Tarifele practicate de Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara au crescut in luna februarie, in unele cazuri preturile fiind dublate. Acum un grup de parlamentari pregatesc revenirea la preturile initiale prin modificarea Legii nr. 7/1996.
ACTUALIZARE - Senatorii au respins proiectul de lege, refuzand scaderea tarifelor ANCPI. Chiar si asa, exista inca o sansa pentru ca actul sa intre in vigoare. Camera Deputatilor este acum for decizional in aceasta materie si va decide asupra propunerii legislative.
Si Guvernul Romaniei a oferit o opinie cu privire la acest proiect de lege. Executivul a fost de acord cu Senatul si a aratat ca "stabilirea prin lege a tarifelor pentru anumite servicii prestate de ANCPI, in cuantum fix, fara a da posibilitatea organelor de conducere ale acesteia sa intervina asupra nivelului acestora, in functie de necesitatile institutiei de functionare si indeplinire a atributiilor legale, poate avea un impact negativ asupra dreptului de proprietate, garantat, indiferent de titular, de art. 44 alin. (1) din Constitutia Romaniei, republicata".
Acum ne ramane sa asteptam dezbaterea si decizia deputatilor pentru a afla daca proiectul de lege se opreste in Parlament sau va ajunge pe masa presedintelui Iohannis pentru promulgare.
Informatii initiale
"Timp de 10 ani, tarifele practicate de catre Agentia Nationala de Cadastru si Publicitate Imobiliara (ANCPI) au stat neschimbate. Acest lucru a permis o predictibilitate in interactiunea contribuabililor cu aceasta autoritate a statului roman. Insa, in data de 7 ianuarie 2019, ANCPI a aprobat prin Ordin al directorului general cresterea unora dintre preturile serviciilor oferite de catre ANCPI, schimbare ce a generat un val de nemultumiri in randul contribuabililor.
Cresterea aprobata in data de 7 ianuarie a intrat in vigoare in data de 4 februarie 2019, pretul unora dintre servicii dublandu-se in unele cazuri, iar in alte cazuri au fost introduse noi taxe (precum taxa pentru serviciul ROMPOS). Aceste tarife trebuie achitate inainte de inregistrarea cererilor pentru furnizarea serviciilor solicitate. Neplata tarifului corenspunzator serviciilor solicitate se solutioneaza prin respingerea cererii. Tarifele platite pentru cererile respinse nu se restituie", arata initiatorii in expunere de motive.
In momentul de fata exista urmatoarele preturi:
In prezent, doar 29,98% din numarul estimat de imobile din Romania sunt inregistrat cadastral.
Proiecte Didactice pentru succesul la Titularizare sau Definitivat Educatori
Modele de texte pentru nota 10 la Evaluarea Nationala clasa a VIII-a
Teste REZOLVATE pentru examenul de titularizare Limba si Literatura engleza
Consilier - Codul Muncii abonament 12 actualizari
Prin adaugarea unui nou alineat la art. 9, alin. 3^5, initiatorii sustin ca "se respecta si implementeaza partial angajamentul Guvernului PSD-ALDE din "Programul de Guvernare 2017-2020", respectiv acela de "crestere a respectului de care trebuie sa se bucure cei ce desfasoara o activitate economica in Romania". Simplificarea birocratiei, conform "Programului de Guvernare", este unul dintre fundamentele acestui program".
"Mai mult decat atat "Programul de Guvernare" urmareste "cresterea procentului de proprietati cadastrate si inregistrate de la 40% in prezent, la 80% locuinte si 100% terenuri agricole", sustin initiatorii legii de modificare a Legii nr. 7/1996.
Initiativa de scadere a tarifelor proaspat marite de ANCPI este sustinuta de Ghica Cristian - senator USR; Gotiu Remus Mihai - senator USR; Barna Ilie Dan - deputat USR; Bulai Iulian - deputat USR; Cosma (Abu-Amra) Lavinia-Corina - deputat USR; Dehelean Silviu - deputat USR; Drula Catalin - deputat USR; Ion Stelian-Cristian - deputat USR; Iurisniti Cristina-Ionela - deputat USR; Lupescu Dumitru - deputat USR; Nasui Claudiu-Iulius-Gavril - deputat USR; Pop Rares-Tudor - deputat USR; Pruna Cristina-Madalina - deputat USR; Rodeanu Bogdan-Ionel - deputat USR; Seidler Cristian-Gabriel - deputat USR; Stanciu-Viziteu Lucian-Daniel - deputat USR; Zainea Cornel - deputat USR.
In momentul de fata, alin. (3) al art. 9 arata astfel:
"(3) Veniturile proprii ale Agentiei Nationale si institutiilor subordonate se constituie din:
a) tarife aferente serviciilor si produselor furnizate de Agentia Nationala si institutiile subordonate;
b) inchirieri de spatii si aparatura;
c) donatii si sponsorizari primite potrivit legii;
d) alte sume incasate in conditiile legii.
(3^1) Veniturile proprii prevazute la alin. (3) se utilizeaza pentru finantarea cheltuielilor curente si de capital ale Agentiei Nationale si ale institutiilor subordonate, precum si pentru cofinantarea proiectelor cu finantare din fonduri externe nerambursabile, altele decat cele prevazute la alin. (2).
(3^2) Activitatile cuprinse in Programul national de cadastru si carte funciara, prevazut la alin. (23), se pot finanta si din fonduri externe nerambursabile, precum si din alte surse financiare alocate din bugetul unitatilor administrativ-teritoriale.
(3^3) Sumele rambursate de autoritatea de management aferente cheltuielilor efectuate in cadrul proiectelor cu finantare externa nerambursabila prevazute la alin. (2) se restituie de catre Agentia Nationala in conturile de cheltuieli bugetare ale ordonatorului principal de credite din care a fost acordata subventia, in termen de 7 zile lucratoare de la data incasarii, cu respectarea prevederilor art. 8 din Ordonanta de urgenta a Guvernului nr. 37/2008 privind reglementarea unor masuri financiare in domeniul bugetar, aprobata cu modificari prin Legea nr. 275/2008, cu modificarile si completarile ulterioare, in cazul in care restituirea subventiei se efectueaza in anul urmator celui in care s-a acordat.
(3^4) In cazul in care unitatile administrativ-teritoriale initiaza lucrari de inregistrare sistematica in conditiile prezentei legi, din surse financiare alocate din bugetul unitatilor administrativ-teritoriale, acestea pot beneficia de sponsorizari de la persoane fizice sau juridice pentru finalizarea acestor lucrari, in conditiile legii."
Conform masurilor legale propuse de deputatii si senatorii USR, dupa alin. (3^4) se introduce alin. (3^5) care stipuleaza urmatoarele:
Consiliul Economic si Social si Consiliul Legislativ au eliberat avize favorabile proiectului de lege. Guvernul nu a oferit inca un punct de vedere.
Atentie! Proiectul de lege nu se afla in vigoare. Acesta a fost introdus pentru dezbatere si adoptare in Senat. Dupa adoptarea proiectului de catre Parlament, promulgarea sa si publicarea in Monitorul Oficial vom putea avea noile tarife scazute in vigoare.
Florin Amariei scrie pentru E-Juridic.ro din anul 2018, explicand noutatile legislative si prezentand cele mai relevente stiri din domeniu. Si-a inceput activitatea la 9AM.ro, a continuat la legestart.ro si a acoperit dintotdeauna cele mai relevante subiecte din domeniile politica, social si justitie. In prezent, scrie pentru dumneavoastra despre tot ceea ce inseamna domeniile legislativ, justitie si politico-social, cu accent pe explicarea detaliata a ce este important de retinut, cum ne afecteaza aceste informatii si de ce este bine sa aplicam legea in forma ei la zi.
Sfaturi de la Experti - Intrebari si Raspunsuri
ARTICOLE SIMILARE