regulilor precizate in Termeni si conditii! Click aici.
Prin utilizarea siteului sunteti de acord, in mod implicit cu Termenii si conditiile! Orice abatere de la acestea constituie incalcarea dreptului nostru de autor si va angajeaza raspunderea!
X

Fuziunea fondurilor de pensii, prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie, normele de certificare a declaratiilor fiscale anuale



=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 151/02.03.2011
=================================================

*** HOTARAREA COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE Nr. 1/2011 pentru aprobarea Normei nr. 1/2011 privind fuziunea fondurilor de pensii facultative

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, inspector de concurenta, participantii la fonduri de pensii, contribuabili, inspector din domeniul asisgurarilor de sanatate

Index
Un fond de pensii facultative, fond de pensii absorbant, poate fuziona cu unul sau mai multe fonduri de pensii facultative.

Fuziunea a doua sau a mai multor fonduri de pensii facultative se poate realiza la initiativa administratorilor acestora sau la initiativa a cel putin 100 de participanti ai unui fond de pensii facultative, exprimata in scris si transmisa administratorului.

Fuziunea fondurilor de pensii facultative se realizeaza numai cu acordul prealabil al majoritatii participantilor fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit.
In situatia in care initiativa fuziunii fondurilor de pensii facultative apartine participantilor acestora, in conditiile prevazute la alin. (1), administratorul fondului de pensii facultative are obligatia de a convoca adunarea generala a actionarilor in termen de maximum 60 de zile calendaristice de la data primirii solicitarii participantilor.

Hotararea adunarii generale a actionarilor privind fuziunea fondurilor de pensii facultative este comunicata, in scris, participantilor care au solicitat fuziunea.

In cazul in care prin hotararea adunarii generale prevazute la alin. (3) se decide fuziunea cu un alt fond de pensii facultative, aceasta se comunica administratorului fondului de pensii facultative cu care s-a solicitat fuziunea, in scopul convocarii adunarii generale a actionarilor acestuia, care se realizeaza in termen de maximum 60 de zile calendaristice.

Procesul de autorizare de catre Comisie a operatiunii de fuziune a fondurilor de pensii facultative cuprinde doua etape:

a) obtinerea deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative, emisa in baza cererii si a documentelor depuse de catre administratorii de fonduri de pensii facultative implicate in procesul de fuziune;

b) obtinerea deciziei de autorizare definitiva a fuziunii fondurilor de pensii facultative, emisa in baza cererii si a documentelor depuse de administratorii de fonduri de pensii facultative implicate in procesul de fuziune, dupa finalizarea tuturor operatiunilor premergatoare fuziunii fondurilor de pensii facultative, prevazute in prezenta norma.

Obtinerea deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative nu garanteaza si obtinerea deciziei de autorizare definitiva a fuziunii.

In cazul in care nu se obtine decizia de autorizare definitiva a fuziunii fondurilor de pensii facultative, autorizarea prealabila a fuziunii isi pierde valabilitatea.

In vederea autorizarii prealabile a fuziunii fondurilor de pensii facultative, administratorii fondurilor de pensii implicate in procesul de fuziune depun la Comisie o cerere semnata de catre acestia si insotita de urmatoarele documente:

a) hotararea adunarii generale a actionarilor administratorului fondului de pensii absorbant prin care s-a decis fuziunea cu un alt fond de pensii facultative, fond de pensii absorbit;
b) hotararea adunarii generale a actionarilor administratorului fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit prin care s-a decis fuziunea cu un alt fond de pensii facultative, fond de pensii absorbant;
c) documentul prin care participantii fondului de pensii facultative au solicitat fuziunea cu un alt fond de pensii facultative, dupa caz;
d) nota de fundamentare privind fuziunea fondurilor de pensii facultative, care sa cuprinda motivatia hotararilor privind fuziunea, impactul acestora asupra participantilor fondurilor de pensii facultative implicate in fuziune, avand in vedere obligatia administratorilor de a urmari si de a asigura protejarea intereselor participantilor, intocmita de administratorii fondurilor de pensii facultative implicate in fuziune;
e) documentele care dovedesc validitatea convocarii, a intrunirii adunarilor generale ale actionarilor administratorilor fondurilor de pensii facultative implicate in fuziune, precum si a adoptarii hotararilor in cadrul acestora;
f) documentul de informare si consultare a participantilor fondului de pensii absorbit, semnat de ambii administratori, intocmit in conformitate cu prevederile art. 11;
g) dovada platii taxei pentru autorizarea fuziunii fondurilor de pensii facultative, suportata de catre administratorul fondului de pensii absorbant.

Comisia analizeaza cererea de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative si, in termen de 30 de zile calendaristice de la inregistrarea dosarului complet al solicitantilor, procedeaza la aprobarea sau respingerea cererii, prin decizie scrisa si motivata.

Orice solicitare a Comisiei privind informatii si documente suplimentare sau privind modificarea documentelor prezentate initial intrerupe termenul prevazut la alin. (1), un nou termen incepand sa curga de la data depunerii respectivelor informatii, documente ori modificari ale acestora, depunere care nu poate fi facuta mai tarziu de 30 de zile calendaristice de la data solicitarii Comisiei, sub sanctiunea respingerii cererii.

In situatia in care documentele depuse sunt incomplete, ilizibile sau se constata
depunerea acestora intr-o forma necorespunzatoare, precum si in cazul lipsei unor documente, se solicita completarea ori inlocuirea
acestora, dupa caz.

In cazul in care se constata ca solicitarea nu este in interesul participantilor sau documentele depuse nu indeplinesc conditiile de forma si de fond prevazute la art. 6, Comisia respinge prin decizie cererea pentru


autorizarea prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative.
Decizia de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative sau decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantilor in termen de maximum 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia.

In termen de maximum 30 de zile calendaristice de la data comunicarii acesteia, decizia de respingere poate fi contestata, in conformitate cu legislatia in vigoare privind contenciosul administrativ.

In perioada cuprinsa intre data comunicarii deciziei de autorizare prealabila a fuziunii si data finalizarii transferului tuturor activelor si pasivelor, drepturilor si obligatiilor, datelor si documentelor, precum si a transferului participantilor de la fondul de pensii care urmeaza a fi absorbit la fondul de pensii absorbant, administratorul fondului de pensii ce urmeaza a fi absorbit asigura gestionarea respectivului fond de pensii conform prospectului schemei de pensii facultative.

De la data comunicarii deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative, administratorului fondului de pensii facultative care urmeaza a fi absorbit ii este interzisa incheierea de noi acte individuale de aderare la fondul de pensii facultative care urmeaza a fi absorbit.

In termen de 5 zile calendaristice de la comunicarea de catre Comisie a deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative, administratorul fondului de pensii facultative care urmeaza a fi absorbit informeaza depozitarul activelor fondului de pensii facultative si auditorul financiar cu privire la obtinerea deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii.

In termen de maximum 10 zile lucratoare de la comunicarea de catre Comisie a deciziei de autorizare prealabila a fuziunii fondurilor de pensii facultative, administratorul fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit procedeaza la informarea si consultarea participantilor fondului de pensii facultative cu privire la intentia de fuziune.
In vederea informarii si consultarii participantilor la fondul de pensii care urmeaza a fi absorbit, administratorii de fonduri de pensii facultative implicate in fuziune elaboreaza si semneaza documentul de informare si

consultare a participantilor, intocmit in conformitate cu prevederile art. 11.
Documentul de informare si consultare a participantilor fondului de pensii facultative care urmeaza a fi absorbit contine datele de identificare si datele de contact ale administratorului fondului de pensii absorbit,

modalitatea si perioada de desfasurare a procesului de fuziune a fondurilor de pensii facultative, precum si elemente esentiale ale prospectului schemei de pensii facultative a fondului de pensii absorbant referitoare la:
a) denumirea fondului de pensii absorbant;
b) denumirea si datele de contact ale administratorului fondului de pensii absorbant;
c) gradul de risc al fondului de pensii absorbant;
d) politica de investitii;
e) nivelul taxelor si comisioanelor;
f) garantii oferite, dupa caz;
g) nivelul minim al contributiei la fondul de pensii facultative absorbant;
h) denumirea depozitarului fondului de pensii absorbant;
i) orice alte informatii ce ar putea influenta decizia participantilor fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit;
j) mentiunea ca prospectul schemei de pensii facultative a fondului de pensii absorbant poate fi accesat pe pagina proprie de internet a administratorului fondului de pensii absorbant.
In documentul de informare si consultare a participantilor se mentioneaza contul IBAN si banca unde se vireaza contributiile la fondul de pensii facultative absorbant, precum si mentiunea ca, in urma transferului de

active, ca efect al fuziunii, participantului i se calculeaza si i se aloca un nou numar de unitati de fond, in functie de valoarea unitara a activului net al fondului de pensii absorbant la data efectuarii calculului.
In documentul de informare si consultare a participantilor se precizeaza faptul ca, in termen de 45 de zile calendaristice de la data publicarii documentului, conform prevederilor alin. (8), participantii care nu sunt de

acord cu fuziunea fondurilor de pensii facultative aduc la cunostinta, in scris, administratorului acest fapt si pot solicita transferul la un alt fond de pensii facultative, fara penalitati de transfer, toate cheltuielile aferente

transferului fiind in sarcina administratorului fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit.
In documentul de informare si consultare a participantilor se precizeaza faptul ca neexprimarea dezacordului in mod expres de catre participant este considerata acord tacit asupra fuziunii fondurilor de pensii

facultative.
Prin documentul de informare si consultare, participantilor le este adus la cunostinta faptul ca, in cazul in care nu se obtine acordul majoritatii participantilor cu privire la fuziunea fondurilor de pensii facultative,

solicitarile de transfer depuse ca modalitate de exprimare a dezacordului cu privire la fuziune nu produc efecte, iar fuziunea fondurilor de pensii facultative nu are loc.
Participantilor le este adus la cunostinta ca, in urma obtinerii deciziei de autorizare definitiva a fuziunii fondurilor si a deciziei de retragere a autorizatiei fondului de pensii facultative absorbit, contractul de societate

civila prin care se infiinteaza fondul isi inceteaza existenta.
Documentul de informare si consultare se transmite participantilor fondului de pensii facultative absorbit, prin servicii postale, la ultima adresa de corespondenta cunoscuta a acestora, se publica in cel putin doua

cotidiene de circulatie nationala, pe o perioada de cel putin 3 zile consecutive, si pe pagina proprie de internet a administratorilor fondurilor de pensii facultative implicate in fuziune, unde se mentine pe toata perioada

de desfasurare a fuziunii.
Prima publicare a documentului de informare si consultare a participantilor in cele doua cotidiene de circulatie nationala, publicarea pe pagina proprie de internet a ambilor administratori si transmiterea scrisorilor catre

participanti se efectueaza in aceeasi zi.
In termen de maximum 10 zile lucratoare de la expirarea termenului prevazut la art. 11 alin. (3), administratorul fondului de pensii care urmeaza a fi absorbit intocmeste un raport privind indeplinirea obligatiilor de

informare si consultare a participantilor, raport care mentioneaza si numarul participantilor care si-au exprimat dezacordul cu privire la fuziunea fondurilor de pensii facultative si al celor care au depus o cerere de

transfer la un alt fond de pensii facultative.
In ziua lucratoare urmatoare intocmirii raportului prevazut la alin. (1), administratorul fondului de pensii absorbit il transmite Comisiei si administratorului fondului de pensii absorbant, spre informare, avand anexate

documentele doveditoare cu privire la informarea si consultarea participantilor.
Daca in urma intocmirii raportului prevazut la art. 12 alin. (1) se constata ca nu s-a obtinut acordul majoritatii participantilor cu privire la fuziunea fondului de pensii facultative, administratorii fondurilor de pensii implicate

in fuziune transmit Comisiei, in termen de maximum 5 zile calendaristice de la intocmirea raportului prevazut la art. 12 alin. (1) si cu cel putin 3 zile lucratoare anterioare primei difuzari, anuntul prin care se aduce la

cunostinta participantilor faptul ca fuziunea fondurilor de pensii facultative nu mai are loc, iar cererile de transfer nu mai sunt procesate.
Anuntul prevazut la alin. (1) se publica pe paginile proprii de internet ale administratorilor si in cel putin doua cotidiene de circulatie nationala, pe o perioada de doua zile consecutive.
Daca in urma intocmirii raportului prevazut la art. 12 alin. (1) se constata ca s-a obtinut acordul majoritatii participantilor cu privire la fuziunea fondului de pensii facultative, transferul participantilor fondului de pensii care

urmeaza a fi absorbit care nu sunt de acord cu fuziunea fondurilor de pensii facultative si au depus o cerere de transfer la un alt fond de pensii se realizeaza cu indeplinirea procedurilor prevazute de Norma nr. 14/2006

privind transferul participantilor intre fondurile de pensii facultative, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private nr. 26/2006.
Prin exceptie de la prevederile art. 7 alin. (1) din Norma nr. 14/2006 privind transferul participantilor intre fondurile de pensii facultative, aprobata prin Hotararea Comisiei de Supraveghere a Sistemului de Pensii Private

nr. 26/2006, cererile de transfer sunt procesate in termen de 5 zile calendaristice de la data comunicarii deciziei de autorizare definitiva a fuziunii.
Daca in urma intocmirii raportului prevazut la art. 12 alin. (1) se constata ca s-a obtinut acordul majoritatii participantilor cu privire la fuziunea fondului de pensii facultative, in ziua lucratoare urmatoare transmiterii

acestuia catre Comisie, administratorii fondurilor de pensii implicate in fuziune incep inventarierea si verificarea tuturor activelor si pasivelor, drepturilor si obligatiilor, datelor si documentelor, precum si pregatirea

transferului participantilor de la fondul de pensii care urmeaza a fi absorbit la fondul de pensii absorbant, in vederea fuziunii.
Operatiunea de inventariere si verificare prevazuta la alin. (1) se desfasoara pe o perioada de maximum 30 de zile lucratoare.

*** HOTARAREA COMISIEI DE SUPRAVEGHERE A SISTEMULUI DE PENSII PRIVATE Nr. 2/2011 pentru aprobarea Normei nr. 2/2011 privind aderarea si evidenta participantilor la fondurile de pensii facultative

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, inspector de concurenta, participantii la fonduri de pensii, contribuabili, inspector din domeniul asisgurarilor de sanatate

Index
O persoana eligibila devine participant la un fond de pensii facultative ca urmare a indeplinirii, in mod cumulativ, a urmatoarelor conditii:
a) adera la un fond de pensii facultative prin semnarea unui act individual de aderare in forma autorizata de Comisie;
b) are cel putin o contributie virata la fondul de pensii facultative, in cuantumul minim prevazut in actul individual de aderare incheiat cu un administrator de fonduri de pensii facultative autorizat conform legislatiei in

vigoare.
Administratorii intocmesc si actualizeaza Registrul participantilor.
Registrul participantilor cuprinde:
a) elementele de identificare si de contact ale persoanelor eligibile;
b) denumirea angajatorilor si datele de contact, daca sunt disponibile, ale acestora;
c) elementele de identificare si de contact ale participantilor;
d) codurile de inscriere in Registrul Comisiei ale agentilor de marketing persoane juridice si persoane fizice, avizati pentru administratorul respectiv;
e) seriile si numerele unice ale actelor individuale de aderare;
f) data la care s-au semnat actele individuale de aderare;
g) evidenta contributiilor, respectiv data suspendarii platii contributiei, data la care s-a reluat plata contributiei, dupa caz;
h) valoarea contributiilor brute virate si identificate in contul colector;
i) valoarea contributiilor nete convertite in unitati de fond;
j) valoarea comisioanelor retinute din contributiile brute ale participantilor;
k) data la care s-au virat contributiile brute;
l) data la care s-au convertit contributiile nete in unitati de fond;
m) valoarea unitara a activului net la care s-a efectuat convertirea contributiei;
n) numarul de unitati de fond aferent contributiei nete convertite;
o) numarul total al unitatilor de fond;
p) orice alte informatii solicitate de Comisie.
Administratorii au obligatia de a verifica elementele de identificare si de contact ale persoanei care a semnat un act individual de aderare si autorizatia si/sau avizul agentului de marketing care a incheiat actul individual

de aderare, la data semnarii actului individual de aderare.
Administratorii instruiesc agentii de marketing persoane juridice si persoane fizice in legatura cu transmiterea catre ei, in termen de maximum 5 zile lucratoare de la data semnarii acestora, a actelor individuale de

aderare semnate de persoanele eligibile.
Administratorii au obligatia de a inregistra actele individuale de aderare in Registrul participantilor numai dupa verificarea informatiilor inscrise in actele individuale de aderare cu datele inscrise in copia actului de

identitate.
Administratorii au obligatia de a verifica corectitudinea intocmirii actului individual de aderare si realitatea manifestarii de vointa a persoanelor eligibile, prin orice mijloace care pot fi probate ulterior.
Administratorii au obligatia de a inregistra persoanele eligibile cu elementele de identificare si de contact in Registrul participantilor, in termen de maximum 10 zile lucratoare de la data semnarii actului individual de

aderare, cu conditia respectarii prevederilor alin. (2) si (3).
Administratorii au obligatia de a scana toate actele individuale de aderare si toate actele de identitate ale persoanelor care au fost inregistrate in Registrul participantilor si de a le arhiva in format electronic.
Administratorii au obligatia de a asigura corectitudinea datelor inscrise in Registrul participantilor prevazut la art. 4.
Administratorii trebuie sa dispuna de un sistem informatic care sa asigure pastrarea in siguranta a informatiilor din Registrul participantilor.
Administratorii au obligatia sa realizeze si sa pastreze copii de siguranta ale informatiilor stocate in sistemul informatic privind Registrul participantilor.
Persoana eligibila datoreaza fondului de pensii facultative la care a aderat, de la data semnarii actului individual de aderare, o contributie lunara, in cuantumul minim prevazut in actul individual de aderare.
Daca in termen de 6 luni de la data semnarii actului individual de aderare persoana eligibila si/sau angajatorul nu vireaza prima contributie catre fondul de pensii facultative, actul individual de aderare devine nul de drept.
Administratorul are obligatia arhivarii si pastrarii tuturor actelor individuale de aderare nule de drept.
Participantul poate, in orice moment, sa suspende sau sa inceteze plata contributiei, instiintand in scris administratorul si angajatorul, dupa caz, cu cel putin 30 de zile calendaristice inainte de data suspendarii ori

incetarii platii acesteia.
Angajatorul trebuie, in situatia in care constituie si vireaza contributia la fondul de pensii facultative, sa notifice in scris administratorul cu privire la suspendarea sau incetarea platii contributiei participantului, cu cel

putin 30 de zile calendaristice inainte de data suspendarii ori incetarii platii acesteia.
Participantul poate, in orice moment, sa modifice nivelul contributiei prevazut in actul individual de aderare, instiintand in scris administratorul si angajatorul, dupa caz, cel tarziu la data platii contributiei.
Angajatorul poate, in orice moment, sa modifice nivelul contributiei catre fondul de pensii facultative, instiintand in scris administratorul si angajatul, cel tarziu la data platii contributiei.
Suspendarea platii contributiei are loc si in situatia in care participantul si/sau angajatorul, dupa caz, nu isi indeplinesc/indeplineste obligatia de plata a contributiei stabilite prin actul individual de aderare pentru o

perioada mai mare de 3 luni consecutive de la data scadentei obligatiei si nu au/a notificat anterior scadentei, in scris, administratorul cu privire la suspendare, in conformitate cu prevederile art. 10 alin. (1) si (2).
Suspendarea platii contributiei prevazuta la alin. (1) nu aduce atingere calitatii de participant sau activului personal al acestuia.
Administratorul are obligatia sa informeze, in scris, participantul si angajatorul, dupa caz, in termen de 30 de zile calendaristice, despre suspendarea platii contributiei si despre posibilitatea reluarii acesteia conform

alin. (4).
Participantul si angajatorul, dupa caz, pot relua plata contributiei in orice moment, cu notificarea prealabila a administratorului si/sau a angajatorului, dupa caz, cu privire la virarea contributiei.
Calitatea de participant la un fond de pensii facultative inceteaza la aparitia oricaruia dintre urmatoarele cazuri:
a) la data deschiderii dreptului la pensia facultativa, in conditiile legislatiei aplicabile;
b) prin efectuarea platii unice a contravalorii activului personal net al participantului la fond, in conditiile legislatiei aplicabile.
Forma si continutul actului individual de aderare sunt autorizate de Comisie odata cu autorizarea prospectului schemei de pensii facultative.
Forma-cadru si continutul actului individual de aderare utilizat in cadrul procesului de aderare sunt prevazute in anexa.
Este interzisa introducerea de catre administratori in actele individuale de aderare a altor informatii decat cele prevazute in anexa, cu exceptia seriei si numarului unic alocat de administrator, a siglei si logoului

administratorului, precum si a altor informatii despre administrator, obligatorii conform legii.
Actul individual de aderare care contine date si informatii de natura sa aduca atingere intereselor participantilor la fondurile de pensii facultative sau care este incheiat cu nerespectarea dispozitiilor prezentei norme

atrage raspunderea administratorului, a agentului de marketing persoana juridica si a agentului de marketing persoana fizica, dupa caz.
Modificarea formei si a continutului actului individual de aderare se face de catre administrator numai cu obtinerea in prealabil a autorizarii modificarii de catre Comisie.
Decizia de autorizare a modificarii formei si continutului actului individual de aderare se emite de Comisie ca urmare a unei cereri scrise depuse la Comisie de catre administrator, impreuna cu actul individual de

aderare modificat si cu expunerea de motive ce sta la baza solicitarii.
Administratorul este obligat ca, in termen de 10 zile lucratoare de la data intrarii in vigoare a unei autorizatii sau a unui aviz emis de Comisie care determina modificarea informatiilor prevazute in actul individual de

aderare, sa solicite autorizarea modificarii actului individual de aderare.
Depunerea documentelor sau a documentelor cu modificarile solicitate de Comisie nu poate fi facuta, sub sanctiunea respingerii cererii, mai tarziu de 10 zile lucratoare de la data solicitarii formulate de catre Comisie.
In situatia in care se constata lipsa unor documente solicitate sau documentele depuse sunt incomplete, ilizibile ori au o forma necorespunzatoare, Comisia poate solicita completarea sau inlocuirea acestora, dupa

caz, in termenul prevazut la alin. (2).
Decizia de autorizare a modificarii se comunica solicitantului in termen de 5 zile calendaristice de la adoptarea acesteia de catre Comisie.
Neindeplinirea sau indeplinirea necorespunzatoare a uneia dintre conditiile prevazute in prezenta norma atrage respingerea cererii de autorizare a modificarii actului individual de aderare.
Decizia de respingere, scrisa si motivata, se comunica solicitantului in termen de 5 zile lucratoare de la adoptarea acesteia de catre Comisie.
Decizia de respingere poate fi contestata in termen de 30 de zile calendaristice de la data comunicarii ei, in conformitate cu Legea contenciosului administrativ nr. 554/2004, cu modificarile si completarile ulterioare.
O noua cerere de autorizare a modificarii actului individual de aderare poate fi adresata Comisiei numai dupa ce au fost remediate deficientele care au determinat respingerea cererii initiale.
Prin semnarea actului individual de aderare persoana eligibila isi exprima acordul de a deveni participant la un fond de pensii facultative, de a fi parte la contractul de societate civila, la contractul de administrare si la

prospectul schemei de pensii facultative.
Actul individual de aderare se completeaza de catre persoana eligibila care adera sau de catre agentul de marketing persoana fizica in baza informatiilor furnizate de catre persoana eligibila si este semnat de aceasta

in prezenta agentului de marketing persoana fizica.
La momentul semnarii actului individual de aderare, agentul de marketing are urmatoarele obligatii:
a) sa solicite o fotocopie a actului de identitate valabil, cu semnatura in original a persoanei eligibile pe aceeasi pagina pe care este reprodusa imaginea prin copiere;
b) sa verifice conformitatea datelor din actul de identitate original cu fotocopia acestuia, precum si cu datele inscrise in actul individual de aderare;
c) sa prezinte prospectul in vigoare la data semnarii si sa inmaneze gratuit un exemplar al prospectului simplificat sau, la cerere, un exemplar al prospectului detaliat persoanei care adera, in conformitate cu

reglementarile in vigoare;
d) sa predea persoanei eligibile un exemplar original si semnat al actului individual de aderare.
Este interzisa utilizarea sau semnarea unor acte individuale de aderare ale caror forma si continut nu au fost autorizate de catre Comisie.
Este interzisa delegarea, imputernicirea sau reprezentarea persoanei eligibile in relatia cu agentul de marketing pentru semnarea actului individual de aderare, sub sanctiunea nulitatii absolute a actului individual de

aderare.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 152/02.03.2011
=================================================

*** ORDIN Nr. 1.688/2011 al ministrului Finantelor Publice privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark aferente lunii martie 2011

Firme interesate
Persoane fizice si juridice interesate de achizitionarea de certificate de trezorerie cu discount, precum si de obligatiuni de stat de tip benchmark

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, titularii de certificate de discount si obligatiuni de tip benchmark

Index
Valoarea nominala individuala a unui certificat de trezorerie cu discont este de 10.000 lei.
Metoda de vanzare este licitatia si va avea loc la data mentionata in tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va face dupa metoda cu pret multiplu.
Certificatele de trezorerie cu discont pot fi cumparate de catre dealerii primari, care vor depune oferte atat in cont propriu, cat si in contul clientilor persoane fizice si juridice.
Ofertele de cumparare sunt competitive si necompetitive.
In cadrul ofertei de cumparare competitive se vor indica elementele cuprinse in anexa nr. 7 la Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2005 in aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2005

privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.
Numarul de transe valorice la rate diferite ale randamentului nu este restrictionat.
Ofertele de cumparare necompetitive pot fi depuse de persoane fizice si juridice, cu exceptia institutiilor de credit, astfel cum sunt acestea definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de

credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de clienti ai dealerilor primari.
In cadrul ofertei de cumparare necompetitive se vor indica elementele cuprinse in anexa nr. 5 la Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2005 in aplicarea Regulamentului nr. 11/2005 privind piata primara a titlurilor

de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. Se admit oferte de cumparare necompetitive intr-o pondere de 25% din totalul emisiunilor anuntate. Executarea acestora

se va efectua la nivelul mediu ponderat al randamentului la care s-au adjudecat ofertele competitive.
Fiecare transa a ofertei de cumparare competitive sau necompetitive va fi de minimum 10.000 lei.
Ofertele de cumparare se transmit la Banca Nationala a Romaniei, care actioneaza in calitate de administrator al pietei primare si secundare a titlurilor de stat si al sistemului de inregistrare/depozitare, in ziua licitatiei,

pana la ora 12,00.
Rezultatul licitatiei se va stabili in aceeasi zi la sediul Bancii Nationale a Romaniei de catre comisia de licitatie constituita in acest scop si va fi dat publicitatii.
Evenimentele de plata aferente certificatelor de trezorerie cu discont se gestioneaza in conformitate cu Regulile Sistemului de inregistrare si decontare a operatiunilor cu titluri de stat - SaFIR.
Daca data la care trebuie efectuata una dintre platile aferente titlului de stat este o zi de sarbatoare sau o zi nelucratoare, plata se va face in urmatoarea zi lucratoare, fara obligarea la dobanzi moratorii. Titlurile de stat

care se regasesc in aceasta situatie raman in proprietatea detinatorului inregistrat si nu pot fi tranzactionate.
Regimul fiscal al titlurilor de stat prevazute la art. 1 este reglementat de legislatia in vigoare.
Valoarea nominala totala a emisiunii de obligatiuni de stat de tip benchmark poate fi majorata prin redeschideri ulterioare ale acesteia.
Valoarea nominala individuala a unei obligatiuni de stat de tip benchmark este de 10.000 lei.
Dobanda (cuponul) pentru obligatiunile de stat de tip benchmark cu scadenta la 3, 5 si 10 ani se plateste anual la datele specificate in prospectul de emisiune aprobat prin Ordinul ministrului finantelor publice nr.

708/2010 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark aferente lunii martie 2010, iar dobanda (cuponul) pentru obligatiunile de stat de tip

benchmark cu scadenta de 10 ani se plateste la datele specificate in prospectul de emisiune aprobat prin Ordinul ministrului economiei si finantelor nr. 266/2007 privind prospectele de emisiune ale certificatelor de

trezorerie cu discont si ale obligatiunilor de stat de tip benchmark, aferente lunii iunie 2007, fiind determinata conform formulei:
D = VN * r/ frecventa anuala a cuponului (1),
in care:
D = dobanda (cupon);
VN = valoarea nominala;
r = rata cuponului.
Metoda de vanzare este licitatia si va avea loc la data mentionata in tabelul de mai sus, iar adjudecarea se va efectua dupa metoda cu pret multiplu. Cotatia de pret va fi exprimata sub forma procentuala, cu 4

zecimale.
Obligatiunile de stat de tip benchmark pot fi cumparate de catre dealerii primari, care vor depune oferte atat in cont propriu, cat si in contul clientilor, persoane fizice si juridice .
Ofertele de cumparare sunt competitive si necompetitive.
In cadrul ofertei de cumparare competitive se vor indica elementele cuprinse in anexa nr. 10 la Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2005 in aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2005

privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare.
Numarul cotatiilor de pret nu este restrictionat.
Ofertele de cumparare necompetitive pot fi depuse de persoane fizice si juridice, cu exceptia institutiilor de credit, asa cum sunt acestea definite in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 99/2006 privind institutiile de

credit si adecvarea capitalului, aprobata cu modificari si completari prin Legea nr. 227/2007, cu modificarile si completarile ulterioare, in calitate de clienti ai dealerilor primari.
In cadrul ofertei de cumparare necompetitive se vor indica elementele cuprinse in anexa nr. 9 la Normele Bancii Nationale a Romaniei nr. 13/2005 in aplicarea Regulamentului Bancii Nationale a Romaniei nr. 11/2005

privind piata primara a titlurilor de stat administrata de Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile si completarile ulterioare. Se admit oferte de cumparare necompetitive intr-o pondere de 25% din totalul emisiunilor

anuntate. Executarea acestora se va efectua la nivelul mediu ponderat pretului la care s-au adjudecat ofertele competitive.
Fiecare transa a ofertei de cumparare competitive sau necompetitive va fi de minimum 10.000 lei.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 153/02.03.2011
=================================================

*** ORDONANTA DE URGENTA A GUVERNULUI Nr. 15/2011 pentru modificarea si completarea unor acte normative

Firme interesate
Beneficiarii proiectelor ex-ISPA din sectorul transporturilor

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, beneficiarii proiectelor ex-ISPA

Index
Din fondurile prevazute in bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, la pozitia globala «Fondul National de Preaderare», si bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii - titlul VII «Alte transferuri»,

pozitia «Cheltuieli neeligibile ISPA», pentru proiectele ex-ISPA din sectorul de transporturi, se asigura si sumele necesare pentru continuarea si finalizarea proiectelor ex-ISPA, inclusiv TVA aferenta acestora, in

concordanta cu prevederile memorandumurilor de finantare, pentru:
a) finantarea costurilor suplimentare necesare semnarii contractelor ca urmare a depasirii bugetelor alocate initial;
b) articole de cheltuieli, altele decat cele de la lit. d), care au fost incluse in contractele din cadrul masurilor ex-ISPA in baza prezumtiei de eligibilitate si care au fost declarate ulterior ca neeligibile pentru rambursare

prin prisma naturii cheltuielii respective;
c) revendicari ale contractorilor in baza prevederilor contractuale, aprobate de autoritatea contractanta sau stabilite de comisia de adjudecare a disputelor, instanta de arbitraj ori instanta de judecata;
d) costurile de asistenta si expertiza juridica si tehnica, costurile de arbitraj si/sau de judecata;
e) suplimentarea bugetelor contractelor de asistenta tehnica si supervizare sau contracte noi necesare finalizarii masurilor ex-ISPA;
f) intarzieri justificate la plata facturilor;
g) alte sume necesare continuarii si finalizarii proiectelor ex-ISPA;
h) sume pentru acoperirea platii TVA aferente livrarilor de bunuri, prestarilor de servicii si executiei de lucrari finantate din contributia financiara a Uniunii Europene prin Programul ex-ISPA si din cofinantarea aferenta ai

carei beneficiari sunt operatorii de apa-canal;
i) sume angajate din bugetele de cheltuieli eligibile ale masurilor ex-ISPA, dar care nu au fost efectiv platite in perioada de eligibilitate a memorandumurilor de finantare aferente, in cazul proiectelor ex-ISPA din sectorul

transporturi;
j) sume necesare pentru prefinantarea proiectelor ex-ISPA transferate, cu acordul Comisiei Europene, in cadrul programelor operationale sectoriale, pana la momentul aprobarii aplicatiei de catre autoritatile romane sau

Comisia Europeana, in conformitate cu Regulamentul (CE) nr. 1.083/2006 al Consiliului din 11 iulie 2006 de stabilire a anumitor dispozitii generale privind Fondul European de Dezvoltare Regionala, Fondul Social

European si Fondul de coeziune si de abrogare a Regulamentului (CE) nr. 1.260/1999.
Se autorizeaza Autoritatea de Certificare si Plata din cadrul Ministerului Finantelor Publice ca, pe baza justificarilor autoritatilor contractante din sectorul de mediu, sa efectueze plati din pozitia globala «Fondul

National de Preaderare» catre Oficiul de Plati si Contractare PHARE din cadrul Ministerului Finantelor Publice.
Se autorizeaza Ministerul Finantelor Publice sa introduca in volumul si in structura bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si a bugetului Ministerului Finantelor Publice Actiuni generale, in situatia in care

sumele prevazute in bugetul Ministerului Transporturilor si Infrastructurii - pozitia «Cheltuieli neeligibile ISPA» nu acopera sumele necesare pentru continuarea si finalizarea masurilor ex-ISPA, prin suplimentarea

bugetului Ministerului Transporturilor si Infrastructurii si diminuarea corespunzatoare a bugetului Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, pozitia globala «Fondul National de Preaderare», in limita sumei de

1.076.127 mii lei aprobata in bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, pozitia «Fondul National de Preaderare», suma ce include si suplimentarile efectuate in anul 2011 pana la data intrarii in vigoare a

prezentei ordonante de urgenta.
Prevederile alin. (3) se aplica pana la data intrarii in vigoare a primei rectificari bugetare pe anul 2011, ulterior acestei date, in bugetul Ministerului Finantelor Publice - Actiuni generale, pozitia globala «Fondul National

de Preaderare», sumele cu destinatiile prevazute la alin. (1) se vor asigura numai pentru proiectele ex-ISPA din sectorul de mediu.
Pentru masurile ex-ISPA a caror perioada de eligibilitate a cheltuielilor prevazuta in memorandumurile de finantare a expirat si pentru care autoritatile romane au transmis Comisiei Europene propuneri de modificare a

memorandumurilor/deciziilor de finantare se autorizeaza utilizarea sumelor alocate la pozitia «Fondul National de Preaderare», conform prevederilor art. 5 alin. (1) si (1^1), precum si a disponibilitatilor din fonduri

comunitare si nationale aflate in conturile masurilor ex-ISPA si ale Autoritatii de Certificare si Plata, in baza propunerilor de modificare si in conformitate cu mecanismele financiare aplicabile memorandumurilor de

finantare pana la data primirii raspunsului de la Comisia Europeana, mecanisme stabilite prin prevederile Ordinului ministrului finantelor publice nr. 296/2007 privind aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii

privind efectuarea operatiunilor necesare pentru finantarea de la bugetul de stat in cazul indisponibilitatii temporare a contributiei financiare a Comunitatii Europene si in cazul compensarilor efectuate de Comisia

Europeana, precum si pentru tratamentul dobanzii acumulate in conturile bancare ale Fondului National in cadrul programelor ISPA, cu modificarile si completarile ulterioare, ale Ordinului ministrului finantelor publice

nr. 1.188/2003 privind aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii privind operatiunile necesare finantarii cu sume din contributia financiara a Comunitatii Europene si cu sume de la bugetul de stat a masurilor

din domeniul mediului in cadrul programului ISPA, cu modificarile si completarile ulterioare, si ale Ordinului ministrului finantelor publice nr. 195/2003 cu privire la aprobarea Instructiunilor pentru stabilirea procedurii

privind efectuarea operatiunilor necesare finantarii de la bugetul de stat a masurilor din domeniul transporturilor in cadrul Programului Instrumentul pentru Politici Structurale de Preaderare.
Beneficiarii prevazuti la alin. (1^1) lit. f) care, potrivit prevederilor Legii nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, isi exercita dreptul de deducere a taxei pe valoarea adaugata aferente

cheltuielilor eligibile efectuate in cadrul proiectelor au obligatia sa restituie la bugetul de stat sumele reprezentand taxa pe valoarea adaugata dedusa, a carei contravaloare a fost platita potrivit prezentei ordonante de

urgenta.
Sumele stabilite de catre Comisia Europeana ca debite aferente programelor PHARE, anterioare programului PHARE 1998, achitate de Ministerul Finantelor Publice in numele Romaniei, de la pozitia bugetara «Fondul

National de Preaderare», in baza alin. (1^1) lit. c), si care nu pot fi recuperate de la entitatile debitoare catre bugetul Comunitatii Europene, in cazurile in care debitorii nu au fost identificati sau pentru care in urma

actiunilor in justitie se emit hotarari judecatoresti definitive si irevocabile care anuleaza titlul de creanta, precum si in cazurile precizate de reglementarile in vigoare privind tratamentul neregulilor, raman cheltuiala

definitiva la bugetul de stat.
Beneficiarii/Organismele de implementare a masurilor ex-ISPA pentru care Comisia Europeana respinge propunerea de modificare a memorandumurilor de finantare/deciziilor de finantare, respectiv extinderea perioadei

de eligibilitate a cheltuielilor prevazute in memorandumurile de finantare/deciziile de finantare au obligatia sa restituie la bugetul de stat sumele utilizate in aplicarea prevederilor art. 5 alin. (1^2).
In cadrul programelor PHARE/Facilitatea de tranzitie, autoritatile de implementare/beneficiarii au obligatia de a transmite documentele de raportare tehnica si financiara la termenele si in formatele standard de raportare

solicitate de catre agentiile de implementare, completate cu informatii corecte, complete si de calitate corespunzatoare, pe parcursul implementarii programelor, respectiv pana la inchiderea acestora anuntata in scris

de catre Comisia Europeana.
Instructiunile/Ghidurile emise de Autoritatea de Certificare si Plata aferente implementarii programelor PHARE/Facilitatea de tranzitie, ISPA si SAPARD pe perioada de derulare a acestora au caracter obligatoriu pentru

agentiile de implementare, autoritatile de implementare/organismele intermediare si beneficiari.

*** ORDIN AL BANCII NATIONALE A ROMANIEI Nr. 1/2011 pentru aprobarea Normelor metodologice privind intocmirea situatiilor financiare consolidate conforme cu Standardele Internationale de Raportare Financiara,

solicitate institutiilor de credit in scopuri de supraveghere prudentiala

Firme interesate
Institutii de credit

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, Directorul Economic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, consultant fiscal, expert contabil, functionar bancar

Index
In intelesul prezentului ordin, Standardele Internationale de Raportare Financiara reprezinta standardele adoptate potrivit procedurii prevazute la art. 6 paragraful 2 din Regulamentul (CE) nr. 1.606/2002 al Parlamentului

European si al Consiliului din 19 iulie 2002 privind aplicarea standardelor internationale de contabilitate, denumite in continuare IFRS.
Prevederile prezentului ordin se aplica institutiilor de credit, persoane juridice romane, care fac obiectul supravegherii pe baza consolidata sau subconsolidata de catre Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu

prevederile reglementarilor emise de Banca Nationala a Romaniei privind supravegherea pe baza consolidata a institutiilor de credit, in vigoare la data raportarii.
Prevederile prezentului ordin se aplica institutiilor de credit prevazute la alin. (3), incepand cu situatiile financiare consolidate conforme cu IFRS, solicitate institutiilor de credit in scopuri de supraveghere prudentiala,

denumite in continuare situatii financiare consolidate FINREP, intocmite pentru semestrul I al anului 2012, respectiv pentru data de 30 iunie 2012.
Institutiile de credit prevazute la art. 1 alin. (3) au obligatia sa intocmeasca situatiile financiare consolidate FINREP, in conformitate cu normele metodologice aprobate prin prezentul ordin.
Situatiile financiare consolidate FINREP se transmit Bancii Nationale a Romaniei prin intermediul Sistemului informatic de raportare catre Banca Nationala a Romaniei, in conformitate cu prevederile Normei Bancii

Nationale a Romaniei nr. 15/2006 privind transmiterea indicatorilor primari prin intermediul Sistemului informatic de raportare catre Banca Nationala a Romaniei, cu modificarile ulterioare, si se depun in forma letrica la

Directia supraveghere din cadrul Bancii Nationale a Romaniei, la termenele stabilite prin normele metodologice aprobate prin prezentul ordin.
Situatiile financiare consolidate FINREP intocmite pentru sfarsitul exercitiului financiar vor fi auditate de persoane responsabile cu auditarea statutara, potrivit legii.
Persoanele care asigura administrarea si/sau conducerea institutiilor de credit ori alte persoane autorizate trebuie sa asigure masurile necesare pentru aplicarea corespunzatoare a prevederilor prezentului ordin.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 155/03.03.2011
=================================================

*** HOTARAREA CAMEREI CONSULTANTILOR FISCALI Nr. 4/2011 pentru aprobarea Normelor de certificare a declaratiilor fiscale anuale ale contribuabililor persoane juridice, cu exceptia celor pentru care este obligatorie auditarea

Firme interesate
Act de interes general

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Administratia publica centrala, consultant fiscal, expert contabil, auditor financiar

Index
Relatia profesionala trebuie statuata prin intermediul unui contract in forma scrisa, incheiat intre companie si consultantul fiscal.

Consultantul fiscal va presta serviciul de certificare cu grija si atentia cuvenite conform cerintelor cuprinse in standardele profesionale si in Codul etic al consultantului fiscal. Camera Consultantilor Fiscali va supraveghea activitatea consultantilor fiscali ce presteaza servicii de certificare a declaratiei anuale de impozit pe profit.

Camera Consultantilor Fiscali va aplica sanctiunile prevazute de regulamentul propriu de

organizare si functionare, in cazul in care se dovedeste faptul ca un consultant fiscal nu a respectat prevederile acestui regulament, ale Codului etic si ale prezentelor norme.

Compania pregateste declaratia anuala de impozit pe profit si este raspunzatoare pentru intocmirea documentelor contabile, pentru acuratetea inregistrarilor contabile, precum si pentru intocmirea si acuratetea registrelor fiscale. Compania, prin reprezentantii sai, va trebui sa dea o declaratie pe propria raspundere privind conformitatea inregistrarilor si a politicilor contabile cu referentialul contabil romanesc in vigoare.

Modelul
declaratiei pe propria raspundere este prevazut in anexa nr. 1.
Compania va pune la dispozitia consultantului fiscal documente si informatii in vederea verificarii elementelor inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce face obiect al certificarii. In situatia in care aceste documente sunt confidentiale, consultantul fiscal va da o declaratie de pastrare a confidentialitatii informatiilor la care are acces.

Toate informatiile trebuie solicitate in scris de catre consultantul fiscal.

Tratamentul fiscal al operatiunilor economice reflectate in documentele financiar-contabile si care sunt inscrise in declaratia anuala de impozit pe profit ce urmeaza a fi supusa certificarii se verifica prin sondaj.


Consultantul fiscal trebuie sa ia in considerare pragul de semnificatie atunci cand este angajat in vederea certificarii declaratiilor anuale de impozit pe profit.


In elaborarea raportului de certificare, consultantul fiscal impune un nivel acceptabil al pragului de semnificatie, astfel incat sa poata detecta din punct de vedere cantitativ denaturarile semnificative.


In stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii pentru verificarea calculului impozitului pe profit, consultantii fiscali se vor baza in primul rand pe rationamentul lor profesional, precum si pe procedurile analitice si pe
intelegerea in ansamblu a companiei si a mediului economic in care aceasta activeaza.

Utilizarea unor valori de referinta in stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii
Desi stabilirea pragului de semnificatie/materialitatii este o problema de rationament profesional, in anumite cazuri va fi util sa se aplice un procentaj dintr-o anumita valoare de referinta.

Ca regula generala, in determinarea procentajului care va fi aplicat unei valori de referinta alese pentru stabilirea pragului de semnificatie se va folosi rationamentul profesional.
Pentru stabilirea valorii de referinta utilizate pentru determinarea pragului de semnificatie/materialitatii se vor utiliza informatiile fiscale relevante, cum ar fi:

- ponderea fiecarei categorii de venit neimpozabil, in totalul veniturilor neimpozabile;

- ponderea fiecarei categorii de cheltuiala nedeductibila, in totalul cheltuielilor nedeductibile.

Consultantii fiscali sunt obligati sa isi utilizeze rationamentul profesional pentru a stabili daca cele mentionate mai sus sunt adecvate circumstantelor individuale.

Verificarea declaratiei anuale de impozit pe profit va trebui sa urmareasca cel putin elementele mentionate in mod specific in cuprinsul titlului II "Impozit pe profit" din Legea nr. 571/2003 privind Codul fiscal, cu modificarile si completarile ulterioare, cum ar fi: veniturile impozabile, veniturile neimpozabile, elementele similare veniturilor si cheltuielilor, reevaluarile, cheltuielile nedeductibile si cu deductibilitate limitata, gradul de
indatorare, provizioanele, amortizarea, cheltuielile/veniturile angajate etc.

Certificarea declaratiei anuale de impozit pe profit nu presupune verificarea politicii/documentatiei privind preturile de transfer, a politicilor comerciale si a politicilor contabile aplicate de companie. Certificarea declaratiei
anuale de impozit pe profit pentru o anumita perioada nu presupune si verificarea pierderii fiscale reportate si a altor elemente fiscale ce vin din perioadele anterioare si care produc efecte in perioada supusa certificarii.

Consultantul fiscal ce va presta serviciile de certificare a declaratiilor anuale de impozit pe profit va avea obligatia sa documenteze aceasta activitate in cadrul unui dosar de lucru, care va fi arhivat la sediul
consultantului fiscal. Acest dosar va sta la baza controlului de calitate efectuat periodic de catre Camera Consultantilor Fiscali.

Rezultatele certificarii vor fi consemnate intr-un document numit raport de certificare, care va fi inaintat companiei.

Elemente minimale ale raportului de certificare a declaratiei anuale de impozit pe profit

Raportul de certificare va trebui sa cuprinda cel putin urmatoarele elemente:

a) o scurta prezentare a companiei;

b) valoarea pragului de semnificatie;
c) mentiuni referitoare la pierderea fiscala din anul/anii anterior(i) reportata in anul in care se certifica declaratia anuala de impozit pe profit;
d) elementele care au fost supuse verificarii conform titlului II "Impozit pe profit" din Legea nr. 571/2003, cu modificarile si completarile ulterioare, asa cum au fost mentionate la art. 10;
e) eventualele ajustari propuse fata de declaratia supusa initial certificarii;
f) opinia consultantului fiscal referitoare la declaratia anuala de impozit pe profit ce a fost supusa verificarii.

Consultantul fiscal va emite o nota de certificare, care va insoti declaratia anuala de impozit pe profit. In nota de certificare se va face mentiunea daca certificarea se va face cu rezerve sau fara. Modelul notei de
certificare este prevazut in anexa nr. 2 - in cazul certificarii de catre un consultant fiscal - si, respectiv, in anexa nr. 2A - in cazul certificarii de catre o societate comerciala de consultanta fiscala.

=================================================
ACTE PUBLICATE IN MONITORUL OFICIAL NR. 156/03.03.2011
=================================================

*** ORDIN AL AUTORITATII NATIONALE DE REGLEMENTARE IN DOMENIUL ENERGIEI Nr. 8/2011privind actualizarea valorilor-limita de tranzactionare a certificatelor verzi, aplicabile pentru anul 2011

Firme interesate
Producatorii de energie electrica din surse regenerabile

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, consilier juridic, responsabili din domeniul transportului si distributiei de energie electrica

Index
Valorile de tranzactionare a certificatelor verzi pe piata de certificate verzi pentru anul 2011 sunt urmatoarele:
a) valoarea minima de 118,33 lei/certificat verde (respectiv 27,567 euro/certificat verde);
b) valoarea maxima de 241,04 lei/certificat verde (respectiv 56,155 euro/certificat verde).
Contravaloarea certificatului verde neachizitionat de furnizorii de energie electrica, in cazul neindeplinirii cotei obligatorii de achizitie de certificate verzi in anul 2011, este de 482,09 lei/certificat verde neachizitionat

(respectiv 112,31 euro/ certificat verde neachizitionat).
Societatea Comerciala "OPCOM" - S.A., Compania Nationala de Transport al Energiei Electrice "Transelectrica" - S.A. Bucuresti, producatorii de energie electrica din surse regenerabile, furnizorii de energie electrica

si producatorii de energie electrica care au consumatori racordati la barele centralei vor duce la indeplinire prevederile prezentului ordin.

*** ORDIN AL COMISIEI NATIONALE A VALORILOR MOBILIARE Nr. 12/2011pentru aprobarea Regulamentului nr. 3/2011 privind Reglementarile contabile conforme cu Directiva a VII-a a Comunitatilor Economice

Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare

Firme interesate
Entitatile autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare

Cine ar trebui sa citeasca aceste acte
Directorul Executiv, Directorul Economic, consilier juridic, specialisti financiari din Adminisrtatia publica centrala, titularii de valori mobiliare

Index
O entitate trebuie sa intocmeasca situatii financiare anuale consolidate si raport consolidat al administratorilor daca aceasta entitate, denumita in continuare societate-mama, face parte dintr-un grup de entitati si

indeplineste una dintre urmatoarele conditii:
a) detine majoritatea drepturilor de vot ale actionarilor sau asociatilor intr-o alta entitate, denumita in continuare filiala;
b) este actionar sau asociat al unei entitati si majoritatea membrilor consiliului de administratie, directorii, respectiv membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere ai entitatii in cauza (filiala) care au indeplinit

aceste functii in cursul exercitiului financiar, in cursul exercitiului financiar precedent si pana in momentul intocmirii situatiilor financiare anuale consolidate, au fost numiti doar ca rezultat al exercitarii drepturilor sale de

vot;
c) este actionar sau asociat al unei filiale si detine singura controlul asupra majoritatii drepturilor de vot ale actionarilor ori asociatilor acelei filiale, ca urmare a unui acord incheiat cu alti actionari sau asociati;
d) este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a exercita o influenta dominanta asupra acelei filiale, in temeiul unui contract incheiat cu entitatea in cauza ori al unei clauze din actul constitutiv sau statut,

daca legislatia aplicabila filialei permite astfel de contracte ori clauze;
e) societatea-mama detine puterea de a exercita sau exercita efectiv o influenta dominanta ori control asupra unei filiale;
f) este actionar sau asociat al unei filiale si are dreptul de a numi ori revoca majoritatea membrilor consiliului de administratie, directorii, respectiv membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere ai acelei filiale;
g) societatea-mama si filiala sunt conduse pe o baza unificata de catre societatea-mama.
Cu respectarea prevederilor art. 3-20, o entitate care este constituita in conformitate cu legea romana are obligatia intocmirii de situatii financiare anuale consolidate daca:
a) entitatea in cauza si una sau mai multe entitati cu care nu are legaturi in intelesul art. 3 sunt conduse impreuna, in temeiul unui contract incheiat cu entitatea in cauza sau al unei clauze din actul constitutiv ori

statut; sau
b) membrii consiliului de administratie, directorii, respectiv membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere ai entitatii in cauza si ai uneia sau mai multor entitati cu care nu are legaturi in intelesul art. 3 sunt in

cea mai mare parte aceleasi persoane in functie in cursul exercitiului financiar si pana la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate.
In intelesul prezentului regulament, filiala reprezinta o entitate aflata sub controlul altei entitati, denumita societate-mama.
O societate-mama si filialele acesteia reprezinta un grup de entitati.
In intelesul prezentului regulament, entitatile intre care exista relatiile prevazute la art. 3, precum si celelalte entitati care au relatii similare cu una dintre entitatile mentionate anterior sunt entitati afiliate.
In intelesul prezentului regulament, o parte afiliata este o persoana sau o entitate care este afiliata entitatii care pregateste situatiile sale financiare (denumita in continuare entitate raportoare).
A. O persoana sau un membru apropiat al familiei persoanei este afiliat unei entitati raportoare daca persoana respectiva:
1. detine controlul sau controlul comun asupra entitatii raportoare;
2. are o influenta semnificativa asupra entitatii raportoare; sau
3. face parte din personalul-cheie din conducerea entitatii raportoare sau dintre conducerea unei societati-mama a entitatii raportoare.
B. O entitate este afiliata unei entitati raportoare daca satisface una dintre urmatoarele conditii:
1. entitatea si entitatea raportoare fac parte din acelasi grup (ceea ce inseamna ca fiecare societate-mama, filiala sau filiala-membra este afiliata celorlalte entitati);
2. o entitate este o entitate asociata sau o asociere in participatie a celeilalte entitati (sau o entitate asociata ori o asociere in participatie a unei entitati membre a unui grup din care face parte si cealalta entitate);
3. ambele entitati sunt asocieri in participatie ale aceleiasi parti terte;
4. o entitate este o asociere in participatie a unei terte parti, iar cealalta entitate este o entitate asociata partii terte;
5. entitatea are un plan de beneficii postangajare in beneficiul angajatilor entitatii raportoare sau ai unei entitati afiliate entitatii raportoare. Daca entitatea raportoare in sine are un asemenea plan, angajatorii care

finanteaza planul sunt, de asemenea, afiliati entitatii raportoare;
6. entitatea este controlata sau controlata in comun de catre o persoana definita la pct. A;
7. o persoana identificata la punctul A.1. are o influenta semnificativa asupra entitatii sau face parte din personalul-cheie din cadrul conducerii entitatii (sau din cadrul conducerii unei societati-mama a entitatii).
O asociere in participatie este o intelegere contractuala prin care doua sau mai multe parti intreprind o activitate economica supusa controlului comun.
O tranzactie cu o parte afiliata reprezinta un transfer de resurse, servicii sau obligatii intre o entitate raportoare si o parte afiliata, indiferent daca se percepe ori nu un pret.
Personalul-cheie din conducere reprezinta acele persoane care au autoritatea si responsabilitatea de a planifica, conduce si controla activitatile entitatii, in mod direct sau indirect, incluzand oricare director (executiv ori

altfel) al entitatii.
Membrii apropiati ai familiei persoanei reprezinta acei membri ai familiei de la care se poate astepta sa influenteze sau sa fie influentati de acea persoana in relatia lor cu entitatea. Acestia pot include:
a) copiii, sotia sau partenerul de viata ai persoanei respective;
b) copiii sotiei sau ai partenerului de viata al persoanei respective; si
c) persoanele aflate in intretinerea persoanei respective sau a sotiei ori partenerului de viata al acestei persoane.
Compensarea include toate beneficiile angajatilor. Beneficiile angajatilor reprezinta toate formele de contraprestatii platite, de plata sau oferite de catre entitate ori in numele entitatii in schimbul serviciilor aduse entitatii.

Aceasta include, de asemenea, si contraprestatiile platite in numele unei societati-mama a entitatii in legatura cu entitatea.
Contraprestatia include:
- beneficiile angajatilor pe termen scurt, cum ar fi platile saptamanale, salariile si contributiile sociale, concediul anual platit si concediul medical platit, participarea la profit si primele (daca se platesc in decursul a 12

luni de la sfarsitul perioadei), precum si beneficiile nemonetare (cum ar fi: asistenta medicala, cazarea, autoturismele, precum si bunurile si serviciile gratuite sau subventionate) pentru angajatii actuali;
- beneficiile postangajare, cum ar fi pensiile, alte beneficii de pensionare, asigurari de viata postangajare si asistenta medicala postangajare;
- alte beneficii pe termen lung ale angajatilor, care includ zile de concediu pentru vechime, concediu de studii, jubilee sau alte beneficii care decurg din vechime, beneficii-plati pentru invaliditate pe termen lung si, daca

acestea nu sunt platite integral in decurs de 12 luni de la sfarsitul perioadei, participari la profit, prime si compensari amanate;
- beneficii pentru terminarea contractului de munca; si
- plata pe baza de actiuni.
Controlul reprezinta capacitatea de a controla politicile financiare si de exploatare ale unei entitati pentru a obtine beneficii din activitatile acesteia.
Controlul comun reprezinta controlul partajat, convenit prin contract, al unei activitati economice.
Influenta semnificativa este capacitatea de a participa la luarea deciziilor privind politicile financiare si de exploatare ale unei entitati, fara a exercita un control asupra lor. Influenta semnificativa poate fi dobandita prin

participare la capital, prin statut sau prin contract.
In intelesul prezentului regulament, urmatoarele categorii nu sunt parti afiliate:
- doua entitati, doar pentru ca au in comun un director sau un alt membru al personalului-cheie din cadrul conducerii ori pentru ca un membru din personalul-cheie din cadrul conducerii uneia dintre entitati are o

influenta semnificativa asupra celeilalte entitati;
- 2 asociati, doar pentru ca exercita controlul in comun asupra unei asocieri in participatie;
- finantatorii, sindicatele, serviciile publice, precum si departamentele si agentiile guvernamentale care nu controleaza, nu controleaza in comun si nici nu au o influenta semnificativa asupra entitatii raportoare; doar in

virtutea relatiilor obisnuite pe care le au cu o entitate (desi acestea pot sa afecteze libertatea de actiune a entitatii sau sa participe la procesul de luare a deciziilor acesteia);
- un client, un furnizor, un francizor, un distribuitor sau un agent general cu care entitatea desfasoara un volum semnificativ de tranzactii, numai in virtutea dependentei economice rezultate.
In definitia partii afiliate, o entitate asociata include filialele entitatii asociate, iar o asociere in participatie include filialele asocierii in participatie. Prin urmare, o filiala a unei entitati asociate si investitorul care are o

influenta semnificativa asupra entitatii asociate sunt, de exemplu, afiliati.
Atunci cand se evalueaza daca o entitate detine control, control comun sau influenta semnificativa, sunt luate in considerare si drepturile de vot potentiale. Acestea sunt aferente unor instrumente care au potentialul,

daca sunt exercitate sau convertite, sa ii confere detinatorului putere de vot aditionala ori sa reduca puterea de vot a altei parti, cu privire la politicile financiare si operationale ale unei alte entitati. Cu ocazia acestei

evaluari nu sunt luate in calcul nici intentia conducerii entitatii care detine aceste drepturi de vot potentiale si nici capacitatea financiara a acesteia de a exercita sau de a converti acele drepturi.
Referitor la drepturile aferente societatilor-mama, se aplica prevederile art. 9-11 si art. 12 alin. (2).
Pentru aplicarea prevederilor art. 3 lit. a), b), c), f) si g), drepturile de vot si drepturile de numire sau de revocare ale oricarei alte filiale, precum si cele ale oricarei persoane care actioneaza in nume propriu, dar in contul

societatii-mama sau al altei filiale, trebuie adaugate la cele ale societatii-mama.
Pentru aplicarea prevederilor art. 3 lit. a), b), c), f) si g), in scopul determinarii drepturilor societatii-mama, drepturile sale vor fi reduse cu drepturile:
a) atribuite actiunilor detinute in contul unei persoane care nu este nici societatea-mama, nici o filiala a acesteia; sau
b) atribuite actiunilor detinute drept garantii, cu conditia ca drepturile in cauza sa fie exercitate in conformitate cu instructiunile primite sau sa fie detinute pentru acordarea unor imprumuturi ca parte a activitatilor

obisnuite, cu conditia ca drepturile de vot sa fie exercitate in contul persoanei care ofera garantia.
Pentru aplicarea prevederilor art. 3 lit. a), b) si c), numarul total al drepturilor sale de vot in filiala trebuie redus cu numarul drepturilor de vot aferente actiunilor proprii detinute de aceasta, de catre o filiala a acesteia sau

de catre o persoana care actioneaza in nume propriu, dar in contul acelor entitati.
Cu respectarea prevederilor art. 21-24, o societate-mama si toate filialele sale trebuie consolidate, indiferent de locul unde sunt situate sediile lor sociale.
In aplicarea alin. (1), orice filiala a unei filiale se considera filiala a societatii-mama care este societatea-mama a entitatii care urmeaza sa fie consolidata.
O societate-mama este scutita de la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate daca, la data bilantului sau, entitatile care urmeaza sa fie consolidate nu depasesc impreuna, pe baza celor mai recente situatii

financiare anuale ale acestora, limitele a doua dintre urmatoarele 3 criterii:
- total active: 17.520.000 euro;
- cifra de afaceri neta: 35.040.000 euro;
- numar mediu de salariati in cursul exercitiului financiar: 250.
Criteriile de marime prevazute la alin. (1) se determina inainte de compensarea prevazuta la art. 36 si eliminarea de la art. 43 lit. a) si b).
Atunci cand la data bilantului societatii-mama entitatile care urmeaza sa fie consolidate depasesc sau inceteaza sa mai depaseasca limitele a doua dintre cele 3 criterii prevazute la alin. (1), acest fapt afecteaza

aplicarea derogarii prevazute la acel alineat numai daca acest lucru are loc in doua exercitii financiare consecutive.
Exceptia prevazuta la art. 13 alin. (1) nu se aplica daca una dintre filialele care urmeaza sa fie consolidate este o entitate ale carei valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, in conformitate

cu legislatia in vigoare privind piata de capital.
Cu respectarea prevederilor art. 13 si 14, o societate-mama este exceptata de la obligatia elaborarii situatiilor financiare anuale consolidate atunci cand ea insasi este o filiala, iar propria sa societate-mama este

infiintata in conformitate cu legea romana sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene, in unul din urmatoarele doua cazuri:
a) societatea-mama in cauza detine toate actiunile entitatii exceptate. In acest sens, nu se iau in considerare actiunile la entitatea exceptata, detinute de membrii consiliului de administratie, directorii, respectiv

membrii directoratului si ai consiliului de supraveghere, in temeiul unei obligatii legale sau prevazute in actul constitutiv ori statut; sau
b) daca societatea-mama in cauza detine 90% sau mai mult din actiunile entitatii exceptate, iar restul actionarilor ori asociatilor entitatii in cauza au aprobat exceptarea.
Exceptarea prevazuta la art. 15 este conditionata de indeplinirea cumulativa a urmatoarelor conditii:
a) entitatea exceptata si, cu respectarea prevederilor art. 21-24, toate filialele sale trebuie consolidate in situatiile financiare anuale ale unui grup mai mare de entitati, a carui societate-mama este constituita in

conformitate cu legea romana sau cu legea unui stat membru al Uniunii Europene;
b)
- situatiile financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor ale grupului mai mare de entitati trebuie intocmite de societatea-mama a grupului in cauza si auditate, in conformitate cu prevederile

legale sub incidenta carora intra societatea-mama a grupului mai mare de entitati, potrivit prezentului regulament;
- situatiile financiare anuale consolidate, raportul administratorilor si raportul persoanei responsabile cu auditarea acelor situatii financiare trebuie publicate pentru entitatea exceptata conform prevederilor legale in

vigoare;
c) notele explicative la situatiile financiare anuale ale entitatii exceptate trebuie sa prezinte:
- denumirea si sediul social ale societatii-mama care intocmeste situatii financiare anuale consolidate; si
- exceptarea de la obligatia de a intocmi situatii financiare anuale consolidate si raport consolidat al administratorilor.
Cu respectarea prevederilor art. 13 si 14, o societate-mama este exceptata de la obligatia elaborarii situatiilor financiare anuale consolidate atunci cand ea insasi este o filiala, iar propria sa societate-mama nu este

infiintata in conformitate cu legea unui stat membru, daca sunt indeplinite toate conditiile urmatoare:
a) entitatea exceptata, cu respectarea prevederilor art. 21-24, si toate filialele sale trebuie consolidate in situatiile financiare anuale ale unui grup mai mare de entitati, a carui societatemama nu este constituita in

conformitate cu legea unui stat membru;
b)
- situatiile financiare anuale consolidate si raportul consolidat al administratorilor ale grupului mai mare de entitati trebuie intocmite in conformitate cu prezentele reglementari;
- situatiile financiare anuale consolidate ale grupului mai mare de entitati trebuie auditate in conformitate cu prevederile legale ale statului sub incidenta caruia se afla grupul mai mare de entitati.
Exceptarea prevazuta la art. 15 si 16 este conditionata de furnizarea de informatii suplimentare, in conformitate cu prevederile prezentului regulament, in cuprinsul situatiilor financiare consolidate mentionate la art. 16

lit. a) sau in notele explicative la acestea, daca informatiile in cauza sunt solicitate entitatilor care sunt constituite in conformitate cu legea statului roman si care au obligatia intocmirii de situatii financiare consolidate

si se afla in aceeasi situatie.
Exceptarea prevazuta la art. 15 este conditionata de publicarea in notele explicative anexate la situatiile financiare consolidate prevazute la art. 16 lit. a) sau la situatiile financiare anuale ale entitatii exonerate a tuturor

ori a unora dintre urmatoarele informatii privind grupul de entitati a carui societate-mama este exonerata de obligatia de a intocmi situatii financiare consolidate:
- cuantumul activelor imobilizate;
- cuantumul net al cifrei de afaceri;
- rezultatul exercitiului financiar si cuantumul capitalurilor proprii;
- numarul mediu de salariati in cursul exercitiului financiar.
Exceptia prevazuta la art. 15 nu se aplica societatilor-mama ale caror valori mobiliare sunt admise la tranzactionare pe o piata reglementata, in conformitate cu legislatia in vigoare privind piata de capital.
Nu se va aplica exceptarea prevazuta la art. 15, 16 si 19 in masura in care elaborarea de situatii financiare anuale consolidate este ceruta pentru informarea salariatilor sau a reprezentantilor lor ori de catre o autoritate

administrativa sau judiciara pentru propria sa informare.
O entitate poate fi exclusa de la consolidare in cazul in care includerea sa nu este semnificativa pentru scopul oferirii unei imagini fidele a activelor, datoriilor, pozitiei financiare si a profitului sau pierderii entitatilor

incluse in aceste situatii financiare, considerate ca un tot unitar.
Daca doua sau mai multe entitati indeplinesc cerinta de la art. 21, acestea trebuie totusi sa fie incluse in situatiile financiare anuale consolidate daca, considerate ca un tot unitar, acestea sunt semnificative pentru

scopul furnizarii unei imagini fidele in sensul prevederilor art. 28.
Cu respectarea prevederilor art. 13, orice societate-mama care se afla sub incidenta dreptului intern al unui stat membru si care are numai filiale nesemnificative in sensul prevederilor art. 28 atat individual, cat si in

ansamblu este exonerata de obligatia impusa la art. 3.
Situatiile financiare anuale consolidate cuprind bilantul consolidat, contul de profit si pierdere consolidat si notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate. Aceste documente constituie un tot unitar.
Potrivit legii contabilitatii, situatiile financiare anuale consolidate trebuie insotite de o declaratie scrisa de asumare a raspunderii conducerii societatii-mama pentru intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate

potrivit prezentului regulament. Informatiile cuprinse in acea declaratie sunt cele prevazute de legea contabilitatii.
CNVM poate solicita incorporarea in cadrul situatiilor financiare anuale consolidate si a altor documente in afara celor prevazute de art. 25.
Situatiile financiare anuale consolidate se intocmesc in mod clar si in concordanta cu prevederile prezentului regulament.
Situatiile financiare anuale consolidate ofera o imagine fidela a activelor, datoriilor, pozitiei financiare si a profitului sau pierderii entitatilor incluse in aceste situatii financiare, considerate ca un tot unitar.
Daca aplicarea prevederilor prezentului regulament nu este suficienta pentru a oferi o imagine fidela in intelesul art. 28, in notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate trebuie prezentate informatii

suplimentare.
Daca, in cazuri exceptionale, aplicarea uneia din prevederile prezentului regulament nu corespunde cerintei de furnizare a unei imagini fidele, in conformitate cu prevederile art. 28, se va face abatere de la aceste

prevederi in vederea oferirii unei imagini fidele, in intelesul art. 28. Orice astfel de abatere trebuie prezentata in notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate, impreuna cu o explicatie a motivelor sale si o

prezentare a efectelor abaterii asupra activelor, datoriilor, pozitiei financiare si a profitului sau pierderii.
CNVM poate solicita prezentarea in situatiile financiare anuale consolidate a unor informatii suplimentare fata de cele care trebuie sa fie prezentate in concordanta cu prezentul regulament.
Prevederile sectiunii 3 "Forma si continutul situatiilor financiare anuale" a cap. II din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate,

reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, se aplica in ceea ce priveste formatul situatiilor financiare anuale consolidate, cu respectarea prevederilor din prezentul regulament si luand in

considerare ajustarile esentiale care rezulta din caracteristicile proprii situatiilor financiare anuale consolidate, in raport cu situatiile financiare anuale.
Formatul bilantului consolidat si al contului de profit si pierdere consolidat este prevazut la cap. VIII.
Activele si datoriile entitatilor incluse in consolidare se incorporeaza in totalitate in bilantul consolidat, prin insumarea elementelor similare.
Stocurile pot fi prezentate ca un singur element in situatiile financiare anuale consolidate, daca exista circumstante speciale care ar putea determina cheltuieli nejustificate.
Valorile contabile ale actiunilor in capitalul entitatilor incluse in consolidare se compenseaza cu proportia pe care o reprezinta in capitalul si rezervele acestor entitati, astfel:
a) compensarile se efectueaza pe baza valorilor contabile ale activelor si datoriilor identificabile la data achizitiei actiunilor sau, in cazul in care achizitia are loc in doua sau mai multe etape, la data la care entitatea a

devenit o filiala.
In intelesul prezentelor reglementari, data achizitiei reprezinta data la care controlul asupra activelor nete sau operatiunilor entitatii achizitionate este transferat efectiv catre dobanditor;
b) in conditiile in care nu se pot stabili valorile prevazute la lit. a), compensarea se efectueaza pe baza valorilor contabile existente la data la care entitatile in cauza sunt incluse in consolidare pentru prima data.

Diferentele rezultate din asemenea compensari se inregistreaza, in masura in care este posibil, direct la acele elemente din bilantul consolidat care au valori superioare sau inferioare valorilor lor contabile;
c) orice diferenta rezultata ca urmare a aplicarii lit. a) sau ramasa dupa aplicarea lit. b) se prezinta ca un element separat in bilantul consolidat, astfel:
- diferenta pozitiva se prezinta la elementul "Fond comercial pozitiv";
- diferenta negativa se prezinta la elementul "Fond comercial negativ".
Elementele mentionate la alin. (1) lit. c), metodele utilizate si orice modificari semnificative fata de exercitiul financiar precedent trebuie explicate in notele explicative la situatiile financiare anuale consolidate.
Prevederile art. 36 nu se aplica actiunilor in capitalul societatii-mama detinute fie de entitatea in cauza, fie de o alta entitate inclusa in consolidare. In situatiile financiare anuale consolidate aceste actiuni se trateaza

ca actiuni proprii, in concordanta cu Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a

Valorilor Mobiliare.
Situatiile financiare anuale consolidate pot fi intocmite la o alta data, pentru a se tine cont de data inchiderii exercitiului financiar al celor mai multe sau al celor mai importante dintre entitatile incluse in consolidare.

Daca se aplica aceasta derogare, acest lucru, precum si motivele care au determinat-o trebuie prezentate in notele explicative anexate la situatiile financiare anuale consolidate. Totodata, notele explicative trebuie sa

contina informatii cu privire la patrimoniul, situatia financiara sau rezultatul exercitiului financiar ale unei entitati cuprinse in consolidarea intervenita intre data inchiderii exercitiului financiar al acestei entitati si data

intocmirii situatiilor financiare anuale consolidate.
Atunci cand situatiile financiare anuale ale unei filiale, folosite la intocmirea situatiilor financiare anuale consolidate, sunt intocmite la o data de raportare diferita de cea a societatii-mama, trebuie facute ajustari ca

urmare a efectelor tranzactiilor sau evenimentelor semnificative care au loc intre acea data si data situatiilor financiare anuale ale societatiimama. Intr-un astfel de caz, activele si datoriile filialei straine sunt convertite la

cursul de schimb de la data bilantului acelei filiale. Sunt facute ajustari pentru schimbari semnificative in cursurile de schimb, intervenite pana la data bilantului entitatii raportoare.
Diferenta dintre data de raportare a filialei si data de raportare a societatii-mama nu trebuie sa fie mai mare de 3 luni. Lungimea perioadelor de raportare si orice diferente intre datele de raportare trebuie sa fie aceleasi

de la o perioada la alta.
Situatiile financiare anuale ale societatilor nerezidente sunt convertite dupa metoda cursului de inchidere. Aceasta metoda presupune:
a) in bilant:
- exprimarea posturilor din bilant, cu exceptia capitalurilor proprii, la cursul de inchidere;
- exprimarea capitalurilor proprii la cursul istoric;
- inscrierea, ca element distinct al capitalurilor proprii, a unei rezerve din conversie, ce corespunde diferentei dintre capitalurile proprii la cursul de inchidere si capitalurile proprii la cursul istoric, precum si diferentei

dintre rezultatul determinat in functie de cursul mediu sau cursul de schimb de la data tranzactiilor si rezultatul la cursul de inchidere.
Rezerva din conversie inscrisa in bilant este repartizata intre societatea-mama si interesele care nu controleaza;
b) in contul de profit si pierdere - exprimarea veniturilor si a cheltuielilor la cursul mediu. Cand acesta fluctueaza semnificativ, veniturile si cheltuielile vor fi exprimate la cursurile de schimb de la data tranzactiilor.
Cursul de inchidere este cursul de schimb de la data intocmirii bilantului.
Daca data bilantului entitatii de consolidat preceda data bilantului consolidat cu mai mult de 3 luni, entitatea in cauza este consolidata pe baza unor situatii financiare interimare intocmite la data bilantului consolidat.
In cazul in care componenta entitatilor incluse in consolidare s-a modificat semnificativ in cursul exercitiului financiar, situatiile financiare anuale consolidate trebuie sa cuprinda informatii care sa permita comparatia

seturilor succesive de situatii financiare anuale consolidate.
Activele si datoriile care urmeaza sa fie cuprinse in situatiile financiare anuale consolidate se evalueaza prin metode uniforme si potrivit sectiunii 4 "Principii contabile si reguli de evaluare", subsectiunea 3 "Reguli de

evaluare" a cap. II din Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor

Mobiliare.
O societate-mama care intocmeste situatii financiare anuale consolidate trebuie sa aplice aceleasi metode de evaluare ca si pentru situatiile financiare anuale proprii.
Daca activele si datoriile care urmeaza sa fie cuprinse in situatiile financiare anuale consolidate au fost evaluate de entitatile incluse in consolidare prin metode diferite de cele utilizate pentru consolidare, acestea

trebuie evaluate din nou, conform metodelor utilizate pentru consolidare, cu exceptia cazului in care rezultatele acestei noi evaluari nu sunt semnificative in intelesul art. 28.
Abateri de la acest principiu sunt permise in cazuri exceptionale. Orice astfel de abateri si motivele care le-au determinat se prezinta in notele explicative.
In bilantul consolidat si in contul de profit si pierdere consolidat trebuie sa se tina seama de orice diferenta care a avut loc cu ocazia consolidarii intre cheltuielile cu impozitul aferent exercitiului financiar si exercitiilor

financiare precedente si suma impozitului platit sau de platit pentru aceste exercitii, in masura in care, in viitorul previzibil, este probabil sa apara o cheltuiala efectiva cu impozitul pentru una dintre entitatile incluse in

consolidare.
Daca activele care urmeaza sa fie cuprinse in situatiile financiare anuale consolidate au facut obiectul unor ajustari exceptionale de valoare exclusiv in scop fiscal, acestea se incorporeaza in situatiile financiare anuale

consolidate numai dupa eliminarea ajustarilor respective.
Un element separat, asa cum este definit la art. 36 alin. (1) lit. c), care corespunde unui fond comercial pozitiv, se trateaza conform regulilor prevazute in Reglementarile contabile conforme cu Directiva a IV-a a

Comunitatilor Economice Europene aplicabile entitatilor autorizate, reglementate si supravegheate de Comisia Nationala a Valorilor Mobiliare, aplicabile pentru elementul "fond comercial".
Durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determina de la data achizitiei actiunilor sau, in cazul in care achizitia are loc in doua ori mai multe etape, de la data la care entitatea a devenit o filiala.
In cazul situatiei prevazute la art. 36 alin. (1) lit. b), durata de amortizare a fondului comercial pozitiv se determina de la data primelor situatii financiare anuale consolidate.
O valoare prezentata ca un element separat, definit la art. 36 alin. (1) lit. c), care corespunde unui fond comercial negativ, poate fi transferata in contul de profit si pierdere consolidat numai:
a) daca aceasta diferenta corespunde previziunii, la data achizitiei, a unor rezultate viitoare nefavorabile ale entitatii in cauza sau previziunii unor costuri pe care entitatea respectiva urmeaza sa le efectueze, in masura

in care o asemenea previziune se materializeaza; sau
b) in masura in care diferenta corespunde unui castig realizat.
In vederea recunoasterii fondului comercial negativ, o entitate trebuie sa se asigure ca nu au fost supraevaluate activele identificabile achizitionate si nu au fost omise sau subevaluate datoriile.
In masura in care fondul comercial negativ se raporteaza la pierderi si cheltuieli viitoare asteptate, ce sunt identificate in planul pentru achizitie al achizitorului si pot fi masurate credibil, dar care nu reprezinta datorii

identificabile la data achizitiei, acea parte a fondului comercial negativ trebuie recunoscuta ca venit in contul de profit si pierdere, atunci cand sunt recunoscute aceste pierderi si cheltuieli viitoare.
In masura in care fondul comercial negativ nu se raporteaza la pierderi si cheltuieli viitoare asteptate si care pot fi masurate in mod credibil la data achizitiei, acest fond comercial negativ trebuie recunoscut ca venit in

contul de profit si pierdere, dupa cum urmeaza:
a) valoarea fondului comercial negativ ce nu depaseste valorile juste ale activelor nemonetare identificabile achizitionate trebuie recunoscuta ca venit atunci cand beneficiile economice viitoare cuprinse in activele

identificabile amortizabile achizitionate sunt consumate, deci de-a lungul perioadei de viata utila ramase a acelor active; si
b) valoarea fondului comercial negativ in exces fata de valorile juste ale activelor nemonetare identificabile achizitionate trebuie recunoscuta imediat ca venit.
Daca o entitate inclusa in consolidare conduce o alta entitate impreuna cu una sau mai multe entitati neincluse in consolidare, entitatea respectiva trebuie inclusa in situatiile financiare anuale consolidate, consolidarea

efectuandu-se proportional cu drepturile in capitalul acesteia detinute de entitatea inclusa in consolidare.
O asemenea consolidare este denumita in continuare consolidare proportionala.
Entitatea care exercita controlul comun este numita in continuare asociat.


Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri



Votati articolul "Fuziunea fondurilor de pensii, prospectele de emisiune ale certificatelor de trezorerie, normele de certificare a declaratiilor fiscale anuale":
Rating:

Nota: 5 din 5 din 1 voturi
Urmareste-ne pe Google News

Poate sunteti interesat si de:

©2024 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!

Modificarile din

Contractele Civile si Actele Comerciale

se aplica deja!

Descarcati GRATUIT Raportul Special

"7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR"

7 Modele de Contracte - actualizate conform GDPR
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016