Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri.
Acest site foloseste Cookie-uri, conform noului Regulament de Protectie a Datelor (GDPR), pentru a va asigura cea mai buna experienta online. In esenta, Cookie-urile ne ajuta sa imbunatatim continutul de pe site, oferindu-va dvs., cititorul, o experienta online personalizata si mult mai rapida. Ele sunt folosite doar de site-ul nostru si partenerii nostri de incredere. Click AICI pentru detalii despre politica de Cookie-uri. Sunt de acord cu politica de cookie
Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
E-JURIDIC.RO cauta meniuMeniu
Consultanta in afaceri | Manager

Ce cuprinde OUG privind "taxa pe lacomie", orele suplimentare, plafonarea preturilor la gaze si Pilonul II de pensii

Proiectul de OUG despre care s-a discutat intens in ultimele 24 de ore a fost publicat pentru dezbatere publica. Iata ce prevederi contine actul si care au fost reactiile de pana acum.

1. Pilonul II de pensii
Persoana care a contribuit pentru minimum 5 ani la acest fond poate alege sa se retraga pe baza de cerere individuala. Daca se alege aceasta optiune, atunci toti banii stransi in contul individual de pensie privata Pilon II vor fi primiti de catre persoana respectiva cu mentiunea ca va fi aplicat un comision de retragere de 2% din valoarea intregului activ disponibil la data inregistrarii cererii de retragere.

In plus, conform proiectului de OUG, fondurile vor putea investi in parteneriate public-private, dar comisionul de administrare va scadea de la 2,5% la 1%, iar al doilea comision de 0.05% din active se modifica in functie de performanta fondului.

APAPR avertizeaza ca prin proiectul de OUG acestia sunt incurajati sa isi retraga economiile realizate prin munca cinstita timp de 11 ani la Pilonul II de pensii, economii prin care acestia au devenit cel mai important investitor in economia romaneasca. Acest indemn la retragerea economiilor ii va lasa mai saraci in viitor, cand, la varsta pensionarii, nu isi vor mai putea completa veniturile necesare traiului zilnic. Pe fondul declinului demografic de notorietate aceasta masura va condamna definitiv romanii la saracie si captivitate fata de sistemul public de pensii, din ce in ce mai impovarat de volumul platilor pe care trebuie sa le onoreze luna de luna.

Mai mult decat atat, renuntand la Pilonul II romanii vor pierde dreptul de a lasa mostenire banii economisiti pentru pensie. In acelasi timp pentru mai bine de 50% dintre romani Pilonul II reprezinta singura sursa de economisire. Odata cu intrarea in vigoare a masurilor, aceste economii vor disparea, cei mai multi dintre romani fiind puternic tentati sa se indrepte catre un consum imediat.

Conform ultimelor date disponibile, romanii au in contul de pensie privata in medie 6223 de lei.

2. Taxa pe lacomie


Contribuabilii sunt obligati sa calculeze, sa declare si sa plateasca taxa pe lacomie, pana la data de 25 inclusiv a lunii urmatoare trimestrului pentru care se datoreaza taxa pe lacomie.

Media trimestriala ROBOR se stabileste pe baza ratelor ROBOR la 3 luni si la 6 luni, calculate si publicate de Banca Nationala a Romaniei pentru ultimul trimestru/semestru anterior trimestrului de calcul. Stabilirea mediei trimestriale se efectueaza de catre Comisia Nationala de Strategie si Prognoza si se publica pe site-ul acestei institutii.

Cotele taxei pe lacomie se diferentiaza in functie de amploarea depasirii pragului de referinta, astfel:

  • a) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este pana la 0,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,2%;
  • b) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 0, 51 - 1 punct procentual, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,4%;
  • c) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,01 - 1,5 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,6%;
  • d) daca media trimestriala a ratelor ROBOR este intre 1,51 - 2,0 puncte procentuale, inclusiv, peste pragul de referinta, cota este de 0,9%.
  • (4) Daca media trimestriala ROBOR este cu peste 2 puncte procentuale peste pragul de referinta, cota taxei pe lacomie de 0,9 % se majoreaza progresiv cu cate 0,3 puncte procentuale la fiecare depasire cu cate 0,5 puncte procentuale, inclusiv, a pragului de referinta majorat cu 2 puncte procentuale.

 

Dupa aflarea planurilor Executivului, Bursa de la Bucuresti a deschis in scadere semnificativa, dupa ce cu o zi inainte se anuntase faptul ca BVB a reusit sa mentina tot anul un trend crescator. 

In indicele principal al bursei, ajuns la cel mai mic nivel din ultimele sase luni, cea mai mare scadere era consemnata la Banca Transilvania, de 14,47%. Motivul caderii il reprezinta taxa suplimentara pe lacomie pentru sectorul bancar. BRD, de asemenea, afisa o valoare in scadere cu 10,93%. Patria Bank -6,8%, Erste Group Bank -6,6%.

OMV Petrom si Romgaz au deschis, de asemenea, pe rosu, cu -5,48%, respectiv -4%. Alte companii: Nuclearelectrica -4,32%, Transgaz -3,61%, Conpet -6,93%,

Valoarea totala a tranzactiilor era de peste 823 milioane lei (177,1 milioane euro), cea mai mare valoare, de peste 700 milioane lei, fiind facuta cu actiuni ALRO. Pe locul al doilea se afla Banca Transilvania cu 51,7 milioane lei si BRD cu 2,96 milioane lei.

Scaderea Bursei este semnificativa, iar investitorii sunt speriati pentru faptul ca prin aceasta taxa pe care statul vrea sa o impuna practic reduce din profiturile bancilor, a declarat, miercuri, pentru AGERPRES, directorul general al SAI Certinvest, Horia Gusta, mentionand ca situatia s-ar putea clarifica dupa publicarea ordonantei de urgenta privind noile taxe in Monitorul Oficial.

"Scaderea este reala. Este o scadere semnificativa. Investitorii sunt speriati pentru faptul ca prin aceasta taxa pe care statul vrea sa o impuna practic reduce din profiturile bancilor. Reduce se pare substantial prin niste mecanisme care se pare ca nu au legatura chiar cu profitabilitatea lor, adica nu e corecta ancorarea in ROBOR. Pe de alta parte ar mai trebui sa ne gandim si sa vedem pasul doi, in momentul in care banca va fi obligata sa plateasca o taxa "pe lacomie", cum i-a spus Guvernul, practic aceste taxe vor fi transferate catre clienti. Prin urmare, aceste costuri vor fi platite tot de catre populatie. Si ultimul aspect cred ca se refera la ce se intampla cu bancile mici sau cu jucatorii mai mici care s-ar putea sa aiba o problema reala in a plati aceste costuri motiv pentru care s-ar putea sa vedem o consolidare a pietei bancare in continuare. Adica o reducere a numarului de jucatori din piata. Si ma refer nu numai la piata bancara, ma refer la toate pietele unde discutam de o asemenea taxa. Unde profitabilitatea e mica, o taxa pe cifra de afaceri poate fi echivalenta cu inchiderea companiilor cu profitabilitate foarte mica", a spus Horia Gusta.

El a afirmat ca sunt afectate si companiile din domeniul energetic, precum Electrica sau Transgaz.

"Daca vine o taxa pe veniturile lor este normal ca toate companiile care activeaza in acest domeniu sa aiba venituri mai mici. Si atunci este normal ca investitorii sa vanda", a declarat Horia Gusta.

La sfarsitul anului 2008, Suedia a introdus o taxa bancara, de 0.036% din activele bancare, dupa ce au discutat cu un an inainte ideea inclusiv in cadrul unei sesiuni speciale a Grupului G20. Banii sunt colectati intr-un fond destinat salvarii bancilor in dificultate. Suma colectata anual-circa 250 milioane de euro.
Ungaria. Taxa bancara din Ungaria este considerata unica in Europa din doua motive: primul pentru ca este de departe cea mai mare (raportata la PIB) si al doilea, faptul ca ungurii sunt singurii care au introdus aceasta tax fara sa fi fost nevoiti sa salveze banci din bani publici (exact ca si noi). Cei doi factori descrisi mai sus si rezistenta slaba a bancii lor nationale sunt probabil cea mai buna ilustrare a puterii discretionare a guvernului.
In Marea Britanie taxa e putin mai complicata. A fost introdusa in 2011 si e pe cifra de afaceri, nu pe active (adica se aplica depozitelor). Scopul ei este descurajeze bancile in a-si asuma riscuri prea mari si aduce la buget cam 2.6 miliarde de lire/an.
Austria are doua niveluri ale taxei bancare ( in functie de marimea bancii). Au introdus la 1 ianuarie 2011, au marit-o 2014 iar acum au scazut-o. Aduce anual la buget 100 milioane de euro (, aducea 550 milioane de euro).
Polonia aduna circa un miliard de euro anual din aceasta taxa bancara impusa in 2016 in ciuda avertismentelor bancii centrale si ale agentiilor de rating. Polonezii aplica o taxa pe lacomie de 0.44% pe active.
Franta si Germania au introdus in 2011 si ele o asemenea taxa, banii mergand tot catre fonduri destinate salvarii bancilor.

Avantajele pe termen mediu sunt cele legate de cresterea incasarilor la buget si de obligarea managementului bancar de a gasi solutii de a se reinventa, asa cum le-a cerut in repetate randuri Guvernatorul BNR.

Dezavantajul principal este legat de faptul ca, in final, bancile vor transfera costurile catre clienti.

3. Fondul de 10 miliarde de euro pentru investitii locale
Pana la urma fondul despre care vorbea liderul PSD nu va avea o alimentare de 10 miliarde de euro, ci va fi o limita superioara impusa prin actul normativ cu caracter urgent. Acesta va fi gestionat de Comisia Nationala de Strategie si Prognoza si va acorda imprumuturi UAT-urilor interesate sa investeasca in urmatoarele domenii prioritare: sanatate, educatie, canalizare si retele electrice. Banilor imprumutati se va aplica o dabanda anuala de 1%, iar sumele neutilizate din valoarea imprumutata se vor restitui Comisiei Nationale de Strategie si Prognoza in prima luna a anului urmator acordarii imprumutului.

4. Pensiile se maresc in septembrie 2019
Prin derogare de la prevederile art. 102 alin. (2) din Legea nr. 263/2010 privind sistemul unitar de pensii publice, cu modificarile si completarile ulterioare, incepand cu data de 1 ianuarie 2019, valoarea punctului de pensie se mentine la 1.100 lei si incepand cu 1 septembrie 2019 valoarea punctului de pensie se majoreaza cu 15% si este de 1.265 lei.

Incepand cu 1 ianuarie 2019, nivelul indemnizatiei sociale pentru pensionari, prevazuta de Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 6/2009 privind instituirea pensiei sociale minime garantate, aprobata prin Legea nr. 196/2009, cu modificarile ulterioare, se mentine la 640 lei si incepand cu 1 septembrie 2019 se majoreaza cu 10% si este de 704 lei.

5. Bugetarii nu vor fi platiti pentru orele suplimentare
De la aceasta masura fac exceptie personalul militar, politistii, functionarii publici cu statut special din sistemul penitenciarelor si personalul civil din institutiile publice de aparare, ordine publica si siguranta nationala. 

6. Jocurile de noroc
Incepand cu 1 ianuarie 2019 organizatorii de jocuri de noroc prevazuti in Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 77/2009 privind organizarea si exploatarea jocurilor de noroc au obligatia de a plati o taxa anuala reprezentand 3% din totalul taxelor de participare incasate in anul precedent, cu exceptia organizatorilor de jocuri de noroc la distanta sau jocuri de noroc on line care au obligatia de a plati o taxa anuala de 5% din totalul taxelor de participare incasate in anul precedent.

Acestia calculeaza, declara si platesc taxa la bugetul de stat pana la data de 25 inclusiv a lunii februarie a anului fiscal urmator celui in care s-a incasat taxa de participare. 

7. Plafonarea pretului gazelor naturale
In perioada 01.04.2019 – 28.02.2022, producatorii, inclusiv filialele acestoora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economicare desfasoara atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei au obligatia sa vanda cu pretul de 68 lei/MWh cantitatile de gaze naturale rezultate din activitatea de productie interna curenta catre furnizori si clienti finali eligibili. 

In aceasta perioada, producatorul are obligatia sa vanda cu prioritate catre furnizori, in conditii reglementate de ANRE, pentru asigurarea intregului necesar de consum al clientilor casnici, din productia curenta si/sau din depozitele de inmagazinare. 

Producatorii, inclusiv filialele acestora si/sau afiliatii apartinand aceluiasi grup de interes economic care desfasoara atat activitati de extractie cat si activitati de vanzare a gazelor naturale extrase de pe teritoriul Romaniei nu vor mai incheia contracte de vanzare cu livrare pe teritoriul Romaniei, la preturi mai mari de 68 lei/MWh.

8. Taxa auto
Restituirea sumelor se realizeaza, in baza deciziilor emise de organul fiscal central competent astfel:
a) pentru taxa speciala pentru autoturisme si autovehicule, taxa pe poluare pentru autovehicule, taxa pentru emisiile poluante provenite de la autovehicule, in perioada 1 ianuarie 2018 - 30 iunie 2019;
b) pentru timbrul de mediu pentru autovehicule, in perioada 1 septembrie 2018 – 30 iunie 2019.”

Sumele ramase de restituit, reprezentand timbru de mediu pentru care au fost emise decizii de solutionare a cererii de restituire potrivit art. 5 alin. (2) din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 52/2017, se restituie, din oficiu, de organele emitente ale acestora, pana la data de 30 iunie 2019.

9. Domeniul constructiilor
In perioada 1 ianuarie 2019-31 decembrie 2028, inclusiv, pentru persoanele fizice care realizeaza venituri din salarii si asimilate salariilor realizate in baza contractelor individuale de munca incheiate cu angajatori care desfasoara activitati in sectorul constructii si care se incadreaza in conditiile prevazute la art 60 pct. 5, cota contributiei de asigurari sociale prevazuta la art. 138 lit.a) se reduce cu cota de 3,75%.

10. Acciza la tigari creste la 372.73 lei/1000 tigarete

Ordonanta de Urgenta poate fi descarcata in forma publicata de Ministerul Finantelor Publice dand click AICI!

de

Data aparitiei: 19 Decembrie 2018
Ti-a placut acest articol?
Da Like, Printeaza sau trimite prin WhatsApp si Email!
Votati articolul "Ce cuprinde OUG privind "taxa pe lacomie", orele suplimentare, plafonarea preturilor la gaze si Pilonul II de pensii":
Rating:

Nota: 4.8 din 5 din 5 voturi


Newsletter Infojuridic Stiri, Noutati, Articole, Dezbateri
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Citeste GRATUIT un Raport Special exclusiv "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"

Adauga mai jos adresa de email si vei primi raportul in Inbox
Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016
©2019 RENTROP & STRATON
Toate drepturile rezervate.
SATI
Atentie, Juristi!
5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR

Legea GDPR a modificat Contractele, Cererile sau Notificarile obligatorii

Va oferim Modele de Documente conform GDPR + Clauze speciale

Descarcati GRATUIT Raportul Special "5 modele de Contracte, Cereri si Notificari modificate conform GDPR"


Da, vreau informatii despre produsele Rentrop&Straton. Sunt de acord ca datele personale sa fie prelucrate conform Regulamentul UE 679/2016